... w Oxford – pojawi się w Niemczech wraz z wersją MINI John Cooper Works Clubman. Obydwie wersje – mające swoją premierę podczas Salonu Samochodowego w Genewie (6 – 16 marca 2008) – będą pierwszymi modelami zaprezentowanymi przez MINI pod nazwą MINI John Cooper Works.
Pod maską obydwu sportowych samochodów bije mechaniczne serce prawdziwego auta wyścigowego. 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra z turbosprężarką typu Twin Scroll i bezpośrednim wtryskiem paliwa produkuje 155 kW/211 KM i rozwija maksymalny moment obrotowy 260 Nm w przedziale od 1 850 do 5 700 obr./min. Funkcja „overboost” pozwala ponadto zwiększyć wartość momentu obrotowego do 280 Nm.
Jednostka napędowa opiera się na konstrukcji silnika pochodzącego z wersji John Cooper Works Challenge, która zadebiutuje podczas MINI CHALLENGE 2008. MINI John Cooper Works przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy, a MINI John Cooper Works Clubman potrzebuje na to o 0,3 sekundy więcej.
Wrażenie jazdy prawdziwym samochodem wyścigowym zapewniają nie tylko silniki wersji MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman. Obydwa modele standardowo wyposażone są również w najnowocześniejsze zdobycze technologii wyścigowej: ekskluzywne, lekkie obręcze aluminiowe z wyjątkowo lekkimi i skutecznymi hamulcami, nowy układ wydechowy oraz zmodyfikowaną, 6-biegową przekładnię manualną zaprojektowaną w oparciu o skrzynię biegów modelu biorącego udział w 2008 MINI CHALLENGE. To jeden z pierwszych projektów, w którym technologia wyścigowa znalazła tak szerokie zastosowanie. MINI John Cooper Works dostępny będzie w Polsce w cenie 117800 PLN, a za MINI John Cooper Works Clubman przyjdzie zapłacić 110400 PLN.
Fascynująca moc dzięki doświadczeniu w wyścigach samochodowych.
Modele MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman napędzane są niezwykle mocną jednostką powstałą w oparciu o silnik wersji MINI Cooper S, który specjalnie dla MINI John Cooper Works CHALLENGE został poddany daleko idącym modyfikacjom. Nawet podstawowy układ 4-cylindrowego silnika o pojemności 1 598 cm3 nosi znamiona jednostki stosowanej w wyścigach.
Głowicę cylindra i osłonę łożyska wykonano z aluminium, a cztery zawory na każdym cylindrze sterowane są dwoma górnymi wałkami rozrządu, zoptymalizowanymi pod względem tarcia popychaczami oraz hydraulicznymi elementami kompensującymi luz zaworowy. Zawory wydechowe wypełnione zostały sodem w celu sprostania wymaganiom związanym z chłodzeniem turbodoładowanego silnika. Wały rozrządcze silnika są kompozytowe. Zamiast konwencjonalnej procedury odlewania, pierścienie krzywkowe wykonano z wysoce wytrzymałej stali, którą następnie dopasowano do rozmiarów wałka. Wał rozrządu zaworów wlotowych posiada funkcję ciągłego dostosowywania faz rozrządu, co przyczynia się do wzrostu osiągów.
Silniki dla MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman produkowane są w fabryce silników BMW Group w Hams Hall (Wielka Brytania), gdzie wytwarzane są również wszystkie pozostałe jednostki napędowe stosowane w MINI. Proces produkcji topowego silnika został poddany specjalnym modyfikacjom, aby zrekompensować wyższą moc jednostki i większą temperaturę w komorze spalania oraz zagwarantować maksymalną niezawodność systemu napędowego. W silnikach tych stosowane są wzmocnione i szlifowane tłoki, a także głowice cylindra ze wzmocnionymi i zmodyfikowanymi uszczelkami. Zawory dolotowe i gniazda zaworów wykonane są ze sprężystego materiału, a w porównaniu z silnikiem modelu MINI Cooper S nieznacznie zredukowano kompresję silniejszej jednostki.
Więcej powietrza, więcej mocy, więcej momentu obrotowego – przepis na większą przyjemność z jazdy.
Przyrost mocy w porównaniu z silnikiem MINI Cooper S uzyskano głównie dzięki optymalizacji kanałów dolotowych i wylotowych z uwagi na zaadaptowaną turbosprężarkę. Filtr powietrza, czujnik masy powietrza, układ wydechowy i katalizator zostały zmodyfikowane w celu oddławienia silnika po stronie zasysającej i wydechowej. Przeprowadzone modyfikacje pozwoliły również na wydobycie doskonałego dźwięku jednostki napędowej, który jest szczególny dla tego modelu. Dzięki adaptacji układu wydechowego, w znacznym stopniu zredukowano przeciwciśnienie. Co więcej, MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman spełniają rygorystyczne normy emisji spalin Euro 5 w Europie i ULEV II w Stanach Zjednoczonych.
Objętość powietrza dostarczanego do turbosprężarki również została zwiększona. Konstrukcja samej turbosprężarki Twin Scroll daje spontaniczny przyrost mocy. W kolektorze wydechowym i turbosprężarce, kanały dwóch cylindrów są rozdzielone, a łopaty sprężarki kręcą się z optymalną szybkością nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Turbina została wykonana z materiałów bardzo wysokiej jakości – szczególnie w modelu MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman. Maksymalne ciśnienie doładowania zwiększono z 0,9 do 1,3 bara.
Maksymalny moment obrotowy 260 Nm dostępny jest w przedziale od 1 850 do 5 700 obr./min. Podczas przyspieszania, wartość momentu obrotowego wzrasta do 280 Nm za sprawą krótkotrwałego wzrostu ciśnienia doładowania w przedziale od 2 000 do 5 300 obr./min. Funkcja "overboost" sprawia, że MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman jeszcze szybciej reagują na dodanie gazu. Silnik osiąga maksymalną moc 155 kW/211 KM przy 6 000 obr./min, co znajduje odzwierciedlenie w osiągach samochodu. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h MINI John Cooper Works potrzebuje 6,5 sekundy, a MINI John Cooper Works Clubman 6,8 sekundy. Obydwie wersje rozwijają maksymalną prędkość 238 km/h.
Bezpośredni wtrysk paliwa: paliwo jest precyzyjnie dozowane i skutecznie spalane.
Silnik modelu MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman osiąga 132 KM z jednego litra pojemności, co predysponuje obydwa samochody do pełnoprawnego wkroczenia do świata prawdziwych samochodów sportowych. Ponadto, obydwa modele dają typową dla MINI radość z jazdy przy zachowaniu odpowiedniej wydajności.
Główną rolę odgrywa w tym przypadku system wtrysku paliwa. 4-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa powstały w oparciu o zasady konstrukcji wtrysku common-rail. Zawory wtryskowe umieszczone poziomo w głowicy cylindra podają paliwo ze zbiornika prosto do komory spalania w precyzyjnych dozach pod ciśnieniem 120 barów. Oznacza to, że w każdej sytuacji na drodze dostarczana jest precyzyjna dawka paliwa, dostosowana do aktualnego obciążenia silnika.
Średnie zużycie paliwa w cyklu EU jest niewiarygodnie niskie, jak na samochód o tak dużej mocy. MINI John Cooper Works zadowala się 6,9 litra na 100 kilometrów, a MINI John Cooper Works Clubman spala 7,1 litra na 100 kilometrów. Emisja CO2 to odpowiednio 165 i 169 gramów na kilometr.
Stworzony w celu dostarczenia maksymalnej przyjemności z jazdy: podwozie, hamulce, systemy wspomagające.
Standardowe wyposażenie modeli MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman to nie tylko doskonały silnik, ale również inne komponenty, które dbają, aby cała moc została bezpiecznie przeniesiona na drogę. W MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman zastosowano specjalnie przystosowaną do wyższych osiągów 6-biegową przekładnię manualną, która przenosi moc na przednie koła. Przewidywalne i precyzyjne prowadzenie zapewnia specjalny układ zawieszenia z kolumnami MacPhersona z przodu i z centralnym wahaczem poprzecznym z tyłu, który jest wyjątkowym rozwiązaniem w tej klasie samochodów. Dodatkową zaletą jest elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego EPAS (Electrical Power Assisted Steering). Dodatkową zaletą elektrycznego serwomotoru jest to, że jego aktywacja następuje tylko wówczas, gdy wymagane jest wspomaganie lub życzy sobie tego kierowca.
Układ kierowniczy EPAS pozwala na zaprogramowanie różnych ustawień. Podstawowe ustawienie gwarantuje zrównoważone wspomaganie uzależnione od prędkości jazdy. Za pomocą przycisku, standardowo umieszczonego na konsoli centralnej obok dźwigni zmiany biegów w MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman, możliwy jest wybór bardziej dynamicznej charakterystyki, która w znaczący sposób wpływa na precyzję kierowania. Naciśnięcie przycisku zmienia również charakterystykę pedału przyspieszenia na bardziej sportową.
MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman standardowo wyposażone są w sportowe zawieszenie. W opcji dostępne jest przednie i tylne zawieszenie o sztywniejszej charakterystyce tłumienia i ze wzmocnionymi stabilizatorami. Dla zagorzałych wielbicieli wyścigów przygotowano także – oprócz innych elementów z gamy akcesoriów – specjalny układ zawieszenia John Cooper Works. W skład zestawu wchodzi zawieszenie obniżone o 10 milimetrów, jeszcze twardsze amortyzatory i stabilizatory o średnicy większej od tych stosowanych w zawieszeniu sportowym.
Standardowy, sportowy układ hamulcowy pozwala na zatrzymanie samochodu na krótkim dystansie i charakteryzuje się dużą precyzją. Hamulce tarczowe z aluminiowymi zaciskami pokrytymi czerwonym lakierem – wentylowane na przedniej osi; z emblematem John Cooper Works – mają dużą średnicę. Układ hamulcowy jest tego samego typu i spełnia tę samą funkcję, co w samochodzie wyścigowym MINI CHALLENGE. To samo tyczy się ekskluzywnych, 17-calowych lekkich obręczy aluminiowych typu John Cooper Works Cross Spoke CHALLENGE. Ważące zaledwie 10 kilogramów felgi są najlżejszymi standardowymi obręczami montowanymi w klasie modeli MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman. Opony 205/45 W 17 z wysokim indeksem prędkości stworzono w odpornej na przebicie technologii "run flat", a obydwa modele wyposażono we wskaźnik przebicia opony.
Wyjątkowe w klasie pojazdów z napędem na przednie koła wyposażenie seryjne: DSC z DTC. Oprócz sportowego zawieszenia i mocnych hamulców, MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman posiadają zaawansowany system stabilizacji jazdy. W wyposażeniu standardowym znalazły się systemy ABS, EBD (system elektronicznego rozdziału siły hamowania), CBC (układ kontroli hamowania w zakrętach) i DSC (układ dynamicznej kontroli stabilności) z układem wspomagającym ruszanie na wzniesieniach oraz systemem DTC (układ dynamicznej kontroli trakcji). Poprzez przyhamowywanie poszczególnych kół i ograniczanie mocy silnika, system DSC zapobiega poślizgowi przednich lub tylnych kół podczas dynamicznej jazdy lub na śliskich nawierzchniach. Funkcja wspomagająca hamowanie, podobnie jak układ DSC, przewiduje awaryjne sytuacje i w razie potrzeby zapewnia natychmiastowy przyrost ciśnienia w układzie hamulcowym, aby zapewnić najskuteczniejsze hamowania.
DTC jest funkcją systemu DSC, którą po raz pierwszy zastosowano w pojeździe z napędem na przednie koła. Poprzez odsunięcie momentu włączenia się kontroli stabilności jazdy, funkcja pozwala na kontrolowany poślizg przednich kół.
Dzięki temu, modele MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman pokonują ośnieżone lub luźne nawierzchnie z lekkim poślizgiem przednich kół, a prawdziwych emocji dostarczają podczas sportowej jazdy na granicy przyczepności. Po przekroczeniu ustalonej granicy działania, do akcji wkracza układ kontroli stabilności DSC, który działa również w trybie DTC. W razie potrzeby, układ DSC może zostać całkowicie odłączony.
W momencie dezaktywacji DSC, włączony zostaje tryb elektronicznej blokady przedniego mechanizmu różnicowego. System ten wchodzi w skład wyposażenia standardowego i znany jest również pod nazwą Electronic Differential Lock Control. Funkcja zapewnia sportowe wrażenia podczas dynamicznego wychodzenia z zakrętu i w wielu innych sytuacjach. Elektronicznie kontrolowana funkcja blokowania mechanizmu różnicowego działa na zasadzie odpowiedniego przyhamowywania napędzanego koła, które w ostrym zakręcie wpadło w poślizg. Zwiększa to siłę napędową pojazdu bez negatywnego wpływu na bodźce dostarczane przez układ kierowniczy. Zakręt może zatem zostać pokonany bardziej płynnie, a jednocześnie szybciej.
Wnętrze: Sportowe akcenty i duży wybór indywidualnych opcji.
Standardowe wyposażenie wnętrza MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman łączy w sobie elegancję oraz czysty, sportowy styl. Trójramienna, skórzana kierownica jest elementem łączącym kierowcę z jego sportową maszyną, podczas gdy antracytowa podsufitka oraz wewnętrzne powierzchnie wykończone błyszczącym lakierem Piano Black tworzą spokojną atmosferę, która sprzyja koncentracji podczas jazdy. Kolejnym elementem charakterystycznym dla obydwu topowych modeli jest prędkościomierz wyskalowany do 260 km/h.
Oprócz tego, MINI oferuje także szeroki wachlarz opcji, pozwalających na indywidualną konfigurację tych ekstremalnych pojazdów. Podobnie, jak w przypadku innych wersji MINI, w obydwu sportowych modelach na liście opcji znajdują się różne kolory lakieru, typy wykończenia wnętrza i tapicerki, kolory przedziału pasażerskiego, elementy wykończeniowe oraz inne detale podnoszące komfort podróżowania. Dodatkowy komfort, większą wszechstronność i więcej sportowego stylu zapewniają elementy akcesoryjne MINI i John Cooper Works.
Dostępnych jest dziesięć kolorów nadwozia modeli MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman. Kontrastujące wykończenia dachu i liczne opcje dekoracyjne dają jeszcze większą liczę kombinacji kolorystycznych. W podstawowej konfiguracji, fotele w kabinie pasażerskiej pokryte są materiałem o strukturze szachownicy. W opcji zamówić można skórzaną tapicerkę, sportowe fotele pokryte materiałem/skórą, sportowe siedzenia skórzane i sportowe siedzenia Recaro, wchodzące w skład programu akcesoryjnego John Cooper Works. Ozdobne pasy zewnętrzne dostępne są w kolorze Fluid Silver, który doskonale kontrastuje z kolorem lakieru Piano Black. W opcji dostępny jest również wewnętrzny pas w kolorze Carbon.
Do obydwu topowych modeli sportowych zamówić można wysokiej jakości system rozrywkowo-nawigacyjny. Przyciski sterujące systemem audio – ze standardowym odtwarzaczem CD – i 6,5-calowym kolorowym wyświetlaczem TFT opcjonalnego systemu nawigacji umieszczono w centralnym okrągłym panelu. Standardowo montowane wejście AUX umożliwia odtworzenie plików muzycznych z przenośnych odtwarzaczy MP3 poprzez pokładowy system audio. Dostępny jest również specjalny interface pozwalający na pełną integrację urządzenia Apple iPod. W celu zapewnienia łatwej i bezpiecznej komunikacji podczas jazdy, istnieje możliwość wyposażenia pojazdu w instalację do podłączenia telefonu komórkowego lub w zintegrowany zestaw "hands-free" z łączem Bluetooth i USB. Interface zintegrowanego systemu audio i telefonu dostępny jest również dla urządzenia Apple iPod.
Osiągi segmentu premium: akcesoria John Cooper Works.
W skład programu akcesoryjnego John Cooper Works wchodzi pakiet aerodynamiczny, zawieszenie sportowe ze sprężynami wykończonymi czerwonym lakierem w wersji MINI John Cooper Works oraz perforowane tarcze hamulcowe i tylne spoilery w obydwu modelach. Inne elementy zestawu to rozpórka w komorze silnika, obudowy lusterek wykończone karbonem oraz specjalne pasy z oznaczeniem kierunku o strukturze pola startowego. Sportowego stylu dodają pasy dekoracyjne, dźwignie hamulca ręcznego i sportowe dźwignie zmiany biegów wykończone karbonem. Wskaźnik zmiany biegu dostępny w programie John Cooper Works również wpływa na zwiększenie przyjemności z jazdy.
Dzięki podzespołom John Cooper Works Performance, obydwa modele zyskują na charakterze oraz prezencji, a dodatkowym elementem podnoszącym prestiż aut jest logo John Cooper Works. MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman muszą sprostać zarówno ekstremalnym wymaganiom toru wyścigowego jak i trudom codziennej eksploatacji pod względem funkcjonalności, stylistyki, niezawodności oraz wytrzymałości. Połączenie marek MINI i John Cooper Works tworzy zupełnie nową jakość, która ma szczególne znaczenie w konkurencyjnym segmencie MINI.
MINI i John Cooper Works: wspólna przeszłość wyścigowa.
Obydwa sportowe samochody sprzedawane są poprzez sieć dealerską MINI. Podobnie, jak wszystkie pozostałe wersje MINI i MINI Clubman, sportowe modele produkowane są w fabryce MINI w Oxford zgodnie z życzeniami klientów. W ten sposób, integracja marki John Cooper Works z MINI odzwierciedlona jest również w gamie dostępnych pojazdów.
Bliskie powiązania MINI i John Cooper Works, oparte na długoletniej tradycji wyścigowej, mają decydujący wpływ na kształt pojazdów i komponentów. MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman są synonimem radości z jazdy, wysokiej jakości i wyjątkowej indywidualności. W kwestii niezawodności, jakości wykonania i autentyczności projektu, spełniają one wysokie standardy Grupy BMW, podobnie jak komponenty John Cooper Works Performance idealnie spełniają wymagania MINI. Nowe modele objęte są zatem programem gwarancyjnym typowym dla MINI.