Mercedes-Benz jest zdeterminowany, by przyspieszyć zmianę w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości. Na tegorocznych targach IAA Mobility 2023 w Monachium producent luksusowych aut prezentuje Concept CLA, demonstrując swoje postępy w całym łańcuchu wartości. Koncepcyjny samochód, zbliżony do seryjnej produkcji, przybliża nadchodzącą rodzinę pojazdów opartych na modułowej architekturze Mercedes-Benz (MMA) oraz własny system operacyjny MB.OS.
Mercedes-Benz Concept CLA
To pierwsza gama modelowa zaprojektowana całkowicie od podstaw z myślą o realizacji założeń firmowej strategii Ambition 2039, która wyznacza cel osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla netto w całym łańcuchu wartości dla floty nowych samochodów w 2039 r. Concept CLA korzysta również z koncepcji „Design for Environment” (z ang. projektowane dla środowiska) i „Design for Circularity” (z ang. projektowane z myślą o gospodarce obiegu zamkniętego). Oto najważniejsze fakty i liczby.
1. Napęd elektryczny nowej generacji MMA – stworzony pod kątem efektywności energetycznej
Nowy, opracowany przez inżynierów Mercedes-Benz układ napędowy wywodzi się bezpośrednio z innowacyjnego napędu elektrycznego zastosowanego w przełomowym studium VISION EQXX. Składa się z architektury 800 V połączonej z akumulatorem o wyjątkowej gęstości energii oraz wysoce efektywnej elektrycznej jednostki napędowej.
#750km: przy przewidywanym zasięgu ponad 750 km (WLTP) napęd elektryczny ze znaczną przewagą wyznacza nowy punkt odniesienia w swojej klasie. Uwaga: w rzeczywistych warunkach jazdy mogą wystąpić odchylenia od certyfikowanych standardowych wartości. Na rzeczywiste wartości wpływa szereg czynników indywidualnych, m.in. indywidualny styl jazdy, warunki środowiskowe i profil trasy.
#EnergyConsumption (z ang. zużycie energii): wynik około 12 kWh/100 km sprawia, że ultraoszczędny Concept CLA Class to „jednolitrowy” samochód ery elektrycznej.
#HeavyRareEarths (z ang. ciężkie pierwiastki ziem rzadkich): silnik synchroniczny z magnesami trwałymi ma znacznie niższy udział ciężkich metali ziem rzadkich w porównaniu z poprzednimi generacjami – blisko 0%.
#EnergyDensity (z ang. gęstość energii): wysokonapięciowy akumulator o wysokim stopniu integracji funkcjonalnej i ułożeniu ogniw zmniejsza masę własną auta, a jednocześnie zwiększa efektywność.
2. Transfer technologii z VISION EQXX
Oprócz elektrycznego układu napędowego Concept CLA i platforma MMA w znacznym stopniu korzystają z wiedzy i doświadczenia zgromadzonych przy budowie przełomowego modelu VISION EQXX.
#BioniCast: stosując zasady natury, ta wielokrotnie nagradzana metoda cyfrowej inżynierii pomaga chronić zasoby poprzez optymalizację wykorzystania materiałów. Przy użyciu tych technik zoptymalizowano wiele elementów platformy MMA, w tym mocowania tylnej osi i akumulatora oraz elementy zawieszenia.
#SustainableMaterials (z ang. zrównoważone materiały): wykładzina podłogowa w Concept CLA jest wykonana z włókna bambusowego, a kieszenie w drzwiach obszyto biotechnologiczną, certyfikowaną, bardzo wytrzymałą wegańską tkaniną, która przypomina jedwab. Fotele pokrywa skóra produkowana i przetworzona w sposób zrównoważony.
#HeatPump (z ang. pompa ciepła): pobiera ciepło z układu napędowego i powietrza zewnętrznego – nawet przy temperaturach poniżej zera – w celu ogrzania kabiny Concept CLA.
3. Wdrażanie Ambition 2039 – dekarbonizacja łańcucha dostaw
Ponieważ akumulatory, stal i aluminium należą do głównych czynników zwiększających ślad węglowy produkcji samochodów elektrycznych, Mercedes-Benz wyznaczył jasne cele w zakresie redukcji emisji poprzez dekarbonizację kluczowych zasobów, zwiększenie udziału materiałów pochodzących z recyklingu oraz wykorzystywanie energii odnawialnych.
#Decarbonisation (z ang. dekarbonizacja): ograniczenie śladu węglowego floty aut MMA w całym łańcuchu wartości w porównaniu z poprzednią gamą samochodów o znacznie ponad 40%.
#Batteries (z ang. akumulatory): nie tylko produkcja ogniw jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, ale także produkcja katod. Zmniejsza to ślad węglowy ogniw o 40%.
#SteelAluminium (z ang. stal i aluminium): postępy w dekarbonizacji łańcucha dostaw stali i aluminium, w tym cele w zakresie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu oraz wykorzystania energii odnawialnych, łącznie pozwolą zaoszczędzić około 400 kg CO2 na każdy pojazd.
#RecycledAluminium (z ang. aluminium z recyklingu): kolejnym kamieniem milowym są odlewy aluminiowe przeznaczone do elementów konstrukcyjnych zawierające co najmniej 25% złomu pokonsumenckiego.
4. Projektowanie dla środowiska i projektowanie dla obiegu zamkniętego
Projektowanie przyjazne dla środowiska rozpoczyna się już na najwcześniejszych etapach rozwoju produktu. Wszystkie materiały i procesy są badane pod kątem bardziej zrównoważonych opcji. Projektowanie pod kątem gospodarki o obiegu zamkniętym oznacza zmniejszenie zużycia zasobów w ramach krążenia materiałów w zamkniętym obiegu, a także wydajniejsze procesy i rosnący udział tworzyw pochodzących z recyklingu.
#SustainabilityThroughInnovation (z ang. zrównoważony rozwój dzięki innowacjom): od zaawansowanej chemii akumulatorów po materiały alternatywne i pochodzące z recyklingu.
#RecycledRawMaterials (z ang. surowce z recyklingu): cel na 2030 r. zakłada udział surowców wtórnych w samochodowej flocie Mercedes-Benz na poziomie średnio 40%.
#BetterBatteries (z ang. lepsze akumulatory): w trzech krokach: zregenerowane części zamienne – stacjonarne magazyny energii – recykling. Zakład recyklingu w Kuppenheim to kopalnia przyszłości.