MotoNews.pl
  

VAZ 2108 - olej skrzyni biegów - trochę historii

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Cześć
Szukając informacji dot. oleju jaki powinien być stosowany w skrzyni biegów do Samary znalazłem ciekawy wątek na rosyjskojęzycznym forum https://2108.info/forum/threads/7213/.

Nie chcę wypowiadać się na temat jaki olej powinien być w skrzyni biegów, czy zwykły silnikowy czy specjalistyczny przekładniowy ale wypowiedz rzuca trochę światła na historię oleju silnikowego w skrzyni biegów. Poniższy tekst jest automatycznym tłumaczeniem z języka rosyjskie więc. proszę o wyrozumiałość - niestety moja znajomość tego języka już dawno została zapomniana:

"Pojawienie się samochodu WAZ-2108 było wydarzeniem niemalże bardziej znaczącym niż wprowadzenie pierwszych „Żiguli” na drogi kraju.

Podczas przeglądania instrukcji obsługi WAZ-2108 wielu zaskoczył fakt, że do skrzyni biegów zalecano stosowanie... oleju silnikowego. Po prostu powtórzono marki przeznaczone do układu smarowania silnika.

Pierwotnie brakowało dokumentalnych wyjaśnień, dlaczego zrezygnowano z tradycyjnego oleju TAD-17i stosowanego w WAZ-ach, lub dlaczego zastosowano olej silnikowy zamiast innego oleju przekładniowego.

W środowisku kierowców pojawiały się przynajmniej dwie hipotezy na ten temat.

Pierwsza mówiła o tym, że zrezygnowano z TAD-17i, ponieważ w konstrukcji skrzyni biegów WAZ-2108 koła zębate wału wtórnego obracają się na łożyskach igiełkowych. Gęsty olej TAD-17i docierał do tego punktu tarcia z opóźnieniem, szczególnie w niskich temperaturach. Jednak ta wersja wydawała się mało przekonująca: w klasycznych „Żiguli” koła zębate również obracają się bezpośrednio na wale, a jedno łożysko igiełkowe w konstrukcji jest obecne. Znajduje się ono w otworze wału głównego i wspiera przedni koniec wału wtórnego. Mimo że obciążenie tego łożyska jest znaczące, podobne do łożysk igiełkowych w WAZ-2108, nie notowano tam problemów.

Druga hipoteza sugerowała, że konstruktorzy, aby uprościć technologię produkcji i obsługi samochodu, postanowili używać jednego oleju (silnikowego), zamiast dwóch (silnikowego i przekładniowego). Podobne podejście stosowano w pojazdach wojskowych, na przykład w samochodach wieloosiowych MAZ, gdzie olej MT-16p używano zarówno w silnikach, jak i w jednostkach transmisji. Mimo że takie rozwiązanie mogło być uzasadnione dla pojazdów wojskowych, w przypadku cywilnego WAZ-2108 wydaje się to nadmiernym uproszczeniem.

Pierwsze dokumentalne wyjaśnienie stosowania oleju silnikowego w skrzyni biegów przednionapędowych WAZ-ów pojawiło się w artykule M. Wotinowa i W. Własowa „WAZ-2108. Transmisja”, opublikowanym w magazynie „Za kierownicą” (nr 10/86). Wyjaśniono tam, że brak mechanizmu hipoidalnego w skrzyni biegów WAZ-2108 pozwolił na zastosowanie oleju silnikowego M-8ГИ w skrzyni biegów i przekładni głównej, które korzystały z tej samej kąpieli olejowej. Decyzja o zastosowaniu oleju silnikowego była uzasadniona, choć wciąż kontrowersyjna – pytanie, dlaczego nie wybrano innych olejów transmisyjnych, pozostawało bez odpowiedzi.

Późniejsze badania wykazały, że nawet te oleje transmisyjne, które były dostępne na rynku, nie spełniały wymagań technicznych synchronizatorów o oryginalnej konstrukcji zastosowanych w WAZ-2108. Dlatego, choć oleje silnikowe nie były optymalnym wyborem, pozostały rozwiązaniem praktycznym aż do momentu opracowania bardziej odpowiednich produktów.

W 1996 roku jedna z rosyjskich firm naftowych opracowała specjalny olej transmisyjny dla skrzyń biegów modeli „Samara”. Olej ten otrzymał oznaczenie SAE 80W85 API GL-4, zgodne z normą GOST 17479.2-85 (odpowiednik TM-4-12). Kilka lat później inna rosyjska firma stworzyła produkt o podobnych właściwościach i oznaczeniach. Ostatecznie w 1998 roku na rynek wprowadzono uniwersalny olej transmisyjny do wszystkich jednostek transmisji pojazdów marki WAZ, oznaczony jako SAE 80W85 API GL-4/5 (TM-4/5-12).

W najnowszych instrukcjach użytkowania pojazdów WAZ zaleca się właśnie oleje od tych producentów. Interesującym wyjątkiem jest jednak produkt drugiej firmy, oznaczony jako SAE 80W90 API GL-4, który bardziej odpowiada normie TM-4-18. Mimo to, produkt jest sprzedawany pod takim oznaczeniem i spełnia wymagania techniczne Awtowaz"


A dla ciekawych tutaj jeszcze jeden tekst na ten temat: https://viland.by/dopuski-odobreniya/spetsifikatsii-vaz-transmissionnye-masla.html


[ wiadomość edytowana przez: plc dnia 2025-03-05 23:10:35 ]