MotoNews.pl

Światowa premiera nowego Volkswagena Jetta

16 czerwca 2010

Kategoria | Premiery
VW Jetta 9

Wczoraj na Times Square w Nowym Jorku Volkswagen zaprezentował nową wersję modelu Jetta. Model ten został sprzedany już w 9,6 miliona egzemplarzy i jest bestsellerem koncernu, zwłaszcza w USA. Kolejna odsłona najlepiej sprzedającego się sedana niemieckiego producenta to kolejny skok koncepcyjny i stylistyczny.

Samochód sprawia znacznie bardziej dynamiczne wrażenie niż dotychczas. Pewnego rodzaju zapowiedzią tego, jak będzie wyglądać nowa Jetta był koncepcyjny pojazd coupe NCC, pokazany podczas North American International Auto Show w Detroit. Projektanci Jetty z pewnością inspirowali się tym konceptem. – to oznacza także, że nie będzie ona już dzielić komponentów nadwozia z Golfem, lecz będzie niezależnym modelem, podobnie jak CC czy Tiguan.

W wyglądzie Jetty dominują linie horyzontalne. Zmieniono proporcje wymiarów nadwozia – rozstaw kół poszerzono o 7 cm, długość pojazdu zwiększono o 9 cm (do 4,64 m). Jetta ma wysokość 1,45 m i szerokość 1,78 m.

Wnętrze kabiny również uległo przeprojektowaniu w najmniejszych szczegółach. Pięcioosobowa Jetta oferuje komfortową przestrzeń dla pasażerów – np. miejsce na nogi poszerzono o 6,7 cm.

W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie producent będzie oferował Jettę z trzema silnikami benzynowymi (oszczędnym o mocy 115 KM, 2,5-litrowym o mocy 170 KM i turbodoładowanym, 2-litrowym TSI o mocy 200 KM) i jednym turbodieslem z wtryskiem bezpośrednim – będzie to „czysty” diesel TDI o mocy 140 KM. Dwie z czterech jednostek są zupełnie nowe – bazowy silnik o mocy 115 KM i TDI. 2-litrowy TDI Clean Diesel dzięki zastosowaniu wtrysku typu common rail jest tak cichy, jak silnik benzynowy i tak mocny, jak jednostka sportowa (320 Nm maksymalnego momentu obrotowego, 0-100 km/h w 8,7 sekundy).

Wszystkie silniki będą standardowo współpracować z przekładnią manualną, dostępna będzie także opcja ze skrzynią automatyczną. Dla nowych, 2-litrowych silników TDI i TSI Volkswagen będzie oferować także 6-biegową skrzynię DSG – jedną z najbardziej zaawansowanych i wydajnych przekładni automatycznych na świecie.

W Europie klienci będą mogli wybierać spośród sześciu jednostek napędowych, mniejszych i słabszych niż w USA. Cztery z nich są zupełnie nowe w ofercie Jetty i będą dostępne od przyszłego roku: 1.2 TSI (o mocy 105 KM), 1.4 TSI (o mocy 160 KM) i dwa turbodiesle z common rail: 1.6 TDI (o mocy 105 KM) i 2.0 TDI (o mocy 140 KM). Z wyjątkiem 1.2 TSI wszystkie silniki będzie można połączyć z 6- lub 7-biegową skrzynią DSG.

Jednostki 1.2 TSI i 1.6 TDI będą także występować z wersji BlueMotion z systemem Start-Stop. Jetta 1.2 TSI BlueMotion będzie zużywać zaledwie 5,3 l paliwa na 100 km mogąc rozwijać prędkość maksymalną 190 km/h. Jetta with 1.6 TDI BlueMotion zużywa natomiast w cyklu mieszanym sensacyjne 4,1 l/100 km – wyjątkowy dobry rezultat, jak na sedana od długości 4,6 m, emitującego 109 g CO2 na km.

Wersja podstawowa Jetty w Stanach Zjednoczonych będzie kosztować od 15 995 dolarów, ceny europejskie zostaną zaanonsowane w poszczególnych krajach w chwili, gdy rozpocznie się przedsprzedaż.

Zdjęcia: Volkswagen