...po klasycznym aucie dwudrzwiowym, MINI Cabrio i MINI Clubman.
MINI Crossover Concept to nowy wariant modelu o długości po raz pierwszy przekraczającej cztery metry, z napędem na cztery koła, posiadający czworo drzwi i cztery osobne fotele. Powyższe cechy czynią go atrakcyjnym dla nowych grup docelowych, które chcą połączyć indywidualny styl marki z wszechstronnością wnętrza i innowacyjną funkcjonalnością.
Wielofunkcyjna szyna mocująca o uniwersalnym zastosowaniu, umieszczona między fotelami na konsoli środkowej i sięgająca od deski rozdzielczej do pokrywy bagażnika – MINI Center Rail – stanowi nie tylko niekonwencjonalny schowek, lecz także połączenie między przednimi rzędami foteli a tyłem auta. Innym nowatorskim rozwiązaniem we wnętrzu jest innowacyjny, trójwymiarowy centralny zestaw wskaźników – MINI Center Globe. Zastosowany po raz pierwszy w aucie panel obsługi połączony z wyświetlaczem w kształcie kuli wyznacza nowe standardy zintegrowanego sterowania funkcjami rozrywki, komunikacji, nawigacji oraz funkcjami pojazdu.
Cztery metry długości – większy pojazd, więcej możliwości.
Konsekwencją rozwoju rodziny modeli MINI jest zwiększenie wymiarów MINI Crossover Concept. Po raz pierwszy karoseria pojazdu tej marki przekracza długość czterech metrów. Także pod względem szerokości (1830 mm) i wysokości (1598 mm) przewyższa on dostępne dotychczas samochody seryjne MINI. Rozstaw osi wynosi 2606 mm. MINI Crossover Concept zapewnia komfortowe wnętrze i swobodę ruchów na tylnych siedzeniach oraz nieporównywalnie większe możliwości transportowe. Do tego dochodzi elastyczność podziału wnętrza, która zaspokoi wszelkie indywidualne życzenia i potrzeby.
Czworo drzwi – nowa różnorodność dzięki asymetrycznemu rozmieszczeniu
Dwoje drzwi po każdej stronie pojazdu gwarantuje wygodne wsiadanie, zwłaszcza na tylne siedzenia. Także w tym zakresie realizowana dotychczas koncepcja karoserii MINI została wzbogacona o nowe rozwiązania. Ale to nie wszystko: MINI Crossover Concept nie jest pojazdem czterodrzwiowym w klasycznym rozumieniu tego słowa, co wymownie udowadnia asymetryczne rozmieszczenie drzwi w modelu studyjnym. Konwencjonalne rozmieszczenie znaleźć można tylko po stronie pasażera. Po stronie kierowcy, oprócz tradycyjnych drzwi dla pierwszego rzędu foteli, auto posiada zewnętrzne drzwi przesuwno-uchylne umożliwiające wsiadanie do tyłu lub załadunek pojazdu z boku. Rezygnacja ze słupka B po stronie kierowcy pozwala jeszcze bardziej skorzystać z zalet szerokiego rozwarcia drzwi. Bezramowe szyby boczne są kolejną, nietypową dla pojazdu czterodrzwiowego, cechą karoserii.
Także otwierające się jednoczęściowo w bok drzwi tylne z bezramową i chowaną szybą przyczyniają się do rozszerzenia możliwości użytkowych i transportowych auta. Duży otwór i niska krawędź załadunkowa pozwalają na wygodne wkładanie sprzętu sportowego i innych przedmiotów do bagażnika, którego pojemność można w razie potrzeby zwiększyć, składając pojedynczo lub chowając całkowicie w podłodze fotele tylne za pomocą mechanizmu równoległowodowego. Dodatkowy schowek można uzyskać, korzystając z pojemnika transportowego zamocowanego po zewnętrznej stronie tylnych drzwi. Ponadto system relingów dachowych Roof Rail umożliwia przytwierdzenie bagażników na narty, deski snowboardowe i rowery oraz skrzynek transportowych różnej wielkości.
Konstrukcja dachu MINI Crossover Concept oferuje również inne rozwiązania poprawiające przydatność auta w codziennej eksploatacji oraz w czasie wolnym. Dach harmonijkowy, który rozciąga się niemal na całej długości dachu, można otwierać zarówno z przodu, jak i z tyłu. Dzięki temu świeże powietrze i ciepłe promienie słońca będą wpadać do auta zgodnie z życzeniami kierowcy i pasażerów. Ponadto możliwość otwarcia dachu z tyłu ułatwia załadunek bardzo długich przedmiotów – od deski surfingowej po narty: w taki sposób można transportować niemal wszystko.
Cztery fotele – maksymalnie komfortowe wnętrze MINI.
MINI Crossover Concept jest nie tylko niekonwencjonalnym pojazdem czterodrzwiowym, lecz także wyjątkowym samochodem czteroosobowym. Pojedyncze fotele z tyłu mają taki sam kształt jak siedzenia kierowcy i pasażera. Ich długość można regulować w zakresie 13 cm. Tym samym, w zależności od potrzeb, można uzyskać więcej miejsca w przestrzeni na nogi lub stworzyć dodatkową przestrzeń ładunkową z tyłu auta.
MINI Center Globe – centralny zestaw wskaźników
Okrągły centralny zestaw wskaźników pośrodku deski rozdzielczej stanowi wyjątkowy pod względem funkcjonalności, a także niepowtarzalny pod względem estetycznym element wyposażenia wnętrza aktualnych modeli MINI. Wszystkie funkcje rozrywki, telekomunikacji i nawigacji obsługiwane są za pomocą tego wielofunkcyjnego wyświetlacza, w którego krawędź wbudowany jest prędkościomierz. W MINI Crossover Concept zaprezentowano udoskonaloną wersję tej koncepcji obsługi i wskazań: MINI Center Globe. Po raz pierwszy centralny zestaw wskaźników przybiera postać kuli. Wskazania są ułożone warstwowo na różnych poziomach i w zależności od potrzeb kierowcy i pasażera mogą być mniej lub bardziej zaakcentowane. Aktualne tempo jazdy jest wyświetlane na typowym dla MINI wyświetlaczu okalającym zestaw wskaźników.
Wyraźną, elastyczną i zawsze czytelną prezentację wszystkich informacji gwarantuje najnowocześniejsza technika projekcji laserowej. Wyjątkowe właściwości optyczne projektora laserowego umożliwiają jednoczesne wyświetlanie na różnych poziomach obrazów o doskonałej głębi ostrości i w intensywnych kolorach. Dzięki tej technologii, której nigdy wcześniej nie zastosowano w żadnym pojeździe, w MINI Crossover Concept możliwy jest także optyczny podział kuli projekcyjnej na dwie półkule. Przesuwalne półkule pozwalają kierowcy i pasażerowi oglądać różne obrazy, rozpoznawalne tylko z perspektywy jednego z nich. Dzięki temu pasażer może np. surfować w Internecie, podczas gdy kierowca ma nadal w polu widzenia wszystkie wskaźniki. W tym celu półkula zwrócona w kierunku pasażera zamyka się i służy jako powierzchnia projekcyjna, na której wyświetlane są wybrane treści. Centralny zestaw wskaźników umieszczony w tym modelu studyjnym już teraz daje przedsmak niestandardowych rozwiązań w zakresie nawigacji, komunikacji i rozrywki w samochodzie przyszłości, możliwych dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii.
Moduł MINI Center Globe jest obsługiwany poprzez wrażliwą na dotyk powierzchnię kuli, za pomocą manipulatora kulkowego na kierownicy, przycisków i suwaków w dolnej części kuli bądź za pomocą klawiatury po stronie pasażera, która wysuwa się z deski rozdzielczej po naciśnięciu odpowiedniego przycisku.
Dodatkowo moduł MINI Center Globe jest sprzężony z układem rozruchowym silnika. Zamiast z kluczyka kierowca korzysta z elementu rozruchowego/wyłączającego w postaci kulki zwanej „keyball”. Kulka ta jest wkładana w specjalny otwór w górnej krawędzi MINI Center Globe, a następnie toczy się po stronie zwróconej ku kierowcy do środka centralnego zestawu wskaźników. W tej pozycji można ją nacisnąć, aby włączyć silnik. Ponowne naciśnięcie spowoduje wyłączenie silnika, po czym kulka stacza się w dół do przegródki, z której kierowca może ją wygodnie wyjąć.
W miejscu tradycyjnej konsoli środkowej MINI Crossover Concept dysponuje szyną mocującą zwaną MINI Center Rail, sięgającą od deski rozdzielczej do pokrywy bagażnika. Stanowi ona element łączący między przednimi fotelami a tyłem pojazdu. Do szyny można przymocować uchwyty do urządzeń systemu rozrywki i telekomunikacji, uchwyty na napoje lub schowki, które są następnie przesuwane do przodu lub do tyłu na całej długości auta.
System mocowania opracowany specjalnie dla modeli MINI umożliwia indywidualne wyposażenie szyny i przystosowanie jej m.in. do przytwierdzenia zewnętrznych odtwarzaczy lub innych urządzeń, pojemników i schowków na okulary przeciwsłoneczne, rękawiczki, bilety parkingowe, monety, przybory do pisania czy przewodniki lub najróżniejszych uchwytów. Zarówno z przodu, jak i z tyłu można na przykład zamontować podłokietnik z wbudowanym schowkiem. Ponadto system ułatwia wspólne korzystanie ze schowków i urządzeń oraz podawanie podczas jazdy potraw i napojów pasażerom siedzącym na tylnych fotelach.
Cztery wysokiej jakości materiały podkreślające ekskluzywność wnętrza
Wysokogatunkowa porcelana podkreśla ekskluzywny styl życia, który w MINI Crossover Concept wyraża się także poprzez zastosowanie we wnętrzu trzech innych niezwykle eleganckich materiałów. W obszarze deski rozdzielczej, na całej szerokości wnętrza, zamocowana jest listwa dekoracyjna z prawdziwego drewna. Także podłokietniki w drzwiach i inkrustacje w przestrzeni na nogi są wykonane z litego drewna lipowego. Tapicerka drzwi oraz ramki nawiewów powietrza zdobią inkrustacje ze specjalnie hartowanego, niebieskiego, błyszczącego szkła. Szyna MINI Center Rail, podobnie jak uchwyty drzwi po stronie pasażera, jest wykonana z litego, matowanego aluminium. Przy wyborze kolorów wyposażenia wnętrza dominują naturalne barwy. Ciemnozielone, skórzane pokrycie fotela kierowcy różni się przy tym od kawowej skóry na pozostałych siedzeniach. Inne powierzchnie tekstylne są utrzymane w kolorze jasnoszarym i w odcieniach brązu, natomiast w przestrzeni na nogi zastosowano miękki laminat gumowy z drewnianymi inkrustacjami.
Zobacz więcej zdjęć MINI Crossover Concept na naszym fotoblogu.