MotoNews.pl
MotoNews.pl

Zupełnie nowy Mercedes-Benz CLA

14 marca 2025

« poprzedni |
Mercedes-Benz-CLA-2025

Nowy Mercedes-Benz CLA: design i koncepcja wymiarów

Nowy CLA został w całości zaprojektowany z myślą o elektrycznej, cyfrowej epoce w Mercedes-Benz. Jako pierwszy model z zupełnie nowej rodziny samochodów ucieleśnia kolejny ewolucyjny krok w filozofii projektowania zmysłowej wyrazistości Mercedes-Benz. Jego dynamiczny wygląd z niezwykłymi elementami wzornictwa zapowiadał już Concept CLA. Produkcyjny model jest równie zjawiskowy, z ekscytującą interakcją inteligencji i emocji – i na nowo definiuje motoryzacyjne pożądanie.

Dzięki swojej sylwetce fastbacka nowy CLA może pochwalić się wyjątkową aerodynamiką i efektywnością. Duży rozstaw osi (2790 milimetrów), krótkie zwisy i charakterystyczny tył w stylu GT dają emocjonujący wyrazem atletycznej siły. Sportowe proporcje są wzmocnione dzięki niskiemu oszkleniu, długiej masce z wyrazistymi przetłoczeniami i dużym kołom – o średnicy do 19 cali. Muskularne błotniki mają swoją kontynuację w linii biegnącej przez profil aż ku muskularnemu tyłowi. Dynamiczne wrażenie wzmacniają zaakcentowane nadkola oraz szeroki rozstaw kół (przód/tył: 1605/1574 mm).

Purystyczny język designu eksponuje efektowne płaszczyzny za pomocą zredukowanych linii i precyzyjnych łączeń. Wiodące boczne linie tworzą zjawiskową grę światła i cienia. Mocny design przekazuje sportową pewność siebie i nowoczesność, nadając CLA wizualną lekkość. Skrupulatna dbałość o szczegóły podkreśla wysoką jakość i ekskluzywność nowego modelu.

Mercedes Benz CLA 2025 4

Więcej miejsca dla podróżujących i na bagaż, po 90 latach powraca przedni bagażnik

Nowy CLA ma 4723 milimetry długości, co oznacza, że jest o około 4 centymetry dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o ponad 6 centymetrów, do 2790 milimetrów. Kierowca i pasażer z przodu mają nieco więcej miejsca na nogi (plus 11 milimetrów). Pasażerowie w obu rzędach siedzeń dysponują również większą ilością przestrzeni nad głową: wzrost wynosi, odpowiednio, 16 i 28 milimetrów (przód/tył). To zasługą wyżej poprowadzonej linii dachu i standardowego dachu panoramicznego, który do kabiny wpuszcza mnóstwo światła i daje poczucie swobody.

CLA z technologią EQ to pierwszy nowoczesny Mercedes-Benz z przednim bagażnikiem (tzw. frunkiem). Oferuje 101 litrów dodatkowej przestrzeni ładunkowej – idealnej na zakupy, skrzynkę z butelkami o pojemności 0,33 litra lub przewody do ładowania. Współczesny frunk jest większy i bardziej użyteczny niż w Mercedesie 130 (W23) z lat 30., który był pierwszym pojazdem marki z przednim bagażnikiem. Z tyłu nowy elektryczny CLA oferuje bagażnik o pojemności 405 litrów.

Mercedes Benz CLA 2025 5

Aktualny na lata i zawsze gotowy na nowe funkcje: regularne aktualizacje bezprzewodowe

Nowy CLA jest pierwszym samochodem, który w pełni korzysta z wewnętrznie opracowanego systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS). Czyni go to najinteligentniejszym Mercedesem w historii. Nowy system, wspomagany sztuczną inteligencją, umożliwia wyposażenie każdego pojazdu w superkomputer podłączony do inteligentnej chmury Mercedes-Benz. Pozwala to na regularne bezprzewodowe aktualizacje najważniejszych funkcji, w tym – po raz pierwszy – systemów wspomagania jazdy. Dzięki temu CLA pozostanie aktualny przez wiele lat.

Mercedes-Benz CLA: układ napędowy

Zupełnie nowy CLA z technologią EQ to „jednolitrowy samochód” epoki elektrycznej. Dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu energii i imponującemu zasięgowi w swoim segmencie winduje poziom elektromobilności w codziennej eksploatacji na nowy poziom. Początkowo na rynek trafią warianty CLA 250+ z technologią EQ oraz CLA 350 4MATIC z technologią EQ. Do końca roku gama modelowa zostanie poszerzona o dodatkowe warianty akumulatorowo-elektryczne oraz CLA z technicznie zaawansowanym napędem hybrydowym.

Mercedes Benz CLA 2025 9

Dzięki zasięgowi do 792 kilometrów w cyklu WLTP nowy CLA 250+ z technologią EQ oferuje dużą swobodę jazdy w swoim segmencie. Ten 272-konny wariant może przejechać ze Stuttgartu do Kilonii lub z Bremy do Monachium bez postojów na ładowanie. Odmiana CLA 350 4MATIC z technologią EQ o mocy 354 KM jest pozycjonowana jako wersja o wysokich osiągach. Łączy ona wysoką efektywność z imponującą przyjemnością z jazdy i znakomitymi osiągami – od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,9 sekundy. Oba warianty osiągają prędkość maksymalną 210 km/h.

Architektura 800 V sprawia, że ładowanie może być niemal tak szybkie jak tankowanie

Najważniejsze cechy w pełni elektrycznych CLA to architektura elektryczna 800 V i zaawansowane jednostki napędowe z dwubiegową przekładnią przy głównym napędzie na tylnej osi. Układ 800 V maksymalizuje efektywność i osiągi, a w połączeniu z nową generacją akumulatorów może znacznie skrócić czas ładowania. Dzięki technologii EQ w ciągu 10 minut ładowania zasięg CLA można zwiększyć nawet o 325 kilometrów (dane dla CLA 250+ z technologią EQ, zasięgu WLTP i odpowiedniej stacji DC 500 A). Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) jest możliwe z mocą do 320 kW – zarówno w przypadku CLA 250+, jak i CLA 350 4MATIC.

Mercedes Benz CLA 2025 10

Nowo opracowany elektryczny układ napędowy o sprawności 93%

Wraz z nowym CLA Mercedes-Benz wprowadza do podstawowego segmentu układ napędowy znany z klas średniej i wyższej – główny napęd jest tu przekazywany na tylną oś, zapewniając optymalne właściwości jezdne i przyczepność. Elektryczna jednostka napędowa o mocy 272 KM z silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi (PSM) przy tylnej osi została opracowana całkowicie wewnętrznie i bezpośrednio wywodzi się z silnika VISION EQXX. Sprawność od akumulatora do kół na długich dystansach wynosi 93%.

Zaawansowane technicznie wersje hybrydowe z techniką 48 V

W pełni elektryczne warianty nowego CLA odgrywają kluczową rolę we wdrażaniu zrównoważonej strategii biznesowej Mercedes-Benz, jednak tempo tej transformacji determinują pragnienia i potrzeby klientów w zakresie mobilności w różnych regionach świata. Dlatego zupełnie nowy CLA do końca roku będzie dostępny również jako hybryda z techniką 48 V i silnikiem elektrycznym zintegrowanym ze skrzynią biegów. Modułowa architektura rodziny modelowej CLA zapewnia maksymalną elastyczność, jeśli chodzi o dobór koncepcji napędu oraz produkcję.

Mercedes Benz CLA 2025 11

Wizualnie hybrydowy CLA mocno przypomina swojego elektrycznego odpowiednika, pozwalając klientom wybierać pomiędzy dwiema konfiguracjami napędu w oparciu o ich osobisty profil jazdy i sposób użytkowania. Jedną z niewielu wyróżniających cech jest klasyczna osłona chłodnicy z chromowanym wzorem gwiazdy Mercedes-Benz, standardowo z podświetlanym obramowaniem LED.

Wysoce efektywny układ napędowy został opracowany przez inżynierów Mercedes-Benz w Niemczech zgodnie ze sprawdzonymi standardami jakości. Najnowocześniejszy silnik spalinowy w hybrydowym CLA będzie początkowo dostępny w trzech wersjach mocy. Kupujący otrzymają wybór pomiędzy napędem na przednie koła a 4MATIC. Dane techniczne i kolejne szczegóły, w tym wyposażenie, zostaną podane w dalszej części roku, przed rozpoczęciem sprzedaży.

Mercedes Benz CLA 2025 12

Hybrydowe warianty CLA mogą jeździć w trybie całkowicie elektrycznym i odzyskiwać energię

Konstrukcja silnika i skrzyni biegów jest bardzo kompaktowa – to zasługa rozstawu cylindrów oraz integracji jednostki elektrycznej. Motor elektryczny, falownik i przekładnia tworzą wspólny moduł. Nowo opracowany akumulator litowo-jonowy 48 V ma pojemność energetyczną do 1,3 kWh. I jego konstrukcja jest wyjątkowo zwarta: ogniwa i przetwornica DC/DC są zintegrowane w płaskim pakiecie.

Silnik elektryczny zapewnia inteligentne wsparcie w całym zakresie prędkości. Znacząco poprawia przyspieszenie, szczególnie przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Przy szybkościach miejskich i gdy zapotrzebowanie na moc spada poniżej 20 kW hybrydowe warianty mogą poruszać się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej. Tak zwane elektryczne żeglowanie, czyli efektywne wytracanie prędkości z odłączonym układem napędowym, jest możliwe do prędkości około 100 km/h. Szczególną cechą silnika jest jego zdolność do odzyskiwania energii na wszystkich ośmiu biegach, z mocą do 25 kW.

Mercedes Benz CLA 2025 13

Ponieważ moment obrotowy silnika spalinowego i motoru elektrycznego sumują się, maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie prędkości. Ponadto jednostkę spalinową można uruchomić za pomocą silnika elektrycznego i sprzęgła rozłączającego, co eliminuje potrzebę stosowania konwencjonalnego rozrusznika. Działanie funkcji start-stop oraz przełączanie między dwoma silnikami odbywają się niemal niezauważalnie.

Silnik elektryczny, w tym falownik, jest zintegrowany z nową, kompaktową ośmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową (8F-eDCT). Oznaczenie „eDCT” wskazuje na integrację silnika elektrycznego ze skrzynią oraz elektrohydrauliczne sterowanie układem mechanicznym. Motor elektryczny obsługuje obie linie podwójnego sprzęgła. Przenoszenie siły napędowej i rozłączanie odbywa się za pomocą dwóch sprzęgieł napędowych i sprzęgła rozłączającego. Również szeroka rozpiętość ośmiu przełożeń sprzyja efektywności, umożliwia bowiem optymalizację punktów pracy silnika.

Mercedes Benz CLA 2025 14

Nowy 4-cylindrowy silnik z rodziny jednostek FAME z procesem spalania w cyklu Millera

Opracowany przez Mercedes-Benz silnik spalinowy to 4-cylindrowa jednostka benzynowa o pojemności skokowej 1,5 litra. Silnik oznaczony jako M 252 należy do rodziny modułowych jednostek (FAME) i nadaje się do różnych zastosowań w pojazdach.

Wspólne cechy silników FAME obejmują całkowicie aluminiową skrzynię korbową z technologią NANOSLIDE® i głowicę cylindrów z częściowo zintegrowanym kolektorem wydechowym. Są one również wyposażone w turbosprężarkę z segmentowaną turbiną i przełączalnym przyłączem spiralnym. Inne zalety to kompaktowa ścieżka powietrza doładowującego oraz układ wydechowy zamontowany blisko silnika. Jego zintegrowana konstrukcja jest przygotowana na przyszłe normy emisji. Koncepcja elektrycznej sprężarki czynnika chłodniczego w technice 48 V, przejęta z M256, zmniejsza tarcie i umożliwia klimatyzowanie wnętrza podczas postoju oraz jazdy na prądzie.

Mercedes Benz CLA 2025 15

Ze względów efektywnościowych benzynowy silnik wykorzystuje proces spalania oparty na cyklu Millera. Stosunkowo wczesne zamykanie zaworów dolotowych zmniejsza straty i umożliwia uzyskanie wysokiego stopnia sprężania – 12:1. Taka konstrukcja pomaga utrzymać wysoką efektywność i niskie zużycie paliwa, szczególnie przy częściowym obciążeniu, co jest bardzo powszechne w codziennej jeździe. Zmniejsza również emisję NOx.

Nowy zespół silnik-przekładnia ma kompaktowe wymiary i jest zamontowany poprzecznie między zwrotnicami. Kolejną zaletą jest wzorowe zachowanie w zakresie ograniczania hałasów i wibracji (NVH). Koncepcyjnie M 252 ma już przewagę w postaci 4-cylindrowej konstrukcji. Ponadto silnik otrzymuje rozbudowany pakiet pianek i osłon w celu zmniejszenia promieniowania dźwiękowego. CLA korzysta również z koncepcji podwójnej grodzi, znanej z wyższych klas pojazdów. Co więcej, izolacja grodzi została rozszerzona na boki słupków A oraz podłogę.

 

Źródło: Mercedes-Benz