MotoNews.pl

Zmysłowe, koncepcyjne Renault DeZir

05 lipca 2010

Kategoria | Auta koncepcyjne
Marka, model | ,
Zmysłowe, koncepcyjne Renault DeZir

Na przedpremierowym pokazie poprzedzającym Światowy Salon Samochodowy w Paryżu, Renault prezentuje koncepcyjny pojazd DeZir świadczący o zmianie typowej dla marki stylistyki na bardziej wyrazistą. Zmysłowe linie pojazdu DeZir i żywy, czerwony kolor wyrażają fascynację światem samochodów. Napędzany silnikiem elektrycznym DeZir jest dowodem na to, że samochody elektryczne mogą zdobyć uznanie pasjonatów motoryzacji. DeZir jest pierwszym projektem realizowanym pod kierunkiem Laurensa van den Ackera i otwiera całą serię samochodów koncepcyjnych, które zapoczątkują nową wizję designu Renault.

Concept-car DeZir zostanie przedstawiony szerokiej publiczności podczas paryskiego Salonu Samochodowego 2010.

DeZir: pierwszy samochód prezentujący nową wizję designu Renault

Nowy design inspirowany jest hasłem Renault Drive the change, i – pod wpływem Laurensa van den Ackera – odwołuje się do źródeł tożsamości marki Renault, aby w pełni wyrazić ludzki wymiar firmy poprzez nową strategię uwzględniającą ważne momenty w życiu człowieka. Wizja ta tworzy związek między Renault a klientami tej marki w różnych momentach ich życia: gdy się zakochują, zakładają rodzinę, pracują, odpoczywają i osiągają dojrzałość życiową.

Strategii tej towarzyszy nowa stylistyka przekazu werbalnego opartego na trzech kluczowych słowach, spójnych z wizją Renault: prosty, zmysłowy, ciepły.

Pojazdy koncepcyjne będą coraz pełniej wyrażały tę wizję, stanowiąc zapowiedź nowych modeli samochodów, które stworzą spójną, czytelną i prostą ofertę produktów. Aby wdrożyć tę strategię, ten sam zespół designerów będzie miał za zadanie zarówno stworzenie concept-caru, jak również zapowiadanego przez niego samochodu seryjnego.

Zakochać się

Pierwszy projekt zrealizowany pod kierownictwem Laurensa van den Ackera – DeZir – wyznacza nowy kierunek designu Renault i daje początek strategii opartej na idei ważnych momentów w życiu człowieka. Pierwszy etap, zakochanie, znajduje odzwierciedlenie w wyrazistym, silnym, a zarazem zmysłowym stylu oraz w żywym i intensywnie czerwonym kolorze nadwozia DeZir.

DeZir zapowiada nowy styl wyrażający ruch, zmysłowość i emocje ujęte w idealne proporcje. Jest to ciepły i dynamiczny design w stylu marki Renault – mówi Axel Breun, Dyrektor Designu Concept i Show Car. Już pierwsze szkice zdradzają płynność linii, proste bryły i obszerne wnętrze. Płynna materia, ruch fal, kontrasty świetlne tworzone przez załamania płaszczyzn były moim pierwszym źródłem inspiracji – wyjaśnia Yann Jarsalle, stylista zewnętrznej bryły pojazdu. Czerpałem inspirację raczej z rzeźby niż z architektury, rysując bezpośrednio bryły, a nie płaszczyzny połączone liniami.

W ten sposób DeZir przyjął kształt dwumiejscowego coupe o mocno wyprofilowanych i wyrazistych kształtach. Nadkola mieszczą 21-calowe felgi, których design jest wyraźnie zainspirowany ruchem. Boki

Pod piękną linią nadwozia – samochód elektryczny

Litera Z w nazwie samochodu odnosi się bezpośrednio do oznaczenia Z.E., a stylistyka pojazdu wyraża zaawansowanie techniczne i lekkość – naturalne atrybuty pojazdu elektrycznego. Ażurowe formy i prążkowane wykończenie wlotu powietrza w przednim zderzaku oraz całego tyłu nadwozia dodają mu lekkości, a zarazem pozwalają na swobodny przepływ strumienia powietrza od przodu ku tyłowi, aby umożliwić chłodzenie akumulatora.

Dla wyważenia bryły nadwozia, gładkie i płynne linie kontrastują z szorstkimi płaszczyznami bocznych aluminiowych paneli, dachu oraz z obramowaniem przednich reflektorów. ¯ywy czerwony kolor kontrastuje z kształtem bocznych nakładek z perforowanego aluminium, które dodają lekkości i kojarzą się z zaawansowaną technologią.

Geometryczne kształty przeszklonych powierzchni zapewniają spójność stylistyczną samochodu koncepcyjnego i nawiązują do kokpitu samolotu myśliwskiego lub miejsca kierowcy w niektórych samochodach sportowych. Samochód jest wyposażony w dwie kamery cofania zapewniające panoramiczny obraz mimo braku tylnej szyby.

Całą szerokość przodu DeZir wypełnia wlot powietrza zaprojektowany wokół powiększonego i pionowo ustawionego logo. Ciemne wykończenie kratki wlotu powietrza uwydatnia kontrast z chromowanym rombem, dzięki czemu jest on jeszcze bardziej widoczny. Boczne wloty powietrza nawiązują do tradycyjnej stylistyki Renault. Styliści umieścili w nich reflektory z charakterystycznym obramowaniem.

Światła zaprojektowano w kształcie podświetlanych pryzmatów, co nadaje im geometryczny wygląd. Perforacja obramowania przywołuje na myśl zaawansowane technologie i sprawia, że światła DeZir mają charakterystyczny wygląd. Tylne światła rozciągają się na całej szerokości nadwozia. Na tylnym grillu znajduje się podświetlone logo Renault.

Unoszone do góry drzwi – odwołujące się do wyjątkowych konstrukcji samochodowych, otwierają dostęp do wyrafinowanego wnętrza. Design wewnętrzny wyraża lekkość.

W kabinie DeZir czujesz się jak w niebie – mówi Stephanie Petit, stylista ds. kolorów i materiałów. Kształty są tu łagodne i lekkie. Dominuje biel z akcentami w mocnym czerwonym kolorze, zastosowane szlachetne materiały to m.in. biała skóra na fotelach, desce rozdzielczej i podłodze czy czerwona laka na konsoli i akcesoriach.

Nawiązujący do logo Renault wzór wyszywany na skórze jest przykładem francuskiego szyku i zapowiada tendencje, które odnajdą swe odzwierciedlenie w nowych samochodach seryjnych.

Inspirowany ideą spotkania zakochanych, design wewnętrzny oparty jest na zestawianiu sprzeczności:

  • miejsce kierowcy w kształcie kokpitu kontrastuje z lekkością deski rozdzielczej i charakterystycznym designem tylnej kanapy pokrytej białą skórą;
  • panel drzwi po stronie kierowcy jest wykonany z czerwonej laki, a drzwi po stronie pasażera są pokryte tapicerką z białej skóry;
  • na desce rozdzielczej kontrastują ze sobą dwa rodzaje wykończenia powierzchni: jedna część pokryta białą skórą i druga, bardziej high-tech, pokryta jest szorstkimi elementami, podobnymi w wyglądzie do tych jakich użyto na zewnątrz;
  • biała tylna kanapa jest zawieszona nad podświetlaną na czerwono podłogą. Oświetlenie to pulsuje regularnie sugerując bicie serca.

Kształt i rozmieszczenie elementów tworzących kabinę gwarantuje bezpieczeństwo:

  • dźwignia zmiany biegów znajduje się w bezpośrednim zasięgu ręki;
  • obudowa dźwigni zmiany biegów posiada podświetlane elementy wskazujące kolejne przełożenia.

Elektryzujące piękno

DeZir jest napędzany silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie z tyłu nadwozia w celu uzyskania idealnego rozłożenia masy. Litowo-jonowy akumulator o pojemności 24 kWh jest ustawiony pionowo za tylnym siedzeniem i zapewnia zasięg 160 km. Chłodzenie akumulatora zapewnia strumień powietrza kierowany od przodu ku tyłowi samochodu, ale przede wszystkim doprowadzany przez boczne wloty powietrza umieszczone za aluminiowymi nakładkami na bokach pojazdu.

W DeZir zastosowano ten sam silnik, co w seryjnych samochodach elektrycznych, wprowadzając w nim modyfikacje pozwalające na uzyskanie mocy 110 kW (150 KM) i momentu 226 Nm.

Użytkownik może skorzystać z trzech sposobów ładowania akumulatora:

  • tryb standardowy, z domowego, typowego gniazda (pełne naładowanie w ciągu 8 godzin);
  • tryb szybkiego ładowania z gniazda prądu trójfazowego 400V (naładowanie akumulatora do 80% jego pojemności w ciągu 20 minut);
  • wymiana akumulatora w technologii Renault Quick Drop.

W celu zwiększenia zasięgu i osiągów samochodu, konstruktorzy z działu Designu Renault starali się uzyskać jak najmniejszą masę konstrukcji. Z tego względu w DeZir zastosowano nadwozie z kewlaru i szkielet podwozia wykonany ze stalowych rur tego samego typu co konstrukcja Megane Trophy.

Z tego samego modelu przejęte zostały również elementy zawieszenia – podwójne wahacze trójkątne, które zapewniają wysoką precyzję prowadzenia.Dużą uwagę poświęcono również aerodynamice, w wyniku czego powstało nadwozie ze spojlerami progowymi i tylnym dyfuzorem. Współczynnik oporu powietrza (Cx) tego samochodu wynosi 0,25. Umożliwiło to uzyskanie bardzo obiecujących osiągów: przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5 sekund, a od 0 do 50 km/h tylko 2 sekundy.

W samochodzie wykorzystano również system odzyskiwania energii przy hamowaniu, dzięki zastosowaniu urządzenia nawiązującego do zasady działania systemu KERS (Kinetic Energy Recovery System) stosowanego w Formule 1. Podczas zwalniania i hamowania, energia kinetyczna jest odzyskiwana i składowana w akumulatorze. W DeZir ten zapas energii może być wykorzystany przez kierowcę do chwilowego zwiększenia mocy w dowolnie wybranym momencie, przy użyciu specjalnego włącznika przy kierownicy.

Przyjemność jazdy zwiększa sposób, w jaki zaprojektowane zostało miejsce kierowcy. Tablica rozdzielcza w sposób graficzny wyświetla informacje podawane przez czujnik przyspieszenia i czujniki prędkości. Centralnie umieszczony, dotykowy ekran, wyświetla dane z inteligentnego systemu nawigacji i obejmuje informacje o trasie oraz zapisy z kalendarza kierowcy, ułatwiając optymalne zorganizowanie zadań i zaplanowanie tras przejazdów. Oprogramowanie tablicy rozdzielczej informuje kierowcę o zapasie energii, umożliwiając jej odpowiednie wykorzystanie. Służy do tego interfejs o grafice w stylu gry wideo.

Poszukując charakterystycznego brzmienia dla przyszłych samochodów elektrycznych, firma Renault podjęła współpracę z renomowanym Instytutem Badawczo-Koordynacyjnym Akustyki i Muzyki – IRCAM, którego założycielem w 1969 roku był Pierre Boulez. Wspólne prace pozwoliły uzyskać brzmienie oddające charakter i osobowość samochodu DeZir.

Zdjęcia: Renault