Nowa wersja samochodu MINI została stworzona ze szczególnym naciskiem na sportowe osiągi, a tym samym na zajęcie szczególnej pozycji w ofercie rynkowej należnej samochodom sygnowanym przez John Cooper Works. MINI John Cooper Works oraz MINI John Cooper Works Clubman gwarantują przyjemność jazdy typową dla MINI z jego wyścigowym charakterem, jednocześnie oddając ducha i tradycję John Cooper Works.
Układ napędowy i zawieszenie kół oparto o elementy wyścigowej wersji MINI John Cooper Works CHALLENGE, wyposażonej w czterocylindrowym silnik 155 kW/211 KM z turbosprężarką o podwójnym wlocie (twin-scroll) i z bezpośrednim wtryskiem benzyny, bardzo lekkie 17-calowe aluminiowe obręcze kół, wyjątkowo potężne hamulce, odpowiednio dostosowany układ wydechu spalin i zmodyfikowaną, 6-biegową przekladnię manualną.
Nowo opracowana jednostka napędowa, to czterocylindrowy silnik korzystający ze stosowanych w MINI Cooper S tłoków, zaworów, turbosprężarki, układów dolotowego i wylotowego zoptymalizowanych pod kątem sportów motorowych, za czym idzie dalszy wzrost mocy i momentu obrotowego, moc jednostkowa sięgająca 132 KM z 1 litra pojemności skokowej, a wszystko przy zachowaniu czystości spalin zgodnej z planowaną do wprowadzenia normą emisji spalin Euro 5.
Moc przekazywana jest na przednie koła, sportowe zawieszenie zostało dostrojone do poszczególnych wersji, z przodu zastosowano kolumny McPherson, z tyłu użyto centralnych drążków poprzecznych oraz aluminiowych wahaczy podłużnych. Zawieszenie o charakterystyce dobranej do wersji samochodu, zawieszenie sportowe lub obniżone zawieszenie John Cooper Works dostępne jako opcja, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy (EPS), a także standardowy przycisk zmieniający reakcję silnika na naciśnięcie pedału przyspieszenia oraz siłę wspomagania układu kierowniczego.
Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC - Dynamic Stability Control) wraz z układem dynamicznej kontroli trakcji (DTC - Dynamic Traction Control) dostępne są jako standard zarówno dla MINI John Cooper Works, jak i dla MINI John Cooper Works Clubman, co wśród samochodów przednionapędowych jest ofertą raczej wyjątkową. Asystent hamowania oraz układ ułatwiający ruszanie pod górę, sportowy układ hamulcowy z układem ABS i elektronicznym rozdziałem siły hamowania pomiędzy osie (EBFD - Electronic Brake Force Distribution), elektroniczny układ kontroli hamowania na zakrętach (CBC - Cornering Brake Control) – wszystko to zachęca do sportowej, ambitnej jazdy, w czym w razie potrzeby pomoże także przyhamowywanie jednego z kół napędzanych poprzez układ blokady mechanizmu różnicowego (Differential Lock Control), który działa po wyłączeniu dynamicznej kontroli stabilności.
Przedział pasażerski zoptymalizowano pod kątem ochrony przed skutkami kolizji; sześć montowanych standardowo poduszek gazowych, trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach, napinacze pasów z ogranicznikami napięcia dla kierowcy i przedniego pasażera, ostrzeganie o niezapięciu pasów, mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na tylnym siedzeniu – to wszystko również jest wyposażeniem standardowym samochodu.
Wnętrze jest jednocześnie sportowe, tradycyjne i nowoczesne zarazem. Trójramienne koło kierownicy ze skórzanym obszyciem w standardzie, podsufitka w kolorze antracytu, akcenty wnętrza w czerni nazwanej Piano Black, a całości dopełnia niezwykle charakterystyczny prędkościomierz.
Zarówno z zewnątrz, jaki wewnątrz przewidziano wiele opcjonalnych dodatków pozwalających nadać samochodowi indywidualnego, zgodnego ze stylem MINI wyrazu; dostępna jest cała paleta kolorów wnętrza, zróżnicowane są materiały tapicerki. Przebierać można także w sportowych elementach wyposażenia sygnowanych przez John Cooper Works, najlepiej podkreślających dynamiczny charakter MINI John Cooper Works oraz MINI John Cooper Works Clubman.
Oprócz tego dostępny jest pakiet wyposażenia opcjonalnego opracowany pod kątem tego właśnie samochodu, najwyższej klasy zestaw audio i system nawigacyjny, a także interfejsy komunikacji bezprzewodowej, w tym pozwalające na pełną integrację iPhone firmy Apple lub podobnych i równoległe korzystanie z funkcji komunikacyjnych i aplikacji rozrywkowych.
Połączenie sprawdzonych w wyścigach, niezwykle wytrzymałych rozwiązań technicznych, z charakterystycznymi dla MINI niezawodnością i komfortem pożądanym w codziennej eksploatacji, pozwoliły stworzyć wersję samochodu John Cooper Works, oddającą w pełni unikalny charakter samochodów MINI, polegający na połączeniu sportowych osiągów z cechami samochodów klasy premium. Utrzymując wyjątkowe standardy jakościowe wszystkich samochodów MINI, dodano dopracowany zestaw opcjonalnych akcesoriów John Cooper Works opracowanych z przeznaczeniem dla modelu MINI. Produkcję samochodów MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Clubman powierzono zakładom MINI w Oxfordzie, gdzie obowiązują najwyższe standardy jakościowe, jakich przestrzega się we wszystkich fabrykach grupy BMW.
Wprowadzono do oferty jednocześnie obie wersje modelu MINI sygnowane przez John Cooper Works, co stanowi nawiązanie do długiej, chlubnej i pełnej wspaniałych sukcesów tradycji sportowej. Jedna z tych wersji samochodu oferuje cztery miejsca we wnętrzu dwudrzwiowego, klasycznego już w swojej formie nadwozia, z trzecimi drzwiami otwieranymi szeroko do góry.
Z kolei MINI John Cooper Works Clubman korzysta z ultranowoczesnej formy nadwoziowej łączącej świetny sportowy wygląd z wygodą i praktycznością dzielonych drzwi bocznych Clubdoor po stronie pasażera oraz dzielonych i otwieranych na boki drzwi przestrzeni ładunkowej. Clubman oferuje więcej miejsca na nogi pasażerów podróżujących z tyłu i występuje w wersjach pięcio, jak i czteroosobowej.
Warianty modelowe:
MINI John Cooper Works: czterocylindrowy silnik benzynowy z turbosprężarką o podwójnym wlocie (twin-scroll) i z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pojemność skokowa 1598 cm3, moc maksymalna 155 kW/211 KM przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 260 Nm/192 lb-ft w zakresie 1850–5600 obr/min (280 Nm/206 lb-ft w zakresie 2000–5300 obr/min z funkcją Overboost), przyspieszenie 0–100 km/h 6.5 s, prędkość maksymalna 238 km/h/148 mph, zużycie paliwa w cyklu mieszanym 6.9 l/100 km (40.9 mpg imp), emisja CO2 165 g/km.
MINI John Cooper Works Clubman: czterocylindrowy silnik benzynowy z turbosprężarką o podwójnym wlocie (twin-scroll) i z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pojemność skokowa 1598 cm3, moc maksymalna 155 kW/211 KM przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 260 Nm/192 lb-ft w zakresie 1850–5600 obr/min (280 Nm/206 lb-ft w zakresie 2000–5300 obr/min z funkcją Overboost), przyspieszenie 0–100 km/h 6.8 s, prędkość maksymalna 238 km/h/148 mph, zużycie paliwa w cyklu mieszanym 7.0 l/100 km (40.3 mpg imp), emisja CO2 167 g/km.