Swoją premierę świętują właśnie kompaktowe modele producenta zasilane trzecią generacją hybrydowego układu plug-in: A 250 e, A 250 e Limuzyna oraz B 250 e (zużycie paliwa w cyklu łączonym 1,4-1,6 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 32-36 g/km, zużycie energii elektrycznej w cyklu łączonym 14,7-15,4 kWh/100 km). Nowe odmiany trafią do salonów jeszcze w tym roku. Seria EQ Power w gamie Klas A i B podkreśla skalę ofensywy hybryd plug-in Mercedesa: do 2020 r. producent zamierza rozszerzyć ofertę takich aut do ponad 20 wariantów.
W nowych kompaktowych hybrydach plug-in z gwiazdą najważniejsze są (elektryczna) przyjemność prowadzenia oraz przydatność na co dzień. Ilustrują to najważniejsze cechy tych pojazdów:
- Zasięg w trybie elektrycznym: 70-75 km
- Moc jednostki elektrycznej: 75 kW (102 KM)
- Moc systemowa: 160 kW (218 KM)
- Systemowy moment obrotowy: 450 Nm
- Maksymalna prędkość: 140 km/h (w trybie elektrycznym) / 235 km/h (ogółem; Klasa A Limuzyna)
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,6 s (Klasa A hatchback)
- Prawie żadnych ograniczeń w zakresie przestrzeni ładunkowej
Mercedes-Benz Klasa A Plug-in-Hybrid
Samochody z rodziny kompaktowych Mercedesów mają silniki zamontowane poprzecznie. Dla przekładni dwusprzęgłowej 8F-DCT, która technicznie bazuje na skrzyni stosowanej w pojazdach z jednostką montowaną wzdłużnie, opracowano kompaktowy moduł hybrydowy, składający się z maszyny synchronicznej z magnesami trwałymi w wirniku. Stojan jest trwale zintegrowany z obudową modułu trakcyjnego, a mokre sprzęgło o niskiej stratności zostało wbudowane w wirnik maszyny elektrycznej. Chłodzenie stojana i wirnika na żądanie pozwala na bezproblemowe wykorzystanie szczytowej i ciągłej mocy silnika elektrycznego.
Po raz pierwszy w samochodzie Mercedes-Benz jednostka spalinowa jest uruchamiana przez motor elektryczny – kompaktowe hybrydy nie mają osobnego rozrusznika 12 V.
Wysoka moc systemowa zapewnia dużą przyjemność z jazdy
Silnik elektryczny osiąga 75 kW (102 KM). W połączeniu z 4-cylindrową jednostką o pojemności 1,33 litra daje to moc systemową 160 kW (218 KM) i systemowy moment obrotowy 450 Nm. Dzięki zastosowaniu motoru elektrycznego A 250 e i B 250 e odznaczają się natychmiastową reakcjąna wciśnięcie pedału gazu i zapewniają imponujące osiągi: na przykład wariant A 250 e przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 235 km/h (dodatkowe dane znajdują się w dalszej części dokumentu).
Do magazynowania energii elektrycznej służy wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o łącznej pojemności ok. 15,6 kWh. Można go ładować z zewnętrznego źródła prądu, prądem zmiennym lub stałym. Oznacza to,że kompaktowe hybrydy plug-in mogą zostać naładowane ze ściennej ładowarki (wallboxa) o mocy 7,4 kW prądem zmiennym (AC) w ciągu 1 h 45 min (od 10 do 100% stanu naładowania baterii). W przypadku ładowania prądem stałym (DC) akumulator można „zatankować” od 10 do 80% w około 25 minut. Gniazdo ładowania znajduje się na tylnym prawym błotniku.
Mercedes-Benz Klasa A Plug-in-Hybrid
Akumulatory dostarcza należąca w całości do koncernu Daimler spółka zależna Deutsche ACCUMOTIVE. Wysokonapięciowy akumulator jest chłodzony cieczą i waży ok. 150 kg.
Pomysłowe upakowanie
Innowacyjny układ wydechowy pozwolił na sprytne upakowanie elementów pod podwoziem: zamiast sięgać do końca pojazdu, wydech kończy się wylotem umieszczonym centralnie pod podłogą, z tylnym tłumikiem zlokalizowanym w tunelu przekładni. Zintegrowanie zbiornika paliwa w przestrzeni montażowej tylnej osi tworzy pod tylnymi siedzeniami przestrzeń dla akumulatora wysokiego napięcia. W rezultacie pojemność bagażnika A 250 e i B 250 e jest tylko minimalnie mniejsza niż w bliźniaczych odmianach z napędem całkowicie spalinowym.
Ponieważ kompaktowe modele korzystają z hybrydowego napędu plug-in trzeciej generacji, dysponują wszystkimi jego funkcjami, w tym inteligentną strategią działania na bazie trasy przejazdu. Uwzględnia ona czynniki takie jak dane nawigacyjne, ograniczenia prędkości oraz przebieg drogi. Strategia bierze pod uwagę całą zaplanowaną trasę i dla najbardziej odpowiednich odcinków trasy za każdym razem priorytetowo traktuje elektryczny tryb jazdy.
Wraz z wprowadzeniem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) poprzednie tryby działania napędu plug-in we wszystkich modelach EQ Power zostały przekształcone w programy jazdy. Oznacza to, że w każdej hybrydzie plug-in Mercedes-Benz dostępne są nowe programy: Electric (z ang. elektryczny) i Battery Level (z ang. poziom naładowania akumulatora). Tak też jest w Klasach A i B. W programie Electric można uzyskać maksymalną efektywność „na prądzie”. Silnik spalinowy włącza się wówczas tylko wtedy, gdy kierowca wciśnie pedał gazu aż do podłogi (tzw. kickdown), a za pomocą łopatek przy kierownicy można regulować siłę rekuperacji (pięć poziomów do wyboru: D AUTO, D+, D, D- i D--).
Mercedes-Benz Klasa A Plug-in-Hybrid
Dostępne są również tryby Comfort, ECO i Sport. Zależnie od wymogów kierowca może więc priorytetowo traktować jazdę elektryczną, kłaść nacisk na dynamikę jazdy w trybie jazdy mieszanej lub dawać pierwszeństwo trybowi silnika spalinowego, na przykład w celu zaoszczędzenia zasięgu elektrycznego.
Kluczową funkcją komfortu jest wstępna klimatyzacja, działająca przed uruchomieniem pojazdu – A 250 e i B 250 e mają bowiem elektryczną sprężarkę klimatyzacji. Funkcję można aktywować także za pomocą smartfona. Co więcej, kompaktowe modele hybrydowe wyróżniają się dużym uciągiem – maksymalna masa przyczepy z hamulcem wynosi 1600 kg.
Do końca 2019 r. Mercedes-Benz będzie miał w swojej ofercie ponad 10 hybryd plug-in – od modeli kompaktowych po flagową Klasę S. Celem na 2020 rok jest zaoferowanie klientom ponad 20 takich wariantów.