MG Motor wkracza do segmentu kompaktowych, w pełni elektrycznych hatchbacków z całkowicie nowym MG4 Electric. Nowy hatchback pierwszym modelem MG opartym na nowej architekturze MSP.
Całkowicie nowy MG4 Electric
Jest to pierwszy model MG oparty na nowej, inteligentnej platformie MSP (Modular Scalable Platform) opracowanej przez spółkę macierzystą MG, SAIC Motor. Wyjątkowo płaska bateria w MG4 Electric jest początkowo dostępna w pojemnościach 51 kWh i 64 kWh i umożliwia zasięg do 450 kilometrów w cyklu WLTP. Nowy model MG przechodzi obecnie ostatnią fazę testów i ma zostać wprowadzony na rynek europejski w czwartym kwartale 2022 roku.
Wraz z nowym MG4 Electric opartym na nowo opracowanym MSP, marka MG wkracza do ważnego europejskiego segmentu C jako inteligentny wybór dla kierowców, którzy są gotowi na elektryczny styl życia. Przy długości 4 287 mm, szerokości 1 836 mm i wysokości zaledwie 1 504 mm, pięciodrzwiowy hatchback jest idealnie dopasowany do konkurencyjnego środowiska.
MG4 Electric oferuje wygodną i przestronną kabinę z wystarczającą ilością miejsca dla pięcioosobowej rodziny, zachowując przy tym eleganckie i sportowe proporcje. Ponadto zrównoważony rozkład masy 50:50 umożliwia lepsze prowadzenie, bardziej bezpośrednie ruchy kierownicą i szybkie pokonywanie zakrętów. W połączeniu z napędem na tylne koła, nowy MG4 Electric zapewnia optymalną przyjemność z jazdy.
Niska wysokość samochodu jest możliwa dzięki wyjątkowo płaskiemu akumulatorowi. MG4 Electric wykorzystuje najbardziej płaski akumulator opracowany przez SAIC Motor. Przy wysokości zaledwie 110 mm jest to nawet najcieńszy akumulator w swojej klasie. MG4 Electric będzie początkowo dostępny z akumulatorami o pojemności 51 kWh i 64 kWh, umożliwiając zasięg odpowiednio do 350 i 450 kilometrów, zgodnie z cyklem WLTP.
Planowane są kolejne warianty MG4 Electric, a także napęd na wszystkie koła. W przypadku większej baterii, silnik elektryczny przenosi maksymalną moc 150 kW na tylną oś i odpowiednio 125 kW w wersji z baterią 51 kWh. MG4 Electric przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 8 sekund, podczas gdy prędkość maksymalna została ustalona na 160 km/h.
Europejska premiera nowej platformy MSP
MG4 Electric przechodzi obecnie ostateczny, 120 000-kilometrowy test wytrzymałościowy w różnych warunkach w Europie. Jest to pierwszy model MG dla Europy oparty na platformie MSP (Modular Scalable Platform) dla pojazdów zasilanych bateryjnie, która została opracowana przez spółkę macierzystą SAIC Motor.
Inteligentna, modułowa architektura oferuje wiele korzyści pod względem elastyczności, wykorzystania przestrzeni, bezpieczeństwa, wrażeń z jazdy, oszczędności masy i zaawansowanych technologii. Jej skalowalna konstrukcja jest odpowiednia dla rozstawów osi od 2650 do 3100 mm, co pozwala na projektowanie różnych stylów nadwozia dla różnych segmentów na tej samej platformie, od sedanów typu hatchback i notchback po SUV-y i samochody dostawcze. Modular Scalable Platform odgrywa zatem ważną rolę w strategii rozwoju MG w Europie.
Magiczny system baterii “ONE PACK”
“ONE PACK” to innowacyjnie zaprojektowany akumulator. Dzięki ułożeniu ogniw w pozycji leżącej, minimalna wysokość baterii może osiągnąć wiodącą w branży wysokość 110 mm, co skutkuje znacznym wzrostem efektywnego wykorzystania przestrzeni. W połączeniu z przeprojektowaniem odpowiedniego systemu chłodzenia, bateria “ONE PACK” oferuje trzy główne zalety: bardzo wysoką integrację, bardzo długą żywotność i zabezpieczenie “zero thermal runaway”.
Zhu Jun, zastępca głównego inżyniera SAIC Motor, powiedział: “W systemie akumulatorów “ONE PACK” opracowanym przez SAIC Motor, obszar projekcji wszystkich akumulatorów na modułowej skalowalnej platformie jest taki sam; złącza związane z innymi komponentami są również takie same. Zgodnie z tą koncepcją projektową, teoretycznie można łatwo uzyskać akumulatory o pojemności od 40 kWh do 150 kWh. Może to zaspokoić wymagania energetyczne modeli klasy od A0 do D, zapewniając użytkownikom elastyczny i zróżnicowany wybór. Użytkownicy mogą najpierw kupić małą baterię, a następnie wymienić ją i ulepszyć, gdy potrzebny jest większy zasięg”.
Korzystając z konstrukcji akumulatora “ONE PACK”, nowy MG4 Electric ma przewagę w swojej klasie pod względem przestrzeni wewnętrznej, wagi i bezpieczeństwa. Dzięki nowej architekturze, MG4 Electric oferuje więcej miejsca wewnątrz przy tych samych wymiarach zewnętrznych. Inżynierom udało się również znacznie zmniejszyć masę pojazdu, co jest niezwykle korzystne dla wydajności i właściwości jezdnych.
Gotowość na zaawansowane technologie
Architektura MSP i powiązane z nią komponenty są również przygotowane do wdrożenia zaawansowanych technologii. Przykładowo, napięcie systemowe wysoce wydajnej elektronicznej jednostki napędowej, która obejmuje 8-warstwową technologię hairpin i specjalne chłodzenie olejem, można zwiększyć z 400 V do 800 V, aby w przyszłości ładować akumulator jeszcze szybciej.
Co więcej, układ napędowy jest w stanie obsługiwać przyszłe systemy wymiany baterii BaaS (Battery as a Service). Zintegrowana architektura zorientowana na usługi (SOA) umożliwia pojazdom otrzymywanie aktualizacji over-the-air (OTA) przez cały cykl ich życia. I wreszcie: platforma jest wyposażona w funkcję kompleksowego mapowania środowiska w chmurze punktów pikseli (PP CEM), która jest wymagana dla zaawansowanych rozwiązań autonomicznej jazdy.