2010-07-05 20:23:05
Z uwagi, że wskazania wskaźnika paliwa są wyjątkowo mało miarodajne chciałbym założyć kontrolkę rezerwy paliwa. Nie posiadam tej czarnej skrzynki (black coś tam) ale za to posiadam pompę 5-cio przewodową.
Wskaźnik jak i kontrolka od rezerwy działają na zasadzie zmiany rezystancji.
Gdy spada poziom paliwa rezystancja wskaźnika rośnie do nieskończoności ( odłączenie wtyczki jest równoznaczne ze wzrostem rezystancji do nieskończoności).
Pompa jest 5-cio przewodowa:
przewód czarno-czerwony - zasilanie pompy
gruby przewód brązowy - masa pompy
cienki przewód brązowy - masa na wskażnik i kontrolkę (1)
przewód brązowo-czarny - wskaźnik paliwa (2)
przewód brązowo-zielony - kontrolka paliwa (4)
Aktualnie w baku posiadam znikomą ilość paliwa. Rezystancja wskaźnika (mierzona między brązowym a brązowo czarnym przewodem) wynosiła 149 Om. Po odłączeniu wtyczki od pompy wskaźnik opada maksymalnie na dół z czego wnioskuje, że wraz ze wzrostem poziomu paliwa rezystancja maleje (odłączenie wtyczki jest równoznaczne ze wzrostem rezystancji do nieskończoności).
Rezystancja kontrolki wynosi 60 Om. Jeżeli kontrolka działa odwrotnie jak we wskaźniku wykonanie kontrolki rezerwy nie wydaje się być trudne. Spadek poziomu paliwa powodowałby spadek rezystancji. Spadająca rezystancja podana na bramkę tranzystora n-p-n otworzyła by "przejście" emiter - kolektor co spowodowała by zaświecenie żarówki.
Moje pytania:
1 . Czy tok myślenia jest dobry?
2. Czy aby na pewno kontrolka rezerwy działa w sposób odwrotny do wskaźnika?
pzdr dla wytrwałych w czytaniu
Rysunki[ wiadomość edytowana przez: lencol dnia 2010-07-05 20:27:38 ]