Forum dyskusyjne ...
forum dyskusyjnedo³±cz do klubulista klubowiczównasze samochody

   rejestracja | zaloguj siê   pomoc

G³upie pytanie - p³yn ch³odz±cy

 Moderowane przez: Karolyna, Kleszczak, kylo32, michno45, zsmarti
 MotoNews.pl » Ford Escort FanKlub

 « Starszy w±tek | Nowszy w±tek »

  
 Sortuj wg daty: 
rosn±co malej±co
 >> w±tek wy¶wietlony od najnowszych wypowiedzi <<  Nastêpna strona 
[ 1 2 3
 Autor 
 2007-11-21 23:06:14

[quote]
2007-11-03 07:44:17, wienia pisze:
Witam Mam bardzo g³upie pytanie jakim p³ynem ch³odniczym zalaæ essiego. Ma byæ to borygo czy borygo eco, ja juz kupi³em borygo eco i teraz sie zastanawiam czy mozna takim go zalac ( chce wymienic caly plyn).


wienia, nie ma g³upich pytañ. Sa tylko g³upie odpowiedzi.
2008-08-27 21:22
  
 
 2007-11-21 22:46:26


Bez wyj±tków zaleca siê wymianê p³ynu, szczególnie jesli chodzi o zwyk³e p³yny typu "Borygo/Petrygo". Je¿eli zalali¶my uk³ad ch³odzenia Forda takim p³ynem, to nale¿y go wymienic zgodnie z instrukcj± producenta p³ynu (co 3 lata) a nie z instrukcj± samochodu (nieprzewiduje siê).

Generalnie przy wyborze p³ynu do naszego samochodu nale¿y zwróciæ uwage na podstawowy sk³adnik. Czy jest to glikol etylenowy czy glikol propylenowy.

95% p³ynów zawiera glikol etylenowy (monoetylenowy). Jego temperatura krzepniêcia to ok -11,5 "C. Temperatura wrzenia ok 186"C.

Stosowanie czystego glikolu etylenowego (koncentrat 100%) jest niewskazane ze wzgledu na nisk± temperaturê krzepniêcia (-11,5"C). Najni¿sz± temperaturê krzepniêcia (krystalizacji/zamarzania) uzyskuje siê przy stê¿eniu ok 68% glikolu w wodzie destylowanej wynosz±c± -68"C.
W naszych warunkach najlepiej sprawdza siê mieszanina 50/50 uzyskuj±c temperaturê krzepniêcia ok -38"C.
Najwygodniej stosowaæ p³yny gotowe.

!!! Glikol etylenowy jest ¶miertelnie toksyczny!!!


Glikol propylenowy nie krzepnie. Wraz z obni¿aniem siê temperatury jedynie obni¿a siê jego lepko¶æ (gêstnieje) do postaci "ki¶lu" przy ok -65"C. Temperatura wrzenia troche ni¿sza wynosi ok 170 "C.

Glikol propylenowy nie jest toksyczny (to nie znaczy jadalny!).


P³yny ch³odnicze zawieraj± (poza podstawowym sk³adnikiem) wiele dodatków poprawiaj±cych ich w³a¶ciwo¶ci u¿ytkowe.

Dodatki antypienne - zabezpieczaj± p³yn przed pienieniem mog±cym zapowietrzaæ uk³ad, powodowaæ kipienie itp.

Dodatki przeciwutleniaj±ce - zabezpieczaja p³yn przed rozpadem chemiczno-biologicznym wywo³anym bakteriami, gniciem, wod± itp.

Dodatki antykorozyjne - przeciwdzia³aj± korozji materia³ów metalowych maj±cych kontakt z p³ynem (stal, ¿eliwo, aluminium, mied¼ i ich stopy)

Stabilizatory (rezerwa alkaliczna) - przeciwdzia³a wzrostowi pH p³ynu przez powstaj±cy w czasie kwas glikolowy o dzia³aniu korozyjnym.


Nowej generacji p³yny oraz te z dopiskiem "ECO" zawieraj± dodatki antykorozyjne na bazie kwasów organicznych, mniej toksycznych i ³atwiel ulegaj±cych biodegradacji w ¶rodowisku.

P³yn nale¿y wymieniaæ regularnie (zgodnie z instrukcja p³ynu lub samochodu tylko je¿eli p³yn jest taki sam jak zaleca producent samochodu) ze wzglêdu na jego stopniowe starzenie siê czyli utratê w³asnosci niskotemperaturowych, antykorozyjnych, zakwaszanie, zamulanie itp.

Przyk³ad:

Skoda- 5 lat, bez limitu km.
Honda- 10 lat, 120 tys. km.
Peugeot- 5 lat, 120 tys. km.
Opel- nie wymienia siê
Seat- nie wymienia sie
Ford (kiedy¶)- nie wymienia siê
Ford (teraz)- 10 lat

Podczas wymiany p³ynu (szczególnie w starszym wózku) nale¿y przep³ukaæ uk³ad ch³odzenia. Polaga to na zlaniu starego p³unu z bloku i z ch³odnicy, zalaniu uk³adu wod± destylowan±, odpaleniem i zagrzaniem p³ynu do normalnej temperatury pracy (ma³a trasa), spuszczeniu wody i nape³nieniu nowym p³ynem w odpowiedniej proporcji lub gotowym.

Jak komu¶ przezszkadza pozosta³osæ w pompie to po otwarciu korków spustowych mo¿e pokreciæ silnikiem (5-10 sekund).

P³yn zamarzaj±c raczej nie rozsadzi przewodów gumowych bo s± elastyczne, a napewno bardziej elastyczne ni¿ cinka ¶cianka w bloku czy g³owicy, która do¶æ ³atwo pêknie zaraz po zamarzniêciu p³ynu.

2008-08-27 21:22
  
 
 2007-11-21 21:33:25

ja u siebie wymienialem plyn w chlodnicy gdzies po7-8 latach i to tylko dlatego bo bylo robione przy ukladzie i nie mialem wtedy org. koncentratu wiec ubytek zostal uzupelniony woda. Potem wymiana plynu i zalalem uklad koncetratem(motorcfafta) z woda (50/50), a w instrukcji obslugi pisze ze nie przewiduje sie wymiany plynu chlodniczego
2012-05-31 09:11
  
 
 2007-11-21 21:26:08

Cytat:
2007-11-21 20:25:07, szurmen pisze:
Producenci p³ynów na ogó³ przewiduj± wymianê p³ynu ch³odniczego co 3 lata.



a jakby mogli to by zalecali wymiane co miesiac przeciez im czesciej Ty wymieniasz plyn tym lepszy biznes dla nich. moj po 8 latach byl nadal zielony, zadnego syfu w nim ani w ukladzie nie bylo.. zadnych problemow z temp w kazdych warunkach. 2 lata to imho przesada, ale jak chceta to wymieniajta mnie sienie chce, tylko sporadycznie dolewam raz na pol roku kilka kropel i jest oki

-----------------
2024-12-07 13:18
  
 
 2007-11-21 21:05:32

Witam ja wymienia³em p³yn po 6 latach i by³ zielony. Spuszcza³em z ch³odnicy, a zeby spuscic z bloku to az odkreci³em rozrusznik aby doisc do koreczka i co nic nie pociek³o wszystko ch³odnica wylecia³o. Teraz mam juz 3 rok cos niebieskiego bo nie pamietam co to by³o i jak cos to bede najwyzej sprawdza³ czy nie zamarza w wyrównawczym bo chyba teraz tez dopiero po 6 latach bede wymienia³, bo czeste wymienianie szkodzi gumom.
2010-09-26 20:08
  
 
 2007-11-21 20:25:07

Producenci p³ynów na ogó³ przewiduj± wymianê p³ynu ch³odniczego co 3 lata.
Ja mia³em wymieniæ w tym roku, ale pech chcia³, ¿e w ci±gu ostatnich 4 miesiêcy mia³em trzy powa¿ne wycieki p³ynu i za kazdym razem dolewa³em nowy. Wiêc mogê przyj±æ, ¿e uk³ad siê w miarê przep³uka³. Raz to by³a nieszczelna pompa wody, drugim razem jaki¶ gumowy w±¿ sparcia³ i siê pola³o. A dzi¶ trzeci -jadê sobie miastem stajê na ¶wiat³ach, a tu taaaaakie piêêêêêêêkne k³êby pary spod machy lec±, ¿e szok... No wiêc wymieni³em dzi¶ wszystkie mo¿liwe gumowe wê¿e.... i znów zala³em ¶wie¿y p³yn...

-----------------
KOBIETA ZA KIEROWNIC¡ JEST JAK GWIAZDKA NA NIEBIE... Ty j± widzisz, ona Ciebie nie!!!
#1406
2011-03-23 22:07
  
 
 2007-11-21 19:40:16

Cytat:
2007-11-21 19:19:03, maciek701 pisze:
plynu nie trzeba wymieniac tak czesto. ciekawe jakim cudem ma on rozsadzic glowice lub blok ? predzej gumowe weze do nagrzewnicy wywali. ja jezdzilem 8 lat na jednym plynie i nigdy nie mialem zadnych problemow. nawet producent nie przewiduje jego wymiany.zeby wymienic caly plyn musialbys wyjac nagrzewnice i pompe wody - chyba nie ma to wiekszego sensu,pozdr [ wiadomo¶æ edytowana przez: maciek701 dnia 2007-11-21 19:20:01 ]



8 lat nie wymienia³e¶ Ale rozumiem ¿e chocia¿ sprawdza³e¶ jego stan

Jak kto dba, tak ma Ja w tym roku ju¿ 2 razy wymieni³em W ka¿dym razie nie jest to raczej powód domy ¿e 8 lat nic...

P³yn siê starzeje, nale¿y go wymieniaæ co jaki¶ czas. Nie jest to kwestia ¿ycia i ¶mierci co 2 lata, ale na bank trzeba kontrolowaæ jego stan i co jaki¶ czas zlaæ ten syf.

A zamarzaj±cy p³yn si³ê ma olbrzymi±. Mo¿e rozsadziæ wiele rzeczy. Wê¿e i owszem, ale ju¿ choæby ch³odnic idzie na pierwszy strza³...



-----------------
www.faveo.com.pl
2013-09-13 14:35
  
 
 2007-11-21 19:35:57

Cytat:
2007-11-21 19:29:46, pepsi_rulz pisze:
p³yn ma to do siebie ze z czasem moze tracic wlasciwosci, np troche wody se biedak wchlonie itd. a jak bedzie jej duzo, to zamarznie. a woda akurat niestety (lub stety) ma te wlasciwosc ze przy zamarzaniu zwieksza objetosc. Sila jest wbrew temu co sie moze wydawac dosc spora.



kolego ja rozumiem, ale weze gumowe puszcza duzo szybciej niz glowica czy blok, wiec to raczej je zamarzajaca woda rozerwie jesli juz poza tym tak jak mowie jezdzilem 8 lat na 1 plynie i nie bylo problemow ...

-----------------
2024-12-07 13:18
  
 
 2007-11-21 19:29:46

Cytat:
2007-11-21 19:19:03, maciek701 pisze:
plynu nie trzeba wymieniac tak czesto. ciekawe jakim cudem ma on rozsadzic glowice lub blok ? predzej gumowe weze do nagrzewnicy wywali. ja jezdzilem 8 lat na jednym plynie i nigdy nie mialem zadnych problemow. nawet producent nie przewiduje jego wymiany.zeby wymienic caly plyn musialbys wyjac nagrzewnice i pompe wody - chyba nie ma to wiekszego sensu,pozdr [ wiadomo¶æ edytowana przez: maciek701 dnia 2007-11-21 19:20:01 ]



p³yn ma to do siebie ze z czasem moze tracic wlasciwosci, np troche wody se biedak wchlonie itd. a jak bedzie jej duzo, to zamarznie. a woda akurat niestety (lub stety) ma te wlasciwosc ze przy zamarzaniu zwieksza objetosc. Sila jest wbrew temu co sie moze wydawac dosc spora.
 
  
 
 2007-11-21 19:20:34

No mój ma narazie niebieskawy kolor
2011-09-05 21:52
  
 
   Nastêpna strona 
[ 1 2 3
 MotoNews.pl » Ford Escort FanKlub

 « Starszy w±tek | Nowszy w±tek »
 

Regulamin i warunki korzystania z forum | Polityka prywatnoœci

Forum motoryzacyjne udostêpnia portal MotoNews.pl. Wszelkie pytania zwi±zane z funkcjonowaniem forum prosimy kierowaæ tutaj.


WERSJA RESPONSYWNA FORUM