Jak jeździć bezpiecznie z bagażnikiem rowerowym na hak? Poznaj kilka zasad!

Bagażnik rowerowy na hak04.11.2024
Bagażnik rowerowy na hak holowniczy to jedno z najbardziej przydatnych akcesoriów, w jakie może zaopatrzyć się każdy użytkownik haka samochodowego. Jaki model wybrać?

Bagażnik rowerowy na hak holowniczy to jedno z najbardziej przydatnych akcesoriów, w jakie może zaopatrzyć się każdy użytkownik haka samochodowego. To prosty sposób na to, by zabrać swoje rowery w trasę i aktywnie spędzić weekendowy, czy wakacyjny wyjazd. O czym należy pamiętać, gdy jedziemy z platformą rowerową na haku i jak przygotować się do takiej podróży? Sprawdź nasz artykuł - dzisiaj przyjrzymy się właśnie tym kwestiom, więc jeśli chcesz poznać zasady bezpiecznej jazdy z rowerami na haku – zapraszamy do czytania!

Bagażnik rowerowy na hak a przepisy – o czym należy pamiętać?

Podstawą jazdy samochodem jest znajomość przepisów ruchu drogowego. Nie inaczej wygląda to w przypadku poruszania się z bagażnikiem rowerowym na haku, więc przed jego montażem i wyruszeniem w drogę warto sprawdzić obowiązujące prawo, by nie narazić się na przykre konsekwencje podczas kontroli drogowej. Na jakie przepisy należy zwrócić szczególną uwagę? Kluczowe jest tutaj Obwieszczenia ministra infrastruktury i budownictwa z dnia 27 października 2016 r. w sprawie […] warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Bagażnik rowerowy na hak

Przede wszystkim – bagażnik rowerowy na hak powinien być wyposażony w działający, kompletny zestaw oświetlenia. Z reguły większość bagażników rowerowych posiada swoje listwy świetlne, ale sama ich obecność nie gwarantuje pełnego i przepisowego działania. Dlaczego?

Za działanie świateł w platformie rowerowej na haku odpowiada w głównej mierze wiązka elektryczna haka – to ona odbiera informacje o aktualnie używanych światłach w pojeździe i za pomocą wtyczki przekazuje je do bagażnika. Jeśli Twoje auto lub platforma rowerowa będą wyposażone we wtyczkę wiązki w wersji 7-PIN – niestety nie możesz liczyć na przepisową jazdę. Tego typu wiązka nie jest w stanie odbierać ani przekazywać informacji o światłach cofania i niestety nie ma na to prostego rozwiązania – konieczna jest wymiana elektryki haka lub samego bagażnika. Istnieją co prawda przejściówki haka z 7 na 13 pinów, jednak w dalszym ciągu takie połączenie nie zadziała poprawnie, jeśli chodzi o światła.

Kolejną ważną rzeczą w przypadku jazdy z uchwytem rowerowym na haku jest widoczna tablica rejestracyjna. Oczywiście w większości przypadków po zamontowaniu bagażnika Twoja rejestracja zostanie zakryta, dlatego producenci platform umieszczają w swoich produktach dedykowane miejsce na duplikat tablicy. Można go otrzymać w odpowiednim urzędzie komunikacji po złożeniu właściwych dokumentów i złożeniu opłaty, która na moment pisania tego artykułu wynosi 52,50 zł (40 zł za duplikat tablicy rejestracyjnej i 12,50 zł za znaki legalizacyjne).

Kula haka za wysoko lub za nisko – co robić?

Przepisy dotyczące bagażników rowerowych mamy już za sobą. Sprawdźmy teraz, co ustawodawca narzuca na nas w kwestii samego haka holowniczego. Jednym z kluczowych aspektów jest tutaj prawidłowa wysokość kuli holowniczej. Jest ona jasno określona w przepisach (EKG ONZ nr 55) i wynosi od 350 do 420 mm nad ziemią. Należy pamiętać o tym, że wysokość haka nie jest stała – zmienia się w zależności od ładunku w samochodzie. Jeśli zapakujesz do auta ciężkie bagaże na wakacyjną wycieczkę, kula holownicza obniży się wraz z zawieszeniem pojazdu. Prawidłowa wysokość kuli haka z bagażnikiem rowerowym to także istotna sprawa pod kątem Twojego bezpieczeństwa – w najgorszym wypadku zbyt nisko ustawiony bagażnik może zahaczyć o próg zwalniający, czy wyższy krawężnik.

Co zrobić w sytuacji, kiedy kula holownicza jest za wysoko lub za nisko, by zmieścić się w wymaganych przepisach i zachować odpowiedni poziom bezpieczeństwa? Z pomocą mogą Ci przyjść adaptery do zmiany wysokości kuli haka holowniczego dostępne w sklepie HAK-HOL. Za ich pomocą w łatwy sposób uzyskasz odpowiednią wysokość kuli i w razie potrzeby na bieżąco będziesz mógł ją regulować w trakcie podróży.

Platforma rowerowa na hak

Platforma rowerowa na hak – maksymalny załadunek

Kiedy będziesz szykował się na wyjazd z bagażnikiem rowerowym, koniecznie zwróć uwagę na ciężar bagażnika i jego załadunku. Jest to istotne z dwóch powodów:

  • Każdy bagażnik rowerowy na hak ma przewidziany maksymalny poziom załadunku – dotyczy to zarówno maksymalnej wagi jednego roweru, jak i łącznej masy wszystkich „dwóch kółek” zamontowanych na platformie.
  • Każdy hak holowniczy ma określony maksymalny nacisk pionowy na kulę. Oznacza się go literą S – jeśli więc Twój hak ma w parametrach wypisane przykładowo S = 150 kg, nie możesz przekroczyć tej wartości.

Pamiętaj, by uwzględnić przy obliczeniach również masę samego bagażnika rowerowego. Weźmy pod lupę prosty przykład – Twój hak ma maksymalny nacisk pionowy na poziomie 50 kilogramów, natomiast trzy rowery, które planujesz nim przewozić mają po 15 kilogramów każdy. Teoretycznie wszystko się zgadza – rowery ważą łącznie 45 kilogramów, więc nie przekraczają maksymalnego nacisku pionowego S haka. Co jednak, jeśli sam bagażnik waży 10 kilogramów? To już 5 kilogramów wykraczających poza możliwości kuli. Zwróć na to uwagę, by zachować pełnię bezpieczeństwa.

Bagażnik się nie otwiera, kiedy jest zamontowany uchwyt rowerowy? Prosty sposób

Podczas korzystania z bagażnika rowerowego na hak możesz natrafić na jeszcze jeden problem – dostęp do bagażnika samochodu po montażu platformy. Dosyć często zdarza się, że załadowany uchwyt skutecznie blokuje tylną klapę pojazdu i uniemożliwia dostęp do przestrzeni ładunkowej. To najczęściej przypadłość busów, jednak zdarza się również w przypadku samochodów osobowych. Może też zdarzyć się taka sytuacja, że pomimo otwarcia klapy z bagażnikiem rowerowym na haku dostęp do tyłu pojazdu będzie mocno utrudniony, ze względu na rowery zbyt blisko zderzaka. Czy jest jakieś rozwiązanie tych problemów?

Platforma rowerowa na hak

Jak najbardziej. Po raz kolejny z pomocą przychodzi sklep HAK-HOL i moduł obrotowy do bagażnika rowerowego na hak LEMET SWINGY. To bardzo proste urządzenie, które pozwoli Ci na komfortowy dostęp do bagażnika, niezależnie od tego, jakim pojazdem się poruszasz. Jego zasada działania jest następująca: na Twoją kulę nakładasz głowicę z modułem obrotowym. Jest ona identyczna jak głowice stosowane w samych bagażnikach rowerowych i w pełni uniwersalna – zamontujesz ją na każdej europejskiej kuli haka (o średnicy 50 mm). Na końcu mechanizmu obrotowego znajduje się dodatkowa kula holownicza i to właśnie na nią montuje się bagażnik rowerowy. Po odbezpieczeniu moduł można rozłożyć i wygodnie odsunąć na bok samochodu, co umożliwi komfortowy dostęp do tyłu auta bez konieczności demontażu platformy. Co ważne LEMET SWINGY uchyla się w prawo, więc w kierunku pobocza – korzystanie z niego będzie więc bezpieczne nawet na krótkim postoju przy ruchliwej drodze.

Platforma rowerowa na hak

Pamiętaj o tych zasadach, by wygodnie podróżować z uchwytem rowerowym na haku!

Znasz już podstawowe zasady bezpieczeństwa przy jeździe z bagażnikiem rowerowym na hak holowniczy. Przed wyruszeniem w drogę koniecznie sprawdź, czy Twój bagażnik obsługuje wszystkie światła oraz jest prawidłowo zamontowany. Nie zapomnij także o wyliczeniu maksymalnej wagi przewożonych rowerów wraz z samym bagażnikiem!

Jeśli po montażu bagażnika nie da się otworzyć drzwi do samochodu lub uchwyt jest zbyt blisko ziemi, pomogą Ci akcesoria do haka ze sklepu HAK-HOL. To doświadczony dystrybutor haków i akcesoriów, które mogą Ci pomóc w każdej podróży. Znajdziesz tam też bagażniki rowerowe na hak i inne przydatne przedmioty!