2010-07-25 00:07:26
No cóż Venom - musisz zacząć od zamontowania klimy bo w przeciwnym wypadku to tak jak lizać lizawkę przez papierek, ale o wskazówkach zawsze można (i warto) pogadać.
Ten panel co to go wrzuciłeś na foto jest lekko na wyrost bo ma praktycznie wszystko regulowane na przyciski czyli elektronicznie tymczasem jak wiadomo w Escorcie wszystko manual. Jak byś się uparł to przerobisz tylko pytanie czy warto? To już pozostawiam rozwadze każdemu indywidualnie.
Jeśli chodzi o mój projekt to nie będę się już rozpisywał jak mam bo błędów kilka jest, skupmy się raczej nad tym jak powinno być i tak finalnie u mnie będzie.
Założenie podstawowe: Minimum ingerencji maximum funkcjonalności, układ jak najprostszy i możliwie najtańszy.
1/ Budowa regulatora
2/ Wykonanie front-panelu
3/ Montaż w samochodzie
ad1/ Regulator trzeba wykonać (zamówić wykonanie), wytyczne do zaprojektowania regulatora:
- konstrukcja układu musi być oparta na minimum dwóch platformach: 1 - przedni panel - wskazanie i sterowanie, 2 - płyta główna i układy wykonawcze z możliwością rozłączania (to ułatwia montaż).
- płyty muszą posiadać złącza umożliwiające podłączenie i swobodne odłączenie od instalacji samochodu.
-regulator musi być w miarę prosty i niezawodny, pracować w zakresie napięć panujących w samochodzie oraz wykazywać odporność na wilgotność, wysokie i niskie temperatury.
Pewnie uznacie, że te sprawy są oczywiste ale zapewniam was że są na pewno bardzo ważne. Dalej już będzie tylko gorzej:
Regulator musi:
- mierzyć temperaturę w minimum trzech punktach pojazdu.
- musi wskazywać uśrednioną temperaturę wnętrza z dokładnością 0,1 stopnia Celsjusza.
- regulacja temperatury w zakresie od 15 do 30 stopni Celsjusza z dokładnością do 1 stopnia.
- histereza 0,2 - 0,3 stopnia.
- na podstawie uśrednionej temperatury włączać i wyłączać przekaźnik pomocniczy w zakresie regulowanej temperatury żądanej.
- musi regulować prędkością wentylatora nawiewu moim zdaniem najlepiej skokowo w 7 zakresach.
- musi umożliwiać płynne zwolnienie prędkości nawiewu od nastawionego stopnia do kolejnego stopnia niżej w miarę obniżania się temperatury średniej w pojeździe do temperatury zadanej.
- musi umożliwiać płynne zwiększenie prędkości nawiewu do nastawionego stopnia w miarę podnoszenia się temperatury średniej w pojeździe powyżej zadanej.
- wskaźnik pracy regulatora możliwa praca klimy temperatura średnia w pojeździe wyższa od zadanej.
Funkcje powyżej powinien mieć a te poniżej mógłby:
- dodatkowy (jeden) czujnik do pomiaru np temperatury na zewnątrz pojazdu (np pod samochodem)
- dodatkowy przycisk umożliwiający przełączenie wyświetlacza na wskazanie z dodatkowego czujnika
- być może dało by radę zrobić to na wyświetlaczu LCD, można by wtedy "pokazać" więcej danych i dodatkowych funkcji.
ad/2 Myślę, że w tym zakresie to już indywidualna sprawa, ja umieściłem regulator pod radiem w miejscu kieszeni na kasety. Mogę przedstawić jedynie propozycję jak może to wyglądać.
Propozycja front-panelu:
- wyświetlacz zielony bądź podświetlany na zielono
- dioda "COLD" (chłodzenie) koniecznie niebieska
- po lewej przyciski +i- umożliwiające skokową zmianę prędkości wentylatora nawiewu
- po prawej przyciski +i- umożliwiające zmianę temperatury zadanej
Tak to wygląda u mnie (na razie oczywiście) czekam na ostateczny projekt frontu:
ad/3 Podłączenie w samochodzie:
- Przekaźnik od zał/wył klimy zainstalowany na przewodzie za włącznikiem AC.
- Regulator (tyrystor???) zainstalowany na przewodzie za włącznikiem nawiewu III stopień (pozostałe 2 stopnie działają jak w oryginale)
- Regulator zasilany np. z gniazda zapalniczki za pośrednictwem osobnego bezpiecznika lub bezpośrednio z +12V aku za dodatkowym wyłącznikiem tak by można było trwale odłączyć regulator od instalacji.
- mógłby być taki przełącznik który w przypadku awarii natychmiast przywróci możliwość korzystania z klimy i nawiewu zgodnie z pierwotnym (oryginalnym) układem.