Nowy GR86 jest trzecim globalnym modelem Toyoty z linii GR, czyli prawdziwych samochodów sportowych. Dołącza do GR Supry oraz GR Yarisa i tak jak te auta bezpośrednio korzysta z doświadczeń zespołu TOYOTA GAZOO Racing, wielokrotnego mistrza świata w rajdach i wyścigach.
Nowe coupe będzie przystępnym autem z linii GR, oferując szerokiej grupie klientów dostęp do sportowych osiągów i sportowej charakterystyki prowadzenia. GR86 bazuje na atutach swojego poprzednika, modelu GT86, który Toyota wprowadziła na rynek w 2012 roku, ponowne angażując się w produkcję samochodów sportowych po kilku latach przerwy. GR86 zachował klasyczny układ z silnikiem montowanym z przodu, który napędza tylne koła. Jednostka napędowa to nadal wysokoobrotowy, czterocylindrowy silnik typu bokser, ale o zwiększonej pojemności, większej mocy i wyższym momencie obrotowym. Silnik zestrojono z manualną lub automatyczną skrzynią biegów w taki sposób, by zapewnić płynne, dynamiczne przyspieszanie w pełnym zakresie obrotów.
W pracach rozwojowych nad nadwoziem skoncentrowano się na zmniejszeniu masy oraz dalszym obniżeniu środka ciężkości, by zapewnić ostrzejsze, bardziej bezpośrednie prowadzenie. Zastosowano jeszcze więcej aluminium oraz innych lekkich, wytrzymałych materiałów, by w strategicznych miejscach wzmocnić konstrukcję i zapewnić wysoką sztywność całego auta. Układ zawieszenia także został precyzyjnie dostrojony, by zapewnić wysoką jakość prowadzenia. Inżynierowie z TOYOTA GAZOO Racing wsparli projektantów modelu GR86 przy zoptymalizowaniu elementów nadwozia pod kątem aerodynamiki.
Model GR86 został po raz pierwszy zaprezentowany w kwietniu 2021 roku. Teraz coupe debiutuje w Europie, a w salonach będzie dostępne wiosną 2022 roku. Jego sprzedaż zostanie ograniczona do dwóch lat, co sprawia, że jest to wyjątkowa propozycja dla klientów Toyoty – zarówno entuzjastów sportowej jazdy, jak i kolekcjonerów.
MOC I OSIĄGI
- Znany z modelu GT86 silnik typu bokser ma pojemność zwiększoną do 2,4 litra, by osiągnąć wyższą moc i moment obrotowy, a także lepsze przyspieszenie
- 234 KM/172 kW przy 7000 obr./min, 250 Nm momentu obrotowego i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy (z manualną skrzynią biegów)
- Wolnossący silnik daje poczucie płynnego przyspieszania od niskich do wysokich obrotów
- Manualna i automatyczna skrzynie biegów o sześciu przełożeniach zostały przekonstruowane, by uzyskać jeszcze lepsze przyspieszenie w pełnym zakresie obrotów
PODWOZIE I PROWADZENIE
- Lekkie, sztywne podwozie pozwala na precyzyjne prowadzenie i zdecydowane reakcje na polecenia kierowcy
- W konstrukcji karoserii zastosowano nowe, lekkie i wytrzymałe materiały
- Masa własna taka sama jak w modelu GT86
- Celem było obniżenie położenia środka ciężkości, redukcja masy i balans masy między przodem a tyłem
- Układ kierowniczy, hamulcowy oraz zawieszenie dostrojone do wyższej mocy silnika
STYLISTYKA
- Koncepcja stylistyczna „Funkcjonalne piękno” łączy funkcjonalne właściwości samochodu wyścigowego z elegancją auta drogowego
- Linie GR86 nawiązują do stylistyki GT86 oraz do klasycznych proporcji auta sportowego z silnikiem z przodu i tylnym napędem
- Rozwiązania aerodynamiczne oparte na doświadczeniach TOYOTA GAZOO Racing w motorsporcie
- Projekt wnętrza sprzyja koncentracji kierowcy na prowadzeniu
- Pakowny bagażnik pozwala po złożeniu tylnej kanapy łatwo przewozić komplet kół wyścigowych
MULTIMEDIA
- Szybszy, mocniejszy system multimedialny z ośmiocalowym wyświetlaczem
- Połączenie ze smartfonem przez Apple CarPlay® i Android Auto™
- Wyświetlacz na tablicy wskaźników dostosowuje się do wybranego trybu jazdy; po włączeniu trybu Track na wyświetlaczu pojawia się widok w stylu samochodu wyścigowego
BEZPIECZEŃSTWO
- Wzmocniona struktura nadwozia, bardziej odporna na uderzenia
- Siedem poduszek powietrznych SRS w standardzie
- Dostępny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego zapewnia wysoki poziom wsparcia kierowcy