Legendy nie umierają
Drogę wskazał producent: z okazji 20-lecia istnienia sportowego oddziału Nissana: NISMO (NISsan MOtorsports International), w 2004 roku japońska marka zaprezentowała edycję specjalną liczącą zaledwie 20 egzemplarzy legendarnego już modelu Skyline R34 GT-R, o nazwie “Z-tune”. Ponieważ produkcja R34 została wstrzymana trzy lata wcześniej, NISMO nie dysponowało wtedy nowymi pojazdami z tej serii. Dlatego oddział zakupił 20 używanych samochodów o niewielkim przebiegu, rozebrał je na części i złożył na nowo. Po dziś dzień niezwykle rzadki model Z-tune jest uważany za najciekawszego członka rodziny R34 GT-R i przez długi czas uchodził za najlepszy sportowy samochód na świecie.
“Nowe samochody” wyprodukowane w 1999 roku
Nic więc dziwnego w tym, że tuner JAPO Motorsport wybrał ten właśnie pojazd jako “demo”, na którym chciał zaprezentować swoje umiejętności na zupełnie nowym polu działalności biznesowej. Specjalista z Essen chce wejść na nowy rynek i doprowadzać używane samochody znajdujące się jeszcze w dobrej kondycji do stanu, w którym będą wyglądać i jeździć niczym zupełnie nowe modele. Każdy z nich byłby odnawiany według indywidualnej koncepcji, co sprawia, że każdy z nich będzie unikalny.
Wróćmy jednak do japońskiego cudeńka: JAPO Motorsport zakupił używanego Nissana R34 GT-R (wyprodukowanego w 1999 roku, nadwozie nr BNR34000500), rozebrał go do “gołej ramy”, a następnie kompleksowo przebudował – podobnie, jak uczyniono z legendarnym modelem Z-tune. Stuprocentowa renowacja sportowego coupe zajęła trzy i pół miesiąca, ale rezultat zapiera dech w piersiach.
Oryginalny Z-tune
Oryginalne części NISMO Z-tune (przedni fartuch, listwy na przednich błotnikach i obudowy tylnych kół) nadają Skyline wyścigowego wyglądu, bez zbędnej przesady w “ozdobnikach”. Do tylnego dyfuzora ARC jak ulał pasuje hasło “technologia widoczna na pierwszy rzut oka”. Nadwozie zostało całkowicie ogołocone z lakieru po to, by następnie pokryć je oryginalnym srebrnym odcieniem “KY0”, zarezerwowanym niegdyś dla Z-tune.
HKS-Bi-Turbo-Power
JAPO Motorsport ulepszyło legendarny, 6-cylindrowy silnik RB26DETT biturbo za pomocą najlepszych komponentów HKS, takich jak dwie turbosprężarki GT RS, intercooler, wtryskiwacze, świece zapłonowe czy uszczelki głowic cylindrów. Za proces spalania odpowiedzialny jest system zarządzania pracą silnika HKS Fcon Pro. Dzięki tytanowemu układowi wydechowemu ARC JAPO-Skyline jest słyszalny z daleka. Pomiary mocy wykazały, iż silnik może poszczycić się 523 końmi mechanicznymi i maksymalnym momentem obrotowym 597 Nm.
Zastosowano także wyjątkowo żywotną przekładnię HKS i zawieszenie HKS Hipermax uzupełnione o goleń resorującą ARC.
Opony semi slicks i wnętrze z klasą
Pojazd porusza się na oponach typu semi slick Toyo Proxes R888 o wymiarach 265/35R18. Do krytykowanego seryjnego układu hamulcowego R34 GT-R dodano hamulce marki Stoptech z tarczami 355/35 i czterotłokowymi zaciskami z przodu oraz tarczami 355/32 i dwutłokowymi zaciskami na tylnej osi.
Wnętrze jest sportowe, eleganckie i zupełnie “niepurystyczne”. Do wykończenia foteli, deski rozdzielczej, konsoli środkowej, paneli drzwiowych i bocznych, sufitu i kierownicy użyto skóry oraz alcantary.
A tak przy okazji: pojazd pokazany na zdjęciach to numer jeden z limitowanej edycji 20 samochodów (tak jak w przypadku oryginalnego Z-tune). Może być wasz za 89 900 euro.