Najnowsze rezultaty testów Euro NCAP

Najnowsze rezultaty testów Euro NCAP28.11.2001
Rezultaty testów ośmiu samochodów rodzinnych, dwóch małych samochodów rodzinnych, nowej Hondy Civic Stream i Rovera 25 zostały ogłoszone na konferencji prasowej w Barcelonie ...

Najnowsze rezultaty testów Euro NCAP 1 Rezultaty testów ośmiu samochodów rodzinnych, dwóch małych samochodów rodzinnych, nowej Hondy Civic Stream i Rovera 25 zostały ogłoszone na konferencji prasowej w Barcelonie, zorganizowanej przez Euro NCAP i katalońską organizację monitoringową RACC. Organizacje biorące udział w Euro NCAP to m.in. ministerstwo transportu Szwecji, Holandii, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Katalonii oraz Komisję Europejską, Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), Alliance Internationale de Tourisme (AIT), Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) i International Consumer Research and Testing (ICRT).

Najnowsze rezultaty testów Euro NCAP 2 Renault Laguna pozostało jedynym samochodem, który uzyskało pięciogwiazdkowy rezultat w niezależnych testach zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP.

Honda po raz kolejny pokazała, iż podczas powstawania projektu duży nacisk kładzie także na ochronę pieszych – Civic Stream uzyskała w teście trzy gwiazdki.

Max Mosley, przewodniczący Euro NCAP i prezes FIA komentuje: "W 1997 roku, gdy Euro NCAP po raz pierwszy testowało samochody rodzinne, tylko jeden na 13 modeli uzyskał status czterech gwiazdek. Dziś - dla odmiany - spośród 19 testowanych samochodów rodzinnych jeden uzyskał 5 gwiazdek a 12 cztery gwiazdki. Jest to najlepszy dowód na to, że cel Euro NCAP, jakim było stworzenie rynku na bezpieczne samochody, został osiągnięty.

Najnowsze rezultaty testów Euro NCAP 3 Mimo znacznej poprawy ogólnego poziomu bezpieczeństwa, niektóre auta nie poradziły sobie w testach Euro NCAP. Hyundai Elantra i Alfa Romeo 147 szczególnie źle wypadły w testach badających bezpieczeństwo pasażerów na przednich siedzeniach. Alfa Romeo 147 osiągnęła jedynie 20% maksymalnej oceny i jest to jeden z najgorszych wyników w Euro NCAP.

Poza osiągnięciami Hondy w kwestii ochrony pieszych niewiele się poprawiło. BMW 3 uzyskało tylko jedną gwiazdkę w teście badających bezpieczeństwo pieszych w kontakcie z autem, co jest wartością raczej rozczarowującą. Renault Laguna pozostał jedynym samochodem wyróżnionym pięcioma gwiazdkami przez Euro NCAP lecz ufam, że producenci, którzy poważnie traktują bezpieczeństwo swych klientów w przyszłości poprawią swój wynik i osiągną 5 gwiazdek."

Najnowsze rezultaty testów Euro NCAP 4 Rezultaty testów skomentowały także inne organizacje członkowskie Euro NCAP – Guido Adriaenssens, szef ICRT stwierdził: "Mimo, iż serie testów potwierdziły wkład Euro NCAP w podniesienie poziomu bezpieczeństwa w aktualnie produkowanych samochodach, zaskoczeniem były kiepskie wyniki w testach zderzeń czołowych Samochodu Roku 2001 i niektórych innych, niedawno wprowadzonych na rynek modeli. Rezultaty te podkreślają jednak, że w tej materii istnieje wśród konsumentów duża potrzeba niezależnej informacji. Cztery gwiazdki Euro NCAP powinny dla nowoczesnych samochodów stanowić wynik minimalny; trzy gwiazdki to po prostu zbyt mało.

Testy pokazały także, że niezbyt dużo uwagi podczas projektowania samochodów poświęca się nadal bezpieczeństwu dzieci w aucie. Ochrona tych najcenniejszych pasażerów nie dorównuje wielkiemu postępowi, jaki dokonał się w kwestii bezpieczeństwa dorosłych. Dlatego ICRT z radością wita inicjatywę Euro NCAP, aby w przyszłości wprowadzić dodatkowe punkty dla tych producentów samochodów, którzy w sposób właściwy dbają o bezpieczeństwo dzieci."

Testy – które stanowiły już 9 edycję European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) przyniosły następujące wyniki:
1. Duże samochody rodzinne

- Renault Laguna II, 5 gwiazdek, test z marca 2001
- Audi A4, 4 gwiazdki, test z lutego 2001
- BMW seria 3, 4 gwiazdki, test z listopada 2001
- Citroën C5, 4 gwiazdki, test z listopada 2001
- Ford Mondeo, 4 gwiazdki, test z listopada 2001
- Honda Accord, 4 gwiazdki, test z roku 2000
- Mercedes klasa C, 4 gwiazdki, test ze stycznia 2001
- Rover 75, 4 gwiazdki, test z czerwca 2001
- Saab 9-3, 4 gwiazdki, test z roku 2000
- Skoda Octavia, 4 gwiazdki, test z listopada 2001
- Volkswagen Passat, 4 gwiazdki, test z czerwca 2001
- Volvo S40, 4 gwiazdki, test z roku 1997
- Volvo S60, 4 gwiazdki, test z listopada 2001
- Hyundai Elantra,3 gwiazdki, test z listopada 2001
- Mitsubishi Carisma, 3 gwiazdki, test z czerwca 2001
- Nissan Primera, 3 gwiazdki, test z roku 1997
- Opel Vectra, 3 gwiazdki, test z listopada 2001
- Peugeot 406, 3 gwiazdki test z listopada 2001
- Toyota Avensis, 3 gwiazdki, test z roku 1997

2. Małe auta MPV

- Honda Stream, 4 gwiazdki

3. Małe samochody rodzinne

- Peugeot 307, 4 gwiazdki
- Alfa 147, 3 gwiazdki

4. Superminis

- Rover 25, 3 gwiazdki

Testy zderzenia czołowego przeprowadzano przy prędkości 64 km/h, zderzenia bocznego przy prędkości 50 km/h, zderzenia ze słupem przy prędkości 25 km/h a test badający wpływ zderzenia samochodu z pieszym przy prędkości 40 km/h.