Polski elektryczny van ze Zgorzelca - finał projektu E-VAN

Polski elektryczny van ze Zgorzelca - finał projektu E-VAN06.02.2022
W Zgorzelcu powstanie fabryka polskich vanów elektrycznych? Zakończył się kolejny etap projektu E-VAN, NCBiR.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w zeszłym roku wyłoniło cztery firmy, które przeszły do kluczowego etapu programu E-VAN, mającego wspierać produkcję polskich nowoczesnych samochodów dostawczych. Najwięcej punktów zebrała wówczas spółka Innovation AG, pracująca od kilku lat nad rozwojem elektrycznych pojazdów, w ramach Zgorzeleckiego Klastra Efektywności Energetycznej. 26 stycznia tego roku zakończył się drugi etap projektu, w wyniku którego dwie firmy finalnie przygotują prototypy pojazdów (jeden elektryczny i jeden wodorowy).

E-VAN Innovation AG

Opracowane w ramach programu pojazdy mają mieć ładowność przynajmniej 1 tony i możliwość pokonania na jednym ładowaniu 250 km (w przypadku auta na baterie) lub 400 km (w przypadku pojazdu z wodorowym ogniwem paliwowym – FCEV).

E-VANEM zainteresowanych było kilkanaście firm i konsorcjów z całej Polski. Miały one pokazać wstępną koncepcję techniczną i biznesową, udowodnić, że mają potencjał badawczo-rozwojowy, są w stanie zaprojektować pojazd spełniający warunki konkursu i dostarczyć kluczowe elementy. Dziś na stole w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju leżą już gotowe dokumentacje, na bazie których budowane będą pierwsze pojazdy.

E-VAN Innovation AG

Zwycięska spółka Innovation AG

Firma zadeklarowała zasięg pojazdu, na jednym ładowaniu, większy niż wymagania NCBiR. Zostanie on osiągnięty dzięki bardzo wysokiej sprawności wszystkich elementów pojazdu. Złożona w środę dokumentacja potwierdza wcześniejsze założenia spółki. Zgodnie z nią, zgorzelecki projekt składa się z blisko 5 tys. części, z czego 2/3 pochodzi od polskich dostawców. Warto podkreślić, że nowoczesny i atrakcyjny wygląd vana jest też dziełem polskiego biura projektowego.

E-van w wykonaniu Innovation AG będzie nową, autorską produkcją, wyposażoną w jeden z najnowocześniejszych na świecie systemów zarządzania pojazdem elektrycznym oraz w unikalny system kinetycznego odzyskiwania energii. Pojazd otrzyma też autorski system zarządzania ciepłem, uwzględniający komfort pracy kierowcy i niskie zużycie energii, oparty o pompę ciepła. Zgorzelecki projekt zakłada zastosowanie nowoczesnych kompozytów węglowych, dzięki czemu pojazd będzie ważył jedynie 2,3 tony, co jak na dostawczego elektryka jest bardzo dobrym wynikiem.

E-VAN Innovation AG

- E-VAN zaprojektowany przez Innovation AG to aż w 70% na tzw. „local content”. Warto to podkreślić, ponieważ w odróżnieniu do innych pomysłów na narodowy samochód elektryczny, nasz ma szansę być faktycznie polską konstrukcją. Zaprojektowaliśmy całkowicie nowe auto, z własną ramą, własną kabiną i własnym zawieszaniem. Nasi konstruktorzy opracowali też autorski system zarządzania pojazdem.

Można powiedzieć, że polski startup z tłem rajdowym i klastrowym, przy wsparciu NCBiR, stworzył projekt gotowy do komercjalizacji. Przeprowadziliśmy szereg testów i badań głównych technologii, które pozwolą na budowę fabryki opartej o polską myśl techniczną. W przypadku E-VANA proces postępuje znacznie szybciej niż przy Izerze. Dodam, że Innovation AG ma już za sobą wiele projektów związanych z elektromobilnością i ekoknowersją, realizowanych dla rynkowych potentatów. Nasze pojazdy przejechały już setki tysięcy kilometrów. – komentuje Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG.
E-VAN Innovation AG

- Firma Innovation AG ma wieloletnie doświadczenie w ekokonwersji, co daje duże, a przede wszystkim realne, szanse na powodzenie w realizacji projektu E-VAN. Jej samochody dostawcze i terenowe jeżdżą na co dzień chociażby dla firm takich jak Inpost, czy KGHM, dzięki czemu firma cały czas zbiera nowe dane i może, na wdrożonych już produktach, wprowadzać ulepszenia.

W projekcie E-VAN spółka zamierza wdrożyć m.in. innowacyjny system inteligentnego sterowania hamowaniem regeneracyjnym, a także wykazała się kreatywnym podejściem do modelu biznesowego, który po kilku latach eksploatacji baterii w elektrycznym vanie zapewnia jej dalsze funkcjonowanie jako element magazynów energii. Takie podejście redukuje koszty dzięki, czemu cały projekt staje się bardziej efektywny ekonomicznie – ocenia Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
E-VAN Innovation AG

Podstawowe dane - trzeba przyznać, że imponujące:

  • 2300 kg
  • 4900 części
  • Z czego około 3000 jest od polskich dostawców
  • Local content - 70% wartości pojazdu
  • Design polski
  • Ponad 300km z pełnym załadunkiem (tona)
  • Własna rama, własna kabina, własne zawieszanie ,
  • System zarządzania pojazdem
  • Unikalny system kinetycznego odzyskiwania energii
  • Autorski system zarządzania ciepłem w pojeździe , oparty o pompę ciepła. Z uwzględnieniem komfortu pracy kierowcy i niskiego zużycia energii.
E-VAN Innovation AG

O Innovation AG zrobiło się głośno pod koniec 2018 r., kiedy spółka zaprezentowała „Sokoła 4x4”, czyli pierwszy polski w pełni elektryczny pojazd stworzony metodą ekokonwersji oraz ogłosiła plany startu zbudowanym przez siebie elektrycznym autem w Dakarze.

Co prawda, pandemia pokrzyżowała sportowe plany, ale inżynierowie ze Zgorzelca czasu nie zmarnowali – na bazie ekokonwersji stworzyli samochody, które znalazły zastosowanie w kopalniach oraz w pracy na „ostatniej mili” dla InPostu. Pod koniec 2020 roku w Hubie Innowacji Innovation AG powstało pierwsze w Polsce elektryczne pogotowie energetyczne, które już obsługuje największą polską farmę fotowoltaiczną.

Źródło: Dział Prasowy Smartgmina