2009-12-26 16:56:54
hej,
problemy z regulacja biegu jalowego(ssania) zazwyczaj sa spowodowane nieprawidlowa praca lub uszkodzeniem ktoregos z elementow wchodzacych w sklad tego ukladu. Uklad sklada sie z
1. regulatora biegu jalowego, ktory otwierajac sie dostarcza do silnika wieksza ilosc powietrza (gdy silnik jest zimny)
2.czujnika temperatury plynu chlodzacego ktory podaje informacje o aktualnej temperaturze silnika(o ile wiecej powietrza silnik potrzebuje)
3. czujnika temperatury powietrza( to ten na gumowym przewodzie przed przepustnica)
4. sterownika silnika ktory na podstawie sygnalow z czujnikow temperatury odpowiednio otwiera lub zamyka "krokowca"
5.wiazki elektrycznej,wtyczek itp...
Wazna rzecza jest aby na poczatku szukania usterki uklad byl szczelny. Nalezy sprawdzic wezyki od podcisnienia, uszczelke pod regulatorem biegu jalowego, odme(droznosc i szczelnosc), przewod od niej plus otwieranie sie zaworka na przewodzie odmy
sprawdzanie "krokowca"
wyjac go z samochodu i podlaczyc do 12V, zaworek powinien sie troche otworzyc. Jak tak sie nie dzieje to jest do wymiany.
Sprawdzanie czujnika temp plynu:
wlozyc do np malego naczynia zwykly termometr rteciowy do 130 st celsjusza grzalke no i czujnik. Potem wlaczyc grzalke i sprawdzac rezystancje czujnika co 10 st celsjusza. Na koncu trzeba porownac otrzymane wartosci z wartosciami podawanymi dla tego czujnika np w temp 80 st cels ma on miec 1000 Ohm. jak Wartosci odbiegaja wiecej niz 5 procent to czujnik do kosza. Jak sie komus nie chce tego robic to moze od razu kupic nowy i po sprawie
.
sprawdzanie na skroty wiazki elektrycznej:
Do wtyczki od czujnika temp plynu wpiac rezystor o znanej rezystancji co spowoduje "oszukanie " komputera tak aby myslal ze jest duzo zimniej niz w rzeczywistosci i tak
rezystor 100 kOhm - zaj.... zimno
rezystor 50 kOhm - tak jakies - 10 st na dworze
rezystor 4 k Ohm - bedzie z 30 st celsjusza
na koniec rezystor 1 kOhm to jakies 80 st i ssanie powinno sie wylaczyc
U mnie po podpieciu rezystora 50 kOhm mialem 1300 obr/min. Wniosek ze ssanie sie zalaczylo. Acha jeszcze jedno - jak podpinacie rezystory 100 i 50 kOhm nie ma znaczenia czy silnik jest cieply czy nie. Gdy ssanie sie zalacza( rosna obroty) "krokowy" jest Ok i wiazka el tez
W przypadku z watku obstawilbym wlasnie falszujacy jeden z czujnikow ale nie na 100%
U siebie kupilem "krokowca z chin za 65 zeta. Dziala OK ale mialem problem bo musialem pilowac wtyczke do niego bo nie do konca pasowala do tej z wiazki. Ale cena czyni cuda
...
null