Volkswagen pokazał oficjalnie model, który będzie reprezentował jego barwy podczas przyszłorocznego Rajdu Dakar – Race Touarega 3. Zastąpi Race Touarega 2, podwójnego zwycięzcę Rajdu Dakar z tego i zeszłego roku i pierwszy pojazd napędzany silnikiem diesla, który wygrał tę imprezę. Race Touareg 3 ma być szybszy i wydajniejszy, przy takim samym poziomie mocy i wytrzymałości.
Dzięki testom przeprowadzonym w tunelu aerodynamicznym zmieniono nieco kształt elementów nadwozia wykonanych z włókna węglowego i kewlaru, szczególnie skupiając się na systemie chłodzenia wokół dachu samochodu i minimalizacji zakłóceń przepływu powietrza przy dużych prędkościach. To jednocześnie oznacza, że Touareg ma odświeżony wygląd z nowymi światłami LED, nową kratką atrapy chłodnicy, linią okien, tylną klapą i kołami.
Pod maską znajduje się bi-kompresorowy silnik TDI o pojemności 2,5 litra, mocy 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym 600 Nm. Zmodyfikowano go tak, by radził sobie ze znacznymi zmianami wysokości n.p.m., jakie charakteryzują obecnie Rajd Dakar. Po przeniesieniu zmagań na teren Ameryki Południowej pojazdy biorące udział w wyścigu muszą wspinać się nawet na wysokość prawie 4 600 m n.p.m. Race Touareg 3 potrafi się dostosować do tych warunków, co oznacza, że na pracę silnika nie wpływa fakt, iż powietrze na tak dużych wysokościach jest znacznie rozrzedzone. Race Touareg 3 posiada także trzy dyferencjały i ograniczonym uślizgu i zaktualizowaną, 5-biegową skrzynię sekwencyjną z trzypłytkowym, ceramicznym sprzęgłem marki ZF-Sachs. W rezultacie samochód potrafi przyspieszyć z miejsca do 100 km/h w 6,1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 188 km/h w niemal każdych warunkach klimatycznych.
By utrzymać taką prędkość w ekstremalnych warunkach terenowych Race Touareg 3 musi radzić sobie zarówno na piaskowych wydmach, w głębokim błocie, na żwirze oraz na drogach pokrytych popękanym asfaltem. Został wiec zaopatrzony w podwozie typu spaceframe z bardzo odpornej stali z parą sprężyn i amortyzatorów w każdym rogu, by chroniły samochód przed siłą zderzenia z podłożem. O odpowiedni kontakt z nawierzchnią dba natomiast zestaw opon BF Goodrich 235/85 R16.
Nowy Race Touareg 3 przeszedł już serię ostrych testów, w skład której wchodziła także próba na odcinku 10 000 kilometrów w symulowanych warunkach rajdowych.