Leasing używanego samochodu pozwala znacząco obniżyć koszty rat leasingowych w porównaniu do nowego pojazdu. Jest to rozwiązanie warte uwagi zwłaszcza dla tych przedsiębiorców, którzy są zainteresowani luksusowym autem z segmentu premium. W artykule wyjaśniamy, jakie warunki trzeba spełnić, aby móc otrzymać w leasingu używany samochód.
Warunki finansowania używanych samochodów
Firmy leasingowe na ogół mniej chętnie finansują samochody używane niż nowe i trudniej w tym przypadku uzyskać dobre warunki leasingu. Umowę zazwyczaj można zawrzeć z zachowaniem trybu uproszczonego. Wystarczy wtedy przedstawić firmie leasingowej wraz z wnioskiem o udzielenie finansowania podstawowe dokumenty rejestrowe firmy, oświadczenie o wynikach finansowych oraz zgodę na weryfikację w bazach biur informacji kredytowej. Podobnie jak w przypadku nowych aut, leasing używanych pojazdów jest udzielany przedsiębiorcom działającym na rynku co najmniej od 6 miesięcy.
Leasingodawcy najczęściej wymagają, aby sprzedawca samochodu używanego wystawił fakturę VAT z naliczonym pełnym podatkiem w wysokości 23%. Firmy leasingowe akceptujące transakcję VAT-marża należą do rzadkości – w takim przypadku oferują przedsiębiorcom mniej korzystne warunki finansowania.
Używane auta w leasingu – maksymalny wiek
Większość firm leasingowych udziela finansowania na samochody nie starsze niż 6 lat. Stosowana jest przez nie ogólna zasada, zgodnie z którą wiek samochodu oraz całkowity okres leasingu nie powinny sumarycznie przekroczyć 10 lat.
Leasing używanego auta a pochodzenie pojazdu
Leasingodawcy zwracają sporą uwagę na pochodzenie pojazdu, w związku z czym wymagają, aby był on sprowadzony od zaufanego dostawcy. Wynika to z faktu, że przez cały okres trwania umowy to leasingodawca pozostaje formalnym właścicielem auta. Chce więc minimalizować ryzyko pozyskania samochodu sprowadzonego nielegalnie, posiadającego ukryte usterki czy obciążonego wadami prawnymi.
Niektórzy leasingodawcy godzą się jedynie na finansowanie aut używanych od autoryzowanego dealera. Można jednak znaleźć finansujących, którzy zaakceptują zakup u importera lub w komisie, a czasami nawet od indywidualnych firm. Ważne jest przy tym, aby były to podmioty, które zajmują się sprzedażą samochodów regularnie, a nie jedynie okazjonalnie. Zwykle nie ma natomiast możliwości wzięcia w leasing używanego auta od osoby prywatnej.
Używane auto w leasingu a opłata wstępna
Leasing samochodów używanych wymaga wniesienia znacznie wyższej opłaty wstępnej – czynszu inicjalnego stanowiącego wkład własny leasingobiorcy. Leasing nowego auta jest możliwy nawet bez wpłaty własnej, podczas gdy pojazd z drugiej ręki wymaga zwykle wkładu własnego na poziomie co najmniej 10-15%. Maksymalnie może być ustalony na poziomie 45% początkowej wartości rynkowej auta.
Ocena stanu technicznego używanego samochodu
Leasing używanego auta wymaga oceny jego stanu technicznego przez rzeczoznawcę, który określa wartość pojazdu. Kosztami takiej usługi – zwykle kilkaset złotych – jest obciążany leasingobiorca. Badanie stanu technicznego przyjmuje jednak w tym przypadku zazwyczaj jedynie pobieżny charakter. Może się okazać, że auto ma ukryte wady, które narażą przedsiębiorcę nie tylko na zawyżone raty, lecz także duże ryzyko awarii i ponoszenia wysokich kosztów w celu ich usunięcia. Dlatego warto dodatkowo przeprowadzić badanie techniczne na własną rękę, np. w zaufanym warsztacie samochodowym.
Ubezpieczenie pojazdu
Właściciele używanych aut, ze względu na ich niską wartość, zwykle rezygnują z zawarcia umowy AC, wykupując jedynie obowiązkowe OC. W przypadku samochodu z drugiej ręki zawarcie obu tych polis stanowi niezbędny warunek zawarcia umowy leasingu.
Leasing używanego auta sprowadzanego z zagranicy
Polscy przedsiębiorcy chętnie wybierają używane auta importowane, do czego motywuje ich zwłaszcza ich lepszy stan techniczny w porównaniu do pojazdów poruszających się po polskich drogach. Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w 2019 roku sprowadzono do Polski ponad milion aut używanych. Zdecydowanie największy udział w imporcie do naszego kraju mają Niemcy, a następnie Francja i Belgia. Dane te wskazują również marki, których używane pojazdy najczęściej leasingują polscy przedsiębiorcy. Najpopularniejszy jest leasing Volkswagena, a zwłaszcza takich modeli jak Volkswagen Golf, Volkswagen Passat oraz Volkswagen Polo.
Samochód używany można sprowadzić do Polski na własną rękę, a następnie sprzedać firmie leasingowej, po czym wziąć od niej w leasing. W takim przypadku zostanie zwarta umowa leasingu zwrotnego. Inną opcją jest importowanie pojazdu za pośrednictwem komisu, który sprowadzi go, dopełni wszelkich formalności, a następnie sprzeda firmie leasingowej. Komisy za taką usługę pobierają jednak wysokie prowizje. Można również skorzystać z oferty firmy leasingowej, która sprowadza używane samochody z krajów UE w ramach Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towaru (WNT). Rozwiązanie to pozwala uniknąć ryzyka związanego z wyborem dostawcy, czasochłonnych formalności, zagranicznej wyceny czy transportu na lawecie – wszystkim tym zajmuje się leasingodawca. Można ponadto w takim przypadku uniknąć wysokich kosztów pośredników.
Leasing samochodów poleasingowych
Korzystnym rozwiązaniem może być wzięcie w leasing auta poleasingowego. Takimi pojazdami często dysponują firmy leasingowe, ponieważ nie każdy przedsiębiorca decyduje się na wykup, a niektórzy zwracają samochód przedwcześnie, np. w związku z nieterminowym spłacaniem rat.
Wzięcie w leasing samochodu poleasingowego pozwala ograniczyć ryzyko, że używany pojazd będzie cechował się złym stanem technicznym. Wyższe bezpieczeństwo wiąże się z tym, że wiek aut poleasingowych zwykle nie przekracza kilku lat. Jednocześnie były one kupione w autoryzowanym salonie, a ich historia jest szczegółowo udokumentowana, m.in. w zakresie napraw i przeglądów.
Poprzedni leasingobiorca był zarazem zobowiązany do używania pojazdu zgodnie z umową, co zwykle wiąże się z koniecznością:
- jego serwisowania w autoryzowanych warsztatach,
- regularnej wymiany płynów i części eksploatacyjnych,
- używania zgodnie z przeznaczeniem i bez możliwości udostępniania osobom trzecim.
W przypadku zwrócenia auta w znacznie pogorszonym stanie, przedsiębiorca zostałby zobowiązany do wniesienia dodatkowej opłaty z tego tytułu.