Aby spowodować wypadek lub kolizję wystarczy chwila nieuwagi, nie dziwi więc fakt, że takie zdarzenia to drogowa codzienność. Są to sytuacje stresujące zarówno dla poszkodowanego, jak i sprawcy. Poza napięciem dochodzą również spore wydatki związane z naprawą samochodu.
Jeśli masz wykupioną polisę OC lub AC, ubezpieczyciel zwróci Ci koszty. Jednak najpierw musisz pamiętać o zgłoszeniu szkody. Jak zrobić to poprawnie i otrzymać pieniądze, które Ci się należą?
Jak sporządzić oświadczenie o kolizji?
Dobrą praktyką jest posiadanie w swoim samochodzie wzoru oświadczenia o kolizji – na wszelki wypadek. Jeśli jeszcze takiego nie masz, z łatwością znajdziesz go i pobierzesz ze strony Polskiej Izby Ubezpieczeń. Jakie dane powinny zostać zawarte w oświadczeniu o szkodzie?
- Dane uczestników kolizji (imiona i nazwiska sprawcy oraz poszkodowanego, adresy, numery telefonów, jak również dane z prawa jazdy – numery dokumentów, daty wydania i ważności),
- informacje z polisy sprawcy (nazwa firmy ubezpieczeniowej oraz numer ważnej polisy OC),
- dane świadków kolizji (imię, nazwisko oraz numer kontaktowy),
- jak najdokładniejszy opis zdarzenia, uwzględniający widoczne uszkodzenia pojazdu poszkodowanego,
- podpisy kierowców.
Ile masz czasu na zgłoszenie szkody?
Szkodę do ubezpieczyciela możesz zgłosić w ciągu 3 lat od dnia, w którym się o niej dowiedziałeś. Oczywiście warto zrobić to jak najszybciej. Pamiętaj, im szybciej zgłosisz szkodę, tym prędzej ubezpieczyciel będzie mógł zacząć proces likwidacji – dokona oględzin, sporządzi wycenę i skompletuje niezbędne dokumenty.
Kiedy dostaniesz odszkodowanie?
Ustawowo ubezpieczyciel ma 30 dni na likwidację szkody oraz wypłatę odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego.
W jaki sposób możesz zgłosić szkodę do towarzystwa ubezpieczeniowego?
Szkodę komunikacyjną możesz zgłosić na kilka sposobów:
- online (najbardziej dogodna forma, szkodę zgłaszasz o dowolnej porze, z każdego miejsca. Drogą elektroniczną możesz również przesłać komplet dokumentów do ubezpieczyciela),
- telefonicznie,
- za pośrednictwem poczty tradycyjnej,
- osobiście, w oddziale towarzystwa ubezpieczeniowego.
System BLS – czyli bezpośrednia likwidacja szkody, jak działa?
W przypadku niewielkiej szkody rzeczowej możesz skorzystać z systemu BLS, który działa w ten sposób, że zgłaszasz szkodę do swojego zakładu ubezpieczeń, które bezpośrednio wypłaca Ci odszkodowanie. Zakład ubezpieczeń samodzielnie rozlicza się z ubezpieczycielem sprawcy, nie angażując Cię w cały proces. Pamiętaj jednak, że z systemu możesz skorzystać tylko wtedy, gdy towarzystwa ubezpieczeniowe obu stron – poszkodowanego, jak i sprawcy przystąpiły do programu.
Co zrobić, jeśli nie zgadzasz się z decyzją ubezpieczyciela?
Pamiętaj, że decyzja ubezpieczyciela nie kończy dochodzenia odszkodowania. Masz prawo się odwołać lub wystąpić na drogę sądową, zachowując ustawowe terminy przedawnienia.
Po więcej porad odwiedź https://motoiprawo.pl/