2007-11-21 22:46:26
Bez wyj±tków zaleca siê wymianê p³ynu, szczególnie jesli chodzi o zwyk³e p³yny typu "Borygo/Petrygo". Je¿eli zalali¶my uk³ad ch³odzenia Forda takim p³ynem, to nale¿y go wymienic zgodnie z instrukcj± producenta p³ynu (co 3 lata) a nie z instrukcj± samochodu (nieprzewiduje siê).
Generalnie przy wyborze p³ynu do naszego samochodu nale¿y zwróciæ uwage na podstawowy sk³adnik. Czy jest to glikol etylenowy czy glikol propylenowy.
95% p³ynów zawiera glikol etylenowy (monoetylenowy). Jego temperatura krzepniêcia to ok -11,5 "C. Temperatura wrzenia ok 186"C.
Stosowanie czystego glikolu etylenowego (koncentrat 100%) jest niewskazane ze wzgledu na nisk± temperaturê krzepniêcia (-11,5"C). Najni¿sz± temperaturê krzepniêcia (krystalizacji/zamarzania) uzyskuje siê przy stê¿eniu ok 68% glikolu w wodzie destylowanej wynosz±c± -68"C.
W naszych warunkach najlepiej sprawdza siê mieszanina 50/50 uzyskuj±c temperaturê krzepniêcia ok -38"C.
Najwygodniej stosowaæ p³yny gotowe.
!!! Glikol etylenowy jest ¶miertelnie toksyczny!!!
Glikol propylenowy nie krzepnie. Wraz z obni¿aniem siê temperatury jedynie obni¿a siê jego lepko¶æ (gêstnieje) do postaci "ki¶lu" przy ok -65"C. Temperatura wrzenia troche ni¿sza wynosi ok 170 "C.
Glikol propylenowy nie jest toksyczny (to nie znaczy jadalny!).
P³yny ch³odnicze zawieraj± (poza podstawowym sk³adnikiem) wiele dodatków poprawiaj±cych ich w³a¶ciwo¶ci u¿ytkowe.
Dodatki antypienne - zabezpieczaj± p³yn przed pienieniem mog±cym zapowietrzaæ uk³ad, powodowaæ kipienie itp.
Dodatki przeciwutleniaj±ce - zabezpieczaja p³yn przed rozpadem chemiczno-biologicznym wywo³anym bakteriami, gniciem, wod± itp.
Dodatki antykorozyjne - przeciwdzia³aj± korozji materia³ów metalowych maj±cych kontakt z p³ynem (stal, ¿eliwo, aluminium, mied¼ i ich stopy)
Stabilizatory (rezerwa alkaliczna) - przeciwdzia³a wzrostowi pH p³ynu przez powstaj±cy w czasie kwas glikolowy o dzia³aniu korozyjnym.
Nowej generacji p³yny oraz te z dopiskiem "ECO" zawieraj± dodatki antykorozyjne na bazie kwasów organicznych, mniej toksycznych i ³atwiel ulegaj±cych biodegradacji w ¶rodowisku.
P³yn nale¿y wymieniaæ regularnie (zgodnie z instrukcja p³ynu lub samochodu tylko je¿eli p³yn jest taki sam jak zaleca producent samochodu) ze wzglêdu na jego stopniowe starzenie siê czyli utratê w³asnosci niskotemperaturowych, antykorozyjnych, zakwaszanie, zamulanie itp.
Przyk³ad:
Skoda- 5 lat, bez limitu km.
Honda- 10 lat, 120 tys. km.
Peugeot- 5 lat, 120 tys. km.
Opel- nie wymienia siê
Seat- nie wymienia sie
Ford (kiedy¶)- nie wymienia siê
Ford (teraz)- 10 lat
Podczas wymiany p³ynu (szczególnie w starszym wózku) nale¿y przep³ukaæ uk³ad ch³odzenia. Polaga to na zlaniu starego p³unu z bloku i z ch³odnicy, zalaniu uk³adu wod± destylowan±, odpaleniem i zagrzaniem p³ynu do normalnej temperatury pracy (ma³a trasa), spuszczeniu wody i nape³nieniu nowym p³ynem w odpowiedniej proporcji lub gotowym.
Jak komu¶ przezszkadza pozosta³osæ w pompie to po otwarciu korków spustowych mo¿e pokreciæ silnikiem (5-10 sekund).
P³yn zamarzaj±c raczej nie rozsadzi przewodów gumowych bo s± elastyczne, a napewno bardziej elastyczne ni¿ cinka ¶cianka w bloku czy g³owicy, która do¶æ ³atwo pêknie zaraz po zamarzniêciu p³ynu.