Samochodem, który będzie brać udział w zmaganiach WRC będzie model Countryman WRC stworzony przez Prodrive w ścisłej współpracy z MINI i bazujący na wersji produkcyjnej.
Sercem wariantu wyścigowego będzie 1,6-litrowa, 4-cylindrowa i turbodoładowana jednostka benzynowa stworzona przez BMW Motorsport. Countryman WRC posiada także napęd na wszystkie koła MINI ALL4. Pojazd spełnia wymagania przepisów Super2000 stworzonych przez FIA. Pierwsze jazdy testowe MINI Countrymanem WRC zaplanowano na jesień tego roku.
MINI bynajmniej nie jest debiutantem w wyścigach. W latach 60-tych XX w. MINI Cooper S wygrało legendarny wyścig Monte Carlo.
Firma odniosła także wiele sukcesów w Rajdowych Mistrzostwach Europy. Była także organizatorem zawodów MINI Challenge m.in. w Australii, Wielkiej Brytanii i krajach nadbałtyckich.
Prodrive pracował nad stworzeniem modelu MINI Countryman WRC od początku 2009 roku. Firmę stworzył w 1984 roku David Richards, który zdobył mistrzostwo WRC jako pilot Fina, Ari Vatanena trzy lata wcześniej. Firma osiadła w brytyjskim Banbury i z czasem stała się jednym z wiodących przedsiębiorstw niezależnych w sporcie motorowym. Obecnie zatrudnia 500 osób. Do sukcesów Prodrive’u zaliczyć należy m.in. sześć zwycięstw w klasyfikacji ogólnej WRC, pięć zwycięstw w Brytyjskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych i trzy zwycięstwa w wybranej klasie podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans.
BMW brało udział w debiutanckim wyścigu WRC w 1973 roku. Niemiec, Achim Warmbold i Francuz, Jean Todt (FR) odnieśli zwycięstwo w swoim BMW 2002 podczas wyścigu Alpenfahrt w Austrii. Jednak tradycje MINI dotyczące tej dyscypliny sięgają jeszcze dalej w przeszłość: Pat Moss (Wielka Brytania) zapewnił pierwsze zwycięstwo MINI 850 w Mini Miglia National Rally, które odbyło się w 1959 roku. MINI Cooper S świętowało trzy zwycięstwa w klasyfikacji ogólnej wyścigu Monte Carlo w 1964, 1965 i 1967 roku. W 1965 roku także, słynny Rauno Aaltonen, „Profesor Rajdowy” wygrał Rajdowe Mistrzostwa Europy. Tony Ambrose i Timo Mäkinen zajęli drugie i trzecie miejsce, uzupełniając świetny rezultat MINI Coopera S.
Ponad czterdzieści lat później MINI Countryman WRC ma dopisać nowe rozdziały do tej historii sukcesów.