Dwudrzwiowa karoseria i tekstylne poszycie dachu z dachem przesuwnym pozwaliło uzyskać oryginalną, horyzontalną linię i indywidualny wygląd. Typowe dla tej marki formy, elementy stylistyczne i proporcje klarownie pokazują przynależność do rodziny produktów MINI.
Dopracowano wygląd ogólny, wyraźnie uwypuklając smukłą sylwetkę i nadając mocny charakter przedniej i tylnej części. Szlachetnie uformowane powierzchnie karoserii nadają MINI Cabrio niemalże roadsterowy wygląd, dzięki płaskiej linii dachu i niewidocznemu pałąkowi antykapotażowemu. Wewnętrzne, poczwórne zawiasy pokrywy bagażnika tworzą harmonijną powierzchnię tylnej części auta, podkreślając jego szerokość.
Elektrohydrauliczny napęd dachu z funkcją dachu przesuwnego należy do wyposażenia standardowego. Miękki dach można otwierać podczas jazdy, jeśli auto porusza się z prędkością do 30 km/h. Opcjonalnie można zamówić licznik otwarcia dachu – typową dla kabrioletu opcję wyposażenia pozwalająca mierzyć czas jazdy z otwartym dachem. Rozszerzona paleta kolorów lakieru, poszycia dachu, modeli obręczy kół, tapicerki i kolorów wykończenia wnętrza daje nowe możliwości indywidualizacji auta.
Nowo opracowany, wysuwany elektromechanicznie pałąk antykapotażowy umieszczono za tylnymi siedzeniami. W przypadku dachowania aktywuje go centralny elektroniczny układ bezpieczeństwa. Innowacyjna i jedyna na świecie tego rodzaju konstrukcja jednoczęściowego pałąka ochronnego oferuje optymalną widoczność, nie zasłaniając widoku z tyłu i z boku. Poza tym pozwoliła na zaprojektowanie niezwykle dużego otworu bagażowego pomiędzy bagażnikiem a kabiną.
Dzięki elastycznej koncepcji przestrzeni bagażowej uzyskano doskonałą funkcjonalność. Zastosowano system Easy Load, zwiększający otwór bagażnika, dzielone, składane i zamykanie oparcie siedzeń tylnych, półkę tylną z możliwością mocowania w dwóch ustawieniach. Pojemność bagażnika to 125 l (+5) przy otwartym dachu, 170 l (+5) przy zamkniętym dachu i 660 l (+55) po złożeniu oparć tylnych siedzeń.
Do napędu wykorzystano nową generację czterocylindrowych silników benzynowych z turbosprężarką Twin Turbo, czy w pełni adaptacyjną regulacją skoku zaworów. Ich pojemność to: 1598 cm3, moc: 88 kW/120 KM (MINI Cooper Cabrio) i 128 kW/175 KM (MINI Cooper S Cabrio). Mocniejszy silnik pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w 7,4 sek. i osiągnąć prędkość maksymalną 222 km/h. Obie wersje silnika wyposażono w rozwiązania optymalizujące zużycie paliwa i emisję spalin, m.in.: funkcję Auto Start Stop, odzysk energii hamowania i wskaźnik zmiany biegu.
Moc silników przenoszona jest na oś przednią. Typowy dla tej marki, gokartowy charakter prowadzenia auta osiągnięto dzięki zaawansowanemu zawieszeniu dostosowanemu specjalnie do MINI Cabrio. MINI korzysta także oczywiście ze wszystkich nowoczesnych systemów usprawniających jazdę: elektromechanicznego wspomagania kierownicy (EPS), układu hamulcowego z ABS, elektronicznego rozkładu siły hamowania (EBD) i układu kontroli hamowania na zakrętach (CBC), asystenta hamowania oraz standardowego układu dynamicznej kontroli stabilności (DSC) z funkcją wspomagania przy ruszaniu pod górę.
Na życzenie kierowca może korzystać także z dynamicznej kontroli trakcji (DTC) z elektronicznie sterowaną funkcją blokowania mechanizmu różnicowego kół napędowych.
Strukturę karoserii zoptymalizowano pod kątem bezpieczeństwa zderzeniowego. Zaprojektowano na nowo grupę podłogową oraz specjalnie na potrzeby kabrioletu wzmocniono słupki A i progi boczne. W porównaniu z poprzednim modelem usztywniono karoserię i obniżono masę pojazdu o 10 kg.
O bezpieczeństwo pasażerów dbają trzypunktowe automatyczne pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, z przodu zastosowano dodatkowo napinacze pasów i ograniczniki siły naciągu pasów. MINI dysponuje także poduszkami przednimi. W oparciach foteli przednich zainstalowano boczne poduszki chroniące głowę i tułów, a czujnik zagrożenia dachowaniem steruje pałąkiem antykapotażowym.
MINI Cabrio porusza się na oponach Runflat, posiada także sygnalizację uszkodzenia opony.