...(Multi Purpose Vehicle), którego otwierające się przeciwstawnie drzwi zapraszają do komfortowej podróży.
Wysokie nadwozie (1,49 m), skrócone zwisy (65 cm z przodu i 80 cm z tyłu), duży rozstaw osi (2,80 m) i kompaktowe wymiary (4,25 m długości, 1,64 m szerokości) są typowe dla crossovera łączącego solidną konstrukcję i sportowy charakter.
Unikalny styl Dustera
Szeroki zderzak przedni z dwoma cienkimi, poziomymi wlotami powietrza budzi wrażenie mocy. Po obu stronach osłony chłodnicy umieszczono wydłużone światła, typowe dla samochodów Dacii. Ich cienka linia biegnie aż do drzwi.
Patrząc z profilu, mocno zarysowane nadkola i wysoka linia nadwozia podkreślają wrażenie stabilności. Szary lakier z odblaskami i duża powierzchnia szyb, tworzących jeden ciąg (nie ma środkowego słupka), podkreślają linię boków nadwozia i składają się na unikalny styl Dustera.
Dzięki długości zaledwie 4,25 m, czyli takiej jak długość Dacii Logan, Duster jest bardzo zwrotny i z łatwością znajdzie miejsce w „miejskiej dżungli”. Pięcioramienne, aluminiowe 21-calowe obręcze kół i końcówki rur wydechowych w kształcie trapezu podkreślają sportowy charakter tego concept-caru.
Aerodynamika Dacii Duster
Szczególną uwagę poświęcono aerodynamice Dustera (Cx:0.30). Płynne linie nadwozia umożliwiają spływanie powietrza po ściankach samochodu aż do tylnych świateł. Umieszczone na dachu kierunkowskazy w kształcie stateczników kierują strumienie powietrza ku tyłowi auta. Wszystkie te rozwiązania mają korzystny wpływ na zużycie paliwa, dzięki czemu Duster jest crossoverem przyjaznym dla środowiska. Silnik 1.5 dCi 105 (77 kW) wyposażony w filtr cząstek cechuje się doskonałą dynamiką i emituje jedynie 139 g CO2/km i zużywa 5.3 l/100 km.
Wnętrze Dustera wygląda niezwykle wygodnie i sprawia dobre wrażenie dzięki połączeniu dwóch dominujących kolorów – czekoladowego i niebieskiego. Całkowicie przeszklony dach zalewa kabinę światłem. Przednie siedzenia stwarzają wrażenie lekkości. Ich „obejmujący” kształt zapewnia optymalny komfort i podparcie ciała. Jednoelementowy fotel kierowcy, mocno wyprofilowany, przypomina o sportowym charakterze widocznym w zewnętrznej linii auta.
Deska rozdzielcza zwraca uwagę płynną, pełną ekspresji linią. Jej prosta konstrukcja zapewnia jednocześnie dużą ilość miejsca w kabinie.
Poduszka powietrzna jest wbudowana w dolną część kierownicy, dzięki czemu w środkowej części znalazło się miejsce na ekran i instrumenty elektroniczne. Pozwoliło to wygospodarować duży schowek w desce rozdzielczej. Dzięki cofniętej linii deski rozdzielczej po stronie pasażera, ma on zapewnioną rekordową ilość miejsca na nogi (promień 280 mm), co umożliwia mu zajęcie niezwykle komfortowej pozycji. Oryginalna dwukolorowa „harmonijka” w desce rozdzielczej kryje w sobie schowek o pojemności 20 litrów. W płatach obu drzwi znajdują się dodatkowe kieszenie o pojemności 8 litrów.
Pomysłowy schowek wygospodarowano również w oparciu tylnego, prawego fotela. Można go przesunąć na prowadnicach, dzięki czemu jest łatwo dostępny. Bagażnik również jest przykładem rozwiązań wiernych duchowi Dacii: pionowa klapa pozwala na zwiększenie pojemności do 470 dm3 (VDA), co biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary Dustera jest imponującą wartością.
Dacia Duster wyznacza przyszłość marki
Duster to concept-car cechujący się elastycznością i możliwością zmiany konfiguracji wnętrza. Wystarczy zaledwie kilka sekund, żeby przejść z konfiguracji 4-miejscowej do konfiguracji 2-miejscowej w zależności od potrzeb. Po naciśnięciu na przycisk umieszczony przy tylnych drzwiach, siedzenie pasażera przesuwa się po szynach wbudowanych w podłogę i chowa pod fotelem kierowcy. Pozwala to wygospodarować przestrzeń o objętości 2 m3, umożliwiającą np. przewóz roweru. Można go łatwo zamocować dzięki uchwytowi znajdującemu się pod tylną kanapą i składanemu ramieniu mocującemu, wbudowanemu w podłogę.
Zobacz więcej zdjęć Dacii Duster na naszym fotoblogu.