Rezultaty testów ośmiu samochodów rodzinnych, dwóch małych samochodów rodzinnych, nowej Hondy Civic Stream i Rovera 25 zostały ogłoszone na konferencji prasowej w Barcelonie, zorganizowanej przez Euro NCAP i katalońską organizację monitoringową RACC. Organizacje biorące udział w Euro NCAP to m.in. ministerstwo transportu Szwecji, Holandii, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Katalonii oraz Komisję Europejską, Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), Alliance Internationale de Tourisme (AIT), Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) i International Consumer Research and Testing (ICRT).
Renault Laguna pozostało jedynym samochodem, który uzyskało pięciogwiazdkowy rezultat w niezależnych testach zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP.
Honda po raz kolejny pokazała, iż podczas powstawania projektu duży nacisk kładzie także na ochronę pieszych – Civic Stream uzyskała w teście trzy gwiazdki.
Max Mosley, przewodniczący Euro NCAP i prezes FIA komentuje: "W 1997 roku, gdy Euro NCAP po raz pierwszy testowało samochody rodzinne, tylko jeden na 13 modeli uzyskał status czterech gwiazdek. Dziś - dla odmiany - spośród 19 testowanych samochodów rodzinnych jeden uzyskał 5 gwiazdek a 12 cztery gwiazdki. Jest to najlepszy dowód na to, że cel Euro NCAP, jakim było stworzenie rynku na bezpieczne samochody, został osiągnięty.
Mimo znacznej poprawy ogólnego poziomu bezpieczeństwa, niektóre auta nie poradziły sobie w testach Euro NCAP. Hyundai Elantra i Alfa Romeo 147 szczególnie źle wypadły w testach badających bezpieczeństwo pasażerów na przednich siedzeniach. Alfa Romeo 147 osiągnęła jedynie 20% maksymalnej oceny i jest to jeden z najgorszych wyników w Euro NCAP.
Poza osiągnięciami Hondy w kwestii ochrony pieszych niewiele się poprawiło. BMW 3 uzyskało tylko jedną gwiazdkę w teście badających bezpieczeństwo pieszych w kontakcie z autem, co jest wartością raczej rozczarowującą. Renault Laguna pozostał jedynym samochodem wyróżnionym pięcioma gwiazdkami przez Euro NCAP lecz ufam, że producenci, którzy poważnie traktują bezpieczeństwo swych klientów w przyszłości poprawią swój wynik i osiągną 5 gwiazdek."
Rezultaty testów skomentowały także inne organizacje członkowskie Euro NCAP – Guido Adriaenssens, szef ICRT stwierdził: "Mimo, iż serie testów potwierdziły wkład Euro NCAP w podniesienie poziomu bezpieczeństwa w aktualnie produkowanych samochodach, zaskoczeniem były kiepskie wyniki w testach zderzeń czołowych Samochodu Roku 2001 i niektórych innych, niedawno wprowadzonych na rynek modeli. Rezultaty te podkreślają jednak, że w tej materii istnieje wśród konsumentów duża potrzeba niezależnej informacji. Cztery gwiazdki Euro NCAP powinny dla nowoczesnych samochodów stanowić wynik minimalny; trzy gwiazdki to po prostu zbyt mało.
Testy pokazały także, że niezbyt dużo uwagi podczas projektowania samochodów poświęca się nadal bezpieczeństwu dzieci w aucie. Ochrona tych najcenniejszych pasażerów nie dorównuje wielkiemu postępowi, jaki dokonał się w kwestii bezpieczeństwa dorosłych. Dlatego ICRT z radością wita inicjatywę Euro NCAP, aby w przyszłości wprowadzić dodatkowe punkty dla tych producentów samochodów, którzy w sposób właściwy dbają o bezpieczeństwo dzieci."
Testy – które stanowiły już 9 edycję European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) przyniosły następujące wyniki:
1. Duże samochody rodzinne
- Renault Laguna II, 5 gwiazdek, test z marca 2001
- Audi A4, 4 gwiazdki, test z lutego 2001
- BMW seria 3, 4 gwiazdki, test z listopada 2001
- Citroën C5, 4 gwiazdki, test z listopada 2001
- Ford Mondeo, 4 gwiazdki, test z listopada 2001
- Honda Accord, 4 gwiazdki, test z roku 2000
- Mercedes klasa C, 4 gwiazdki, test ze stycznia 2001
- Rover 75, 4 gwiazdki, test z czerwca 2001
- Saab 9-3, 4 gwiazdki, test z roku 2000
- Skoda Octavia, 4 gwiazdki, test z listopada 2001
- Volkswagen Passat, 4 gwiazdki, test z czerwca 2001
- Volvo S40, 4 gwiazdki, test z roku 1997
- Volvo S60, 4 gwiazdki, test z listopada 2001
- Hyundai Elantra,3 gwiazdki, test z listopada 2001
- Mitsubishi Carisma, 3 gwiazdki, test z czerwca 2001
- Nissan Primera, 3 gwiazdki, test z roku 1997
- Opel Vectra, 3 gwiazdki, test z listopada 2001
- Peugeot 406, 3 gwiazdki test z listopada 2001
- Toyota Avensis, 3 gwiazdki, test z roku 1997
2. Małe auta MPV
- Honda Stream, 4 gwiazdki
3. Małe samochody rodzinne
- Peugeot 307, 4 gwiazdki
- Alfa 147, 3 gwiazdki
4. Superminis
- Rover 25, 3 gwiazdki
Testy zderzenia czołowego przeprowadzano przy prędkości 64 km/h, zderzenia bocznego przy prędkości 50 km/h, zderzenia ze słupem przy prędkości 25 km/h a test badający wpływ zderzenia samochodu z pieszym przy prędkości 40 km/h.