Mniejsze koŁa... czy jest sens ??

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Heja
Mam takie pytanko czy jest sens zmieniac przednie kola na mniejsze ?? Chodzi mi tylko zeby je zalozyc na modlitwe
teraz mam fele 16c i na nich oponki 205/60/16 czyli calkiem konkretny balon chcialbym zalozyc blaszaki 15calowe i na nie oponki 195/50/15 roznica w wielkosci kol jest dosyc spora ale zastanawia mnie fakt czy cos mi to da... no i powinien byc tez problem z ruszeniem... (przeniesienie takiej mocy na asfalt to tez nie lada wyczyn ) jak myslicie bo niewiem czy mam zalatwiac oponki
  
 
napewno rozmaiar opon jest wazny im wiekszy tym łatwiej przenis ale szeroki nie zbieraja sie tak i mniejsze tez lepiej szybciej powiny sie zbierac takie jest moje zdanie wiec tak mówie
ale ja sie nie znam na tym zabardzo
  
 
... primo, mniejsze kola jesli chodzi o srednice daja wiekszy moment obrotowy na asfalt, wezsze opony daja mniejsze tarcie i mniejsza wage co wplywa na mniejszy moment wzbudzenia rotacji,analogicznie wieksze kola mniejszy moment na asfalcie ,szersze lepsza przyczepnosc wieksza masa, wieksze tarcie, w konkluzji zastanowilbym sie czy lekkie (puste) T4 nie ma za krotkich biegow zeby zmieniac kola na mniejsze, poniewaz dizel ma wiekszy moment, ale za to krotszy zakres obrotowy , moim zdaniem wymiana opon w wyzej wymienionym aucie mija sie z celem
  
 
Cytat:
2004-05-16 22:50:56, dozer pisze:
... primo, mniejsze kola jesli chodzi o srednice daja wiekszy moment obrotowy na asfalt, wezsze opony daja mniejsze tarcie i mniejsza wage co wplywa na mniejszy moment wzbudzenia rotacji,analogicznie wieksze kola mniejszy moment na asfalcie ,szersze lepsza przyczepnosc wieksza masa, wieksze tarcie, w konkluzji zastanowilbym sie czy lekkie (puste) T4 nie ma za krotkich biegow zeby zmieniac kola na mniejsze, poniewaz dizel ma wiekszy moment, ale za to krotszy zakres obrotowy , moim zdaniem wymiana opon w wyzej wymienionym aucie mija sie z celem



Wlasnie w tym problem ze ja mam u siebie bardzo krotkie biegi 4 daje przy 80km/h a na mniejszych kolach biegi jeszcze krotsze sie chyba zrobia...
Jednak zdecyduje sie na takie cos bo jestem poprostu ciekawy a sprobowac przeciez nie zaszkodzi
  
 
Załozenie ogólne jest takie ze mniejsze koło = mniejszy v max lepsze przyspieszenie.
I odwrotnie wieksze koła = wiekszy v max ale gorsze przyspieszenie.
np malec na kołach od mini przyspieszy do setki np 5 sekund szybciej niz na 12kach ale to bedzie koniec tyle pojedzie hehe

Ale cos w tym ejst bo cała elita na 1/4 co ma 17 ki pakuje stalowe 15 ki - 16 ki zaleznie od atrczi opon.
  
 
no bo tak jest..jezeli mniejsze opony lepsze przyspieszenie ale mniejszy v max
  
 
Na pewno łatwiej zmienić koła niż przełożenia w skrzyni, taki sam efekt. Ale w dieslu wydaje mi się że to jest bezsensu, jedynka praktycznie skróci się do niecałej sekundy. Mam nadzieję, że T4 będzie jeszcze miał luźny zakres obrotów pod koniec 1/4.
T
  
 
Cytat:
2004-05-17 00:26:49, CZUCZU pisze:
Załozenie ogólne jest takie ze mniejsze koło = mniejszy v max lepsze przyspieszenie.
I odwrotnie wieksze koła = wiekszy v max ale gorsze przyspieszenie.
np malec na kołach od mini przyspieszy do setki np 5 sekund szybciej niz na 12kach ale to bedzie koniec tyle pojedzie hehe

Ale cos w tym ejst bo cała elita na 1/4 co ma 17 ki pakuje stalowe 15 ki - 16 ki zaleznie od atrczi opon.


Oni zmieniaja na mniejsze bo 15 mniej waza niz 17

Czyli rapcio zmien, mniej ci beda kola wazyc i beda mialy lepsza srednice. Autko jest szybsze ale czesciej bedziesz musial wachlowac Zmien i poprubuj.
  
 
i zdaj relacje oczywiscie....
  
 
Mniej ważą? O ile? 4-10 kg? To lepiej się zagłodzić tak z 2 tygodnie i startować w kąpielówkach. Sądzę, że jednak pozostaniemy przy prawach fizyki i większej prędkości kątowej mniejszego koła.
Ciekaw jestem Rapcio jak to polepszy osiągi. Bo do 100km/h na pewno, ale na 1/4 to nie wiem.
  
 
Jak tylko zrobi sie pogoda i bedzie sucho to pozycze gtecha i zrobie pomiary
Jesli chodzi o blaszaki to wcale one nie sa takie lekkie. Na moje oko to 16calowa fela ktora teraz mam na autko jest lzejsza od stalowki...


[ wiadomość edytowana przez: Rapcio dnia 2004-05-17 15:29:21 ]
  
 
no to rapcio czekamy
  
 
oj racja czekamy i sprawdzimy która teoria była słuszniejsza
  
 
Cytat:
Ciekaw jestem Rapcio jak to polepszy osiągi. Bo do 100km/h na pewno, ale na 1/4 to nie wiem.



Ale VAN na 400 metrach ma troche ponad 100km/h wiec co to za różniaca. Według mnie warto spróbować, tylko niewiem czy T4 nie bedzie do konca 1/4 mili tracił trakcji na takich kołach
  
 
Cytat:
2004-05-17 15:07:49, Toom pisze:
Mniej ważą? O ile? 4-10 kg? To lepiej się zagłodzić tak z 2 tygodnie i startować w kąpielówkach. Sądzę, że jednak pozostaniemy przy prawach fizyki i większej prędkości kątowej mniejszego koła.
Ciekaw jestem Rapcio jak to polepszy osiągi. Bo do 100km/h na pewno, ale na 1/4 to nie wiem.




Zaskoczyles mnie! Co ma waga kol wspolengo z waga samochodu?
  
 
Mniejsze obrecze maja oprocz mniejszej masy rowniez mniejszy moment bezwladnosci. Energia kinetyczna kola w ruchu plaskim (czyli toczacego sie) to Ek ruchu postepowego + Ek ruchu obrotowego, pierwsza z nich zalezy od masy a druga od momentu bezwladnosci. Jezeli masa kola i jego moment bezwladnosci beda mniejsze, praca potrzebna do napedzenia kola bedzie rowniez mniejsza, jezeli to wszystko pomnozycie jeszcze przez ilosc kol efekty moga byc zauwazalne.
  
 
piotrek ? ty meczysz sie na jakiejs polibudzie ? czy jestes technik , fizyk z zamilowania? tak btw pytam ...
  
 
Politechnika Krakowska - Mechanika i Budowa Maszyn
  
 
piotrek to wszytsko tlumaczy...ale widze ze przynajmniej nauka nie poszla w las
  
 
wszystko ok tylko masa kola i jego promien liczony od osi obrotu do punktu stycznosci z ziemia nie musi byc wcale mniejszy niz przy 16" (profil opony) i tutaj zyski moga spowodowac jedynie mniejsze opory tarcia ciut wezszej opony, ktora ma mniejsza powierzchnie stycznosci z podlozem i powierzchnie czolowa. Ogolnie to jak jest mozliwosc to czemu nie sprobowac. Co innego gdyby chodzilo o 135/80/R13 wtedy byloby widac efekty.