Volkswagen prezentuje całkowicie nowego Tiguana – trzecią generację swojego bestsellera. Tiguan jest obecnie jednym z najbardziej popularnych modeli Volkswagena na świecie. Od debiutu w 2007 roku kompaktowego SUV-a wybrało ponad 7,6 miliona nabywców. Nowa generacja trafi do salonów dealerskich już w pierwszym kwartale 2024 roku.
Volkswagen Tiguan 2024 – 3. generacja kompaktowego SUV-a
„Najnowszy etap ewolucji platformy MQB evo stanowi podstawę techniczną trzeciej generacji Tiguana. Dzięki efektowi skali Volkswagen po raz kolejny demokratyzuje liczne zaawansowane technologicznie rozwiązania, takie jak adaptacyjne zawieszenie DCC Pro czy nowe napędy hybrydowe o zasięgu elektrycznym około 100 km i udostępnia je setkom tysięcy kierowców” – powiedział Kai Grünitz, członek zarządu marki ds. rozwoju technicznego.
Nowe rozwiązania technologiczne zastosowane w platformie MQB evo ulepszają Tiguana praktycznie w każdym obszarze. Nowe napędy hybrydowe z zasięgiem na akumulatorze około 100 km sprawiają, że nowy SUV z Wolfsburga jest bardziej wydajny niż kiedykolwiek wcześniej. Ponadto ładowanie prądem przemiennym będzie szybsze we wszystkich wersjach eHybrid, po raz pierwszy pojawi się także możliwość szybkiego ładowania prądem stałym.
Przejrzyście zaprojektowany cyfrowy kokpit, oparty na jednostce MIB4, zapewnia łatwą obsługę i wprowadza na pokład cyfrowe usługi i aplikacje. Koncepcja obsługi została pomyślana tak, aby była jak najbardziej intuicyjna. Ponadto nowe opcjonalne elementy, takie jak funkcja masażu w przednich fotelach czy matrycowe reflektory HD LED Matrix – które debiutują w Tiguanie – pochodzą z modelu Touareg. Nowe adaptacyjne zawieszenie DCC Pro optymalizuje komfort i właściwości jezdne. Najnowsza generacja systemu Park Assist automatyzuje wjeżdżanie i wyjeżdżanie z miejsc parkingowych.
Wyrazisty design i ulepszona aerodynamika
Kompaktowy SUV ma całkowicie odmieniony design. Szczególnie wyrazisty jest przód pojazdu z reflektorami LED i poziomą listwą pokrytą przezroczystym tworzywem. Wloty powietrza znajdują się teraz po zewnętrznych stronach przedniego zderzaka, tworząc swego rodzaju kurtyny powietrzne, które zapewniają optymalny przepływ powietrza. Współczynnik oporu powietrza poprawił się z 0,33 do 0,28. Z boku w oczy rzucają się przetłoczenia w błotnikach, które mogą skrywać nawet 20-calowe koła. Nowa jest także pozioma listwa LED z tyłu.
Nowa generacja kokpitu i systemu infotainment
Wnętrze Tiguana powstało wg zupełnie nowej koncepcji. Zastosowano w nim materiały wysokiej jakości. Ponadto nowy kokpit jest intuicyjny w obsłudze i wygląda niezwykle elegancko. Kierowca ma do dyspozycji nowy Digital Cockpit, a ekran systemu infotainment może mieć przekątną nawet 15 cali. Wyróżnia go całkowicie nowa struktura menu i grafika, w wyposażeniu mogą się także znaleźć nowy wyświetlacz head-up oraz wielofunkcyjny przełącznik wrażeń z jazdy ze zintegrowanym wyświetlaczem OLED. Ten obrotowy element sterujący z własnym mini ekranem może być używany do sterowania profilem jazdy, głośnością radia, a także kolorami oświetlenia ambientowego. Z kolei licznymi funkcjami pojazdu i systemu infotainment można łatwo sterować przy pomocy komend głosowych dzięki opcjonalnemu nowemu asystentowi głosowemu IDA.
Wydajny napęd
Dzięki MQB evo, w Tiguanie będzie można zastosować różne rodzaje napędu. Będą to na przykład silniki wysokoprężne (TDI), silniki benzynowe (TSI), zespoły napędowe typu mild hybrid (eTSI) oraz napędy hybrydowe plug-in (eHybrid), które będą oferowane wyłącznie w połączeniu ze zautomatyzowaną skrzynią biegów (DSG). Podobnie jak w modelach rodziny ID. i nowym Passacie, dźwignia zmiany przełożeń będzie zastąpiona intuicyjnym przełącznikiem po prawej stronie kolumny kierownicy. By jechać do przodu (tryb D) trzeba przełącznik obrócić do przodu, by cofać (tryb R) należy przekręcić go do tyłu. Hamulec postojowy jest aktywowany przez naciśnięcie przycisku z boku przełącznika. Wszystkie modele Tiguana mają dodatkowo łopatki za kierownicą.
Elektronicznie sterowane zawieszenie dla lepszego komfortu i właściwości jezdnych. Platforma MQB evo stanowi podstawę dla nowej generacji układu jezdnego. Oprócz wielu indywidualnych rozwiązań, Volkswagen zmodernizował adaptacyjne zawieszenie DCC wprowadzając wersję DCC Pro z dwuzaworowymi amortyzatorami.
Fotele na długie dystanse
Dostępne w opcji nowe fotele ergoActive Plus z pneumatyczną regulacją odcinka lędźwiowego w czterech kierunkach i funkcją masażu doskonale pasują do wysokiej jakości wnętrza Tiguana. Ponadto dostępna jest funkcja programowania automatycznej aktywacji ogrzewania lub wentylacji foteli przy określonych temperaturach zewnętrznych.
Reflektory matrycowe HD LED Matrix
Tiguan jest pierwszym modelem na platformie MQB, który może być wyposażony w nowe reflektory matrycowe HD LED Matrix. Interaktywny system oświetlenia został również opracowany równolegle dla Touarega – oba SUV-y mają zatem te same reflektory. HD oznacza High Definition, czyli wysoką rozdzielczość źródeł światła. W przypadku Tiguana, łącznie 38 400 wielopikselowych diod LED (19 200 diod LED na reflektor) niezwykle skutecznie oświetla drogę i otoczenie, a tym samym poprawia komfort i zwiększa bezpieczeństwo.
Wydajne systemy wspomagające
Tiguan jest standardowo wyposażony w bardzo wiele systemów asystujących. Oprócz Side Assist (ostrzegającego o pojazdach w martwym polu lusterek), Front Assist (autonomiczne hamowanie awaryjne), Lane Assist (system utrzymywania pasa ruchu) i Rear View (system kamer cofania), obejmują one również dynamiczne wyświetlanie znaków drogowych. Dostępna będzie również szeroka gama opcjonalnych systemów. Obejmują one między innymi następujące technologie: Park Assist Pro z możliwością zdalnego parkowania (do automatycznego wjeżdżania i wyjeżdżania z miejsc parkingowych z możliwością sterowania przez kierowcę z zewnątrz pojazdu za pomocą aplikacji na smartfona) czy Trailer Assist (do wspomagania manewrowania z przyczepą).
Większy bagażnik
Długość nowego Tiguana wzrosła o około trzy centymetry w porównaniu z poprzednią generacją. Wysokość, szerokość i rozstaw osi pozostają niemal identyczne jak w poprzedniku. Pojemność bagażnika nowej generacji pokazuje, jak dobre jest wykorzystanie przestrzeni: choć nowy SUV jest tylko nieznacznie dłuższy, pojemność bagażnika wzrosła o 37 litrów – do 652 litrów (przy załadowaniu do wysokości oparć tylnej kanapy).