Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
arsen PRZYJEDŹ ZOBACZ!!!!! . | 2006-03-30 13:21:40 4X – four cross, 4 zawodników ściga się równocześnie na krótkiej, krętej i pełnej przeszkód trasie.
Amortyzator – przedni lub tylny, ma za zadanie utrzymanie stałego kontaktu koła z podłożem; zbudowany jest z dwóch wchodzących w siebie rur (goleni) połączonych elementem amortyzującym (sprężyną, komorą powietrzną, elastomerem). Amortyzator dwupółkowy – typ amortyzatora przedniego, w którym druga, górna półka łączy przedłużone golenie z rurą sterową; stosuje się go dla podniesienia sztywności konstrukcji, a tym samym precyzji prowadzenia roweru. Chain suck device – element montowany pod środkiem suportu, mający za zadanie zapobiec wciąganiu łańcucha pomiędzy ramę i zębatki przednie (szczególnie w czasie zmiany przełożeń). Chwyt kierownicy – zwany też rączką lub gripem, zwykle z materiału miękkiego i o wysokim współczynniku tarcia, zapewnia wygodne trzymanie kierownicy. Cieniowane rury – rury mające różne grubości ścianek, zwykle grubsze na końcach, gdzie występują większe obciążenia, co zmniejsza wagę przy zachowaniu wytrzymałości. Spotykane oznaczenia: PG – plain gauge (prosta rura), DB – double butted (podwójnie cieniowana), TB – triple butted (potrójnie cieniowana). Cleat – po polsku blok, metalowy fragment zakończony hakami, montowany do podeszwy buta, służący do wpinania się w pedały zatrzaskowe. CNC – technologia precyzyjnej obróbki materiału za pomocą maszyny sterowanej przez komputer. Cr-Mo – skrót oznaczający rodzaj stopu stali z dodatkiem chromu i molibdenu, używanego do konstruowania rowerowych ram; stop ten pozwala wyprodukować rury lekkie i jednocześnie wytrzymałe. Cross country – wyścig na rowerze górskim pod górę i w dół; od dyscypliny pochodzi także nazwa rowerów do jej uprawiania – XC. Czułość amortyzacji – im mniejsza siła potrzebna do rozpoczęcia pracy amortyzatora, tym większa jest jego czułość. Deore – nazwa własna grupy osprzętowej Shimano do rowerów górskich, o najlepszym stosunku jakości do ceny, klasa średnia, ale z szeregiem bardzo zaawansowanych rozwiązań. Także nazwa pierwszej seryjnej grupy MTB w historii w ogóle (pochodzi od zniekształconej francuskiej nazwy złota). Dirtbike – specjalny rodzaj roweru górskiego o wzmocnionej ramie, z amortyzatorem o dużym skoku, przeznaczony do ewolucji i ekstremalnego użytkowania. Downhill – angielska nazwa zjazdu, przeciwieństwo to uphill, czyli podjazd. Dualslalom – dyscyplina rowerowa, w której dwóch zawodników ściga się równocześnie na specjalnej, urozmaiconej trasie. Elastomer – materiał z tworzywa sztucznego o strukturze gąbczastej, o minimalnych własnościach tłumiących. Full (XC, tour, freeride, dh) – skrót od „full suspension”, oznacza rower z pełną amortyzacją, w zależności od konstrukcji i zastosowania rozróżniamy różne typy fulli. Grip Shift – manetka obrotowa, produkt firmy SRAM. Gusset – wzmocnienie ze stalowej blachy, wspawane w szczególnie obciążone miejscach ramy. Haki – końcówki widelca przedniego i tylnego w kształcie litery „U”, mocuje się w nich osie kół. Hamulce cantilever – starszy typ hamulców, skonstruowanych specjalnie do rowerów górskich, mocowany na kołkach hamulcowych widelca przedniego i widełkach tylnych ramy; po wprowadzeniu hamulców typu V – w odwrocie. Hamulce hydrauliczne – zamiast linki zastosowano w nich przewód hydrauliczny – ruch tłoczka w dźwigniach hamulcowych powoduje ruch tłoków poruszających klocki hamulcowe, zaciskają się na obręczy; najpopularniejsze to Magura z serii HS. Hamulce tarczowe – działają na zasadzie identycznej, jak hamulce w samochodach i motocyklach, gdzie klocki poruszane dźwignią (pedałem) zaciskają się na tarczach mocowanych na kołach; jedyna różnica to warianty mechaniczne, w których zamiast układu hydraulicznego znajduje się cięgło. Hamulce typu V – hamulce z przedłużonymi ramionami, spopularyzowane przez Shimano; w zestawieniu z odpowiednimi dźwigniami zapewniają wysoką skuteczność i kontrolę. Hardtail – z ang. „sztywny ogon”, rower górski nieposiadający tylnego zawieszenia. HG – Hyper Glide, system Shimano, na który składa się specjalny kształt zębów w zębatkach Shimano i ogniw łańcucha, ułatwiający zmian ę biegów pod obciążeniem. Komponenty – ogólna nazwa części przykręcanych do roweru, takich jak przerzutki czy hamulce. Kompozyt – materiał złożony z dwóch lub więcej składników; własności kompozytu są inne niż materiałów podstawowych. Korba – urządzenie, dzięki któremu możliwa jest zamiana energii rowerzysty na ruch roweru; składa się z ramion i krzyżaka (pająka, czasami wymiennego), przykręcane są do niej zębatki przednie; mocowana jest na środku suportu, do jej produkcji najczęściej stosowane są stopy aluminium. Koronka – zwana też trybem lub zębatką tylną, czasami wolnobiegiem (dotyczy starszych typów), nakręcana lub nakładana na piastę tylną; modele obecnie produkowane mają od pięciu do dziesięciu zębatek. Kwadrat – oś suportu zakończona wpustem do mocowania korby o kształcie kwadratu. Łożyska maszynowe – pobieżne określenie łożysk tocznych na wałkach lub kulkach, zwykle dodatkowo uszczelnianych, mających przewagę trwałości nad łożyskami ślizgowymi. Manetki – urządzenia mechaniczne różnego typu i o podobnej zasadzie działania, w czasach współczesnych zwykle znajdujące się na kierownicy, służące do zmiany przełożeń. MCU – Micro Cellurar Urethan, specjalny rodzaj elastomerów. Mostek – wspornik kierownicy, element pomiędzy rurą sterową widelca a kierownicą. Nyple – nakręcane na szprychę, umożliwiają jej mocowanie do obręczy, mogą być wykonane z różnych materiałów. Oversized – z ang. określenie rur o dużym przekroju; zabieg powiększania średnicy stosowany jest w celu podniesienia sztywności rur. Pancerze i linki – linki biegną we wnętrzu giętkich pancerzy, łączą manetki z przerzutkami i dźwignie hamulcowe z hamulcami, umożliwiają sterowanie zmianą biegów i hamowanie. Piasta – część roweru znajdująca się w centralnym punkcie koła, umożliwiająca jego obracanie się, zbudowana z osi, łożyska i korpusu. Progresja – utwardzanie się amortyzacji wraz ze wzrostem skoku. Przerzutka przednia – służy do zmiany przełożeń, ma za zadanie przesuwanie łańcucha na jedną z zębatek przednich. Przerzutka tylna – służy do zmiany przełożeń, ma za zadanie przesuwanie łańcucha na jedną z zębatek tylnych. Rama – podstawa konstrukcji roweru, do niej przykręcamy cały osprzęt, jej geometria (długość poszczególnych elementów i kąty, pod jakimi się łączą) decyduje o tym, jak rower będzie jeździł; klasyczna rama składa się z dwóch trójkątów – przedniego, zwanego też głównym, i tylnego. RapidFire – manetki skonstruowane przez Shimano; do zmiany przełożeń służą w nich dźwignie, do zmiany biegów w górę bądź w dół używa się różnych dźwigni. Rogi – mocowane są na końcach kierownicy, zwykle za pomocą obejm; dzięki nim zwiększa się ilość możliwych chwytów, co jest szczególnie przydatne na podjazdach. Semislick – opony ze skąpym bieżnikiem pośrodku i większym na brzegach, pozwalają obniżyć opory toczenia, a zapewniają wystarczającą przyczepność w terenie. Shockboots – gumy albo neopreny osłaniające górne golenie amortyzatora przedniego, mające formę harmonijki, przez co mogą zmieniać swoją długość. SID – skrót nazwy amortyzatorów powietrznych Rock Shoxa, od Superlight Integrated Design. Skok negatywny – ugięcie amortyzacji pod wpływem ciężaru kolarza, potrzebne także po to, żeby koło miało stale kontakt z podłożem. SPD – Shimano Pedaling Dynamic, system skonstruowany przez Shimano na wzór zapięć narciarskich, łączący pedały i buty. Stery – zwykle cały zestaw sterowy; element umożliwiający obracanie się widelca w ramie; rozróżniamy stery klasyczne, czyli nakręcane (widelec z gwintowaną rurą sterową + tradycyjny wspornik kierownicy) i a-head (widelec bezgwintowy + wspornik typu a-head mocowany na końcu rury sterowej widelca); obecnie przewagę zyskał system a-head. STW – stiffness-to-weight, czyli stosunek sztywności ramy do jej wagi, im rama lżejsza i sztywniejsza jednocześnie tym lepiej (odpowiedni wskaźnik rośnie). Szprychy – najczęściej stalowe, ale też aluminiowe, tytanowe, kompozytowe lub z tworzyw sztucznych czy magnezu; mogą mieć różny przekrój (np. łzy lub owalny), kształt, długość; ich podstawowe zadanie to łączenie obręczy z piastą. Sztyca – wspornik podsiodłowy. Środek suportu – umożliwia zamocowanie korby do ramy; obecnie standardem są środki suportu typu „cartridge”, czyli fabrycznie, szczelnie zamknięte kartusze, o bardzo wysokiej trwałości; oś środka suportu może być zakończona kwadratem lub wielowpustem. Tłumienie – pozwola kontrolować pracę amortyzacji poprzez pochłanianie energii, bez niego zawieszenie pozostawałoby w niekontrolowanym wahaniu. Tłumik – amortyzator tylny. Tubeless – z ang. bezdętkowy, system składający się ze specjalnej opony i obręczy, w którym wyeliminowano dętkę. W świecie rowerów spopularyzowany przez Mavica. Upside-Down – typ amortyzatora, w którym golenie górne i dolne zamieniono miejscami. Widelec – sztywny lub amortyzowany, umożliwia kierowanie rowerem, zamocowany do ramy, do niego mocuje się przednie koło; rura widelca występuje w dwóch wariantach – z gwintem lub bez i w dwóch podstawowych rozmiarach – 1 i 1 1/8 cala (rzadziej 1 1/2 cala). Wielowpust – tym mianem najczęściej określa się zakończenie osi środka suportu pasujące do negatywnego gniazda w korbie; zakończone wielowpustami są także klucze do dokręcania trybów i wkręcania środków suportowych. Zacisk – zwany też szybkozamykaczem, używany jest do zapinania kół (mocowania do ramy) lub zaciskania sztycy podsiodłowej; umożliwia montaż lub demontaż określonych elementów bez użycia narzędzi. Zatrzaski – pedały zatrzaskowe, zwane też SPD-ami; system składający się z butów i specjalnych pedałów, działający na podobnej zasadzie co buty i wiązania narciarskie. Zawieszenie – cała amortyzacja roweru. |
CzapCzap | 2006-04-01 00:50:25 Ciekawe , napewno sie przyda |