MotoNews.pl

Nowe Renault Zoe – elektryczna mobilność dla każdego

07 marca 2012

Renault ZOE 8

Z okazji 82. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, Renault zaprezentuje ZOE – pierwszy model zaprojektowany od podstaw jako auto w 100% elektryczne, dostępny dla wszystkich i idealnie nadający się do codziennego użytku. Na rynku francuskim po odliczeniu ulgi podatkowej w wysokości 5000 euro ZOE będzie sprzedawane za cenę 15 700 euro brutto. W ZOE zastosowano po raz pierwszy na świecie sześć nowych technologii, zwiększających prostotę jego użytkowania i zasięg oraz ułatwiających łączność ze światem.
Po raz pierwszy spełnione zostały wszystkie warunki niezbędne do masowego rozwoju produkcji samochodów elektrycznych. Zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Genewie 2012 Renault ZOE trafi do sprzedaży na jesieni bieżącego roku. Jego wprowadzenie na rynek stanowi początek nowej epoki: samochodu elektrycznego dla wszystkich.

Światowe premiery

  1. Pierwszy produkowany na wielką skalę samochód elektryczny w cenie od 15 700 euro brutto.
  2. Pierwszy produkowany na wielką skalę samochód elektryczny o zasięgu 210 km w cyklu NEDC (New European Driving Cycle).
  3. Pierwszy samochód wyposażony w standardzie w system „Range OptimiZEr”(optymalizator zasięgu) pozwalający zwiększyć faktyczny zasięg pojazdu, niezależnie od warunków drogowych. Na przykład w strefach podmiejskich umożliwia on zwiększenie zasięgu ZOE nawet o 25%.
  4. Pierwszy elektryczny samochód przystosowany do ładowania akumulatora ze źródła o dowolnej mocy w czasie od 30 minut do 9 godzin dzięki układowi ładowania Cameleon.
  5. Pierwszy elektryczny samochód umożliwiający masowy rozwój sieci terminali szybkiego ładowania, prostszych i do 4 razy tańszych dla samorządów lokalnych.
  6. Pierwszy model Renault zaprezentowany z systemem Renault R-link – multimedialnym systemem obejmującym 7-calowy, dotykowy tablet, nawigację satelitarną i usługi on-line.

Renault ZOE jest kompaktowym hatchbackiem o płynnych i czystych liniach. ZOE wyróżnia się również charakterystycznymi światłami – włączonymi na stałe diodami LED oświetlającymi dwa wgłębienia okalające przedni wlot powietrza. Podobnie jak Twingo i Twizy, również ZOE posiada design charakterystyczny dla nowych modeli marki Renault.

Po raz pierwszy w historii produkowany na wielką skalę samochód elektryczny może wykazać się zasięgiem 210 km (NEDC). Podczas eksploatacji w rzeczywistych warunkach, w zależności od warunków jazdy (prędkość, rodzaj trasy, temperatura otoczenia), zasięg samochodu elektrycznego może wahać się w znacznie większym zakresie niż w przypadku aut spalinowych. Jednak dzięki systemowi Range OptimiZEr, łączącym w sobie trzy najistotniejsze innowacje, czyli: układ odzyskiwania energii podczas hamowania nowej generacji, pompę ciepła i opony MICHELIN EnergyTM E-V – faktyczny zasięg ZOE można zwiększyć nawet o 25% i jest on znacznie mniej podatny na wahania. Na przykład na trasach podmiejskich, przy temperaturze otoczenia 13°C rzeczywisty zasięg ZOE może sięgać 140 km, z czego 30 km zawdzięczamy bezpośrednio systemowi Range OptimiZEr.

Układ odzyskiwania energii podczas hamowania nowej generacji wychwytuje niemal całą energię normalnie traconą podczas hamowania i to bez wyczuwalnego wpływu na zachowanie ZOE podczas jazdy, bez szarpnięć czy wyczuwalnego hamowania silnikiem. Jest to system o podwójnym działaniu:

  • Przy wytracaniu prędkości, podobnie jak we Fluence Z.E. i Kangoo Z.E., silnik odzyskuje energię kinetyczną pojazdu, przetwarzając ją na energię elektryczną wykorzystywaną do doładowania akumulatora
  • Z chwilą wciśnięcia pedału hamulca przez kierowcę, system dokonuje inteligentnego rozdziału polecenia hamowania na dociskanie klocków hamulcowych i hamowanie silnikiem, tak aby maksymalnie wykorzystać działanie tego ostatniego w celu doładowania akumulatora.

Pompa ciepła zapewnia doskonały poziom komfortu cieplnego w kabinie przy zachowaniu niezmienionego zasięgu pojazdu. System ten, działający na zasadzie odwróconej klimatyzacji zużywa niewiele prądu. Wytwarza ciepło lub zimno poprzez zwykłe odwrócenie kierunku działania układu. Oddaje około 2 kW zimna lub 3 kW ciepła, zużywając w tym celu zaledwie 1 kW energii elektrycznej. Temperatura w kabinie jest dzięki temu bardziej stabilna, ponieważ nie zależy od ciepła wytwarzanego przez silnik.

Opony MICHELIN EnergyTM E-V to innowacja firmy Michelin, opracowana wspólnie z Renault i zastosowana po raz pierwszy na świecie w modelu ZOE. Te opony o podwyższonej efektywności energetycznej zwiększają zasięg pojazdu. Bieżnik, rzeźba i boki zostały szczególnie starannie dopracowane pod kątem przenoszenia znacznego momentu obrotowego właściwego dla ZOE i dostosowania do specyficznego sposobu użytkowania samochodu elektrycznego. Zapewniają one ten sam poziom bezpieczeństwa i dobre trzymanie się drogi co wszystkie pozostałe opony Michelin. Są dostępne w rozmiarach 15” i 16” i montowane fabrycznie we wszystkich wersjach ZOE.

ZOE jest jedynym pojazdem wyposażonym w układ ładowania Cameleon. Ten opatentowany przez Renault układ jest kompatybilny ze źródłami o dowolnej mocy w przedziale do 43 kW. Umożliwia doładowanie akumulatora z terminalu ładowania w czasie od 30 minut do 9 godzin. I tak na przykład ZOE można naładować w jedną godzinę z gniazda 22 kW. Ten pośredni poziom mocy źródła jest korzystniejszy dla utrzymania żywotności akumulatora i ma mniejszy wpływ na sieć elektryczną niż szybkie ładowanie ze źródła o mocy 43 kW.

Układ ładowania Cameleon umożliwia szybkie ładowanie akumulatorów z czterokrotnie tańszych terminali. Aktualnie terminale ładowania są wyposażone w układy szybkiego ładowania o dużej mocy. Dzięki wbudowanemu w pojeździe układowi ładowania Cameleon układy ładowania w terminalach stają się zbędne. Dzięki temu mogą zostać wprowadzone nowe, prostsze i tańsze terminale ładowania akumulatorów. Ich cena nie przekroczy 3 000 euro, czyli będzie czterokrotnie niższa od ceny aktualnie dostępnych na rynku terminali szybkiego ładowania. Są one prezentowane w ramach prapremiery na stoisku Renault w Genewie.

ZOE jest pierwszym prezentowanym przez Renault modelem wyposażonym w Renault R-Link, najnowszy pokładowy system multimedialny Renault łączności ze światem. W skład R-Link wchodzi duży, 7-calowy, ekran dotykowy oraz zespół przełączników pod kierownicą i system rozpoznawania mowy, które umożliwiają sterowanie wszystkimi funkcjami bez odrywania wzroku od drogi. Jest to również zintegrowany system łączności, umożliwiający korzystanie z usług samochodowych oraz aplikacji za pośrednictwem R-Link Store.

Nowa wersja R-Link uwzględnia nowe „elektryczne” funkcje przydatne w zarządzaniu zasięgiem pojazdu: historia przebiegu zużycia energii, wizualizacja strumieni energii i programowanie ładowania akumulatora. System nawigacji wyposażono w szereg specyficznych funkcji, takich jak: zasięg, wytyczanie najbardziej oszczędnych tras przejazdu czy lokalizacja terminali ładowania wraz z informacją o ich dostępności – terminal wolny lub zajęty (zależnie od kraju). R-Link to również możliwość wizualizacji własnych wyników w zakresie ekojazdy oraz doskonalenia swych umiejętności dzięki funkcjom eko-wyników i eko-porad (ogólnych i indywidualnych dla danego kierowcy).

Kierowca ZOE będzie mógł za pośrednictwem swojego telefonu komórkowego lub komputera:

  • przeglądać informacje dotyczące ładowania akumulatora dzięki dostępnemu w standardzie w ZOE pakietowi My Z.E. Connect.
  • Zdalnie sterować różnymi funkcjami pojazdu dzięki pakietowi My Z.E. inter@ctive. Pakiet ten obejmuje: zdalne włączanie lub wyłączanie ładowania akumulatora w przypadku, gdy auto jest podłączone do terminala ładowania, zdalne programowanie ładowania (tylko z komputera) z możliwością korzystania z preferencyjnych taryf oferowanych przez dostawców energii elektrycznej i uruchamianie – niezwłoczne lub w wybranym momencie – wstępnej klimatyzacji kabiny.

Programowana funkcja wstępnej klimatyzacji umożliwia ogrzanie lub schłodzenie powietrza w kabinie ZOE, gdy auto jest podłączone do źródła ładowania. Dzięki temu w kabinie ZOE panuje właściwa temperatura, kiedy kierowca siada za kierownicą, a energia zużyta na zapewnienie odpowiedniego komfortu cieplnego nie jest pobierana z akumulatora. Filtr przeciwpyłkowy z węglem aktywnym pochłania większą część nieprzyjemnych zapachów i szkodliwych gazów. Wychwytuje on także drobiny o średnicy kilku mikronów, takie jak pyłki kwiatów i sadze.

DANE TECHNICZNE
Wymiary:

  • długość – 4084 mm
  • szerokość – 1730 mm
  • wysokość – 1568 mm
  • rozstaw osi – 2588 mm
  • pojemność bagażnika: 338 l
  • ilość miejsc: 5
  • rozstaw kół przednich/tylnych: 1506/1489 mm
  • silnik: elektryczny, synchroniczny z uzwojonym wirnikiem o mcy 88 KM/65 kW i maksymalnym momencie obrotowym 220 Nm
  • akumulator: litowo-jonowy, 22 kWh
  • zasięg (NEDEC): 210 km
  • prędkość maksymalna: 135 km/h

Zdjęcia: Renault, newspress