Fiat 126p produkowany był w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej i Tychach od 1973 r. To licencyjna odmiana samochodu Fiat 126. Fiat 126 jest następcą modelu Fiat 500 Nuova, którego produkcję rozpoczęto w zakładach w Turynie w 1957 r. Wcześniej, do 1955 r. był tam produkowany Fiat 500 C.
Fiat 126 to synteza włoskiej myśli technologicznej – przy jego projektowaniu wykorzystano najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne.
Ważne daty z historii Fiata 126/126p:
29.X.1971 r. – podpisanie umowy między FIAT S.A. a PHZ PM POLMOT "O współpracy technicznej i licencji". Umowa dotyczyła uruchomienia w Polsce produkcji samochodu małolitrażowego "Polski Fiat 126p", posiadającego identyczne właściwości techniczne jak włoski model 126, produkowany w Cassino od 1972 r. W umowie przewidziano, że wydatki dewizowe na zakup maszyn, oprzyrządowania, części i podzespołów samochodu, do czasu wyprodukowania ich w Polsce, zostaną spłacone eksportem FSM. Była to pierwsza tego typu umowa FIAT-a, wiążąca go w tak dużym stopniu z zagranicznym partnerem. Umowa miała charakter nie tylko licencyjny, ale i kooperacyjny.
IX.1972 r. – w Cassino zostaje wyprodukowana pierwsza partia 100 samochodów Fiat 126.
09.XI. 1972 r. – podczas salonu samochodowego w Turynie, FIAT prezentuje model 126.
XI.1972 r. – kilka dni po prezentacji auta na salonie samochodowym w Turynie, w Warszawie na Placu Defilad odbywa się prezentacja nowego modelu Fiat 126.
XI.1972 r. – Fiat 126 zajmuje 6-te miejsce w plebiscycie na Auto Roku.
6.VI. 1973 r. – z Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku wyjeżdża pierwszy Fiat 126 "p" wyprodukowany z włoskich części.
22.VII. 1973 r. – uruchomienie taśmy produkcyjnej w Bielsku-Białej. W tym roku FSM produkuje 1 500 sztuk Fiatów 126p, w 1974 r. – już 10 000 aut.
VII.1973 r. – halę Montażową Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej opuszcza 60 sztuk Fiata 126p.
VIII.1973 r. – od początku produkcji Halę Montażową Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej opuszcza 200 sztuk Fiata 126p.
XII.1973 r. – wyprodukowano już 1 500 aut.
8.II.1974 r. – Zakłady Opon Samochodowych "Stomil" w Dębicy produkują pierwszą partię nowoczesnych opon radialnych do PF 126p.
XI.1974 r. – zostają wysłane pierwsze silniki z Bielska do Włoch, przeznaczone do montażu w fiatach 126.
18.IX.1975 r. – uruchomienie produkcji Fiata 126p w Tychach.
1975 r. – Maluch pojawia się na trasie Rajdu Polski. W tym samym roku uczestniczy też poza konkursem w Rajdzie Monte Carlo.
3.II.1975 r. – zostaje wyprodukowany 100-tysięczny Fiat.
8.II.1975 r. – rozpoczyna się rozruch urządzeń wielkiej odlewni w Skoczowie, która produkować będzie odlewy do PF 126p.
30.VI.1975 r. – w Sandomierzu rusza produkcja nowego rodzaju szkła przeznaczonego do PF 126. Do tej pory, szkło klejone do samochodów osobowych sprowadzane było z zagranicy.
31.VII.1975 r. – fabryka Łożysk Tocznych w Kraśniku rozpoczyna produkcję łożysk do PF 126p.
1976 r. – wprowadzenie do produkcji zmodernizowanego silnika o pojemności 650 cm3; modernizacja instalacji elektrycznej; wprowadzenie alternatora. Wyprodukowano 80 000 sztuk Fiata 126p.
1977 r. – wprowadzenie modelu Polski Fiat 126p z silnikiem 652 cm3, dzięki czemu jego moc wzrosła z 23 (wersja 600 cm3) do 24 KM.
8.VI.1979 r. – kontrakt "O sprzedaży i modernizacji samochodu 126" zawarty na 10 lat między Pol-Motem a FIAT-em przewiduje, iż FSM staje się wyłącznym producentem modelu 126 dla sieci FIAT.
1980 r. – wyprodukowanie "Malucha" nr 1 000 000. Wprowadzenie odmian 126 Red i 126 Brown.
22.IV.1980 r. – w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej wyprodukowano już milion samochodów. Od chwili uruchomienia fabryki z taśm montażowych zjechało ponad 700 tys. samochodów Fiat 126p.
1982 r. – wprowadzenie modelu PF 126E z niskim poziomem zużycia paliwa.
1985 r. – wyprodukowanie "Malucha" nr 2 000 000.
IV.1985 r. – wprowadzenie modelu PF 126FL (face-lifting), dostosowanego do zmieniających się przepisów homologacyjnych EWG.
1987 r. – wprowadzenie modelu Fiat 126p BIS (wcześniej określanego jako Restyling) z silnikiem 703cm3.
1991 r. – prezentacja modelu z nadwoziem cabrio.
1991 r. – zakończenie produkcji samochodu Fiat 126p BIS z silnikiem 703 cm3
V.1992 r. – wykupienie przez firmę FIAT 90% akcji FSM w Tychach i Bielsku Białej.
20.VII.1993 r. – z linii montażowych schodzi 3 000 000-owy Fiat 126p.
5.IX.1994 r. – modyfikacja "Malucha". Wprowadzenie modelu EL, produkowanego na podzespołach Cinquecento.
XII.1996 r. – wprowadzenie modelu Fiat 126 ELX (z katalizatorem spalin).
I.1997 r. – nadanie "fiacikowi" oficjalnej nazwy "Maluch".
1998 r. – 25-ty rok produkcji Malucha (Fiata 126).
I.1999 r. - Maluch zostaje wyposażony w zagłówki na tylnych siedzeniach.
IX. 2000 r. - zakończenie produkcji Fiata 126p.