Cztery wersje modelowe MINI Cooper S, MINI Cooper, MINI One i MINI Cooper D wyposażone są standardowo w szereg innowacji, które zapewniają jeszcze lepsze parametry zużycia paliwa i emisji spalin. Zużycie paliwa i emisja CO2 zmniejszą się przez to w zależności od modelu nawet o 12 procent.
W kwestii wydajności przoduje nowy MINI Cooper D, osiągając najwyższą formę. 9,9 sekundy wystarcza mu do przyspieszenia od 0 do 100 km/h, a 3,9 litra oleju napędowego wystarcza, aby w cyklu pomiarowym UE pokonać 100 kilometrów. Tego rodzaju korzystny stosunek radości z jazdy do zużycia paliwa jest wyjątkowy w segmencie małych samochodów tak samo, jak emisja spalin MINI Coopera D. Wartość 104 gramów CO2 na kilometr może być wzorcem także wtedy, gdy rozpatruje się ją w stosunku do mocy czterocylindrowego silnika wysokoprężnego. Napęd 80 kW/110 KM uzyskuje się poprzez zastosowanie bezpośredniego wtrysku, opartego na technologii Cammon Rail, i turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny. Elastyczność jest obok wydajności kolejną wielką siłą tego silnika. Maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm i można go chwilowo zwiększyć do 260 Nm dzięki funkcji overboost. Kolejnym dowodem sportowego charakteru MINI Coopera D jest jego maksymalna prędkość 195 km/h.
Pełne temperamentu podczas jazdy, umiarkowane przy tankowaniu – tak prezentują się warianty silników benzynowych nowego MINI w roku modelowym 2008. Samochody MINI Cooper S, MINI Cooper i MINI One, tak samo jak MINI Cooper D, wyposażone są w funkcję odzysku energii hamowania, funkcję Auto Start Stop i wskaźnik punktu zmiany biegu. W MINI Cooper S (128 kW/175 KM, 0–100 km/h w 7,1 sekundy, prędkość maksymalna: 225 km/h) średnie zużycie paliwa spada do 6,2 litrów na 100 kilometrów (wartość CO2: 149 g/km). Natomiast MINI Cooper (88 kW/120 KM, 0–100 km/h w 9,1 sekundy, prędkość maksymalna: 203 km/h) osiąga wartość 5,4 litra na 100 kilometrów (wartość CO2: 129 g/km). A dla MINI One (70 kW/95 KM, 0–100 km/h w 10,9 sekundy, prędkość maksymalna: 185 km/h) zużycie wynosi 5,3 litra na 100 kilometrów (wartość CO2: 128 g/km).
MINI we wszystkich wariantach wyposażone jest fabrycznie w sześciobiegowe przekładnie manualne. We wszystkich wersjach silnika oferowana jest opcjonalnie sześciobiegowa skrzynia automatyczna z funkcją Steptronic do manualnej ingerencji w proces zmiany biegów. Typowo gokartowe właściwości MINI zostały połączone z wyjątkową dla segmentu małych samochodów solidnością we wszystkich wariantach nowego MINI. Nowo opracowany system jezdny został dostosowany do każdego modelu.
W każdym przypadku nadaje on pojazdowi z napędem na oś przednią niezwykłej zwinności. Precyzję pokonywania zakrętów gwarantuje nowe elektromechaniczne wspomaganie kierownicy EPAS (Electrical Power Assisted Steering). Ponieważ wspomaganie układu kierowniczego pobiera moc elektryczną jedynie wtedy, gdy jest rzeczywiście niezbędna lub gdy kierowca życzy sobie tego, EPAS dodatkowo zwiększa wydajność nowego MINI.
Nowe MINI osiąga najwyższy poziom także w dziedzinie bezpieczeństwa. Najwyższa nota – pięć gwiazdek w teście zderzeniowym NCAP – potwierdziła w imponujący sposób koncepcję ochrony pasażerów w nowym MINI. Podstawą najlepszej oceny w wymagającym teście jest konstrukcja modelu kompaktowego, oparta na wysokim bezpieczeństwie biernym. Solidna karoseria o jasno określonych torach i strefach zgniotu, zaprojektowana według standardów BMW Group, jest wyrazem ogromnej wagi, jaka przywiązywana jest do ochrony pasażerów, tak samo jak standardowe wyposażenie w sześć poduszek powietrznych, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich czterech siedzeniach i mocowania ISOFIX na foteliki dziecięce z tyłu, a także elektroniczny system sterowania pasami bezpieczeństwa.
Nowy MINI Cooper otrzymał pięć gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Pozytywna opinia wydana przez kierowców testowych w ramach NCAP (New Car Assessment Programme) przekłada się także na inne warianty serii. MINI Cooper S, MINI Cooper, MINI One i MINI Cooper D mają identyczne wyposażenie standardowe w zakresie bezpieczeństwa biernego. W nowym MINI maksymalna ochrona pasażerów w razie kolizji jest obowiązkowa.
Jakość nowego MINI potwierdzają regularnie niezależni eksperci. Należy ono do najbardziej niezawodnych pojazdów w swoim segmencie. Według analiz niemieckiego Klubu Automobilowego (ADAC) MINI jest najbardziej niezawodnym ze wszystkich produkowanych aktualnie w Niemczech modeli pojazdów w swojej klasie. W statystyce awarii ADAC, w której uwzględniono 400 000 przypadków udzielenia pomocy technicznej w ciągu 2006 roku, nowe MINI uzupełnia ten doskonały wynik grupy BMW we wszystkich segmentach. Statystyka wykazuje ponadto niezmiennie wysoką niezawodność MINI we wszystkich rocznikach. Jakość i popularność pomogły MINI uplasować się w czołówce. "Auto-Bild" – czasopismo samochodowe o największym nakładzie w Europie – uznało MINI Coopera za "mistrza wartości 2007". Podstawą tego tytułu jest przewidywana przez ekspertów rynku motoryzacyjnego wartość odsprzedaży MINI w roku 2010 w stosunku do nowego MINI, dopuszczonego do ruchu w roku 2007. MINI Cooper okazuje się jednym z najbardziej stabilnych wartościowo samochodów oferowanych obecnie w Niemczech. Osiągając 69 procent pierwotnej ceny zakupu, MINI Cooper zajął drugie miejsce w klasyfikacji "mistrzów wartości". Przewyższył go jedynie MINI Cabrio, osiągając po trzech latach wartość odsprzedaży 70%.
Połączenie wszystkich zalet czyni z nowego MINI niepowtarzalny samochód. Jednak dopiero wyraziste, niepowtarzalne wzornictwo i właściwości jezdne wpływające na niezwykłą zwinność sprawiają, że nowe MINI nie tylko przekonuje, też fascynuje. Jazda MINI to nie tylko zwykłe przemieszczanie się z punktu A do B, ale wyraz indywidualnego charakteru. Ogromne możliwości indywidualizacji MINI dają swobodę podkreślenia osobistego stylu. Niezależnie od indywidualnej konfiguracji każde MINI jest samochodem najwyższej klasy o doskonałej solidności. Bezpieczeństwo, wydajność, jakość, niezawodność i trwała wartość czynią z niego prawdziwą osobowość w swoim segmencie. Zoptymalizowane parametry zużycia paliwa i emisji spalin pozwolą nowemu MINI jeszcze bardziej poprawić ten status w roku modelowym 2008.
Tak szczególna jak MINI jest też seria Clubsport MINI CHALLENGE. Wystawa IAA 2007 tworzy ramy światowej premiery nowego pojazdu wyścigowego MINI CHALLENGE. W nowym MINI John Cooper Works CHALLENGE osiągi wzrastają nie tylko w stosunku do modelu seryjnego, ale także w porównaniu z dotychczasowym samochodem wyścigowym.
Specjalnie zaprojektowany i przystosowany do wymagań wyścigowych wzrost mocy silnika daje maksymalną wartość 154 kW/210 KM. Wartość ta odpowiada poziomowi mocy aktualnej wersji sportowej MINI CHALLENGE, w której silnik gwarantuje możliwości jeszcze lepszych osiągów przez zoptymalizowaną charakterystykę silnika i maksymalny moment obrotowy zwiększony z 260 na 280 Nm dzięki funkcji overboost. Dochodzi do tego masa pojazdu zmniejszona w stosunku do aktualnego samochodu wyścigowego o 30 kg do1 150 kg (łącznie z kierowcą), w pełni zoptymalizowana aerodynamika i liczne modyfikacje systemu jezdnego. MINI John Cooper Works CHALLENGE przyspiesza w 6,1 sekundy od 0 do 100 km/h. Natomiast aby zatrzymać się z tej prędkości, wystarczy jedynie 3,1 sekundy dzięki specjalnemu wyścigowemu układowi hamulcowemu. Nowy samochód wyścigowy osiąga maksymalną prędkość 240 km/h.
Dane techniczne i wyniki pierwszych jazd próbnych pozwalają oczekiwać, że uczestnikom MINI CHALLENGE 2008 będą towarzyszyć jeszcze większe emocje związane z wyścigami. Nowy samochód sportowy wyróżnia większy moment obrotowy, lepsze przyspieszenie i wyższa prędkość maksymalna, a także większe przyspieszenie poprzeczne i zoptymalizowana trakcja. Dla widzów oznacza to jeszcze więcej napięcia, brawurowych akcji i porywających pojedynków na torze.
(Przedstawione dane techniczne MINI John Cooper Works CHALLENGE są wartościami wstępnymi).