Na targach Auto Shanghai w 2021 roku zadebiutowało Audi A6 e-tron concept – zwiastun innowacyjnej rodziny w pełni elektrycznych aut seryjnych. Teraz Audi wprowadza na rynek A6 e-tron z nadwoziami Sportback i Avant. Jako drugi model zbudowany na platformie PPE ten pojazd klasy wyższej średniej oferuje znane już zalety nowej architektury, takie jak wysokie osiągi, duży zasięg, imponującą efektywność i szybkie ładowanie. To także pierwszy model korzystający z PPE z koncepcją niskiej podłogi.
Audi A6 e-tron 2024
Nadwozie A6 e-tron ma doskonałe proporcje i emanuje mocą oraz sportowym charakterem. Wnętrze definiuje nowa filozofia projektowania Audi. W zależności od poziomu wyposażenia model oferuje wiele innowacyjnych funkcji, takich jak wirtualne lusterka zewnętrzne drugiej generacji, panoramiczny szklany dach, który staje się nieprzezroczysty po naciśnięciu przycisku, oraz podświetlane pierścienie z tyłu. Publikacja oficjalnych danych oraz cenników dla A6 e-tron i S6 e-tron z nadwoziami Sportback i Avant zaplanowana jest do końca września 2024.
„A6 e-tron* to pierwszy całkowicie elektryczny model Audi dostępny w wersjach Sportback i Avant” – mówi Gernot Döllner, prezes zarządu AUDI AG. „Jego zjawiskowy design zapewnia najlepszą aerodynamikę w ofercie, a tym samym większą efektywność. Ze swoim dużym zasięgiem, znacznie przekraczającym 700 kilometrów, i wyjątkową dynamiką jazdy model będzie wzbudzać entuzjazm dla elektromobilności”.
Wygląd zewnętrzny: elegancki i progresywny
„Czysty” design nadwozia skupia się na dynamice, elegancji oraz progresywności. Przód jest harmonijny i wyrazisty jednocześnie. Smukły kształt świateł do jazdy dziennej i szeroki grill sprawiają, że A6 e-tron wygląda na płaskie i szerokie. Czarna maska otaczająca zamkniętą, odwróconą osłonę Singleframe odzwierciedla odrębny język projektowania modeli e-tron. W rezultacie zintegrowane z nią reflektory i inne elementy funkcjonalne, takie jak czujniki zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) oraz wloty powietrza, są prawie niewidoczne.
Dynamiczny profil dachu A6 e-tron bazuje na mocnym fundamencie i niskim prześwicie. Nie zabrakło tu charakterystycznych przetłoczeń quattro – konturów, które swoim rzeźbiarskim i muskularnym kształtem podkreślają kompetencje napędu quattro. To jeden z kluczowych elementów DNA designu Audi. Akumulator jako serce samochodu zaakcentowano czarną wstawką w osłonie progu. Sprawia ona, że z profilu nadwozie zyskuje jeszcze bardziej płaski, smukły i dynamiczny wygląd. Wstawka rozciąga się ku tyłowi, gdzie jest zintegrowana ze światłami odblaskowymi, nadając A6 e-tron optycznie „wyciągnięty” wygląd. Avant charakteryzuje się mocno spłaszczoną linią dachu, ze zdecydowanie pochylonym słupkiem D. Nową, charakterystyczną cechą, która zwiększa rozpoznawalność tego wariantu, jest listwa ozdobna o wyglądzie aluminium, biegnąca od słupka A aż po spojler dachowy.
Tył łączy sportową elegancję i mocny wygląd. „Czysta” architektura z ciągłym, trójwymiarowym pasem świetlnym zapewnia nowemu A6 e-tron przejrzystość i pewność siebie. Tylną partię Sportbacka wieńczy efektowny spojler, a dynamiczny wygląd dodatkowo akcentuje przyciągający wzrok tylny dyfuzor.
Audi A6 e-tron jest standardowo wyposażone w 19-calowe, pięcioramienne felgi o aerodynamicznym kształcie, natomiast wersja S line otrzymuje 20-calowe obręcze z pięcioma efektownymi potrójnymi ramionami, w kolorze grafitowej szarości. Również S6 e-tron seryjnie występuje z felgami o średnicy 20 cali. Opcjonalnie dostępne są zjawiskowe felgi o średnicy do 21 cali. Łącznie do wyboru jest dziewięć charakterystycznych wzorów – od sportowych po eleganckie, w tym sześć sygnowanych przez Audi Sport.
Wygląd zewnętrzny Audi A6 e-tron różni się w przypadku poszczególnych wariantów: bazowego, S line oraz S. W momencie wprowadzenia na rynek do wyboru będzie osiem kolorów nadwozia, w tym: standardowy lakier niemetalizowany szary Magnetic, biały Glacier metalik, szary Typhoon metalik i czarny Mythos metalik. Każdy z nich podkreśla mocny, progresywny design nadwozia. Dostępne są również dwa odcienie niebieskiego: niebieski Plasma metalik oraz niebieski Malpelo metalik. Wyłącznie dla wariantu S line i modelu S zarezerwowano lakiery szary Daytona z efektem perły oraz beżowy Siam metalik.
Najlepszy model w swojej klasie: wyjątkowa aerodynamika
Doskonała aerodynamika odgrywa kluczową rolę w długiej historii sukcesów Audi. Również aerodynamiczni bohaterowie z przeszłości, tacy jak Audi 100 (C3) i Audi 80 (B3), należeli do klasy średniej.
Legendarna wartość współczynnika oporu powietrza (Cd) trzeciej generacji Audi 100 zapewniła mu tytuł „mistrz świata w dziedzinie aerodynamiki wśród wszystkich klas”. Z Cd o wartości 0,30 w 1982 roku model zdeklasował swoich rywali – na wiele lat. Dziś Audi A6 e-tron pisze nowy rozdział tej historii sukcesu. Sportowa stylistyka i konfiguracja wydatnie przyczyniają się do jego doskonałej aerodynamiki, zapewniając wyjątkowo niską wartość Cd, dla Sportbacka wynoszącą zaledwie 0,21. Czyni go to najbardziej aerodynamicznym Audi wszech czasów i najlepszym pod tym względem samochodem całej Grupy VW. Także Avant osiąga bardzo korzystną wartość Cd – 0,24, jedną z najlepszych w segmencie.
Zoptymalizowany pod względem aerodynamicznym przedni pas zaopatrzono w kurtyny powietrzne, które pozytywnie wpływają na przepływ powietrza wokół tej partii nadwozia oraz kół. Powierzchnia szyb jest wyjątkowo smukła, a linia dachu łagodnie opada ku tyłowi. Co więcej, kontrolowany wlot chłodnego powietrza pod osłoną Singleframe w nowym A6 e-tron pozwala ograniczyć lokalne straty przepływu strumienia powietrza. Audi zoptymalizowało ten system, wzbogacając go o dodatkowe komponenty. Istotną rolę w koncepcji aerodynamiki odgrywa również podwozie – to zasługa wysokiego stopnia uszczelnienia i drobnych optymalizacji różnych komponentów.
Należą do nich specjalnie dostosowane osłony kół oraz trójwymiarowe spojlery przed przednimi kołami, które są indywidualnie zoptymalizowane dla Sportbacka i Avanta, a także osłona silnika, akumulator, tylna oś oraz panele progowe. Szeroki, aerodynamicznie „doszlifowany” dyfuzor zapewnia optymalną równowagę pomiędzy siłą nośną tylnej osi a wartością Cd. Avant dodatkowo otrzymuje spojler na dyfuzorze. Elementy aerodynamiczne w postaci bocznych spojlerów z tyłu A6 Avant e-tron umożliwiają kontrolowane przeciągnięcie strumienia powietrza. Aerodynamikę poprawia również nisko „zawieszony” spojler na krawędzi dachu, który przyczynia się do zmniejszenia „obszaru stojącej wody” za pojazdem.
Koncepcję aerodynamiczną dopełniają optymalizacje, jakie przeszły niektóre wzory felg. Do wyboru są na przykład atrakcyjne 21-calowe aerodynamiczne obręcze z osłonami z tworzywa sztucznego. Do sprawdzonych komponentów z obszaru aerodynamiki należą dostępne na życzenie wirtualne lusterka zewnętrzne, znane już z Audi Q8 e-tron. W Audi A6 e-tron stosowana jest ich druga generacja – z funkcją elektrycznego składania. Kompaktowe kamery mają kształt zoptymalizowany pod kątem przepływu powietrza, co zmniejsza powierzchnię czołową samochodu, a tym samym poprawia współczynnik oporu powietrza.
Innowacyjna technika oświetleniowa
Nowe A6 e-tron po raz kolejny podkreśla wiodącą rolę Audi w designie i technice oświetlenia – jako istotnej części DNA marki spod znaku czterech pierścieni. Reflektory i tylne lampy mają trójwymiarowy kształt i oferują cyfrowe sygnatury świetlne, łącząc świat fizyczny z cyfrowym. Rodzina Audi A6 e-tron jest dostępna z opcjonalnymi cyfrowymi światłami do jazdy dziennej w technice LED oraz cyfrowymi tylnymi lampami OLED drugiej generacji.
Tył A6 e-tron, dysponujący około 45 segmentami na każdy cyfrowy panel OLED, w coraz większym stopniu ewoluuje w stronę wyświetlacza. Umożliwia to komunikację car-to-x (komunikacja z innymi samochodami oraz infrastrukturą) i zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Za tę sygnaturę świetlną odpowiada moduł oprogramowania w jednym z pięciu komputerów domeny A6 e-tron. A dzięki doskonałej symbiozie pomiędzy designem oświetlenia a nową technologią światło w nowym modelu Audi wydaje się „żywsze”.
Jeśli chodzi o cyfrowe tylne lampy OLED drugiej generacji, 10 paneli OLED – liczących łącznie 450 segmentów – generuje nowy obraz kilka razy na sekundę, wykorzystując specjalnie opracowany algorytm. Aktywne cyfrowe sygnatury świetlne wskazują również drogę technologii oświetleniowej Audi ku przyszłości. Przednia jest tworzona dzięki interakcji algorytmu z 12 ściemnianymi segmentami, a tylna korzysta ze wszystkich cyfrowych segmentów OLED. Poszczególne segmenty współdziałają ze sobą w taki sposób, że ogólne natężenie światła sygnatury pozostaje niezmienne.
Wprowadzając drugą generację cyfrowych tylnych lamp OLED, Audi wyznacza nowy poziom w dziedzinie projektowania, funkcjonalności i bezpieczeństwa oświetlenia. Po raz pierwszy cyfrowe tylne lampy OLED 2.0 mogą komunikować się z bezpośrednim otoczeniem (car-to-x). Audi udoskonaliło także oferowane funkcje bezpieczeństwa. Znana już z innych modeli funkcja wykrywania zbliżającego się pojazdu została w nowym A6 e-tron rozszerzona o światła komunikacyjne, które ostrzegają innych użytkowników drogi o wypadkach i awariach. W krytycznych sytuacjach na drodze oprócz zwykłej grafiki tylnych lamp wyświetlają one specyficzną statyczną sygnaturę w postaci symboli ostrzegawczych.
Zastosowana technologia wyznacza nowe standardy także w zakresie indywidualizacji: osiem cyfrowych sygnatur świetlnych w nowo zaprojektowanych cyfrowych światłach do jazdy dziennej reflektorów Matrix LED oraz cyfrowych tylnych lampach OLED 2.0 pozwala użytkownikowi w zupełnie nowy sposób spersonalizować swoje A6 e-tron (w zależności od wybranego wyposażenia).
Szczególną cechą nowego Audi A6 e-tron są podświetlane pierścienie z tyłu (dostępność również zależy od wyposażenia), które zdecydowanie podkreślają tożsamość korporacyjną Audi i nadaje nowemu A6 e-tron wyrazistą osobowość.
Panoramiczny wyświetlacz Audi MMI i cyfrowe lusterka zewnętrzne
Wnętrze Audi A6 e-tron zostało konsekwentnie dostosowane do potrzeb użytkowników. Trójwymiarowy, kontrastowy projekt w celowy sposób umieszcza elementy na pierwszym planie albo w tle, tworząc architekturę przestrzenną dostosowaną do podróżujących zarówno od strony wzornictwa, jak i ergonomii. Panoramiczny wyświetlacz MMI o zakrzywionej formie, w technologii OLED, składa się z 11,9-calowego zestawu wskaźników Audi virtual cockpit oraz 14,5-calowego ekranu dotykowego MMI i wraz z 10,9-calowym wyświetlaczem MMI dla pasażera z przodu tworzy cyfrową scenę o wizualnie przejrzystym wzornictwie.
Aktywny tryb prywatności sprawia, że podczas podróży pasażer na przednim siedzeniu może oglądać treści rozrywkowe takie jak filmy czy seriale bez rozpraszania kierowcy. Inteligentna jednostka sterująca kieruje (włączony tryb prywatny) lub rozprasza (treść widoczna dla wszystkich) światło w zależności od aktualnej prędkości i zajętości miejsc.
Audi robi znaczący krok naprzód w technologii wyświetlaczy, wprowadzając opcjonalny wyświetlacz head-up drugiej generacji wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość (AR, ang. augmented reality) – kolejny istotny element cyfrowej sceny.
Wyświetlacz odbija przez przednią szybę w kierunku kierowcy dużą, pochyloną płaszczyznę obrazu. Pokazuje istotne informacje, takie jak prędkość jazdy, znaki drogowe, komunikaty systemów wsparcia oraz wskazania nawigacji.
Wnętrze roztacza domową atmosferę. Od drzwi do drzwi, na całej szerokości panelu, rozciąga się tapicerowany pas, akcentujący spójne, otulające wrażenie przestrzeni. Materiały zostały dobrane z uwzględnieniem funkcjonalności, a jednocześnie z myślą o zapewnieniu wyraźnego zróżnicowania w wyglądzie poszczególnych obszarów wnętrza. Sekcje zorientowane na komfort cechują się rozległymi powierzchniami tapicerowanymi miękkimi okładzinami, natomiast precyzyjnie zaprojektowane obszary obsługi, wykończone wysokiej jakości czarnym, lśniącym tworzywem, podkreślają przejrzystość interakcji z samochodem. Nisko zlokalizowane, smukłe nawiewy wydają się zanikać w tle. Wyświetlacze opcjonalnych wirtualnych lusterek zewnętrznych znajdują się na drzwiach, przy narożnikach przednich słupków, dzięki czemu są wyraźnie widoczne.
Lusterka współtworzą cyfrowy pas, rozciągający się przez całą tablicę przyrządów i połączony za pomocą dynamicznego oświetlenia interakcyjnego u podstawy przedniej szyby. Podstawowe funkcje, takie jak regulacja lusterek oraz obsługa funkcji oświetlenia i blokowania, są kompaktowo zintegrowane na panelu na drzwiach kierowcy. Atmosferę dobrego samopoczucia dopełniają opcjonalna czterostrefowa klimatyzacja automatyczna oraz pakiet jakości powietrza z emiterem zapachów i jonizatorem.
Inteligentny panoramiczny szklany dach z możliwością przełączania przezroczystości
Nowe modele dodatkowo udoskonala opcjonalny innowacyjny panoramiczny szklany dach. W przeciwieństwie do poprzednich rozwiązań tego rodzaju jego inteligentne szkło minimalizuje bezpośrednie działanie promieni słonecznych i staje się nieprzezroczyste po naciśnięciu przycisku. To zasługa technologii PDLC (ciekły kryształ zdyspergowany w polimerze), która może przełączać się z przeźroczystości na nieprzeźroczystość. Elektrycznie przełączane szklane panele zawierają dwa elementy z folii PDLC, pomiędzy którymi unoszą się ciekłe kryształy. Jeśli nie przykłada się do nich napięcia, tworzą „mleczną” warstwę, która zapewnia nieprzeźroczystość szklanego dachu. Po przyłożeniu napięcia kryształy ustawiają się w taki sposób, że dach staje się przezroczysty. Co więcej, za pomocą przycisku w górnej konsoli można nim sterować indywidualnie, niczym „cyfrową kurtyną”; do wyboru są cztery ustawienia wstępne.
Inforozrywka – integracja z cyfrowym światem klientów
System informacyjno-rozrywkowy A6 e-tron korzysta z systemu operacyjnego Android Automotive, a swoją zawartość aktualizuje bezprzewodowo (OTA) – dlatego usługi Audi connect i udoskonalony planer tras e-tron (wyposażenie standardowe) są zawsze aktualne. Ze sklepu z aplikacjami innych firm, który jest bezpośrednio zintegrowany z MMI i nie wymaga smartfona, można pobrać aplikacje takie jak YouTube. Sklep zapewnia klientom dostęp do szerokiej gamy aplikacji. W chwili premiery A6 e-tron dostępne będą tam różne aplikacje z następujących kategorii: muzyka, wideo, gry, nawigacja, parkowanie i ładowanie, produktywność, pogoda oraz usługi informacyjne. Sklep stale się rozwija, a gama aplikacji jest dostosowana do specyfiki lokalnych rynków.
Pomijając udoskonaloną, bardziej intuicyjną obsługę dotykową, nowa koncepcja wyświetlania informacji i sterowania odpowiada światowym trendom w zakresie interakcji. Obecnie kluczową rolę odgrywa tu między innymi znacząco rozbudowana obsługa głosowa. Samouczący się asystent głosowy, Audi Assistant, pozwala sterować wieloma funkcjami samochodu.
W przyszłości asystent Audi będzie miał także dostęp do dodatkowych treści online, takich jak pogoda i wiedza ogólna. Dzięki połączeniu z ChatGPT (dostarczanym za pośrednictwem usługi Microsoft Azure OpenAI) klienci mogą wchodzić w interakcję ze swoim autem, używając naturalnego języka i słuchając informacji, które chcieliby zgłębić podczas jazdy.
Asystent Audi automatycznie rozpoznaje, czy chodzi o obsługę funkcji samochodu, wyszukanie celu podróży, czy na przykład o podanie prognozy pogody. System Audi przekazuje zapytania do ChatGPT tylko wtedy, gdy nie jest w stanie odpowiedzieć na pytania dotyczące wiedzy ogólnej. Ponieważ wszystkie funkcje są zintegrowane z asystentem Audi, kierowcy mogą cieszyć się harmonijną obsługą. Najwyższy priorytet mu tu bezpieczeństwo danych; aby zapewnić optymalną prywatność, wszystkie pytania i odpowiedzi są usuwane po przetworzeniu. Co więcej, ChatGPT nigdy nie ma dostępu do danych samochodu.
Optymalny dźwięk zapewnia system audio Bang & Olufsen Premium Sound System z głośnikami w zagłówkach. Wysoce wydajny wzmacniacz współpracuje z 20 głośnikami o łącznej mocy 830 watów. Cztery z nich są zintegrowane z zagłówkami przednich siedzeń, zapewniając nie tylko osobisty dźwięk przestrzenny, ale i emitując komunikaty nawigacyjne oraz umożliwiając prowadzenie indywidualnych rozmów telefonicznych. Dodatkowe głośniki w przednich słupkach oraz głośniki średniotonowe tworzą niezrównany dźwięk przestrzenny 3D. Dynamiczne oświetlenie interakcyjne oferuje różnorodne funkcje komunikacyjne, które wspierają interakcję samochodu z podróżującymi. Swoim zasięgiem obejmuje wnętrze i kokpit pod przednią szybą, gdzie tworzy efektowny łuk.
Imponujący zasięg i wysoka moc ładowania
Mocne, kompaktowe i wysoce efektywne silniki elektryczne oraz nowo opracowany dla platformy PPE akumulator litowo-jonowy, składający się z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych o łącznej pojemności 100 kWh brutto (94,9 kWh netto), zapewniają ponad 750 kilometrów zasięgu w przypadku A6 Sportback e-tron oraz ponad 720 kilometrów dla A6 Avant e-tron. Z mocą systemową do 270 kW nowe A6 Sportback/Avant e-tron performance zapewniają sportowe wrażenia z jazdy, z których słynie Audi.
Nowe A6 e-tron performance przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,4 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. S6 Sportback e-tron i S6 Avant e-tron zapewniają moc systemową 370 kW (405 kW z funkcją kontroli startu Launch Control) i przyspieszają od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Ich prędkość maksymalna to 240 km/h, a zasięg wynosi ponad 670 kilometrów w przypadku S6 Sportback e-tron oraz ponad 640 kilometrów dla S6 Avant e-tron.
W momencie premiery dostępne będą warianty A6 e-tron performance (270 kW) z napędem na tylne koła oraz S6 e-tron (370 kW) z napędem na wszystkie koła quattro, zarówno z nadwoziem Sportback, jak i Avant. W zależności od rynku w późniejszym terminie pojawią się kolejne odmiany z napędem na tylne koła lub na wszystkie koła quattro.
Dzięki architekturze 800 V i standardowej maksymalnej mocy ładowania prądem stałym (DC) wynoszącej 270 kW nowe Audi A6 e-tron umożliwia krótkie postoje na ładowanie. Oznacza to, że w ciągu zaledwie 10 minut ładowania na odpowiednio szybkiej stacji nowe A6 Sportback e-tron performance może zyskać do 310 kilometrów zasięgu, a stan naładowania (SoC) może wzrosnąć z 10 do 80 procent w ciągu 21 minut. Kluczowe składowe tej imponującej mocy ładowania to inteligentne, wysoko wydajne i predykcyjne zarządzanie temperaturą. Dzięki funkcji Plug & Charge samochód autoryzuje się na kompatybilnych stacjach i aktywuje ładowanie po podłączeniu przewodu.
Proces odbywa się w pełni automatycznie. Jeśli stacja działa w technologii 400 V, Audi A6 e-tron może korzystać z tzw. ładowania pakietowego. W tym celu akumulator 800 V jest dzielony na dwa zestawy, każdy o napięciu 400 V, które można następnie równolegle ładować z mocą do 135 kW. W przypadku domowych ładowarek możliwe jest ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW; później zaoferowana zostanie opcja ładowania prądem przemiennym z mocą do 22 kW.
Ważnym elementem zwiększającym efektywność i zasięg Audi A6 e-tron jest zaawansowany układ rekuperacji (hamowania regeneracyjnego). Może on obsługiwać około 95 procent codziennych procesów hamowania. Audi A6 e-tron rekuperuje energię z mocą do 220 kW. Kluczową rolę odgrywa tutaj temperatura i stan naładowania akumulatora. Rekuperacja następuje na przedniej i tylnej osi; ze względów efektywnościowych za niewielkie opóźnienia odpowiada tylna oś. Ponadto, z uwagi na mocniejszy silnik elektryczny, tylna oś zapewnia większą skuteczność hamowania regeneracyjnego.
Zintegrowany układ hamulcowy (iBS), znany z poprzednich modeli e-tron, w ramach platformy Premium Platform Electric został znacząco udoskonalony. Po raz pierwszy możliwe jest specyficzne dla osi mieszanie pracy mechanicznego hamulca ciernego i hamowania regeneracyjnego, realizowanego za pośrednictwem silników elektrycznych.
Jak zwykle w Audi nowe A6 e-tron oferuje również opcję dwustopniowej rekuperacji, regulowanej za pomocą manetek na kierownicy. Możliwe jest również żeglowanie. W tym przypadku, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, samochód zaczyna toczyć się bez dodatkowego oporu. Ponadto A6 e-tron oferuje tryb jazdy B, który działa w sposób zbliżony do tzw. jazdy z wykorzystaniem jednego pedału; zapewnia on najsilniejsze spowolnienie w ramach rekuperacji. Przy przewidywalnym stylu jazdy w trybie B prawie całe hamowanie można przeprowadzać bez naciskania pedału hamulca.
Precyzyjna dynamika jazdy, wysoki komfort
Typowe DNA Audi jest wyczuwalne także w pracy układu jezdnego, za którą kryje się precyzyjnie określona filozofia ustawień, a systemy sterowania zawieszeniem są ze sobą dokładnie skoordynowane. Bezpośrednio skonfigurowana przednia oś znacząco wpływa na dynamikę jazdy A6 e-tron, sprawiając, że samochód jest wyjątkowo zwinny.
Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia zapewnia szeroką rozpiętość pomiędzy wysokim komfortem jazdy a sportowym prowadzeniem. W zależności od prędkości jazdy i indywidualnych preferencji podwozie dostosowuje się do warunków drogowych i reguluje prześwit na czterech różnych poziomach. Szczególną funkcją jest dostępny w ramach Audi drive select tryb efficiency. Zawieszenie obniża wówczas nadwozie o 20 milimetrów, w zależności od prędkości, poprawiając w ten sposób aerodynamikę. Służy to optymalizacji zużycia energii i zwiększeniu zasięgu.
Napęd na wszystkie koła z preferencją tylnej osi w Audi S6 e-tron zwiększa dynamikę jazdy za sprawą wysoce zmiennego rozdziału momentu obrotowego. Różne wymiary silników elektrycznych na tylnej i przedniej osi umożliwiają koncentrację momentu obrotowego na tylnych kołach nawet przy pełnym obciążeniu. Audi S6 e-tron i A6 e-tron są wyposażone w przednie i tylnej opony o różnych rozmiarach, co dodatkowo poprawia stabilność i akcentuje sportowy charakter.
Zawsze gotowe do pomocy: systemy wspomagające
Systemy wspomagające A6 e-tron oferują szeroką gamę funkcji, które ułatwiają codzienne życie i znacząco zwiększają bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi.
Nowością jest adaptacyjny asystent jazdy plus, który wspomaga kierowcę podczas przyspieszania, hamowania, utrzymywania prędkości i ustalonego odstępu oraz utrzymania się na swoim pasie ruchu. W ten sposób może zwiększyć komfort jazdy, zwłaszcza na długich trasach. Aby udoskonalić zachowanie na drodze, oprócz różnych czujników, w zależności od regionu, system wykorzystuje dane map o wysokiej rozdzielczości oraz zagregowane w chmurze tzw. dane roju pochodzące od innych pojazdów. Na bazie tej fuzji informacji kalkuluje trasę przed samochodem, tak aby zapewnić komfortową jazdę w całym zakresie prędkości i w korkach.
Asystent parkowania plus z informowaniem o odległości od przeszkód, kamera cofania, ogranicznik prędkości oparty na znakach drogowych, rozpoznawanie znaków drogowych na podstawie danych z kamery, adaptacyjny tempomat oraz ostrzeganie o rozproszeniu uwagi i senności w chwili wprowadzenia na rynek będą należały do wyposażenia standardowego.
Wprowadzenie na rynek i ceny
Publikacja oficjalnych danych oraz cenników dla mocnych, sportowych modeli A6 e-tron i S6 e-tron o doskonałych proporcjach, zarówno z nadwoziem Sportback, jak i Avant zaplanowana jest do końca września 2024.