Sportowy charakter, kompaktowe wymiary i włoski styl rozpoznawalne już od pierwszego wejrzenia. Marka Alfa Romeo zaprezentowała międzynarodowej prasie nowy model MILANO właśnie w Mediolanie, w historycznej siedzibie Automobile Club Milano w niekonwencjonalny sposób. Po kilku dniach od premiery nastąpiła zmiana nazwy na Alfa Romeo Junior.
Prezentacja miała podwójny cel: z jednej strony pokazuje nowy język projektowania marki Alfy Romeo; z drugiej strony potwierdza głębokie i pełne dumy partnerstwo z miastem, w którym w 1910 roku powstała marka Alfa Romeo będąca symbolem doskonałej równowagi pomiędzy innowacją i tradycją, cechami założycielskimi, które wiążą markę z jej rodzinnym miastem.
Alfa Romeo Milano 2024
Wkrótce będzie można składać zamówienia na MILANO w premierowej wersji „SPECIALE”, stanowiącej wstęp do świata Alfy Romeo dla wszystkich, fanów Alfisti i nie tylko, którzy czekali na powrót marki do tego segmentu. Pragnąc odgrywać wiodącą rolę, Alfa Romeo oferuje najbardziej sportowy i ekscytujący samochód kompaktowy w całej klasie, jedyny, który może zainspirować entuzjastów Giulietty i Mito i przyciągnąć nowe pokolenie fanów Alfisti.
Alfa MILANO jest wyjątkowa i oferuje każdemu możliwość dostępu do wyróżniającego się i atrakcyjnego samochodu. Jej misją jest zdobycie nowego pokolenia fanów marki, oferując nowy język projektowania. Niezmienny pozostaje wrodzony sportowy charakter, cecha, która wyróżnia Alfę Romeo od 1910 roku, przy czym „sportowy charakter” oznacza wciągające wrażenia z jazdy w codziennym użytkowaniu.
W segmencie obfitującym w sportowe wersje wywodzące się z modeli ogólnych, MILANO jest proponowana jako modny i wyjątkowy model, łączący urzekający styl z najbardziej zaawansowaną technologią w zakresie komfortu, łączności i dynamiki jazdy. Bezkompromisowy komfort, o czym świadczy najbardziej pojemny bagażnik wśród konkurentów klasy premium (400 l). MILANO jest dostępna także w wersji hybrydowej i elektrycznej, bez rozróżnienia pod względem estetyki czy wyposażenia, ponieważ liczy się tylko fakt, że jest to w 100% Alfa Romeo.
MILANO jest dostępna w konfiguracji „IBRIDA”, jako pierwsza w segmencie, która oferuje także wariant napędu na wszystkie koła Q4 z automatycznym zarządzaniem napędem tylnej osi oraz w wersji „ELETTRICA” w dwóch poziomach mocy: 156 KM z zasięgiem wynoszącym do 410 km, a także bardziej sportowym VELOCE o mocy 240 KM, będącym uosobieniem sportowego DNA Alfy Romeo. Design ewoluuje w charakterystycznych cechach, które tworzą natychmiastową więź emocjonalną. W końcu modele Alfy Romeo zawsze były skierowane do klientów poszukujących samochodu, który nie jest tylko zwykłym „środkiem transportu”, ale stanowi raczej symbiozę, więź, która może wywołać „autentyczne emocje”.
Nowa Alfa MILANO, która diametralnie odmieni koncepcję sportowego charakteru w największym segmencie w Europie, opiera się na wyraźnym pragnieniu stworzenia kompaktowego samochodu o długości nieco ponad 4 metry, o zupełnie nowym, nowoczesnym sportowym charakterze, który wykracza poza same osiągi i zmierza w kierunku wyraźnego sportowego pozycjonowania charakterystycznego dla Alfy Romeo. Oczywiście jest to śmiały i ambitny cel, możliwy do osiągnięcia tylko przez markę, która może poszczycić się ponad stuletnią historią w sportach motorowych, zapisaną na torach wyścigowych i na codziennych drogach. W skrócie, MILANO to swego rodzaju „przewodnik” włoskiej marki poświęcony zaspokojeniu zmysłów, ponieważ samochód jest i pozostaje ekscytującym produktem, którego można doświadczać z pasją i zaangażowaniem.
DESIGN NADWOZIA
Nowe kanony designu w segmencie zdefiniowane przez Centrum Stylu Alfy Romeo.
Alfa Romeo bazuje na idealnej równowadze między funkcjonalnym pięknem i niezrównanym dziedzictwem, stając się uosobieniem włoskiego stylu w dziedzinie motoryzacji. Nowa MILANO zdecydowanie nie jest tutaj wyjątkiem, ponieważ jej kompaktowe wymiary – długość 4,17 m, szerokość 1,78 m i wysokość 1,5 m – odzwierciedlają wyjątkowość oryginalnego i nowoczesnego designu Made in Italy opracowanego przez Centrum Stylu Alfy Romeo, charakterystycznego dla marki i wyrażonego w równowadze proporcji, czystości linii i dbałości o jakość powierzchni.
Projektanci Alfy Romeo z rzemieślniczą starannością wymodelowali to „zewnętrze” na częściach mechanicznych, całkowicie odchodząc od koncepcji zimnej racjonalności modnej w tej klasie, aby tchnąć życie w zmysłowy i ekscytujący design przyciągający wzrok od pierwszego wejrzenia. Tworzy to prawdziwą emocjonalną więź między kierowcą a samochodem, który staje się przedmiotem podziwu, zachwytu, a nawet miłości. Proporcje podkreślają elementy stylistyczne nawiązujące do tradycji, takie jak ograniczone zwisy, muskularne nadkola i kultowy ścięty tył „coda tronca” nawiązujący do legendarnej Giulii TZ. Za „prostotą” włoskiego stylu, zwłaszcza Alfy Romeo, kryje się jeden z najbardziej złożonych procesów twórczych w branży: projektowanie samochodów.
Alfa Romeo MILANO może poszczycić się silną tożsamością stworzoną z określonych elementów, m.in. tarczy zwanej „scudetto” w wersjach Leggenda i Progresso, prawdopodobnie najbardziej znanej i rozpoznawalnej sygnatury w świecie motoryzacji. Jej silny charakter podkreśla odważny wygląd przodu z adaptacyjnymi światłami przednimi Full LED Matrix 3+3. Ponadto, design Alfy Romeo charakteryzuje się wyrafinowanym nadwoziem, poprzez tworzenie bogatych i harmonijnych refleksów wzdłuż bryły.
DESIGN WNĘTRZA
„Zorientowany na kierowcę” zapewniający autentyczne i wciągające wrażenia z jazdy.
Podobną inspirację sportowym charakterem, odnajdujemy we wnętrzu samochodu, które wyróżnia się typową włoską dbałością o szczegóły, zastosowaniem najlepszych materiałów i umiejscowienie wszystkich elementów sterujących w zasięgu ręki kierowcy, czego dowodem jest kompaktowa kierownica, dostosowująca się do wszystkich stylów jazdy. Przede wszystkim zestaw wskaźników i jego legendarny „teleskopowy” design tworzą bezpośrednie połączenie wizualne i zachęcają kierowcę, aby chwycić kierownicę, uruchomić silnik i cieszyć się wyjątkowymi wrażeniami z jazdy.
Nad kierownicą odnajdziemy w pełni cyfrowy wyświetlacz TFT o przekątnej 10,25 cala, umożliwiający dostęp do danych samochodu i ustawień jazdy.
W desce rozdzielczej wbudowany jest zwrócony w stronę kierowcy ekran dotykowy o przekątnej 10,25”. Opracowany system jest oparty na widżetach, elementach graficznych zaprojektowanych do intuicyjnej obsługi wszystkich funkcji z możliwością dostosowywania do indywidualnych potrzeb poprzez funkcję „drag and drop”. Każdy użytkownik może stworzyć swoją własną stronę główną, na której każda funkcja pojazdu staje się aplikacją. Aby dodatkowo upiększyć wnętrze, nawiewy klimatyzacji mają kształt quadrifoglio (czterolistnej koniczyny), będącego symbolem sportowego charakteru marki Alfa Romeo. Ponadto, aby przyciągnąć wzrok i powitać kierowcę, sportowe fotele Sabelt ze specjalną konstrukcją oparcia łączą w sobie wysoką wytrzymałość mechaniczną, doskonałą ergonomię i lekkość strukturalną.
KOMFORT
MILANO plasuje się na szczycie swojej klasy. Najbardziej pojemny bagażnik w segmencie.
Wybór MILANO oznacza bezkompromisowy, najwyższy komfort zarówno dla osoby siedzącej na fotelu kierowcy, jak i dla wszystkich pasażerów. Komfort według Alfy Romeo oznacza, że każda podróż zapewnia niezwykłe wrażenia, jest przyjemna, zorganizowana i bezpieczna. Właśnie dlatego, siadając we wnętrzu nowej Alfy Romeo Milano, natychmiast dostrzegamy dbałość o szczegóły, wysokiej jakości tapicerkę foteli i otacza nas poczucie, że przebywamy w strefie komfortu wyróżniającej się sportowym charakterem i wyraźnie włoską jakością. Pomimo swoich kompaktowych rozmiarów, MILANO może poszczycić się największym bagażnikiem w swojej klasie (BEV) o pojemności aż 400 litrów, z automatyczną klapą otwieraną bez użycia rąk.
MILANO jest również wyposażona w ekskluzywne funkcje, takie jak wygodny schowek na kabel (Cable Organizer) umieszczony pod maską do wygodnego przechowywania kabla do ładowania. Aby jeszcze bardziej zwiększyć komfort, MILANO oferuje szereg funkcji wspomagania kierowcy, które pomagają w kontrolowaniu wzdłużnym i bocznym pojazdu (autonomiczna jazda poziomu drugiego). Razem z czujnikami parkowania 360°, tylna kamera 180° monitoruje otoczenie, zapewniając innowacyjny i praktyczny półautonomiczny system parkowania.
Wreszcie, MILANO może również oferować technologię dostępu zbliżeniowego, aby szybko i łatwo otwierać bądź zamykać samochód, zbliżając się lub oddalając od pojazdu, bez konieczności podejmowania jakichkolwiek działań ze strony użytkownika.
DYNAMIKA JAZDY
MILANO zapewnia najlepszą w swojej klasie dynamikę jazdy.
Oferując najniższą w segmencie wagę oraz optymalny rozkład masy, MILANO wkracza w świat samochodów elektrycznych jak prawdziwa Alfa Romeo. Zespół, który koordynował prace nad dynamiką jazdy, to ten sam zespół, który zaprojektował Giulię GTA w centrum testowym Balocco (prowincja Vercelli).
Przyświecał mu jasny cel: nowy model MILANO ma zapewnić najlepsze w swojej klasie trzymanie się drogi, możliwe dzięki specjalnym rozwiązaniom technicznym zastosowanym w wersji VELOCE, która oferuje najbardziej bezpośredni układ kierowniczy w segmencie (14,6), który został specjalnie skalibrowany pod kątem precyzji działania, by poprawić jej wyjątkowe właściwości jezdne; sportowe zawieszenie zostało obniżone o 25 mm; przednie i tylne stabilizatory są niezwykle sportowe, gwarantując tym samym dużą przyczepność kół podczas szybkiego pokonywania zakrętów; układ hamulcowy wyposażony jest w przednie tarcze o średnicy ponad 380 mm z czterotłoczkowymi zaciskami monoblokowymi; mechanizm różnicowy Torsen zapewnia najlepszą możliwą przyczepność w każdych warunkach jazdy.
Wysokiej jakości 20-calowe felgi aluminiowe wraz z oponami są również przeznaczone do pojazdów elektrycznych i zapewniają wysoki poziom przyczepności. Wszystko to buduje podstawę jedynego w swoim rodzaju kompaktowego samochodu o czystym, rozpoznawalnym sportowym charakterze typowym dla Alfy Romeo.
Alfa Romeo MILANO może być również wyposażona w system Alfa D.N.A.. Tryb „Dynamic”, dzięki specjalnej kalibracji układu kierowniczego i pedału przyspieszenia, oferuje najwyższe osiągi i przyjemność z jazdy. Zachowując równowagę między osiągami i komfortem, tryb „Natural” przeznaczony jest do codziennego użytku, zaś „Advanced Efficiency” jest skalibrowany pod kątem maksymalnej efektywności energetycznej poprzez zmniejszenie zużycia energii bez uszczerbku dla przyjemności z jazdy. Wreszcie, dostępny tylko w wersji hybrydowej Q4, czwarty tryb znany jako Q4, przeznaczony jest do jazdy w warunkach niskiej przyczepności.
ŁĄCZNOŚĆ
EV ROUTING: nawigacja online
Alfa Romeo w szczególny sposób wykorzystuje oprogramowanie i łączność w celu zwiększenia komfortu jazdy kierowcy, który jest i pozostaje w centrum uwagi. Dlatego model MILANO jest wyposażony w najbardziej zaawansowaną technologię łączności, która zapewnia maksymalny komfort. EV Routing to innowacyjny, system online wbudowany w nawigację, który automatycznie i bezstresowo zarządza potrzebami klienta w zakresie ładowania.
Jedynie, co musi zrobić klient, to ustawić cel podróży, a następnie system nawigacji automatycznie obliczy liczbę potrzebnych na trasie postojów na ładowanie, gwarantując dostęp do ponad 600 000 punktów ładowania, najbardziej rozbudowanej sieci w Europie. Monitorowanie natężenia ruchu w czasie rzeczywistym, stanu akumulatora i stylu jazdy pozwala polegać na systemie EV Routing i cieszyć się jazdą bez obaw związanych z ładowaniem.
Alfa Connect Services, pakiet usług online
Alfa Romeo MILANO oferuje „Alfa Connect Services”, narzędzie zapewniające zaawansowaną łączność w samochodzie oraz gamę usług dających poczucie maksymalnego bezpieczeństwa i komfortu. Dzięki technologii over-the-air (OTA) mapy i oprogramowanie samochodu są zawsze aktualne. Oferta funkcji, dzięki którym wrażenia z jazdy są lepsze niż kiedykolwiek, obejmują „My Navigation” składającą się z aplikacji do zdalnego wyszukiwania miejsc docelowych i punktów użyteczności publicznej (POI), a także powiadomień wysyłanych w czasie rzeczywistym o ruchu drogowym, pogodzie i fotoradarach.
Za pośrednictwem aplikacji mobilnej na smartfony My Alfa Connect, klienci mogą również wchodzić w interakcję ze swoim samochodem za pomocą „My Remote”, który oferuje różnorodne usługi, w tym możliwość zdalnego sterowania niektórymi funkcjami samochodu (blokowanie/odblokowanie drzwi, migające światła) za pomocą smartfona lub smartwatcha, możliwość lokalizacji samochodu, monitorowania niektórych parametrów (prędkość i obszar) oraz otrzymywania powiadomień. E-Control oferuje również opcję zdalnego zarządzania uruchamianiem i zatrzymywaniem, planowania ładowania lub, w razie potrzeby, ogrzewania lub chłodzenia wnętrza przed wejściem do samochodu.
Kolejną ważną innowacją jest integracja wirtualnego asystenta Hey Alfa i ChatGPT (A.I.), które wykorzystują funkcję rozpoznawanie głosu, aby zapewnić podczas podróży przydatnego, dyskretnego „współpilota” pomocnego w uzyskaniu informacji, porad i w spełnieniu potrzeb kierowcy.
MILANO ELETTRICA
Alfa Romeo w elektrycznej wersji MILANO wybrała źródło zasilania nowej generacji, łączące silnik elektryczny („hybrydowy silnik synchroniczny”) i nowy akumulator. Dzięki wysokiej mocy, momentowi obrotowemu i specyficznej kalibracji elektrycznego układu napędowego, ten nowy kompaktowy samochód sportowy oferuje bezkompromisową przyjemność z jazdy i wiodącą w tym segmencie dynamikę. Dostępny w dwóch wersjach mocy – 156 lub 240 KM – nowy samochód zapewnia doskonałe osiągi oraz wciągającą, sportową jazdę, typową dla Alfy Romeo.
Akumulator o pojemności 54 kWh oferuje wysoką gęstość energii i doskonały stosunek energii nominalnej do użytkowej. W wersji o mocy 156 KM akumulator litowo-jonowy zapewnia zasięg 410 km w cyklu WLTP lub 590 km w cyklu miejskim. Ładowanie nowej Alfy MILANO jest bardzo proste: na stałoprądowych stacjach szybkiego ładowania z mocą 100 kW, naładowanie akumulatora od 10 do 80% zajmuje mniej niż 30 minut.
MILANO IBRIDA
Dla wersji hybrydowej, MILANO oferuje dwa rozwiązania w zakresie napędu: napęd na przednie koła lub napęd na wszystkie koła Q4. Ten pierwszy będzie dostępny w segmencie premium, i zostanie wprowadzony w późniejszym terminie. MILANO IBRIDA wykorzystuje 48-woltowy silnik hybrydowy VGT (Variable-Geometry Turbo) o mocy 136 KM. Silnik spalinowy oparty jest na 3-cylindrowym silniku o pojemności 1,2 litra pracującym w cyklu Millera, zestawionym z turbosprężarką o zmiennej geometrii i łańcuchem rozrządu zapewniającym maksymalną niezawodność. Układ elektryczny składa się z 48-woltowego akumulatora litowo-jonowego i 21-kW silnika elektrycznego, który jest zintegrowany z innowacyjną, dwusprzęgłową 6-biegową skrzynią biegów, która współpracuje z falownikiem i centralką skrzyni biegów, aby zapewnić maksymalną wydajność.
MILANO IBRIDA oferuje płynną jazdę po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez ponad 50% czasu; MILANO gwarantuje jazdę w trybie elektrycznym nie tylko podczas manewrów parkowania lub przy niskich prędkościach podczas jazdy w mieście, ale także poza nim przy małym obciążeniu pojazdu i przy prędkości do 150 km/h.
MILANO SPECIALE
Już wkrótce będzie można składać zamówienia na MILANO SPECIALE, topową wersję wprowadzaną na rynek, dostępną z układami napędowymi IBRIDA (136 KM) i ELETTRICA (156 KM). MILANO SPECIALE, która dostępna będzie wyłącznie w edycji premierowej, łączy sportowy charakter, zaawansowaną technologię i komfort w niepowtarzalnej konfiguracji obejmującej zestaw najlepszych specyfikacji oferowanych w gamie.
Nadwozie wyróżnia matowe sportowe wykończenia z akcentami w nowym, acz kultowym już czerwonym kolorze Arese oraz 18-calowe felgi aluminiowe. Wnętrze wyposażone jest w sportowe i ekskluzywne elementy, takie jak tapicerka z winylu i tkaniny „Spiga”, skórzana kierownica i elektrycznie sterowany fotel kierowcy z funkcją masażu.
Dbałość o szczegóły widać w eleganckim i charakterystycznym 8-kolorowym oświetleniu wnętrza, ozdabiającym wyloty powietrza, tunel centralny i kultowy teleskop. Dopełnienie niezwykle bogatej konfiguracji stanowią elementy wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. MILANO SPECIALE oferuje w standardzie autonomiczną jazdę poziomu drugiego, nawigację online, kamerę cofania 180°, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika otwieraną bez użycia rąk oraz system bezkluczykowy z technologią dostępu zbliżeniowego.
MILANO ELETTRICA SPECIALE jest również wyposażona w trójfazową ładowarkę pokładową o mocy 11 kW, aby zapewnić najlepszą wydajność ładowania we wszystkich sytuacjach.
GAMA
IBRIDA i ELETTRICA z trzema pakietami zapewniającymi najlepszą TECHNOLOGIĘ, EKSKLUZYWNOŚĆ lub SPORTOWY WYGLĄD.
Alfa Romeo MILANO oferuje strategię gamy, która sprawia, że konfigurowanie dla klienta staje się jeszcze łatwiejsze. MILANO może zostać wyposażone w cztery układy napędowe, takie jak: 136-konna IBRIDA, 136-konna IBRIDA Q4, 156-konna ELETTRICA i 240-konna ELETTRICA VELOCE. Ofertę uzupełniają trzy pakiety: Techno, zapewniający najlepsze parametry w zakresie bezpieczeństwa, technologii i funkcjonalności, takie jak autonomiczna jazda poziomu drugiego, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika otwierana bez użycia rąk, światła Matrix LED i nawigacja online z wirtualnym asystentem.
Premium, zapewniający najwyższy komfort i ekskluzywność, dzięki tapicerce wykonanej z winylu i tkaniny, elektrycznie sterowanemu fotelowi kierowcy z funkcją masażu, wewnętrznemu oświetleniu ambientowemu oraz aluminiowym nakładkom na pedały i na próg. Sport, który z definicji oferuje najlepszy sportowy charakter dzięki fotelom Sabelt, tapicerce z Alcantary i sportowym elementom nadwozia.