BMW M2 podnosi poprzeczkę dla kompaktowych samochodów wysokiej wydajności z segmentu premium. Rzeczywiście wynosi wrażenia z jazdy w tej klasie na zupełnie nowy poziom. Nowe BMW M2 oferuje jeszcze większą moc, lepsze wrażenie wizualne niż kiedykolwiek wcześniej oraz innowacyjne elementy wyposażenia.
BMW M2 2024
Najważniejszym elementem aktualizacji jest zwiększenie mocy o 15 kW/20 KM: wysokoobrotowy 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy z technologią M TwinPower Turbo osiąga teraz moc 353 kW/480 KM. Do tego dochodzą nowe akcenty stylistyczne w wyglądzie zewnętrznym, zmodernizowane wnętrze i wprowadzenie systemu operacyjnego BMW 8.5, na którym opiera się najnowsza generacja systemu obsługi BMW iDrive.
Pakiet aktualizacji do tego elitarnego kompaktowego samochodu sportowego sprawia, że wejście w świat modeli High Performance BMW M GmbH jest jeszcze atrakcyjniejsze. Nowe BMW M2 przenosi swoją koncepcję napędu obejmującą rzędowy silnik 6-cylindrowy, 6-biegową skrzynię manualną (opcjonalnie) i klasyczny napęd na tylne koła – co jest unikalną propozycją wśród konkurentów – na nowy etap ewolucji. W połączeniu z kompaktowymi wymiarami, technologią układu jezdnego idealnie dopasowaną zarówno do codziennej jazdy, jak i do jazdy na torze wyścigowym, a także najnowocześniejszą koncepcją obsługi umożliwiającą dostosowanie ustawień samochodu do własnych potrzeb, nowe M2 jest idealnie przygotowane do tego, aby kontynuować historię sukcesów marki BMW M w tym segmencie.
Nowe BMW M2 będzie produkowane wraz z nowym BMW serii 2 Coupé w zakładach BMW Group w San Luis Potosí w Meksyku. Wejście na rynki na całym świecie rozpocznie się wraz z rozpoczęciem produkcji w sierpniu 2024 roku.
Sześciocylindrowy silnik rzędowy o zwiększonej mocy i momencie obrotowym
Oprócz samej mocy kluczowy wpływ na wrażenia z jazdy nowym BMW M2 ma również sposób, w jaki 6-cylindrowy silnik rzędowy dostarcza tę moc. Zmodernizowana wersja silnika w nowej edycji zapewnia jeszcze bardziej liniowe oddawanie mocy utrzymujące się aż do wysokich obrotów tak charakterystyczne dla modeli M.
Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie obrotów 2650–6130 obr/min. W nowym BMW M2 z opcjonalną 6-biegową skrzynią manualną maksymalny moment obrotowy pozostaje na poziomie 550 Nm. W przypadku standardowej 8-stopniowej skrzyni M Steptronic z układem Drivelogic wartość ta wynosi 600 Nm. Silnik generuje moc zwiększoną do 353 kW/480 KM przy 6250 obr/min, a maksymalny moment wynosi 7200 obr/min.
Aby zapewnić jeszcze bardziej intensywne odczuwanie zwiększonych osiągów silnika, udoskonalono wybór map przyspieszenia oraz reakcji we wszystkich trybach jazdy wybieranych za pośrednictwem menu M Setup. W rezultacie nowe BMW M2 oferuje zauważalnie szybsze reakcje na gaz – zarówno z 8-stopniową skrzynią M Steptronic, jak i opcjonalną 6-biegową skrzynią manualną.
Sposób dostarczania mocy nowego BMW M2 to zasługa wyjątkowych rozwiązań technicznych. Trzylitrowy silnik różni się od jednostki montowanej w BMW M3/BMW M4 tylko kilkoma szczegółami. Większa moc szczytowa nowego BMW M2 dodatkowo umacnia jego pozycję lidera w segmencie kompaktowych samochodów High Performance. Ponadto dorównuje ona teraz mocy nowego BMW M3 Limuzyna ze skrzynią manualną i nowego BMW M4 Coupé.
Motorsportowe doświadczenie gwarantujące wydajność wywołującą uśmiech
Oprócz dwóch turbosprężarek typu Mono Scroll, pośredniego intercoolera oraz elektronicznie sterowanej przepustnicy spalin technologia M TwinPower Turbo zastosowana w 6-cylindrowym silniku rzędowym obejmuje również wtrysk High Precision Injection, adaptacyjne sterowanie zaworami VALVETRONIC i zmienna regulacja faz rozrządu Double VANOS Silnik ma również szereg detali zapożyczonych bezpośrednio z samochodów wyścigowych, których wpływ jest najbardziej widoczny w jego błyskawicznej reakcji, łatwości wchodzenia na wysokie obroty i wysokich osiągach podczas jazdy na torze wyścigowym.
Detale te obejmują niezwykle sztywną beztulejową skrzynię korbową o zamkniętej konstrukcji, lekki kuty wał korbowy, otwory cylindrów z powłoką w technologii metalizacji łukowej oraz rdzeń głowicy cylindrów wykonany w druku 3D.
Charakterystyczny dla modeli M układ chłodzenia zapewnia utrzymanie optymalnej temperatury roboczej podzespołów układu napędowego nawet przy dużych obciążeniach. Również smarowanie zostało zaprojektowane z myślą o bardzo dynamicznej jeździe. Pompa oleju sterowana mapą zapewnia niezawodne dostarczanie oleju nawet przy ekstremalnych przeciążeniach wzdłużnym i bocznym.
Silnik przekazuje napęd standardowo za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni M Steptronic z układem Drivelogic. Przycisk Drivelogic w dźwigni biegów umożliwia zmianę charakterystyki zmiany przełożeń i wybór trzech różnych ustawień. Zarówno dźwignia biegów w najnowszej stylistyce M, jak i łopatki zmiany biegów na kierownicy umożliwiają w dowolnym momencie sekwencyjną ingerencję w wybór biegów.
Kierowcy, którzy oprócz intensywnych wrażeń z jazdy szukają bardziej bezpośredniej interakcji z napędem, mogą wybrać opcjonalną 6-biegową skrzynię manualną. Oferowana jest w połączeniu z asystentem zmiany biegów, który podbija obroty podczas zmiany przełożeń, aby zapobiec poślizgom przy redukcji biegów podczas hamowania przed zakrętami.
Niezależnie od wyboru skrzyni biegów zwiększona moc silnika zapewnia o 0,1 s krótszy czas przyspieszania od 0 do 100 km/h: nowe BMW M2 osiąga wynik 4,0 s ze skrzynią biegów w wyposażeniu standardowym lub 4,2 s z opcjonalną 6-biegową skrzynią manualną. Wyższa moc jest również odczuwalna podczas przyspieszania od 0 do 200 km/h – wynik jest o 0,6 s lepszy niż w BMW M2 z 8-stopniową skrzynią M Steptronic (teraz 12,9 s)
oraz o 0,6 s z opcjonalną skrzynią manualną (13,7 s). Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, ale można ją zwiększyć do 285 km/h z opcjonalnym pakietem M Driver. Dynamicznemu oddawaniu mocy towarzyszy emocjonujące brzmienie silnika generowane przez charakterystyczny dla modeli M układ wydechowy z elektrycznie sterowanymi przepustnicami.
Efektowny wygląd zewnętrzny ze świeżymi akcentami
Mocno wyrzeźbione powierzchnie i atletyczne proporcje uwydatniają wybitnie wyczynowy charakter nowego BMW M2, którego kompaktowe wymiary i szeroki rozstaw kół dają mu wyjątkowo spektakularny wygląd. Charakterystyczne dla modeli M i dostosowane do funkcji cechy stylistyczne w zakresie prowadzenia powietrza chłodzącego i aerodynamiki podkreślają niezwykły wygląd tego dwudrzwiowego samochodu. Duża pozioma atrapa chłodnicy BMW i podzielony na trzy części dolny wlot powietrza optymalizują chłodzenie podzespołów układu napędowego i hamulców.
Charakterystyczne dla tego modelu reflektory LED są szeroko rozstawione. Pojedyncze okrągłe reflektory zapewniające światła mijania i światła drogowe nawiązują do kultowych modeli BMW 02. Elementy świetlne w kształcie litery U przy dolnej krawędzi reflektorów służą zarówno jako światła dzienne, jak i kierunkowskazy. Opcjonalnie dostępne są adaptacyjne reflektory LED z nieoślepiającym asystentem świateł drogowych BMW Selective Beam oraz lampy M Shadow Line z ciemnymi wstawkami.
Profil modelu High Performance charakteryzują eleganckie linie, które stały się charakterystyczną cechą modeli coupé marki. W połączeniu z wydatnymi dokładkami progów i muskularnymi nadkolami tworzy to kompaktową, dwudrzwiową karoserię o wyjątkowo sportowym charakterze. Nowe BMW M2 można opcjonalnie zamówić z karbonowym dachem M, który nie tylko zmniejsza masę samochodu o około 6 kg, lecz także zwiększa jego zwinność poprzez obniżenie środka ciężkości.
Tylny pas nowego BMW M2 ma potężny dyfuzor w stylu samochodów wyścigowych. Układ wydechowy ma dwie pary końcówek rur wydechowych umieszczonych w znacznej odległości od krawędzi pasa tylnego, co demonstruje wyścigowe geny M2. Podwójne końcówki rur wydechowych wykonane są teraz standardowo w kolorze czarnym. Szczególnie eleganckie wrażenie robi też czarne oznaczenie modelu ze srebrną otoczką na pokrywie bagażnika oraz atrapie chłodnicy.
Znacznie rozszerzona oferta lakierów; nowe obręcze kół ze stopów lekkich
Nowe BMW M2 jest dostępne w trzech lakierach niemetalizowanych, pięciu metalizowanych i sześciu lakierach BMW Individual. Znacznie rozszerzona oferta lakierów obejmuje nowe warianty: Sao Paulo Yellow niemetalizowany, Fire Red metalizowany, Portimao Blue metalizowany i Skyscraper Grey metalizowany. Oferta lakierów BMW Individual dla nowego BMW M2 obejmuje teraz również następujące lakiery: Java Green, Voodoo Blue, Grigio Telesto i Twilight Purple.
Nowe BMW M2 jest standardowo wyposażone w obręcze kół M Double Spoke ze stopów lekkich w wykończeniu Jet Black. Mają one rozmiar 19 cali na przedniej osi i 20 cali na tylnej osi. Nowością na liście opcji są obręcze kół M Double Spoke ze stopów lekkich o tych samych wymiarach na obu osiach, lecz w wersji kolorystycznej Silver. Można je łączyć z oponami torowymi, jeśli wybrano opcjonalny pakiet M Race Track.
Nowe kierownice i tapicerki, karbonowe fotele kubełkowe M teraz także jako indywidualna opcja
Kierownica jako najważniejszy element łączący kierowcę z samochodem została zaprojektowana na nowo, dzięki czemu wnętrze tego kompaktowego samochodu High Performance zyskało świeży wygląd. Montowana standardowo w nowym BMW M2 kierownica skórzana M ma teraz spłaszczoną w dolnej części obręcz i precyzyjnie zmodyfikowane ramiona. Czerwone oznaczenie na godzinie 12, łopatki zmiany biegów i dwa przyciski M do wyboru indywidualnych konfiguracji ustawień pojazdu zapewniają intensywne wyścigowe wrażenia z jazdy. W tej samej stylistyce dostępna jest opcjonalnie również kierownica M z alcantary. Obie kierownice dostępne są opcjonalnie w wersji podgrzewanej.
Opcjonalne fotele sportowe M obite skórą Vernasca można teraz zamówić także w dwukolorowym wariancie czerwono-czarnym. Ponadto karbonowe fotele kubełkowe M o ograniczonej do minimum masie są teraz dostępne nie tylko w połączeniu z pakietem M Race Track, lecz także jako indywidualna opcja. Tapicerka ze skóry Merino, elektryczna regulacja w wielu płaszczyznach, zdejmowane zagłówki i możliwość zastosowania pasów wielopunktowych optymalizuje zarówno komfort użytkowania samochodu, jak i jego wyścigowe cechy.
System operacyjny BMW 8.5, cyfrowa obsługa klimatyzacji. Charakterystyczne dla modeli M wskazania na zakrzywionym wyświetlaczu BMW i opcjonalnym wyświetlaczu BMW Head-Up podkreślają progresywną aurę samochodu sportowego. Składający się z 12,3-calowego wyświetlacza informacyjnego i 14,9-calowego wyświetlacza kontrolnego zestaw w pełni cyfrowych ekranów oferuje teraz najnowszą wersję systemu wskazań oraz obsługi BMW iDrive opartego na systemie operacyjnym BMW 8.5. Funkcje klimatyzacji obsługuje się teraz w sposób cyfrowy. Temperaturę i wentylację, a także podgrzewanie foteli czy – jeśli określono – podgrzewanie kierownicy reguluje się w nowym BMW M2 albo dotykowo za pomocą specjalnej opcji menu w dolnej części wyświetlacza kontrolnego, albo głosowo za pośrednictwem inteligentnego asystenta osobistego BMW.
Szeroko zakrojona cyfryzacja skutkuje dalszym zmniejszeniem liczby przycisków i elementów obsługi w kokpicie i towarzyszy jej przeprojektowana deska rozdzielcza. Nowe elementy regulacji kratek nawiewu powietrza pośrodku deski rozdzielczej oraz po stronie kierowcy i pasażera umożliwiają ustawianie kierunku nawiewu poprzez ich obracanie oraz przechylanie.
Listwy ozdobne na desce rozdzielczej i konsoli środkowej nowego BMW M2 są standardowo dostępne w matowym kolorze Dark Graphite. Opcjonalnie dostępne są listwy ozdobne w kolorze Aluminium Rhombicle Anthracite, M Carbon Fibre lub nowym Fine Brushed Aluminium.
Charakterystyczna dla M koncepcja obsługi, bogate wyposażenie standardowe
Sercem charakterystycznej dla M koncepcji obsługi jest przycisk konfiguracji Setup na konsoli środkowej. Zapewnia on bezpośredni dostęp do opcji ustawień silnika, standardowego adaptacyjnego zawieszenia M, układu kierowniczego M Servotronic, zintegrowanego układu hamulcowego M tarczami pływającymi oraz kontroli trakcji M, która pozwala kierowcy ustawić indywidualne progi interwencji w celu ograniczenia poślizgu kół. W menu M Setup można również włączyć lub wyłączyć asystenta zmiany biegów w opcjonalnej skrzyni manualnej.
Standardowe wyposażenie nowego BMW M2 obejmuje również trzystrefową klimatyzację automatyczną, oświetlenie ambientowe, system głośników HiFi, półkę ładowania bezprzewodowego oraz BMW Live Cockpit Plus z systemem nawigacji BMW Maps. Dostępna w standardzie funkcja integracji smartfonów umożliwia korzystanie z systemów Apple CarPlay® i Android Auto™. Dostępne w standardzie półautomatyczne systemy jazdy oraz parkowania obejmują ostrzeganie przed kolizją z przodu, regulator prędkości z funkcją hamowania, wskazanie ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu czy system Park Distance Control z czujnikami z przodu i z tyłu. W wyposażeniu dodatkowym oferowany jest system asystujący kierowcy, aktywny regulator prędkości z funkcją Stop&Go oraz asystent parkowania z asystentem cofania.
Na liście opcji znajduje się również dostęp komfortowy, elektrycznie przesuwany/uchylany dach i system audio Harman Kardon Surround Sound. Oprócz wyświetlacza BMW Head-Up opcjonalny BMW Live Cockpit Professional w nowym BMW M2 obejmuje teraz również funkcję widoku rozszerzonego na wyświetlaczu kontrolnym.