Lotus Engineering przewodniczył pracom zespołu prowadzącego badania opłacalnych pod względem komercyjnym sposobów obniżenia wagi powszechnie dostępnych pojazdów pasażerskich. Lotus współpracował przy tym z International Council on Clean Transportation (Międzynarodową Radą ds. Czystego Transportu).
Badania skupiły się wokół wykorzystania lekkich materiałów i efektywnego sposobu projektowania i przyniosły wynik w postaci powstania pojazdu studyjnego o znacznie zredukowanej wadze. Lotus Toyota Venza, bo tak nazywa się studium, jest o 38% lżejszy od standardowego crossovera Toyota Venza, na którym bazował (waga napędu, nie była przy tym brana pod uwagę). Koszt komponentów użytych to jej zbudowania był przy tym zaledwie o 3% wyższy. Przy tworzeniu Lotusa Toyoty Venzy użyto technologii i technik, których zastosowanie w produkcji masowej stanie się opłacalne do roku 2020.
Zgodnie z danymi amerykańskiego Departamentu Energii zmniejszenie ogólnej masy pojazdu (łącznie z napędem) o 33% pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa o 23%.
W ramach wspólnego projektu zespól rozebrał standardową Toyotę Venzę, poddał analizie wszystkie elementy i zważył je by stworzyć odpowiednie zestawienie i zrozumieć, które komponenty najbardziej wpływają na ostateczny ciężar samochodu. Lotus Engineering zastosował następnie swoją strategię całkowitej redukcji ciężaru samochodu, na która składa się odpowiedni projekt, integracja elementów, wybór materiałów, odpowiedni sposób produkcji i montażu. Zachowano przy tym wszystkie najważniejsze wymiary we wnętrzu i na zewnątrz Venzy.