Forum dyskusyjne ...
forum dyskusyjnedołącz do klubulista klubowiczównasze samochody

   rejestracja | zaloguj się   pomoc

Klimatronic w Escorcie

 Moderowane przez: Karolyna, Kleszczak, kylo32, michno45, zsmarti
 MotoNews.pl » Ford Escort FanKlub

 « Starszy wątek | Nowszy wątek »

  
 Sortuj wg daty: 
rosnąco malejąco
 >> wątek wyświetlony od najnowszych wypowiedzi <<  Następna strona 
[ 1 2 3 4 5 6 7 8 9
 Autor 
 2010-07-25 00:07:26

No cóż Venom - musisz zacząć od zamontowania klimy bo w przeciwnym wypadku to tak jak lizać lizawkę przez papierek, ale o wskazówkach zawsze można (i warto) pogadać.

Ten panel co to go wrzuciłeś na foto jest lekko na wyrost bo ma praktycznie wszystko regulowane na przyciski czyli elektronicznie tymczasem jak wiadomo w Escorcie wszystko manual. Jak byś się uparł to przerobisz tylko pytanie czy warto? To już pozostawiam rozwadze każdemu indywidualnie.

Jeśli chodzi o mój projekt to nie będę się już rozpisywał jak mam bo błędów kilka jest, skupmy się raczej nad tym jak powinno być i tak finalnie u mnie będzie.

Założenie podstawowe: Minimum ingerencji maximum funkcjonalności, układ jak najprostszy i możliwie najtańszy.

1/ Budowa regulatora
2/ Wykonanie front-panelu
3/ Montaż w samochodzie

ad1/ Regulator trzeba wykonać (zamówić wykonanie), wytyczne do zaprojektowania regulatora:
- konstrukcja układu musi być oparta na minimum dwóch platformach: 1 - przedni panel - wskazanie i sterowanie, 2 - płyta główna i układy wykonawcze z możliwością rozłączania (to ułatwia montaż).
- płyty muszą posiadać złącza umożliwiające podłączenie i swobodne odłączenie od instalacji samochodu.
-regulator musi być w miarę prosty i niezawodny, pracować w zakresie napięć panujących w samochodzie oraz wykazywać odporność na wilgotność, wysokie i niskie temperatury.

Pewnie uznacie, że te sprawy są oczywiste ale zapewniam was że są na pewno bardzo ważne. Dalej już będzie tylko gorzej:

Regulator musi:
- mierzyć temperaturę w minimum trzech punktach pojazdu.
- musi wskazywać uśrednioną temperaturę wnętrza z dokładnością 0,1 stopnia Celsjusza.
- regulacja temperatury w zakresie od 15 do 30 stopni Celsjusza z dokładnością do 1 stopnia.
- histereza 0,2 - 0,3 stopnia.
- na podstawie uśrednionej temperatury włączać i wyłączać przekaźnik pomocniczy w zakresie regulowanej temperatury żądanej.
- musi regulować prędkością wentylatora nawiewu moim zdaniem najlepiej skokowo w 7 zakresach.
- musi umożliwiać płynne zwolnienie prędkości nawiewu od nastawionego stopnia do kolejnego stopnia niżej w miarę obniżania się temperatury średniej w pojeździe do temperatury zadanej.
- musi umożliwiać płynne zwiększenie prędkości nawiewu do nastawionego stopnia w miarę podnoszenia się temperatury średniej w pojeździe powyżej zadanej.
- wskaźnik pracy regulatora możliwa praca klimy temperatura średnia w pojeździe wyższa od zadanej.

Funkcje powyżej powinien mieć a te poniżej mógłby:
- dodatkowy (jeden) czujnik do pomiaru np temperatury na zewnątrz pojazdu (np pod samochodem)
- dodatkowy przycisk umożliwiający przełączenie wyświetlacza na wskazanie z dodatkowego czujnika
- być może dało by radę zrobić to na wyświetlaczu LCD, można by wtedy "pokazać" więcej danych i dodatkowych funkcji.

ad/2 Myślę, że w tym zakresie to już indywidualna sprawa, ja umieściłem regulator pod radiem w miejscu kieszeni na kasety. Mogę przedstawić jedynie propozycję jak może to wyglądać.
Propozycja front-panelu:
Image Hosted by ImageShack.us


- wyświetlacz zielony bądź podświetlany na zielono
- dioda "COLD" (chłodzenie) koniecznie niebieska
- po lewej przyciski +i- umożliwiające skokową zmianę prędkości wentylatora nawiewu
- po prawej przyciski +i- umożliwiające zmianę temperatury zadanej

Tak to wygląda u mnie (na razie oczywiście) czekam na ostateczny projekt frontu:
Image Hosted by ImageShack.us


ad/3 Podłączenie w samochodzie:
- Przekaźnik od zał/wył klimy zainstalowany na przewodzie za włącznikiem AC.
- Regulator (tyrystor???) zainstalowany na przewodzie za włącznikiem nawiewu III stopień (pozostałe 2 stopnie działają jak w oryginale)
- Regulator zasilany np. z gniazda zapalniczki za pośrednictwem osobnego bezpiecznika lub bezpośrednio z +12V aku za dodatkowym wyłącznikiem tak by można było trwale odłączyć regulator od instalacji.
- mógłby być taki przełącznik który w przypadku awarii natychmiast przywróci możliwość korzystania z klimy i nawiewu zgodnie z pierwotnym (oryginalnym) układem.
2017-01-10 10:05
  
 
 2010-07-24 19:11:19

osobiście wolałbym tak rozwiązać układ reg. obrotów, aby można było regulować każdy bieg. (od maxa w dół) Podejrzewam, że wystarczy wpiąć regulator 'przed pokretłem', o określonym zakresie regulacji. (ale jeszcze tego nie przeglądałem)

Co do samego klimatronika, to jeżeli będę takie cudo montował, to będę chciał wsadzić taki panel: (przynajmniej front)


Widziałem kiedyś na szwajcarskim allegro essa mk6 z przyciskami załączania klimy i obiegu wewnętrznego takimi jak w tym panelu. (reszta to zwykłe pokrętła i 'zwykły' nawiew)

Co do samego panelu ze zdjęcia, to szczerze wątpię, że uda się wykorzystać jego elektronikę. dlatego ciekawią mnie twoje wnioski, R_O_Y Do wysterowania kierunku nadmuchu to myśle że jakiś silnik krokowy da sobie z tym rade. Jednak to sprawa odleglejszej przyszłości. najpierw wogóle musze zamontować klime.


-----------------
Nie bierz życia na serio, i tak nie wyjdziesz z niego żywy..

[ wiadomość edytowana przez: Venom_4x4 dnia 2010-07-24 20:42:49 ]
2024-11-22 22:11
  
 
 2010-07-24 18:05:59

Więc tak:
W temacie zastąpienia oryginalnego przełącznika wentylatora nadmuchu sprawa jest prosta - wyłącznik działa tak, że każde położenie w prawo od zera zwiera przewód zasilania do jednego z trzech biegów dmuchawy, to samo jest dla położenia po lewo. Dodatkowo każde inne położenie pokrętła poza środkowym zwiera włącznik klimy tak aby załączenie klimatyzacji było możliwe dopiero przy pracy wentylatora nadmuchu. Naturalnie jest jeszcze jeden styk który dla każdego położenia w lewo umożliwia załączenie elektromagnesu recyrkulatora. To tyle.

Ja nie myślałem o podmianie oryginalnego pokrętła - za dużo rzeźby natomiast myślałem o dodaniu regulatora obrotów tylko dla trzeciego biegu zarówno dla nawiewu z zewnątrz jak i dla recyrkulacji. To zapewnia pełną funkcjonalność przy minimum ingerencji w oryginalny układ.

Venom_4x4 polecam taki ci układ regulacji, jednakże nie polecam powielania błędów których ja nie uniknąłem i po to ciągnę ten wątek. Otóż układając założenia dla regulatora też obawiałem się czy 1st histerezy wystarczy... Bałem się, żeby układ nie był zbyt "sztywny" tzn żeby nie włączał się i nie wyłączał co chwilę. Dziś już wiem, że przesadziłem, naprawdę histereza może wynosić +/-0,2st (to da w sumie 0,3st) ani moc klimy nie jest taka duża, żeby szybko schłodzić wnętrze auta ani też po wyłączeniu klima nie przestaje przecież dmuchać zimnym i zaczyna ciepłym tylko odbywa się to dość płynnie. Jednostopniowa histereza powoduje, że po wyłączeniu klimy zanim temperatura wzrośnie z kratek leci chłodne lecz bardzo wilgotne powietrze (przestaje działać osuszacz powietrza) czyli jest chłodno ale wilgotność znacznie wzrasta. Mogę to oczywiście zniwelować w prosty - jednak manualny sposób zmieniając prędkość wiatraka nawiewu. Jak mam nawiew na III biegu to gdy tylko temp. w samochodzie zbliża się do zadanej zmieniam bieg wiatraka na II stopień co spowoduje wolniejsze zmniejszanie się temperatury i przez to nieprzyjemny efekt jest rzadszy i krótszy. Problem zaczyna się gdy na dworze jest tak gorąco, że klima na II stopniu nie jest w stanie obniżać temperatury we wnętrzu auta, wtedy trzeba załączyć III stopień i jazda staje się mniej przyjemna a skoki temperatury stają się częstsze (w zakresie histerezy) no i ta paskudna wilgotność powietrza. W kolejnym poście zamieszę wskazówki jak moim zdaniem powinien poprawnie i bez nieprzyjemnych efektów układ regulacji temperatury.
2017-01-10 10:05
  
 
 2010-07-19 23:54:43

1. jesli wywalac fabryczne pokretlo to trzeba dostawic wylacznik recyrkulacji.

2. mozna zostawic jak jest a regulowac 3 bieg (tylko) od prawie zera do maxa.
2015-07-10 00:43
  
 
 2010-07-19 22:02:19

zastanawiam się nad klimatronikiem od jakiegoś czasu. coprawda klima jeszcze nie zamontowana (oczywiscie nie ma kiedy) usiądę do tego dopiero po zamontowaniu i uruchomieniu klimy ponieważ musze najpierw sprawdzić wszystkie jej funkcje.
Twoja koncepcja minimalnej ingerencji w org wiązkę jest jak najbardziej ok (też nie lubie sieczki w aucie) jednak uważam, żę jak sie ładować w taki bajer to już po całości i modzić deche wsadzać wyświetlacze, szmery bajery, podświetlać piktogramy itd. preferuję styl "fabryczny"
Jak bedziesz miał fotki to opisz jak to wszystko działa od strony użytkownika (jak nacisne to, to sie robi to, itp ) przyda się w dalszych rozważaniach.
Wyjaśnij jak możesz, czemu histereza 0,5 *C jest za duża? nie dam się za to zabić, ale mam wrażenie że 0,5st jest nieodczuwalne.
co do samej reg obrotów silnika dmuchawy: sam układzik do reg to pare elementów więc luzik. (ne 555 jak radził kol. CKsrv) Pytanie brzmi jak go chcesz załączać i gdzie. można go podpiąć tak, żeby był na każdym biegu i domyślnie na max a przyciski w tym panelu który dorabiasz, można wywalić przeł. obrotów i tam wsadzić pokręciołka, można jeszcze coś wykombinować.

-----------------
Nie bierz życia na serio, i tak nie wyjdziesz z niego żywy..
2024-11-22 22:11
  
 
 2010-07-18 12:10:33

mozna tez nie ciac tylko R14 i podlaczyc tam styki zwierne przekaznika.

[ wiadomość edytowana przez: CKsrv dnia 2010-07-25 01:29:32 ]
2015-07-10 00:43
  
 
 2010-07-18 11:51:15

Cóż jeśli chodzi o fotki to nie ma co pokazać (na razie) bo czekam jeszcze na frontpanel i wtedy zapodam fotki. Zamontowałem to pod radiem w miejscu bezsensownej kieszonki która służyła nie wiadomo na co.
Trzy-segmentowy wyświetlacz LED przyciski do regulacji zadanej temperatury (+ i -) i dioda LED sygnalizująca pracę regulatora (czyli chłodzenie). W posiadanym regulatorze ta sama dioda zastępuje wskazanie temperatury ujemnej.
Jeśli chodzi o schematy to powiem tak: od regulatora nie posiadam ponieważ go zamówiłem u jednego z kolegów z forum a podłączenie do instalacji jest niezmiernie proste - ogranicza się do przecięcia przewodu za przyciskiem AC i wpięcia na tym przewodzie styków przekaźnika pomocniczego którego cewką zawiaduje regulator.
Posiadany egzemplarz ma pewne wady, wspominałem w poprzednim poście, może zdecyduję się na kolejny regulator który będzie pozbawiony wad poprzednika - zobaczymy.
Jeśli jakiś pasjonat chce trochę porzeźbić chętnie odpowiem na wszystkie pytania i udzielę wszelkich rad i wskazówek.
Pozdrawiam.
2017-01-10 10:05
  
 
 2010-07-17 17:23:23

Cytat:
2010-07-17 12:04:52, Venom_4x4 pisze:
Wrzuć jakieś fotki, schematy... Wg mnie w klimatroniku wartoby mieć płynną reg obrotów dmuchawy (może być w 2 progach- szybke schładzanie, powolne schładzanie)



bylo w mondeo.
555 + buz 11 np.
lub wytargane z wiertarko -wkretarki

pytanie do posiadaczy AC
czy 2 presostaty sa normalnie zwarte (cablesy brazowe i czrne).

[ wiadomość edytowana przez: CKsrv dnia 2010-07-17 17:35:48 ]
2015-07-10 00:43
  
 
 2010-07-17 15:42:00

Właśnie schematy, opis działania dokładny. Coś co pomoże następnym pasjonatom na działania w tej dziedzinie

-----------------
2022-01-05 11:37
  
 
 2010-07-17 12:04:52

Wrzuć jakieś fotki, schematy...
Wg mnie w klimatroniku wartoby mieć płynną reg obrotów dmuchawy (może być w 2 progach- szybke schładzanie, powolne schładzanie)

-----------------
Nie bierz życia na serio, i tak nie wyjdziesz z niego żywy..
2024-11-22 22:11
  
 
   Następna strona 
[ 1 2 3 4 5 6 7 8 9
 MotoNews.pl » Ford Escort FanKlub

 « Starszy wątek | Nowszy wątek »
 

Regulamin i warunki korzystania z forum | Polityka prywatnoœci

Forum motoryzacyjne udostępnia portal MotoNews.pl. Wszelkie pytania związane z funkcjonowaniem forum prosimy kierować tutaj.


WERSJA RESPONSYWNA FORUM