MotoNews.pl

Toyota Tacoma X-Runner RTR, gotowa do wyścigów

19 października 2010

Kategoria | Auta koncepcyjne
Tacoma X-Runner RTR 6

Tacoma X-Runner RTR (Ready to Race) to specjalny projekt Toyoty przygotowany z myślą o debiucie podczas tegorocznych targów SEMA w Las Vegas (2-5 listopada), który ma zademonstrować techniczne możliwości producenta w zakresie tworzenia wyczynowych pojazdów przy wykorzystaniu oryginalnych części Toyoty. W rezultacie Tacoma RTR to rodzaj „kontenera na części”, ponieważ użyto w niej niemal wszystkich komponentów dostępnych aktualnie w produktach Toyoty (tylko drążki skrętne i wał napędzający nie są częściami produkowanymi przez japońską markę).

Tacoma X-Runner RTR może się pochwalić odpowiednimi osiągami dzięki wykorzystaniu 5,7-litrowego silnika V8 z obecnej generacji Tundry współpracującego z 6-biegową przekładnią automatyczną. Tacomie dodano także zestaw supersprężarek produkowany przez sportowy oddział Toyota Racing Development, dzięki czemu moc jednostki napędowej wzrosła do 504 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy to 745 Nm. Producent jako paliwo zaleca benzynę premium zamiast paliwa wyścigowego.

Standardową tylną oś zwężono o 14,5 cm. W Tacomie RTR zastosowano także prototyp blokady mechanizmu różnicowego TRD stworzony przez firmę Eaton. Pick-up porusza się na oponach Goodyear Eagle Dragway Specials o wymiarach 30×11.5×15 cali z tyłu i Goodyear Eagle Front Runners o wymiarach 28×4.5×15 cali z przodu. Tacoma X-Runner RTR została obniżona o ok. 11,5 cm w porównaniu z standardową wersją. Zamontowano w niej także specjalny układ wydechowy z dwoma tłumikami TRD i końcówkami rur wydechowych o średnicy 9 cm.

Oprócz tego nadwozie zyskało nowy kolor, dzięki srebrno-czerwonemu wzorowi wykonanemu przez kalifornijskie studio Five Axis, inspirowanemu klasycznymi, niskobudżetowymi samochodami sportowymi, takimi jak pochodzący z końca lat 60-tych XX w. Dan Gurney Cougar XR7-G. Numer „95” na drzwiach oznacza rok, w którym pierwszy model Tacomy został sprzedany w USA. Plakietkę silnika Tundry „i-Force” umieszczono także na przednich błotnikach, by podkreślić, ze sercem X-Runnera RTR jest ta mocna jednostka. W nawiązaniu do klasycznego stylu hot rodów maskę silnika ozdobiono grafiką „504 HP”, wskazującą na ilość koni mechanicznych, jakimi dysponuje pick-up.

We wnętrzu usunięto każdy element, który nie był koniecznie niezbędny do jazdy, by jak najbardziej obniżyć wagę pojazdu. Wyrzucono głośniki, klimatyzację, tylne fotele, system audio, elektryczny system zamykania i otwierania szyb. Pozostały przednie fotele, ale pokryto je klasyczną tkaniną, stosowaną przez Toyotę w samochodach z lat 80-tych XX w. Dodano natomiast specjalną kierownicę TRD, pedał gazu i hamulca z Tundry i dźwignię zmiany biegów z trybem sportowym, również przejętą z Tundry.

Zdjęcia: Toyota, opracowanie: BM