2004-08-13 11:59:11
Narazie tylko teoria. Po zamontowaniu będzie opis, co, jak, gdzie i ewentualne korekty schematów.
Założenie - żarówki o mocy nominalnej przewidzianej przez producenta (mijania 55W, drogowe 55W) oraz napięciu akumulatora 12V
Wersja A (bez przekaźników):
Sposób może i prosty, ale trochę pracy przy nim będzie.
UWAGA: wymagana jest przeróbka oznaczona na czerwono, jak jej nie zrobicie to trzymajcie gaśnice w pogotowiu. Nie znam obciążeń styków przekaźników K4 i K5, muszą wytrzymać 30A, jeśli tak nie jest to trzeba je zmienić na wydajniejsze albo zrezygnować z przeróbki.
Po przełączeniu na światła drogowe, światła mijania NIE ZGASNĄ (niektórzy tak chcieli).
Z moich wyliczeń wynika, że producent przewiduje gęstość prądu w przewodach pomiędzy 6 do 10A/mm2. Pierwszą wartość można jeszcze zaakceptować, ale drugiej już nie (stąd spadki napięcia). Przekrój przewodów w moim projekcie jest z zapasem, bo niektórzy wkładają nieco „mocniejsze” żarówki. Należy uważać skąd bierzemy zasilanie do świateł, bo przy włączonych drogowych, mijania i halogenach może być problem (b.duże obciążenie) i może cos paść (nie analizowałem jeszcze tego). Wydajność alternatora to 85A (wartość katalogowa), moc pobierana tylko przez światła z przodu 2x55W(mijania)+2x55W(drogowe)+2x55(halogeny)=330W co daje łączny prąd na poziomie 27,5A (no, do tego dodajcie sobie światła z tyłu). Na resztę „życia” samochodu pozostaje ok. 60 A, ale jest jeszcze sporo urządzeń które skonsumują dużą część z tych 60A.
Wersja B (z przekaźnikami):
Uwagi ogólne jak wyżej.
Dioda 1A może nie wystarczyć, proponuję zastosować o większej wydajności. Jeśli dioda zostanie włączona w sposób pokazany na rys. to przy światłach drogowych powinny świecić też światła mijania. Jak komuś takie rozwiązania nie pasuje, to niech nie wyrzuci diodę, wtedy po przełączeniu na światła drogowe światła mijania zgasną.
Jak ktoś chce samemu sobie trochę porachować to parę wzorów:
I-prąd [A], P-moc [W], U-napięcie [V], J-gestość prądu [A/mm2], pp-przekrój (NIE promień czy średnica) przewodu [mm2]
I=P/U
J=I/pp, nie dopuszczajcie na długich przewodach gęstości prądu większej niż 4 A/mm2
Na krótkich odcinkach można dopuścić 6 A/mm2 .
Pamiętajcie o dobrych stykach na połączeniach , kiepsko zaciśnięte przewody albo luźne styki szybko się zemszczą (ostatecznie coś się zwęgli-będzie wkład do grila na zlot).
Schemacik instalacji elektrycznej jest zaczerpnięty z serwisówki i na tej podstawie powstał projekt.
Dzięki raffsa za miejsce.