Prezentując po raz pierwszy Passata W8 na 71 Genewskim Salonie Motoryzacyjnym Volkswagen podkreślił swoją obecność w segmencie premium samochodów wyższej klasy średniej.
Kompaktowy, czterolitrowy i ośmiocylindrowy silnik w Passacie W8 jest całkowicie nową konstrukcją. Ta nadzwyczaj komfortowa i dynamiczna jednostka napędowa osiąga moc 202 kW ( 275 KM) i rozwija maksymalny moment obrotowy wynoszący 370 Nm już przy 2750 obr/min. Passat W8 może poruszać się z maksymalną prędkością 250 km/h. Do wyposażenia seryjnego tego modelu należy napęd na wszystkie koła - 4MOTION.
Pod względem technicznym ośmiocylindrowy silnik Passata bazuje na serii silników V-/W-. "V" oznacza układ widlasty cylindrów, natomiast "W" - podwójny układ widlasty. Najważniejszą cechą konstrukcyjną tego rozwiązania jest wyjątkowo zwarta budowa.
Z zewnątrz można rozpoznać nowego Passata W8 między innymi dzięki podwójnej, chromowanej rurze wydechowej, dodatkowym chromowanym listwom, seryjnie montowanym reflektorom Bi-xenon oraz 17-calowym obręczom kół ze stopów metali lekkich.
Wnętrze Passata W8 różni się od wyposażenia standardowego pozostałych modeli przednimi i tylnymi poduszkami powietrznymi chroniącymi głowę, chromowanymi i drewnianymi aplikacjami, niepowtarzalną i wyjątkowo szlachetną skórzaną tapicerką siedzeń, komputerem pokładowym oraz elektronicznie regulowaną klimatyzacją (Climatronic). Ponadto Passat W8 jest zabezpieczony przed kradzieżą alarmem nadzorującym także wnętrze pojazdu.
Passat W8 będzie dostępny na rynku europejskim w drugiej połowie 2001 roku, jako limuzyna i Variant. Model ten ze stałym napędem na wszystkie koła będzie kosztował na rynku niemieckim 79 602,28 DM oraz 81 851,49 DM (Variant).