MotoNews.pl

Koncepcyjny Opel GTC Paris, nowy a jakby znajomy

09 września 2010

Opel GTC Paris 4

Na początku sierpnia informowaliśmy, jak wyglądać będzie stoisko Opla podczas tegorocznego Mondial de l’Automobile 2010, który odbędzie się w dniach 2 – 17 października. Teraz prezentujemy kilka szczegółowych informacji na temat nowego pojazdu koncepcyjnego – GTC Paris, który tam zadebiutuje.

Zespół projektantów Opla otrzymał od wiceprezesa swojej firmy, Marka Adamsa zadanie wydobycia „najbardziej emocjonalnej strony nowego języka stylistyki Opla”, co zaowocowało konceptem stylistycznie mocno nawiązującym do Astry Sports Tourer (nota bene – ona również zostanie zaprezentowana w Paryżu). Czyżby Opla nie było stać na więcej emocji?

Korporacje motoryzacyjne wykazują dziwną skłonność do poetyki (Mazda i filozofia KODO) – nie oparł się jej i Opel. Jak twierdzi niemiecka firma inspiracją do powstania GTC Paris było zdanie pochodzące z powieści Jonathana Livingstona pt. Mewa, a brzmi ono: „Owa prędkość była czystym pięknem”. Opel twierdzi, że najpełniej wyraża ono dynamiczny charakter pojazdu przejawiający się w mocnych liniach nadwozia, przypominających napięte ścięgna sprintera, wyraźnie zarysowanych powierzchniach i szerokiej, muskularnej sylwetce. Trzydrzwiowy kompakt ma gwarantować niemiecką precyzję w połączeniu z innowacjami i imponującym wyglądem.

W stylistyce nadwozia odnajdziemy typowy dla Opla motyw ostrza wprowadzony w formie wyraźnego przetłoczenia wzdłuż progu, podobnie, jak zrobiono to w modelu Insignia. Przód pojazdu nie jest zbyt wymyślny i tu także można zauważyć charakterystyczne dla Opla przetłoczenie wzdłuż linii środkowej, podkreślone mocno zaakcentowanymi i bardzo wąskimi reflektorami przednimi w kształcie orlego oka. £ączą one optycznie zmodyfikowany, chromowany emblemat z nisko umieszczoną, wyrazistą kratownicą. Tył dodaje GTC Paris szerokości, uwydatnionej przez światła diodowe. W nocy, świecąc tworzą one długi, rozciągnięty kształt skrzydła. GTC Paris mierzy 4,46 m długości i może przewieźć pięć osób.

Przejdźmy jednak od poetyki do techniki. W podwoziu zastosowano tylną belkę skrętną i drążek Watta lubiany przez konstruktorów Opla, zmodyfikowane, adaptacyjne zawieszenie mechatroniczne typu FlexRide oraz przedni, elektronicznie sterowany samoblokujący mechanizm różnicowy.

GTC Paris napędza 4-cylindrowa jednostka Turbo o pojemności 2 litrów z wtryskiem bezpośrednim i systemem Start/Stop. Moc przenoszona jest na 21-calowe koła za pomocą 6-biegowej przekładni manualnej. Niestety producent nie ujawnił jeszcze żadnych osiągów nowego konceptu.

Zdjęcia: Opel