Taki wynik możliwy był możliwy do osiągnięcia dzięki konstrukcji nowego kompaktowego samochodu, zaprojektowanej z myślą o zapewnieniu nadzwyczajnego poziomu bezpieczeństwa pasywnego. Solidna struktura karoserii z wyraźnie określonymi ścieżkami obciążenia i strefami zgniotu oraz duża ilość elementów wyposażenia podstawowego, takich jak sześć poduszek powietrznych, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich czterech siedzeniach, mocowania do fotelików Isofix dla siedzeń tylnych, a także centralny elektroniczny system bezpieczeństwa koordynujący systemy ochronne, to wyraz niezwykłej wagi kładzionej na bezpieczeństwo pasażerów podczas konstrukcji pojazdów zgodnie ze standardami BMW Group.
Wynik pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskał nowy MINI Cooper. Jednak pozytywne oceny ze strony testerów NCAP (New Car Assessment Programme) odnoszą się także do innych modeli, ponieważ MINI Cooper S, MINI Cooper, MINI One i MINI Cooper D posiadają taką samą charakterystykę w zakresie bezpieczeństwa pasywnego.
Testy zderzeniowe Euro NCAP oceniają efektywność systemów ochrony pasażerów w przypadku różnego rodzaju kolizji. Pod tym względem, w testowanych zderzeniach czołowych i czołowo-bocznych nowe MINI wykazało się zredukowanym do minimum ryzykiem odniesienia obrażeń przez pasażerów. Cała struktura karoserii, z wytrzymałymi systemami konstrukcji nośnych i stref zgniotu, służy do pochłaniania i odprowadzania siły uderzenia, utrzymując pełną stabilność kabiny pasażerskiej. Kabina pasażerska stanowi zatem strefę przeżycia, niezależnie od rodzaju kolizji.
Na przykład poprzeczny montaż silnika w nowym MINI daje idealne warunki do optymalnego zabezpieczenia w razie kolizji. Dzięki niemu w przedniej części karoserii można było umieścić duże strefy deformacyjne (tzw. "klatki bezpieczeństwa"), które w razie zderzenia będą absorbowały znaczną część sił. Również odpowiednia konfiguracja przedniej ramy pomocniczej kieruje siłę uderzenia w stronę podwozia.
W przypadku kolizji bocznej siły uderzenia odprowadzane są wzdłuż ścieżek obciążenia w podwoziu na przeciwległą stronę pojazdu. Z kolei stabilność struktury w strefie drzwi zapewniają same drzwi, słupki środkowe, deska rozdzielcza i rama dachu. Strefę deformacji w tylnej części pojazdu tworzą dwie belki wzdłużne, podłoga bagażnika, ściana tylna i ściany boczne oraz liczne wzmocnienia.
Wieloma systemami bezpieczeństwa w nowym MINI steruje centralny, elektroniczny układ bezpieczeństwa (ASE) zapewniający efektywną reakcję poszczególnych elementów ochronnych odpowiednio do rodzaju i siły zderzenia.
Nowe MINI wyposażone jest standardowo w przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz w kurtyny chroniące głowę, umieszczone w podsufitce i tworzące po otwarciu szerokie zasłony. Kurtyny zapewniają więc zarówno osobom siedzącym z przodu, jak i z tyłu maksymalne zabezpieczenie przed obrażeniami głowy.
Wszystkie cztery siedzenia wyposażone są w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa; z przodu znajdują się dodatkowo napinacze pasów i ograniczniki siły naciągu pasów. W razie potrzeby, podczas kolizji układ ASE otwiera centralny zamek, włącza oświetlenie wnętrza oraz światła awaryjne i odcina elektryczną pompę paliwową.
Nowe MINI czerpie korzyści z nowatorskich technologii również w zakresie bezpieczeństwa aktywnego. Mocne hamulce, precyzyjny układ kierowniczy i wyrafinowane elektroniczne układy kontroli pozwalają uniknąć krytycznych sytuacji bądź odpowiednio na nie zareagować. Wszystkie wersje nowego MINI wyposażone są w zaawansowany, superprecyzyjny układ ABS, układ kontroli hamowania na zakrętach CBC i elektroniczny rozkład siły hamowania EBD.
Ponadto MINI Cooper D i MINI Cooper S wyposażone są standardowo w układ automatycznej kontroli stabilności i trakcji (ASC+T). Układ kontroli trakcji ASC+T, który wyłączyć można jednym przyciskiem, zapobiega buksowaniu kół napędowych, zwłaszcza na nawierzchniach o zmiennej przyczepności (w modelach MINI Cooper i MINI One układ ASC+T dostępny jest w wyposażeniu dodatkowym).
Kolejną opcją we wszystkich modelach MINI jest układ dynamicznej kontroli stabilności DSC, który poprzez interwencję w układ hamulcowy lub redukcję mocy silnika zapobiega niekontrolowanym ruchom pojazdu powstałym w wyniku nad- lub podsterowności. Nowością jest też asystent ruszania "Hill Assist" współpracujący z układem DSC i ułatwiający ruszanie pod górę.
Według analiz niemieckiego automobilklubu ADAC, MINI okazuje się być autem najbardziej niezawodnym z wszystkich sprzedawanych obecnie na rynku niemieckim pojazdów tej klasy, w którym ryzyko awarii zredukowane jest do minimum.
Pod względem jakości MINI uzyskuje również doskonałe wyniki we wszystkich dziedzinach rankingu awaryjności ADAC obejmujących około 400 000 przypadków świadczenia pomocy technicznej w roku 2006.