Na rynku dostępne są często dziesiątki różnych modeli opon do każdego samochodu – ich ilość może być przytłaczająca. Jednak wybór dobrych gum to ważna decyzja, mająca realny wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze. W końcu opony to jedyny punkt styku auta z jezdnią – decydują o skuteczności hamowana i przyczepności auta.
Dobre dobrane opony to inwestycja w nasze bezpieczeństwo – opony są jedynym elementem styku samochodu z nawierzchnią i to od ich jakości zależy, jak samochód będzie się zachowywał na drodze. Będzie to miało szczególne znaczenie w niemożliwych do przewidzenia podbramkowych sytuacjach. Właściwości i jakość opon wpływają zarówno na komfort prowadzenia pojazdu, jak i na skuteczność w unikaniu wypadków czy stłuczek podczas trudnych sytuacji na drodze.
– Opony są bardzo ważną częścią wyposażenia samochodu w zakresie bezpieczeństwa. Co więcej, są jedynym elementem systemu bezpieczeństwa samochodu, który dotyka drogi. Opony to skomplikowany technicznie produkt, który musi godzić przeciwstawne wymagania – takie jak przyczepność, wytrzymałość czy odporność na aquaplaning, Mają wiele parametrów, które możemy porównywać i skupiać się na tych, które są dla nas najważniejsze – warto czytać wyniki niezależnych testów i porozmawiać z doświadczonymi serwisantami. Nie ma jednak żadnego znaczenia, czy w momencie zakupu opony mają kilka dni czy kilka lat – nie są produktem spożywczym, nie mają określonego dopuszczalnego okresu magazynowania. Opony wyprodukowane nawet kilka lat temu, ale przechowywane w odpowiednich warunkach, zachowują wszystkie swoje właściwości – są fabrycznie nowe. Zmiany fizykochemiczne zachodzą głównie podczas użytkowania i spowodowane są rozgrzewaniem się ich w trakcie jazdy i napięciem wynikającym z ciśnienia, deformacjami i innymi czynnikami, które nie występują w procesie przechowywania opon – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Po pierwsze – nie kupuj używanych opon!
Nawet opony klasy premium na nic się nie zdadzą, jeśli kupujemy je używane, o nieznanej historii. Poprzedni użytkownik mógł jeździć ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach, co doprowadziło do nadmiernych przeciążeń, przegrzania i uszkodzenia warstw wewnętrznych ich ścian bocznych. Te istotne, nieznane nam wady mogą doprowadzić do rozerwania gumy w czasie jazdy! Na oko jesteśmy w stanie ocenić jedynie głębokość bieżnika kompletu i stwierdzić szczelność, brak przetarć, pęknięć oraz wybrzuszeń na boku opony – nie oznacza to jednak, że komplet ogumienia nadaje się do dalszej, bezpiecznej eksploatacji. Oszczędności związane z kupnem używanych opon są jedynie pozorne – stanowią one zagrożenie na drodze, a za ich wybór możemy przepłacić zdrowiem i życiem swoim oraz naszych bliskich. Nowe opony klasy budżetowej będą o wiele lepszym wyborem niż komplet z drugiej ręki.
Czytaj etykiety
Od kilku lat europejscy kierowcy – dzięki etykietom przyklejanym w widocznym miejscu na bieżniku – mogą już przy kupnie opon porównać podstawowe parametry ogumienia. Pamiętajmy, że opony różnych segmentów – premium, średnie, budżetowe – znacząco różnią się między sobą, jeśli chodzi o hamowanie na mokrej drodze, efektywność paliwową czy hałas. Czy wiesz, że różnica w efektywności paliwowej między klasą A i G to nawet 7,5% w ilości zużytego paliwa? Różnica między oponami klasy A i G w przypadku drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy 80 km/h to nawet 18 m – to są cztery długości samochodu średniej klasy .
Dobierz właściwe parametry – według Twoich wymagań i rodzaju samochodu
Rozmiar opon nie może być dowolny i nie służy tylko estetyce – producenci samochodów ustalają odpowiedni rozmiar ogumienia do każdego modelu auta, a nawet do każdej wersji silnikowej, które różnią się pomiędzy sobą parametrami i osiągami. To, na jakich oponach producent homologował swój pojazd w UE, znajdziemy w instrukcji obsługi. Są tam wszelkie dane, które pozwolą znaleźć odpowiedni rozmiar i typ opony. Jeśli nie chcesz się z tego doktoryzować, porozmawiaj ze specjalistami z renomowanego serwisu – najlepiej takiego, który ma Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
Jakie parametry są opisane na oponie? Gdy na kole znajduje się oznaczenie np. 215/55R16 91T, to:
- 215 – oznacza podaną w milimetrach szerokość mierzoną pomiędzy bokami opony;
- 55 – wskazuje wysokość profilu, czyli wartość procentową, która wyraża wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku jest to 55%, czyli ok. 118 mm;
- R16 – R oznacza typ opony, w tym przypadku radialną. 16 sygnalizuje średnicę osadzenia na feldze, która podawana jest w calach;
- 91 – przedstawia indeks nośności, czyli wartość maksymalnego obciążenia jednej opony przy zachowaniu prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu;
- T – wskazuje indeks prędkości, który informuje nas o maksymalnej prędkości z jaką pojazd może się bezpiecznie poruszać, gdy ma zamontowaną daną oponę.
Sprawdź oznaczenia na oponach
-
Symbole znajdujące się na oponach pomagają świadomie podjąć decyzję zakupu kompletu ogumienia. Najważniejsze spośród oznaczeń to:
- Symbol E.C.E – oznacza homologację europejską, która dopuszcza ogumienie do użytku na drogach UE. Opony dostosowane do wymogów unijnych gwarantują bezpieczną jazdę;
- Numer DOT – zakodowane oznaczenie producenta, fabryki oraz daty produkcji służące identyfikacji partii produkcyjnej opon;
- Symbol alpejski (płatek śniegu na tle gór) – bardzo istotny element opon zimowych i całorocznych – jedyny oficjalny symbol tego, że opony przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych i uzyskały homologację zimową.