
Nowy Mercedes-Benz CLA: design i koncepcja wymiarów
Nowy CLA został w całości zaprojektowany z myślą o elektrycznej, cyfrowej epoce w Mercedes-Benz. Jako pierwszy model z zupełnie nowej rodziny samochodów ucieleśnia kolejny ewolucyjny krok w filozofii projektowania zmysłowej wyrazistości Mercedes-Benz. Jego dynamiczny wygląd z niezwykłymi elementami wzornictwa zapowiadał już Concept CLA. Produkcyjny model jest równie zjawiskowy, z ekscytującą interakcją inteligencji i emocji – i na nowo definiuje motoryzacyjne pożądanie.
Dzięki swojej sylwetce fastbacka nowy CLA może pochwalić się wyjątkową aerodynamiką i efektywnością. Duży rozstaw osi (2790 milimetrów), krótkie zwisy i charakterystyczny tył w stylu GT dają emocjonujący wyrazem atletycznej siły. Sportowe proporcje są wzmocnione dzięki niskiemu oszkleniu, długiej masce z wyrazistymi przetłoczeniami i dużym kołom – o średnicy do 19 cali. Muskularne błotniki mają swoją kontynuację w linii biegnącej przez profil aż ku muskularnemu tyłowi. Dynamiczne wrażenie wzmacniają zaakcentowane nadkola oraz szeroki rozstaw kół (przód/tył: 1605/1574 mm).
Purystyczny język designu eksponuje efektowne płaszczyzny za pomocą zredukowanych linii i precyzyjnych łączeń. Wiodące boczne linie tworzą zjawiskową grę światła i cienia. Mocny design przekazuje sportową pewność siebie i nowoczesność, nadając CLA wizualną lekkość. Skrupulatna dbałość o szczegóły podkreśla wysoką jakość i ekskluzywność nowego modelu.
Więcej miejsca dla podróżujących i na bagaż, po 90 latach powraca przedni bagażnik
Nowy CLA ma 4723 milimetry długości, co oznacza, że jest o około 4 centymetry dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o ponad 6 centymetrów, do 2790 milimetrów. Kierowca i pasażer z przodu mają nieco więcej miejsca na nogi (plus 11 milimetrów). Pasażerowie w obu rzędach siedzeń dysponują również większą ilością przestrzeni nad głową: wzrost wynosi, odpowiednio, 16 i 28 milimetrów (przód/tył). To zasługą wyżej poprowadzonej linii dachu i standardowego dachu panoramicznego, który do kabiny wpuszcza mnóstwo światła i daje poczucie swobody.
CLA z technologią EQ to pierwszy nowoczesny Mercedes-Benz z przednim bagażnikiem (tzw. frunkiem). Oferuje 101 litrów dodatkowej przestrzeni ładunkowej – idealnej na zakupy, skrzynkę z butelkami o pojemności 0,33 litra lub przewody do ładowania. Współczesny frunk jest większy i bardziej użyteczny niż w Mercedesie 130 (W23) z lat 30., który był pierwszym pojazdem marki z przednim bagażnikiem. Z tyłu nowy elektryczny CLA oferuje bagażnik o pojemności 405 litrów.
Aktualny na lata i zawsze gotowy na nowe funkcje: regularne aktualizacje bezprzewodowe
Nowy CLA jest pierwszym samochodem, który w pełni korzysta z wewnętrznie opracowanego systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS). Czyni go to najinteligentniejszym Mercedesem w historii. Nowy system, wspomagany sztuczną inteligencją, umożliwia wyposażenie każdego pojazdu w superkomputer podłączony do inteligentnej chmury Mercedes-Benz. Pozwala to na regularne bezprzewodowe aktualizacje najważniejszych funkcji, w tym – po raz pierwszy – systemów wspomagania jazdy. Dzięki temu CLA pozostanie aktualny przez wiele lat.
Mercedes-Benz CLA: układ napędowy
Zupełnie nowy CLA z technologią EQ to „jednolitrowy samochód” epoki elektrycznej. Dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu energii i imponującemu zasięgowi w swoim segmencie winduje poziom elektromobilności w codziennej eksploatacji na nowy poziom. Początkowo na rynek trafią warianty CLA 250+ z technologią EQ oraz CLA 350 4MATIC z technologią EQ. Do końca roku gama modelowa zostanie poszerzona o dodatkowe warianty akumulatorowo-elektryczne oraz CLA z technicznie zaawansowanym napędem hybrydowym.
Dzięki zasięgowi do 792 kilometrów w cyklu WLTP nowy CLA 250+ z technologią EQ oferuje dużą swobodę jazdy w swoim segmencie. Ten 272-konny wariant może przejechać ze Stuttgartu do Kilonii lub z Bremy do Monachium bez postojów na ładowanie. Odmiana CLA 350 4MATIC z technologią EQ o mocy 354 KM jest pozycjonowana jako wersja o wysokich osiągach. Łączy ona wysoką efektywność z imponującą przyjemnością z jazdy i znakomitymi osiągami – od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,9 sekundy. Oba warianty osiągają prędkość maksymalną 210 km/h.
Architektura 800 V sprawia, że ładowanie może być niemal tak szybkie jak tankowanie
Najważniejsze cechy w pełni elektrycznych CLA to architektura elektryczna 800 V i zaawansowane jednostki napędowe z dwubiegową przekładnią przy głównym napędzie na tylnej osi. Układ 800 V maksymalizuje efektywność i osiągi, a w połączeniu z nową generacją akumulatorów może znacznie skrócić czas ładowania. Dzięki technologii EQ w ciągu 10 minut ładowania zasięg CLA można zwiększyć nawet o 325 kilometrów (dane dla CLA 250+ z technologią EQ, zasięgu WLTP i odpowiedniej stacji DC 500 A). Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) jest możliwe z mocą do 320 kW – zarówno w przypadku CLA 250+, jak i CLA 350 4MATIC.
Nowo opracowany elektryczny układ napędowy o sprawności 93%
Wraz z nowym CLA Mercedes-Benz wprowadza do podstawowego segmentu układ napędowy znany z klas średniej i wyższej – główny napęd jest tu przekazywany na tylną oś, zapewniając optymalne właściwości jezdne i przyczepność. Elektryczna jednostka napędowa o mocy 272 KM z silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi (PSM) przy tylnej osi została opracowana całkowicie wewnętrznie i bezpośrednio wywodzi się z silnika VISION EQXX. Sprawność od akumulatora do kół na długich dystansach wynosi 93%.
Zaawansowane technicznie wersje hybrydowe z techniką 48 V
W pełni elektryczne warianty nowego CLA odgrywają kluczową rolę we wdrażaniu zrównoważonej strategii biznesowej Mercedes-Benz, jednak tempo tej transformacji determinują pragnienia i potrzeby klientów w zakresie mobilności w różnych regionach świata. Dlatego zupełnie nowy CLA do końca roku będzie dostępny również jako hybryda z techniką 48 V i silnikiem elektrycznym zintegrowanym ze skrzynią biegów. Modułowa architektura rodziny modelowej CLA zapewnia maksymalną elastyczność, jeśli chodzi o dobór koncepcji napędu oraz produkcję.
Wizualnie hybrydowy CLA mocno przypomina swojego elektrycznego odpowiednika, pozwalając klientom wybierać pomiędzy dwiema konfiguracjami napędu w oparciu o ich osobisty profil jazdy i sposób użytkowania. Jedną z niewielu wyróżniających cech jest klasyczna osłona chłodnicy z chromowanym wzorem gwiazdy Mercedes-Benz, standardowo z podświetlanym obramowaniem LED.
Wysoce efektywny układ napędowy został opracowany przez inżynierów Mercedes-Benz w Niemczech zgodnie ze sprawdzonymi standardami jakości. Najnowocześniejszy silnik spalinowy w hybrydowym CLA będzie początkowo dostępny w trzech wersjach mocy. Kupujący otrzymają wybór pomiędzy napędem na przednie koła a 4MATIC. Dane techniczne i kolejne szczegóły, w tym wyposażenie, zostaną podane w dalszej części roku, przed rozpoczęciem sprzedaży.
Hybrydowe warianty CLA mogą jeździć w trybie całkowicie elektrycznym i odzyskiwać energię
Konstrukcja silnika i skrzyni biegów jest bardzo kompaktowa – to zasługa rozstawu cylindrów oraz integracji jednostki elektrycznej. Motor elektryczny, falownik i przekładnia tworzą wspólny moduł. Nowo opracowany akumulator litowo-jonowy 48 V ma pojemność energetyczną do 1,3 kWh. I jego konstrukcja jest wyjątkowo zwarta: ogniwa i przetwornica DC/DC są zintegrowane w płaskim pakiecie.
Silnik elektryczny zapewnia inteligentne wsparcie w całym zakresie prędkości. Znacząco poprawia przyspieszenie, szczególnie przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Przy szybkościach miejskich i gdy zapotrzebowanie na moc spada poniżej 20 kW hybrydowe warianty mogą poruszać się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej. Tak zwane elektryczne żeglowanie, czyli efektywne wytracanie prędkości z odłączonym układem napędowym, jest możliwe do prędkości około 100 km/h. Szczególną cechą silnika jest jego zdolność do odzyskiwania energii na wszystkich ośmiu biegach, z mocą do 25 kW.
Ponieważ moment obrotowy silnika spalinowego i motoru elektrycznego sumują się, maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie prędkości. Ponadto jednostkę spalinową można uruchomić za pomocą silnika elektrycznego i sprzęgła rozłączającego, co eliminuje potrzebę stosowania konwencjonalnego rozrusznika. Działanie funkcji start-stop oraz przełączanie między dwoma silnikami odbywają się niemal niezauważalnie.
Silnik elektryczny, w tym falownik, jest zintegrowany z nową, kompaktową ośmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową (8F-eDCT). Oznaczenie „eDCT” wskazuje na integrację silnika elektrycznego ze skrzynią oraz elektrohydrauliczne sterowanie układem mechanicznym. Motor elektryczny obsługuje obie linie podwójnego sprzęgła. Przenoszenie siły napędowej i rozłączanie odbywa się za pomocą dwóch sprzęgieł napędowych i sprzęgła rozłączającego. Również szeroka rozpiętość ośmiu przełożeń sprzyja efektywności, umożliwia bowiem optymalizację punktów pracy silnika.
Nowy 4-cylindrowy silnik z rodziny jednostek FAME z procesem spalania w cyklu Millera
Opracowany przez Mercedes-Benz silnik spalinowy to 4-cylindrowa jednostka benzynowa o pojemności skokowej 1,5 litra. Silnik oznaczony jako M 252 należy do rodziny modułowych jednostek (FAME) i nadaje się do różnych zastosowań w pojazdach.
Wspólne cechy silników FAME obejmują całkowicie aluminiową skrzynię korbową z technologią NANOSLIDE® i głowicę cylindrów z częściowo zintegrowanym kolektorem wydechowym. Są one również wyposażone w turbosprężarkę z segmentowaną turbiną i przełączalnym przyłączem spiralnym. Inne zalety to kompaktowa ścieżka powietrza doładowującego oraz układ wydechowy zamontowany blisko silnika. Jego zintegrowana konstrukcja jest przygotowana na przyszłe normy emisji. Koncepcja elektrycznej sprężarki czynnika chłodniczego w technice 48 V, przejęta z M256, zmniejsza tarcie i umożliwia klimatyzowanie wnętrza podczas postoju oraz jazdy na prądzie.
Ze względów efektywnościowych benzynowy silnik wykorzystuje proces spalania oparty na cyklu Millera. Stosunkowo wczesne zamykanie zaworów dolotowych zmniejsza straty i umożliwia uzyskanie wysokiego stopnia sprężania – 12:1. Taka konstrukcja pomaga utrzymać wysoką efektywność i niskie zużycie paliwa, szczególnie przy częściowym obciążeniu, co jest bardzo powszechne w codziennej jeździe. Zmniejsza również emisję NOx.
Nowy zespół silnik-przekładnia ma kompaktowe wymiary i jest zamontowany poprzecznie między zwrotnicami. Kolejną zaletą jest wzorowe zachowanie w zakresie ograniczania hałasów i wibracji (NVH). Koncepcyjnie M 252 ma już przewagę w postaci 4-cylindrowej konstrukcji. Ponadto silnik otrzymuje rozbudowany pakiet pianek i osłon w celu zmniejszenia promieniowania dźwiękowego. CLA korzysta również z koncepcji podwójnej grodzi, znanej z wyższych klas pojazdów. Co więcej, izolacja grodzi została rozszerzona na boki słupków A oraz podłogę.