Planujesz zakup auta z salonu? Wiesz zapewne, że oprócz procedury rejestracji, czeka Cię zakup OC właścicieli pojazdów mechanicznych. Warto pomyśleć także o autocasco. Dowiedz się, ile kosztuje OC i AC nowego samochodu. Czy można jakoś obniżyć składkę? Przeczytaj!
Czy trzeba kupować autocasco dla nowego samochodu?
Według polskich przepisów obowiązkową polisą właścicieli pojazdów mechanicznych jest tylko OC. Oznacza to, że w przypadku aut wyjeżdżających z salonu, oprócz rejestracji w wydziale komunikacji trzeba zadbać o wykupienie polisy OC.
Nie ma obowiązku posiadania AC dla nowego samochodu. To polisa dobrowolna. Jednak, ponieważ auta z salonu mają sporą wartość, wielu właścicieli decyduje się na rozszerzenie swojej polisy samochodowej właśnie o autocasco. Najlepszy jest jak najszerszy zakres, czyli szkody wywołane przez żywioły, zwierzęta i kradzież. Dzięki temu można liczyć na wsparcie finansowe ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego w wielu trudnych sytuacjach.
Jeśli chodzi o autocasco, wyjątkową sytuacją jest finansowanie auta kredytem lub leasing. W tych przypadkach banki i firmy leasingowe mogą narzucać nowemu właścicielowi auta zakup AC. To dla nich forma zabezpieczenia.
Od czego zależy cena ubezpieczenia komunikacyjnego?
Musisz wiedzieć, że na wysokość składki OC czy AC ma wpływ kilka czynników związanych z samym pojazdem, jak i kierowcą oraz zakresem ubezpieczenia. Towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę nie tylko wiek samochodu, ale także markę, model czy wartość auta, a także miejsce zamieszkania kierowcy, jego staż za kierownicą, liczbę dzieci oraz historię ubezpieczeniową itd.
Czy wiesz, że cena OC nowego auta może być niższa od pojazdu starszego? Zakłada się, że sprawne auta się nie psują. Co innego, jeśli chodzi o samochody wiekowe. Jeśli do awarii dojdzie podczas jazdy, może to zwiększyć ryzyko wypadku drogowego.
Taka zasada nie obowiązuje już w przypadku ubezpieczenia AC. Im nowsze auto, tym polisa droższa. Wynika to z tego, że ryzyko ubezpieczeniowe, które szacują towarzystwa, jest wyższe w przypadku wartościowych aut. Chodzi zarówno o koszty naprawy po ewentualnej szkodzie, jak i konieczność wypłacenia wysokich odszkodowań w razie kradzieży (jeśli ubezpieczenie je obejmuje).
Cena polisy samochodowej będzie wzrastać w zależności od jej składników. Im więcej elementów będzie obejmować ubezpieczenie, tym będzie droższe. Oprócz OC czy AC właścicielowi aut często proponowane jest NNW, czy ubezpieczenie assistance oraz inne dodatki np. ubezpieczenie szyb.
Cena AC może zależeć m.in. od zakresu (czy jest to ubezpieczenie pełne, czy tzw. mini AC), sposobu naprawy i użytych części (taniej jest w przypadku części zamiennych). Niekiedy towarzystwa oferują korzystniejszą składkę, jeśli właściciel auta zdecyduje się na tzw. udział własny w szkodzie, a więc pokryje część kosztów np. 10%.
Ubezpieczenie OC w ramach pakietu dealerskiego – czy warto?
W przypadku nowych samochodów możesz skorzystać z tzw. pakietu dealerskiego. To ubezpieczenie, które oferowane jest przy zakupie auta, bezpośrednio w salonie. Wybór takiego pakietu, który z reguły jest bardzo rozbudowany i oferuje zarówno OC, jak i AC, a także NNW czy assistance jest na pewno bardzo wygodny. Nie trzeba martwić się o realizację obowiązku ubezpieczenia OC. Wystarczy podpisać zaoferowaną przez salon umowę i opłacić składkę.
Jednak takie rozwiązanie ma pewne wady. Salon proponuje zazwyczaj tylko jedną ofertę. Nie można więc wybrać zakresu, który interesuje nowego właściciela samochodu. Kolejnym minusem jest cena. Takie polisy są z reguły bardzo drogie.
Trzeba wiedzieć, że nie ma obowiązku zakupu ubezpieczeń w salonie. Korzystniejszym finansowo rozwiązaniem będzie rozejrzenie się za ubezpieczeniem auta z salonu na własną rękę. Dzięki temu nowy właściciel samochodu będzie mógł wybrać dokładnie taką polisę, którą potrzebuje oraz sporo zaoszczędzić.
Ile kosztuje OC i AC nowego samochodu? Przykładowe wyliczenie
Wiedząc, że na to pytanie trzeba odpowiedzieć, znając konkretną sytuację, przeanalizujmy teraz przykład. By wyliczyć składkę OC i AC posłużyliśmy się kalkulatorem OC, dostępnym na CUK.pl. Uwaga! Wyliczenie jest aktualne na początek grudnia 2024 r. Oferty mogłyby być zupełnie inne za kilka miesięcy.
Sprawdziliśmy, jakie oferty zaproponuje kilku znanych ubezpieczycieli Panu Karolowi, który skończył niedawno 35 lat i na koncie ma długi staż za kierownicą oraz wszystkie zniżki. Mieszka w Toruniu i właśnie kupił nową Skodę Octavię (benzyna, pojemność silnika 1498 cm3). Oto kilka ofert, które przedstawił kalkulator:
- mtu24.pl: OC i AC (mini, w zakresie tylko szkody wywołane przez żywioły, wariant kosztorysowy) – 1 434 zł;
- Proama: OC i AC (mini, w zakresie szkody wywołane przez żywioły, zwierzęta i kradzież, wariant ASO) – 2 515 zł;
- Benefia: OC i AC (w zakresie zdarzenia losowe i kradzież, udział własny w szkodzie, wynoszący 10%) – 3 858 zł;
- Trasti: OC i AC (w zakresie wszystkie ryzyka, wariant kosztorysowy) – 5 808 zł;
- Ergo Hestia: OC i AC (w zakresie ryzyka nazwane w umowie, udział własny za szkody powstałe na terenie Białorusi, Mołdawii, Ukrainy i Rosji, wariant ASO, czyli Autoryzowany Serwis Obsługi) – 8 548 zł;
- Trasti: OC, NNW (suma ubezpieczenia: 50 000 zł), AC (w zakresie wszystkie szkody, wariant: sieć partnerska) – 6 419 zł;
- Generali: OC, NNW (suma ubezpieczenia: 50 000 zł), AC (w zakresie wszystkie ryzyka, wariant: ASO) – 7 755 zł;
- TUZ: OC, assistance, AC (w zakresie wszystkie ryzyka, udział własny, wariant: ASO) – 17 455 zł.
Sam widzisz, że ciężko odpowiedzieć na pytanie: ile kosztuje OC i AC nowego samochodu. Towarzystwa ustalają tak różne ceny, że przed zakupem koniecznie trzeba przeanalizować oferty, by nie przepłacić.
Jak zaoszczędzić na OC i AC na nowy samochód?
Jest kilka sposobów, by zapłacić za ubezpieczenie mniej. Pierwszy z nich to porównanie kilku ofert. Najwygodniej zrobić to, wykorzystując internetowe kalkulatory OC, które często oprócz obowiązkowej polisy podają cenę innych ubezpieczeń komunikacyjnych. Dzięki porównaniu kilku wariantów można zaoszczędzić nawet kilkaset złotych! Wszystko dlatego, że towarzystwa mogą same ustalać algorytmy, na podstawie których wyliczają składki, a więc cena OC jednego auta może być różna w kilku firmach.
Innym sposobem na zakup tańszego OC i AC na nowy samochód jest wybór kilku ubezpieczeń jednocześnie. Jeśli chcesz, by Twój samochód z salonu objęty był dobrowolnym ubezpieczeniem autocasco, rozważ zakup pakietu OC i AC. Wtedy zapłacisz mniej niż gdybyś miał kupować te dwie polisy osobno.
Osoby, które kupują pierwszy w życiu samochód i nigdy wcześniej nie ubezpieczały auta, muszą liczyć się z wysoką składką. Wynika to z niezbudowanej jeszcze historii ubezpieczeniowej. By obniżyć cenę ubezpieczenia, można rozważyć współwłasność pojazdu. Jeśli drugi właściciel ma na koncie zniżki za bezszkodową jazdę, dane towarzystwo będzie je uwzględniać przy wyliczaniu składki.
Jeśli do tej pory planowałeś parkować swój nowy samochód na parkingu pod blokiem, rozważ wynajem garażu. Nie tylko ochronisz swoje auto przed działaniem czynników atmosferycznych, ale i utrudnisz złodziejowi kradzież. Dodatkowo towarzystwa ubezpieczeniowe premiują właścicieli garażowanych aut niższymi składkami.
Chociaż opłacenie jednorazowo składki OC i AC na nowy samochód jest sporym wydatkiem, warto to zrobić. Bardzo często towarzystwa ubezpieczeniowe w przypadku rozbicia płatności na raty liczą sobie nieco więcej niż w przypadku płatności całej kwoty.
By obniżyć składkę w przypadku autocasco, można pokusić się o wybór korzystniejszego cenowo zakresu. Ponieważ polisa ma dotyczyć nowego samochodu, którego naprawa mogłaby być kosztowna, nie warto decydować się na okrojony zakres czy rezygnację z naprawy w warsztacie lub ASO przy wykorzystaniu części oryginalnych. Można zastanowić się nad wyborem takiej polisy, która przewiduje udział własny w szkodzie. Oznacza to nieco niższą składkę.