
Zbudowane na platformie Premium Platform Combustion (PPC), Audi A5 będzie dostępne w nowych wersjach napędowych. Obok modeli z silnikami spalinowymi, Audi po raz pierwszy oferuje dwa modele hybrydowe typu plug-in (PHEV) w dwóch poziomach mocy. Klienci skorzystają z większego komfortu i innowacji technicznych podczas codziennej jazdy.
Audi A5 Avant e-hybrid quattro i Audi A5 Limousin e-hybrid quattro 2025
Nowa generacja akumulatorów wysokiego napięcia może pochwalić się pojemnością większą o około 45 proc. Zwiększona wydajność hamowania rekuperacyjnego przyczynia się do zasięgu elektrycznego sięgającego 116 kilometrów.
Z nową rodziną A5, Audi rozpoczęło kolejny rozdział w swojej udanej historii samochodów średniej wielkości z bardziej wyrazistym stylem wzornictwa, najnowocześniejszą technologią silników spalinowych i nową koncepcją obsługi. Nowe modele plug-in hybrid dla modelu A5 oferują klientom jeszcze większą elastyczność i wydajność. Aby nowe PHEV były jeszcze bardziej rozpoznawalne, Audi wprowadza ze skutkiem natychmiastowym oznaczenie techniczne „e-hybrid”.
„W ramach naszego programu rozbudowywania oferty modeli znacznie rozszerzamy naszą gamę hybryd plug-in w 2025 roku” – mówi prezes Audi, Gernot Döllner. „Generując moc do 270 kilowatów, nasza nowa generacja modeli hybrydowych typu plug-in oferuje sportowe i komfortowe wrażenia z jazdy, a także doskonałą równowagę między osiągami a oszczędnością”.
Geoffrey Bouquot, członek zarządu ds. rozwoju technicznego w AUDI AG, dodaje: „Zwiększony zasięg elektryczny naszych nowych hybryd typu plug-in umożliwia naszym klientom pokonywanie większości codziennych podróży wyłącznie na napędzie elektrycznym. Nasza technologia hybrydowa łączy to, co najlepsze z obu światów i zapewnia wysoki stopień elastyczności w życiu codziennym. A dzięki nowemu oznaczeniu technologicznemu ‘e-hybrid’ modele te będą teraz również rozpoznawalne na pierwszy rzut oka.”
Nowe Audi A5 Avant e-hybrid quattro i Audi A5 Limousin e-hybrid quattro są dostępne w dwóch poziomach mocy: 220 i 270 kilowatów. Pojazdy są napędzane silnikiem 2.0 TFSI o mocy 185 kW (252 KM) i silnikiem elektrycznym o mocy do 105 kW.
W wersjach 270 kW Avant i Limousine przyspieszają od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy. Wersje z mocą 220 kW przyspieszają od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy. Wszystkie warianty mogą osiągnąć prędkość maksymalną 250 km/h.
Sercem nowych hybryd plug-in A5 jest nowy akumulator wysokonapięciowy znajdujący się w tylnej części pojazdu. Audi zwiększyło jego pojemność do 25,9 kWh (netto 20,7 kWh), co stanowi zysk około 45 proc. Maksymalna moc ładowania AC została zwiększona do 11 kW. Ten wzrost mocy skraca czas ładowania od 0 do 100 proc. do zaledwie 2,5 godziny.
Audi znacznie zwiększyło również wydajność hamowania rekuperacyjnego, a kierowcy mogą teraz dostosować stopień rekuperacji w trybie EV za pomocą manetek przy kierownicy. Nowe A5 e-hybrid zasadniczo pracuje na napędzie elektrycznym tak długo, jak to możliwe, aby w pełni wykorzystać dostępny ładunek akumulatora. Po aktywacji funkcji rekuperacji pojazd automatycznie odzyskuje energię. Opiera się to na danych trasy zapisanych w systemie nawigacji. Nowy A5 e-hybrid quattro może również automatycznie odzyskiwać energię bez aktywnego prowadzenia po trasie.
Zarządzanie hybrydowe nowych modeli zostało zaprojektowane pod kątem wydajności, elastyczności i maksymalnego komfortu klienta i automatycznie wybiera optymalną strategię jazdy. Dostępne są dwa tryby pracy: „EV” i „hybrid”. W trybie EV modele PHEV działają wyłącznie na napędzie elektrycznym. W trybie hybrydowym system zarządzania hybrydowego utrzymuje określony poziom naładowania w razie potrzeby, aby zachować wystarczającą ilość energii elektrycznej do późniejszego wykorzystania, na przykład do jazdy elektrycznej w mieście. Oprócz automatycznego trybu hybrydowego, po raz pierwszy można teraz indywidualnie wybierać żądany poziom naładowania za pomocą cyfrowego suwaka.
Podobnie jak cała rodzina A5, modele PHEV mają bogate wyposażenie standardowe. Sportowe A5 e-hybrid quattro o wyższej mocy jest fabrycznie wyposażony w pakiet zewnętrzny S line, pakiet stylizacyjny w kolorze czarnym i przyciemniane szyby – co zapewnia szczególnie dynamiczny wygląd.
W Polsce ceny Audi A5 Limousine e-hybrid quattro w podstawowej wersji 220 kW rozpoczynają się od 265 400 zł. Za model A5 Avant e-hybrid quattro trzeba zapłacić minimum 271 000 zł. Mocniejsza wersja Limousine (270 kW) z rozszerzonym wyposażeniem standardowym kosztuje 314 500 zł, natomiast A5 Avant e-hybrid quattro w tej samej konfiguracji to wydatek rzędu 320 100 zł. Nowe modele e-hybrid, produkowane w Neckarsulm, będzie można zamawiać w Europie od 27 marca 2025 r. Wprowadzenie na rynek pierwszych egzemplarzy planowane jest na kwiecień 2025 r.
Zużycie paliwa/energii elektrycznej i wartości emisji dla wymienionych powyżej modeli:
- Audi A5 Avant e-hybrid quattro 220 kW Zużycie paliwa (ważone, łącznie): 2,6–2,1 l/100 km; zużycie energii (ważone, łącznie): 15,8–15,0 kWh/100 km; emisja CO₂ (ważona, łącznie): 60–47 g/km; klasa CO₂ (ważona, łącznie): B; Zużycie paliwa przy rozładowanym akumulatorze (łącznie): 7,4–6,5 l/100 km; klasa CO₂ przy rozładowanym akumulatorze: F–E
- Audi A5 Avant e-hybrid quattro 270 kW Zużycie paliwa (ważone, łącznie): 2,7–2,2 l/100 km; zużycie energii (ważone, łącznie): 15,9–15,3 kWh/100 km; emisja CO₂ (ważona, łącznie): 61–50 g/km; klasa CO₂ (ważona, łącznie): B; Zużycie paliwa przy rozładowanym akumulatorze (łącznie): 7,4–6,7 l/100 km; klasa CO₂ przy rozładowanym akumulatorze: F–E
- Audi A5 Limousine e-hybrid quattro 220 kW Zużycie paliwa (ważone, łącznie): 2,6–2,0 l/100 km; zużycie energii (ważone, łącznie): 15,7–14,9 kWh/100 km; emisja CO₂ (ważona, łącznie): 60–45 g/km; klasa CO₂ (ważona, łącznie): B; Zużycie paliwa przy rozładowanym akumulatorze (łącznie): 7,3–6,3 l/100 km; klasa CO₂ przy rozładowanym akumulatorze: F–E
- Audi A5 Limousine e-hybrid quattro 270 kW Zużycie paliwa (ważone, łącznie): 2,6–2,1 l/100 km; zużycie energii (ważone, łącznie): 15,7–15,1 kWh/100 km; emisja CO₂ (ważona, łącznie): 60–47 g/km; klasa CO₂ (ważona, łącznie): B; Zużycie paliwa przy rozładowanym akumulatorze (łącznie): 7,3–6,5 l/100 km; klasa CO₂ przy rozładowanym akumulatorze: F–E