Forum dyskusyjne ...
forum dyskusyjnedołącz do klubulista klubowiczównasze samochody

   rejestracja | zaloguj się   pomoc

Klimatyzacja - eksploatacja

 Moderowane przez: Karolyna, Kleszczak, kylo32, michno45, zsmarti
 MotoNews.pl » Ford Escort FanKlub

 « Starszy wątek | Nowszy wątek »

  
 Sortuj wg daty: 
rosnąco malejąco
 >> wątek wyświetlony od najnowszych wypowiedzi <<  Następna strona 
[ 1 2 3
 Autor 
 2016-01-21 00:12:28

Świetny temat, przeczytałem cały wątek i to nawet kilka razy dla lepszego zrozumienia paru farmazonów i... no cóż - postanowiłem "wyprostować" parę rzeczy bo może ktoś kiedyś to wygoogla i wyciągnie masę błędnych wniosków, a więc po kolei.

Klimatyzacji należy używać całym rokiem, w okresie letnim służy głównie do schładzania powietrza, ale najbardziej przydaje się wiosną i jesienią do odparowania szyb, po włączeniu układu w kilkanaście sekund zdejmuje parę ze wszystkich szyb w aucie co realnie przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Zimą również całkiem nieźle potrafi poradzić sobie z zaparowaniem, ustawić należy nawiew na gorące powietrze i włączyć układ klimatyzacji (piszę tu o escorcie oczywiście, który wyposażony był, o ile dobrze pamiętam, tylko w klimatyzację manualną - czyli moim skromnym zdaniem najlepszą z możliwych, bo kiedy chcemy układ włączamy i ma działać, bez zbędnych blokad ze strony czujników temperatury zewnętrznej i wewnątrz auta). Układ odparuje szyby dość szybko nawet przy minus 15 stC pomimo braku załączenia się sprężarki.

Teraz parę słów na temat serwisowania.

Ważne! Wymieniaj filtr kabinowy raz w roku, najlepiej wiosną w okolicach kwietnia - maja. Zaraz po wymianie filtra kabinowego należy układ "odgrzybić", można to zrobić samemu za pomocą pianki nakładanej na filtr i wprowadzanej w kanały powietrzne przez kratki wylotowe w kabinie lub przy pomocy specjalnego spray'a ze środkiem przeciw grzybom i pleśniom i robić to należy zawsze przy wyłączonej klimatyzacji i przy obiegu zamkniętym. Odgrzybianie nie ma sensu bez wymiany filtra kabinowego. Im rzadziej używasz klimatyzacji tym szybciej zalęgną się grzyby i pleśnie.

Dopełnianie klimatyzacji - w zależności od zasobności portfela, można co roku można co kilka lat. Czynnik nie ucieka, nie zużywa się i nie wyparowuje w dziwny sposób, oczywiście zakładając że układ jest szczelny i sprawny. Zaleca się wymianę czynnika chłodzącego co 3-4 lata, ale należy zwracać uwagę gdzie się to robi i jaką maszynę się do tego używa. Często zdarza się że "majster" zna się na klimatyzacji i maszynie do jej serwisowania jak piekarz na fizyce kwantowej. W układzie klimatyzacji oprócz czynnika chłodzącego znajduje się również olej, a na czym polega "dopełnianie" czynnika? Skąd człowiek wie ile go w układzie brakuje? Ano czynnik taki jest wyciągany całkowicie z układu klimatyzacji i mierzona jest jego waga, następnie maszyna sprawdza szczelność układu i wprowadza "nowy" czynnik w ilości odpowiedniej dla danej marki/modelu auta. Problem w tym, że wraz z czynnikiem chłodniczym "wyciągany" jest również olej i jeżeli tego parametru pan majster nie przypilnuje to po kilku dopełnieniach czynnika, w sprężarce zaczyna brakować oleju co przekłada się na mocno przyspieszone zużycie kompresora i w końcu jego awarię - po prostu zatrze się bez smarowania.

Temperatury - jeżeli z kratek leci powietrze o temperaturze 6-8 stC to można śmiało powiedzieć że układ jest w świetnej kondycji, ale nie jest to normą i temperatury mogą być różne. Powyżej 12-14 stC powinno się już pomyśleć o serwisie, bo w mocno upalne dni taki układ nie będzie w stanie w miarę szybko zbić temperatury w aucie.

Podsumowując, klimatyzacja w aucie to świetny wynalazek, niezwykle poprawia komfort podróżowania jak i bezpieczeństwo na drodze ale jak inne "dodatkowe" systemy ciągnie za sobą dodatkowe koszty eksploatacji samochodu.

Na koniec największa bzdura z której uśmiałem się do łez
Cytat:
Grzybki się zalęgną dopiero po kilku latach jak nie wymienisz czynnika




-----------------
Wszystko na co mam ochotę jest albo nieprzyzwoite, albo niemoralne, albo niezdrowe...
2016-02-15 12:11
  
 
 2015-08-12 00:00:33

Złego przyrządu używasz to głupoty wychodzą.
czego temperaturę chcesz mierzyć? powietrza czy kratek wentylacyjnych?
Za wiki:
"Pirometr - przyrząd pomiarowy służący do bezdotykowego pomiaru temperatury. Działa w oparciu o analizę promieniowania cieplnego emitowanego przez badane ciała.
Wszystkie ciała o temperaturze wyższej od temperatury zera bezwzględnego emitują promieniowanie cieplne o podobnej charakterystyce zwanej promieniowaniem ciała doskonale czarnego.
Proste pirometry mierzą ilość energii emitowanej poprzez pomiar temperatury elementu, na który pada promieniowanie."

Jeżeli chcesz zmierzyć temperaturę powietrza użyj prostego termometru na diodzie czy termoparze. wrzuć w dziurę, ustaw mały bieg i czekaj aż się schłodzi do temp. powietrza.
Pirometr pokaże ci temperaturę chwilową elementu na który skierujesz wiązkę. to nie to samo co temperatura powietrza wokoło.


-----------------
Nie bierz życia na serio, i tak nie wyjdziesz z niego żywy..

[ wiadomość edytowana przez: Venom_4x4 dnia 2015-08-12 00:01:18 ]
2024-11-22 22:11
  
 
 2015-08-11 22:10:44

Ja mierzyłem zwykłym multimetrem z sondą temp. i wychodzi od 11 do 13-14 st przy temperaturze na zewnątrz 35+. Tyle że mam uszkodzony zawór rozprężny, a nie mam kiedy wymienić, poza tym nie za bardzo potrzebuje, wystarcza mi jak tak chodzi. Jak masz wszystko sprawne, to poniżej 10 st w escorcie przy ponad 30 stopniach na zewnątrz, jest dobrym wynikiem. Żeby Ci dmuchało -10 stopni, parownik musiałby mieć -15 do -20, co jest raczej nie możliwe, bo by zamarznął i nie przepuszczał przez siebie powietrza.
2020-04-25 22:41
  
 
 2015-08-09 13:28:57

Heh!
Cóż minęło 7 lat od ostatniej odpowiedzi w tym wątku ale temat aktualny więc odgrzewam. Historia potoczyła się tak, że Escort został zakupiony z klimą z czego jestem bardzo zadowolony. Początkowe obawy o koszty eksploatacji okazały się być niepotrzebne. Byłem już raz w ciągu tych 7 lat na konserwacji klimy w ASO Forda. Odgrzybianie, dopełnienie środka (brakowało 100g) naolejenie, koszty 110 PLN (3 lata temu). Przejdę do sedna sprawy:
Jak wiadomo fala upałów jak przetacza się przez kraj skłoniła mnie do zainteresowania się wydajnością klimy, zastanawiałem się czy nie trzeba by odwiedzić serwis w celu dopełnienia środka. Postanowiłem pomierzyć sobie temperaturę powietrza w kratkach nawiewu. Do tego celu użyłem pirometru - i to jest chyba błąd. Pomiar daje mi dziwne - niepokojące wyniki, otóż pirometr oparty na kratce daje wynik -8 / -9 w trybie nawiewu z zewnątrz (klima na 3 stopniu, zamknięte okna i dach, czas pomiaru 1 min), natomiast w trybie recyrkulacji pirometr daje odczyt -13 i mam wrażenie, że gdybym wydłużył czas pomiaru powyżej 1 min osiągnął bym niższą temperaturę.
Poczytałem trochę w necie jaką temperaturę mają inni którzy podobnie jak ja drążą temat wydajności klimy, spotkałem się z różnymi opiniami i różnymi wynikami 5 - 7, 0 - 2, nikt jednak nie używał do pomiaru pirometru... Wydawało mi się, że jednak będzie to najodpowiedniejsze urządzenie do pomiaru powietrza w kratce - może się myliłem niemożliwe jest by temperatura faktycznie schodziła poniżej 0 i to grubo poniżej.
Przestałem teraz myśleć o konserwie klimy bo pomiar pokazuje, że w miarę pracy (recyrkulacja) temperatura w pojeździe spada podobnie spada temperatura w kratce co dobrze świadczy o działaniu klimy w końcu schładza powietrze które jest co raz chłodniejsze. No dziś jak się wsiada do auta w którym jest >40 byśmy oczekiwali że po włączeniu klimy zrobi się zaraz 20 a to i niemożliwe i niezdrowe. Wykonam pomiar przy użyciu tradycyjnego czujnika temperatury i wrzucę dane.
Tymczasem pytam czy ktoś mierzył temperaturę bezpośrednio na kratkach za pomocą pirometru?
2017-01-10 10:05
  
 
 2007-08-28 22:14:08

No i w sumie o to mi się rozchodziło, krótko i na temat.
Dzięki organo! Pozdro4you.
2017-01-10 10:05
  
 
 2007-08-28 21:00:07

Cytat:
2007-08-28 19:22:40, R_O_Y pisze:
No właśnie w aucie 10-letnim to się zgadza tylko że takich z klimą jest mniej niż bez, a to znacznie zawęża pole manewru. Osobiście uważam że klima jest OK tylko troszkę się obawiałem kosztów z tym związanych (nie miałem auta z klimą). pozdro4all


napelnienie raz na 2-3 lata 150zl + filtr przeciw pylkowy i jakis srodek grzybo-bojczy ok 40zl co rok a satysfakcja gwarantowana

Mam i jestem bardzo zadowolony

-----------------
2016-08-17 19:17
  
 
 2007-08-28 19:22:40

No właśnie w aucie 10-letnim to się zgadza tylko że takich z klimą jest mniej niż bez, a to znacznie zawęża pole manewru. Osobiście uważam że klima jest OK tylko troszkę się obawiałem kosztów z tym związanych (nie miałem auta z klimą).
pozdro4all
2017-01-10 10:05
  
 
 2007-08-28 19:01:15

Cytat:
2007-08-28 18:52:34, R_O_Y pisze:
WoW!! A tak najprościej jak się da to jakie są koszty klimatyzacji, napełniania itp. Stoję przed widmem wymiany Escorta na "nowszy model" i rozważam możliwość egzemplarza z klimą.


no to proste ze wez z klima, bo masz wtedy dwie opcje: albo ja masz dbasz i uzywasz albo ja masz ale stwierdzasz ze ci niepotrzebna i nie uzywasz. jak kupisz auto bez klimy to nie masz wyboru - gotujesz sie w korku podczas upalu. a cena watpie zeby byla podyktowana klima lub jej brakiem przy aucie 10letnim

-----------------
2009-07-29 15:50
  
 
 2007-08-28 18:52:34

WoW!!

A tak najprościej jak się da to jakie są koszty klimatyzacji, napełniania itp. Stoję przed widmem wymiany Escorta na "nowszy model" i rozważam możliwość egzemplarza z klimą.
2017-01-10 10:05
  
 
 2007-05-16 08:32:43

Cytat:
2007-05-16 08:23:43, lukas_s pisze:
a z kad wziasc ozon?



Ci co mają takie szafy do napełniania co lepsza firma to ma taki wynalazek


Dezynfekcja fizyczna

Ozonowanie
Ozon jest silnie reaktywnym gazem, zalecanym czasami do stosowania w instalacjach klimatyzacyjnych w celu likwidacji pleśni. Dostępne wyniki badań naukowych wskazują, że ozon w stężeniu nie przekraczającym wartości normatywnych, określanych ze względu na zdrowie ludzi, charakteryzuje się niewielkimi możliwościami w zakresie usuwania z powietrza wewnętrznego: zanieczyszczeń stałych, zapachowych związków chemicznych oraz zanieczyszczeń mikrobiologicznych - wirusów, bakterii oraz pleśni. Nawet w wysokim stężeniu ozon może w niewielkim tylko stopniu oddziaływać (lub w ogóle nie oddziałuje) na zanieczyszczenia biologiczne znajdujące się w porowatym materiale stanowiącym wewnętrzną wykładzinę przewodów (tłumiki hałasu lub izolacja cieplna) lub w płytach stropowych [1].
Natomiast szeroko udokumentowane jest jego szkodliwe oddziaływanie na zdrowie ludzi. Może on wywoływać następujące objawy: kaszel, podrażnienie oczu, nasilenie astmy, zapalenie płuc, zmniejszenie wydajności płuc, uszkodzenie struktury płuc, wzrost wrażliwości na infekcje. Wiele badań potwierdza, że ekspozycja na podwyższone stężenia ozonu powoduje chwilowe zaburzenie funkcji oddechowych, które objawiają się szybkim, płytkim oddechem i ograniczoną zdolnością do głębokiego oddychania [11].
W niektórych pracach sugeruje się, że stosując ozon o niskim stężeniu, można zmniejszyć koncentrację zanieczyszczeń w powietrzu i zahamować rozwój niektórych mikroorganizmów. W rzeczywistości jest to jednak jedynie możliwe w wyniku zastosowania ozonu w stężeniu 5÷10 krotnie przekraczającym jego dopuszczalną koncentrację w powietrzu [20]. Wytwarzany przez generatory ozon może zahamować rozwój niektórych czynników biologicznych tylko wtedy, gdy jest stale obecny w danym środowisku. Niemożliwa jest całkowita dezynfekcja powietrza, o ile nie przekroczy się dopuszczalnego ze względu na zdrowie przebywających ludzi stężenia ozonu [20].
Obecność ozonu może negatywnie wpływać także na rośliny domowe, uszkodzić takie materiały jak guma, izolacja przewodów elektrycznych, tkaniny i dzieła sztuki zawierające delikatne farby oraz barwniki, powodując ich blaknięcie. Ocenia się, że ponad 30% uszkodzeń materiałów wytwarzanych przez ludzi jest spowodowane przez ozon.


-----------------
Uczeni szukając kontaktu z cywilizacjami pozaziemskimi, wysłali w kosmos drogą radiową informację o wartości ludolfiny. Wierzą, że inteligentne istoty spoza Ziemi znają tę liczbę i rozpoznają nasz komunikat. Czy "+" czy "-", zawsze jest Sinus.
2022-05-13 13:39
  
 
   Następna strona 
[ 1 2 3
 MotoNews.pl » Ford Escort FanKlub

 « Starszy wątek | Nowszy wątek »
 

Regulamin i warunki korzystania z forum | Polityka prywatnoœci

Forum motoryzacyjne udostępnia portal MotoNews.pl. Wszelkie pytania związane z funkcjonowaniem forum prosimy kierować tutaj.


WERSJA RESPONSYWNA FORUM