Od momentu premiery Mitsubishi i-MiEV zapracował na reputację ekologicznego, cichego i sprawnego samochodu epoki transportu zorientowanego na środowisko naturalne. Model i-MiEV zyskał swoją świetną reputację nie tylko ze względu na zalety środowiskowe, ale także dzięki pojawieniu się we flotach rządowych wielu krajów, a także między innymi we flotach firm taksówkowych i w ofercie firm wynajmujących samochody. Ponadto i-MiEV okazał się ważnym środkiem transportu w sytuacjach kryzysowych, gdy niedobory paliw utrudniają korzystanie z samochodów z silnikami spalinowymi.
Układ napędowy Mitsubishi i-MiEV wykorzystano również w pojeździe użytkowym o nazwie Minicab MiEV, który został wprowadzony na rynek w 2011 roku. MMC dostarczy we wrześniu 1200 egzemplarzy tego samochodu dla Poczty Japońskiej. Mimo niewielkich rozmiarów, Minicab MiEV jest wystarczająco pojemny, by być przydatnym środkiem transportu dla firm dostarczających towary w zatłoczonych miastach.
Łączna sprzedaż Mitsubishi i-MiEV i Minicab MiEV na całym świecie osiągnęła poziom 31 000 sztuk w ciągu 10 lat od wprowadzenia na rynek (dane na koniec kwietnia 2019).
Co najważniejsze, Mitsubishi i-MiEV przyspieszył także badania i rozwój elektrycznych układów napędowych w MMC, co doprowadziło bezpośrednio do wprowadzenia na rynek w 2013 roku Outlandera PHEV, wyposażonego w innowacyjny hybrydowy układ napędowy, łączący silniki elektryczne i silnik benzynowy. Outlander PHEV jest najlepiej sprzedawanym pojazdem plug-in w Europie przez 4 ostatnie lata z rzędu (2015-2018)*.
Mitsubishi i-MiEV
Model i-MiEV, wyposażony w akumulatory o pojemności 16 kWh i montowany z tyłu silnik elektryczny o niewielkich rozmiarach, uzyskuje zasięg 160 km (w cyklu NEDC**) oraz 105 km (w cyklu WLTP***), czemu towarzyszą dobre osiągi. Kompaktowe wymiary samochodu są idealne w środowisku miejskim, a starannie przemyślana koncepcja rozplanowania podzespołów pozwoliła na wygospodarowanie miejsca na wygodne wnętrze dla czterech osób.
W obliczu rosnącego popytu na samochody elektryczne MMC pracuje nad komercjalizacją systemów wymiany energii z domem V2H i siecią energetyczną V2G, aby dalej rozwijać i promować samochody elektryczne i hybrydowe plug-in (PHEV). Firma uważa to za krok w kierunku zapoczątkowania nowej ery, charakteryzującej się zintegrowanym systemem powiązań między pojazdami i ludźmi oraz społeczeństwem i środowiskiem naturalnym.
* - źródło: JATO Dynamics
** - NEDC oznacza New European Driving Cycle
*** - WLTP oznacza Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure
Uznanie dla Mitsubishi i-MiEV
W latach 2009 – 2010 i-MiEV w konkursie na Samochód Roku w Japonii Mitsubishi i-MiEV otrzymywał nagrody za wyjątkowe osiągnięcia w dziedzinie najbardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych. Układ napędowy i akumulatory pracowały pod kontrolą zaawansowanych systemów sterowania, które znacznie przewyższały wcześniej stosowane rozwiązania z tej dziedziny. Ten poziom technicznego zaawansowania konstrukcji został doceniony w 2009 roku, kiedy zintegrowany system kontroli pojazdu został ogłoszony przez Japan Automotive Hall of Fame zwycięzcą w konkursie 2009 Japan Automotive Hall of Fame Car Technology of the Year.
Historia samochodów elektrycznych MMC
Mitsubishi i-MiEV był również pionierem w dziedzinie technologii Vehicle-to-Home (V2H). Po tragicznym trzęsieniu ziemi, jakie nawiedziło wschodnią Japonię w 2011, firma MMC przyspieszyła o rok premierę urządzenia nazwanego MiEV Power Box. Pozwala ono na użycie akumulatorów samochodu i-MiEV do zasilania domowych urządzeń elektrycznych w przypadku przerwy w dostawie prądu, co było rozwiązaniem pionierskim w dziedzinie znanej dzisiaj powszechnie pod skrótem V2H.
MMC prowadzi badania i rozwój pojazdów elektrycznych od 1966 roku. i-MiEV, który do dzisiaj pozostaje w sprzedaży, jest efektem ponad 50 lat prac rozwojowych prowadzonych w MMC w zakresie pojazdów elektrycznych. Prace te pozwoliły na wprowadzenie na rynek kilku innowacji technicznych, w tym wykorzystywania zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych i standardu ich ładowania CHAdeMO**** oraz złączy do ładowania określanych jako Type1. W ciągu ostatnich 10 lat innowacje te pomogły zwiększyć zarówno zasięg samochodów elektrycznych, jak i liczbę dostępnych urządzeń do szybkiego ładowania akumulatorów. W rezultacie tego samochody elektryczne stały się bardziej przyjazne w codziennym użytkowaniu.
**** - Handlowa nazwa standardu szybkiego ładowania samochodów elektrycznych EV i hybrydowych PHEV