Mały samochód, wielkie możliwości: w skład rodziny MINI wchodzą obecnie dwa wyjątkowo ekonomiczne modele.
Nowe MINI One oraz nowe MINI Cooper D zadebiutują 8 marca 2007 r. podczas międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Nowe MINI One, podstawowa wersja tego kompaktowego pojazdu z napędem na oś przednią, wejdzie na rynek w kwietniu 2007 r., wyposażone w czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 70 kW/95 KM.
Z kolei nowe MINI Cooper D wyposażone jest w czterocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem o pojemności 1,6 litra, rozwijający maksymalną moc 80 kW/110 KM, co gwarantuje sportowe osiągi, imponującą moc oraz wyjątkową wydajność.
Podobnie jak sprawdzone już na rynku modele MINI Cooper S (128 kW/175 KM) i MINI Cooper (88 kW/120 KM), nowe wersje zostały wyposażone w nowe silniki dostarczające jeszcze więcej radości z jazdy przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa i emisji spalin. Nowe MINI One zużywa średnio 5,7 litra paliwa na100 km w cyklu pomiarowym UE. Aby pokonać 100 km trasy, MINI Cooper D potrzebuje z kolei tylko 4,4 litra oleju napędowego, co czyni go najbardziej ekonomicznym pojazdem z rodziny MINI.
Indywidualne akcenty stylistyczne
Fascynujący wygląd, nowa stylistyka wnętrza wypełnionego najwyższej jakości materiałami i unikalnymi elementami stylistycznymi, jak również doskonałe, zwinne prowadzenie to zalety nowego MINI.
Te wyjątkowe cechy nowego MINI One i nowego MINI Cooper D zostały dodatkowo połączone z nieprawdopodobną wydajnością. Wszystkie modele nowego MINI, choć poddane ewolucyjnym zmianom stylistycznym, zachowują charakter marki, podkreślając go nowymi, świeżymi akcentami.
Na przykład wprowadzenie czarnych listew wewnątrz charakterystycznego sześciokątnego grilla atrapy chłodnicy MINI One jest odzwierciedleniem jego indywidualnego stylu. Czarne osłony lusterek zewnętrznych oraz czarny uchwyt pokrywy bagażnika to również cechy szczególne tego modelu.
Podobnie dach wykończony lakierem w kolorze karoserii jest częścią eleganckiego wyglądu nowego MINI. Natomiast nowe MINI Cooper D dostępne będzie standardowo z białym lub czarnym dachem. Na życzenie, wzorem MINI Cooper S i MINI Cooper, dach można będzie również pomalować nieodpłatnie lakierem w kolorze karoserii.
Kolejną cechą nowego MINI Cooper D jest wyrazista krzywizna maski silnika, mieszcząca obecnie jednostkę napędową większych rozmiarów.
W modelu z silnikiem wysokoprężnym wlot powietrza, podkreślający dynamiczny charakter napędu nowego MINI Cooper D, jest większy niż w innych wersjach modelowych, ma ponadto zaokrąglony kształt i wyjątkowo drobną strukturę grilla atrapy chłodnicy. Kolejną ważną cechą jest charakterystyczna listwa poprzeczna w kolorze karoserii, umieszczona w dolnej części wlotu powietrza.
MINI One: doskonałe osiągi i wydajność dzięki zaawansowanej jednostce napędowej. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1,4 l w nowym MINI One pochodzi od bezsprężarkowego silnika 1,6-litrowego nowego MINI Cooper, przez co jest równie zaawansowana technologicznie. Płynny rozwój mocy i maksymalną wydajność zapewnia przede wszystkim układ płynnej regulacji skoku zaworów oparty na wyjątkowej technologii VALVETRONIC autorstwa BMW.
Wyrafinowana konstrukcja aluminiowa czyni mniejszą wersję jednostki napędowej – wzorem "większych" braci – lekką, lecz jednocześnie atletyczną. Sterowana przepływowo pompa olejowa i pompa płynu chłodzącego, pracująca odpowiednio do aktualnego zapotrzebowania po osiągnięciu przez silnik optymalnej temperatury roboczej, dodatkowo zwiększają wydajność pojazdu.
Rozwijająca maksymalną moc 70 kW/95 KM czterocylindrowa jednostka napędowa nowego MINI One jest w stanie dostarczyć o 4 kW/5,5 KM więcej mocy niż jej poprzednik. Z kolei maksymalny moment obrotowy sięga 140 Nm. Ta wysoce zaawansowana jednostka pozwala nowemu MINI One na sportowe osiągi w połączeniu z wzorcowym zużyciem paliwa i kontrolą spalin: przyspieszenie od 0 do 100 km/h następuje w ciągu 10,9 sekundy. Prędkość maksymalna to z kolei 185 km/h. Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi 5,7 litra na 100 km, czyli o 15 procent mniej niż w poprzednim modelu. Nie trzeba też chyba wspominać, że MINI One spełnia wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 4. MINI Cooper D: najbardziej ekonomiczne ze wszystkich MINI.
Nowe MINI Cooper D posiada wszelkie zalety nowoczesnego diesla: wyposażony w nowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem rozwijający maksymalną moc 80 kW/110 KM przy pojemności 1,6 litra i imponujący moment obrotowy 260 Nm, MINI Cooper D jest niezwykle potężne w swojej klasie. Nie można nie zwrócić uwagi na dwa rozwiązania techniczne nowego silnika wysokoprężnego, ważącego dzięki lekkiej konstrukcji aluminiowej zaledwie 123,5 kg – nowatorski system bezpośredniego wtrysku oparty na technologii Common Rail oraz turbosprężarkę ze zmienną geometrią turbiny zapewniającą niesamowitą moc we wszystkich zakresach obrotów.
Kolejną cechą szczególną jest nowa funkcja zwiększenia ciśnienia doładowania (overboost), czyniąca MINI Cooper D pojazdem niezwykle zwinnym tam, gdzie jest to potrzebne. Funkcja ta, podnosząca na krótko maksymalny moment obrotowy z 240 do 260 Nm, sprawdza się równie efektywnie, jak w sportowym i dynamicznym MINI Cooper S, zapewniając niezrównane wrażenia na drodze.
Wyjątkowy potencjał nowego silnika wysokoprężnego odzwierciedlają doskonałe osiągi pojazdu: nowe MINI Cooper D przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 195 km/h. Dynamiczny charakter pojazdu idzie w parze z wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, które pomimo zwiększenia mocy silnika o 15 kW / 20,5 KM zostało ograniczona o 10 procent w stosunku do poprzedniego modelu: w cyklu pomiarowym UE nowe MINI Cooper D spala średnio 4,4 litra paliwa na 100 km, co czyni je jak dotąd najbardziej ekonomicznym pojazdem z rodziny MINI.
Wzorcową emisję spalin zapewniają natomiast wydajne spalanie oraz bardzo wydajny filtr cząstek stałych. Oczywiście MINI Cooper D spełnia wymogi europejskiej normy emisji spalin Euro 4 pod każdym względem. Radość z jazdy w stylu MINI: zwrotne, sportowe, bezpieczne.
Nowe MINI One i MINI Cooper D wyposażone są standardowo w sześcio-biegową skrzynię manualną. Opcjonalnie nowe MINI One może występować również z sześcio-biegową skrzynią automatyczną wraz z funkcją Steptronic, pozwalającą na manualną zmianę biegów. Przełączanie biegów odbywa się więc sekwencyjnie za pomocą dźwigni zmiany biegów lub za pomocą specjalnych dźwigienek umieszczonych na kierownicy.
Typowe dla poprzedniego modelu wrażenia rodem z gokarta zostały połączone w nowym MINI ze standardami najwyższej klasy, niezwykłymi dla segmentu niewielkich samochodów. Całkowicie nowe zawieszenie nadaje temu pojazdowi z napędem na oś przednią niezwykłej zwinności, a na dłuższych dystansach sportowemu charakterowi towarzyszy również wyjątkowy komfort jazdy. Precyzję pokonywania zakrętów gwarantuje nowe elektromechaniczne wspomaganie kierownicy EPAS (Electrical Power Assisted Steering). Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa między innymi sześć poduszek powietrznych oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich czterech siedzeniach. Bezpieczeństwo czynne zapewnia układ ABS, układ kontroli hamowania na zakrętach CBC i elektroniczny rozkład siły hamowania EBD. Dodatkowo, kierowca może również ręcznie aktywować funkcję automatycznej kontroli trakcji ASC+T, która w nowym MINI Cooper D oferowana jest jako element wyposażenia standardowego, a w MINI One – dodatkowego. Ponadto wszystkie modele MINI dostępne są na życzenie z układem dynamicznej kontroli stabilności DSC.