MotoNews.pl

Premiera samochodu koncepcyjnego – pick-up Mercedes-Benz Klasa X

27 października 2016

16c964 01 1932942

W Sztokholmie debiutuje prototypowy Mercedes-Benz Klasa X – zapowiedź nowego modelu Mercedes-Benz Vans. To pierwszy pick-up w segmencie aut premium, łączący najlepsze cechy pick-upów oraz samochodów z gwiazdą na masce. Demonstrują to dwie wersje stylizacji prototypu.

Pierwsza z nich, „powerful adventurer” (prawdziwy twardziel). Reprezentuje wszystkie zalety klasycznych pick-upów: wytrzymałość, funkcjonalność i wysokie zdolności terenowe. Druga, „stylish explorer” (stylowy odkrywca), idzie o krok dalej i pokazuje designerski potencjał pick-upa z gwiazdą. Klasa X będzie prawdziwym Mercedesem – począwszy od stylistyki przez komfort i dynamikę jazdy aż po bezpieczeństwo.

Wprowadzenie pick-upa pozwoli rozbudować gamę produktową Mercedes-Benz Vans do czterech serii modelowych. Równocześnie marka spod znaku trójramiennej gwiazdy będzie pierwszym producentem premium reprezentowanym w obiecującym segmencie pick-upów średniej wielkości. Produkcyjna wersja modelu Mercedes-Benz Klasa X trafi do salonów pod koniec 2017 roku. Kluczowymi rynkami zbytu nowego modelu będą: Argentyna, Brazylia, RPA, Australia i Europa.

Samochód koncepcyjny Mercedes-Benz Klasa X „stylish explorer”: progresywna stylistyka z elementami typowymi dla SUV-ów

Wizja Nowej Klasy X „stylish explorer” – polakierowana metalicznym, eleganckim białym lakierem – demonstruje zdecydowaną deklarację, jaką nowy pick-up Mercedesa składa w swoim segmencie i w miejskim środowisku.

Kontrast emocjonalnej stylizacji i purystycznego wykończenia („hot”) z precyzją, innowacyjnością i przemyślanymi detalami („cool”) na nowo interpretuje filozofię projektowania Mercedes-Benz. Atletyczne przetłoczenia podkreślają dynamiczny charakter modelu Mercedes-Benz Klasa X. Wyrazisty przedni pas reprezentuje ewolucję typowej stylistyki znanej z SUV-ów spod znaku trójramiennej gwiazdy. Ma jeszcze bardziej muskularne przetłoczenie pokrywy silnika i reflektory, których kształt sięga daleko aż po błotniki. Utrzymany w podobnym stylu przedni zderzak oraz mocno wyprofilowane błotniki dodatkowo podkreślają optyczną szerokość nadwozia. Sprawiają, że samochód przybiera jeszcze solidniejszą postawę na drodze. Równocześnie wlot powietrza z pojedynczą listwą i umieszczoną centralnie gwiazdą nawiązuje do eleganckich coupe marki.

Poszerzone przednie i tylne nadkola robią miejsce dla szeroko rozstawionych, dużych kół, odpowiednich do jazdy poza utwardzonymi drogami. 22-calowe obręcze z lekkich stopów z kontrastującym, lśniącym wykończeniem w kolorze antracytowym nadają prototypowej Klasie X „stylish explorer” silną prezencję. Zintegrowane stopnie boczne podkreślają atletyczną rzeźbę nadwozia, podobnie jak specjalnie opracowany dla prototypu odcień lakieru.

Wyjątkowo krótki przedni zwis, długi tylny zwis i dwie linie biegnące po bokach akcentują dynamiczne walory nowego pick-upa. Charakterystycznym elementem tylnego pasa jest diodowy pas świetlny z subtelnym, chromowanym wykończeniem. Stylistyka dolnej partii nadwozia nawiązuje z kolei do stylizacji nowych SUV-ów z gwiazdą.

Kokpit: stylowy, ergonomiczny i komfortowy

Wnętrze prototypowego modelu Mercedes-Benz Klasa X „stylish explorer” jest równie emocjonujące, co stylowe. Wyróżnia się intrygującym kontrastem ciepłych i chłodnych barw oraz zastosowaniem wysokiej jakości materiałów. Mieszanka kolorów i okładzin odzwierciedla język projektowania Mercedes-Benz, zwany filozofią „zmysłowej przejrzystości”. Brązowa tapicerka z nubukowej skóry tworzy wyjątkowo przytulną atmosferę. Ten sam kolor ma deska rozdzielcza, dodatkowo ozdobiona elementami z białej skóry nappa.

Elementy dekoracyjne z wędzonego dębu o otwartych porach kontrastują z listwami z polerowanego aluminium. Świat nowoczesnego luksusu przybiera tu szczególnie wysmakowaną formę. Wrażenie to wzmacnia okrągły kształt otworów wentylacyjnych, ekran o wysokiej rozdzielczości oraz centralny kontroler i panel dotykowy. Podobnie jak w przypadku smartfonów, wszystkimi funkcjami pokładowej telematyki można zawiadywać dotykowo, za pomocą gestów lub poprzez odręczne wprowadzanie cyfr i liter. Tym samym Mercedes-Benz wprowadza do segmentu pick-upów średniej wielkości najnowocześniejszą obecnie koncepcję sterowania i wyświetlania. Równocześnie zachowano typową dla aut tego segmentu charakterystykę i elementy funkcjonalne.

Samochód koncepcyjny Mercedes-Benz Klasa X „powerful adventurer”: prawdziwy twardziel

Obok prototypowej Klasy X „stylish explorer” debiutuje drugi prototyp  Mercedes-Benz Klasa X „powerful adventurer”, który koncertuje się na klasycznych cechach pick-upów. Już jego metaliczny lakier lemonax odzwierciedla wrodzoną wytrzymałość oraz duże zdolności terenowe, W rezultacie podkreśla fakt, że przyszły pick-up Mercedes-Benz będzie łączył styl i komfort z wrodzonymi walorami tego rodzaju pojazdów.

Samochód koncepcyjny Mercedes-Benz Klasa X „powerful adventurer” mierzy 1,90 m wysokości. Ma duże opony w rozmiarze 35 x 11,5, wysoki prześwit i atletyczny wygląd, który wzbudza respekt już na pierwszy rzut oka. To zasługa m.in. wlotu powietrza przedzielonego dwiema listwami – wizytówki SUV-ów spod znaku gwiazdy, osłon podwozia i błotników oraz matowych, karbonowych nadkoli. Umieszczona z przodu elektryczna wciągarka i metalowy hak z tyłu stanowią dodatkową deklarację wytrzymałości przyszłego pick-upa.

Progresywna stylistyka nadwozia prototypu manifestuje jego niezależny charakter i żądzę przygody w najczystszej postaci. Podobnie wnętrze – matowe, karbonowe elementy, lakierowane powierzchnie i odważna, współgrająca z lakierem kolorystyka podkreślają siłę, jaka drzemie w Klasie X. Wizerunek ten uzupełnia czarna tapicerka ze skóry nappa oraz skórzane elementy deseniem przypominające włókno węglowe. Wykończone czarną skórą boczki foteli zapewniają odpowiednie podparcie w każdym terenie, a jednocześnie są przyjemne w dotyku.

Mercedes-Benz Klasa X: mocny silnik, wysoki komfort jazdy i wzorcowe bezpieczeństwo

Tradycyjnie w przypadku samochodów Mercedes-Benz, nabywcy Klasy X będą mogli wybierać spośród różnych zakresów wyposażenia. Dodatkowo, producent ze Stuttgartu zaoferuje gamę specjalnych akcesoriów, takich jak osłony przestrzeni ładunkowej czy dodatki stylizacyjne. Dzięki sprawdzonej strategii modułowej pick-up będzie dostępnymi z szeregiem elementów, które zdążyli docenić już nabywcy innych serii modelowych, od Klasy C do V – począwszy od znakomicie wykończonej kabiny i systemów multimedialnych aż po ergonomiczne, wygodne fotele. W rezultacie Klasa X zapewni typową dla Mercedesów, „domową” atmosferę i na nowo zdefiniuje pojęcie komfortu oraz postrzegalnej jakości w segmencie pick-upów średniej wielkości

Model ustanowi również nowy standard pod względem rozwiązań łącznościowych. Dzięki modułowi komunikacji z pokładową kartą SIM jego użytkownik będzie mógł korzystać z wszechstronnych usług Mercedes me connect – łączyć się ze swoim samochodem za pomocą smartfona, tabletu lub komputera PC z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Lista standardowych usług Mercedes me obejmuje pomoc w razie wypadku i awarii oraz zarządzanie przeglądami. Na życzenie oferowane będą opcjonalne usługi zdalne, pozwalające na przykład przesłać do pojazdu cele nawigacji, sprawdzić miejsce parkowania albo ilość paliwa w zbiorniku.

Gama silnikowa

Mercedes-Benz Klasa X będzie dostępny w zróżnicowanej gamie silników. Topowy model otrzyma wysokoprężną jednostkę V6 połączoną ze stałym napędem na obie osie 4MATIC. Potężny moment obrotowy silnika zapewnia wysoką dynamikę jazdy zarówno na asfalcie, jak i poza nim. Układ napędowy korzysta z elektronicznego systemu trakcji, skrzyni rozdzielczej z przekładnią redukcyjną oraz dwóch blokad dyferencjałów. System kontroli trakcji i elektronicznie sterowane, uruchamiane w razie potrzeby blokady dyferencjałów kierują siłę napędową tam, gdzie przyczepność jest najlepsza. Aby bezpiecznie pokonać trudne przeszkody i wzniesienia w ekstremalnych warunkach terenowych, można zablokować tylny i centralny dyferencjał.

Mocarny układ napędowy i wytrzymała rama sprawiają, że ładowność nowego pick-upa będzie przekraczać 1,1 tony, a uciąg przyczepy sięgnie 3,5 tony – wystarczy do przewiezienia na przykład 4 m3 drewna opałowego na „pace” oraz holowania przyczepy z żaglówką. Specjalnie skonstruowane zawieszenie z szerokimi osiami, pięciodrązkową tylną osią i sprężynami śrubowymi oraz precyzyjnie dobrana konfiguracja amortyzatorów i sprężyn zapewnią wysoki komfort jazdy, zarówno na drodze, jak i w terenie. Pick-up z gwiazdą będzie imponować precyzją prowadzenia, zwinnością w zakrętach oraz wygodą tłumienia równości – co szczególnie przyda się w mieście.

Jak wszystkie modele Mercedes-Benz, tak i Klasa X ustanowi wzorce pod względem bezpieczeństwa. Model zaoferuje nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, które w oparciu o dane z kamer, radarów oraz czujników ultradźwiękowych zwiększają komfort i bezpieczeństwo. Liczne z nich trafią do wyposażenia standardowego.

Produkcja w kooperacji z aliansem Renault-Nissan

Rynkowa premiera Mercedesa Klasy X w Europie nastąpi pod koniec 2017 roku. Nowa seria modelowa będzie pozycjonowana w atrakcyjnej cenie, a jej produkcja będzie odbywać się we współpracy z aliansem Renault-Nissan.

Produkcja Klasy X na rynki Europy, Australii i RPA ruszy w fabryce Nissana w Barcelonie w 2017 roku. Pierwsze egzemplarze na rynki Ameryki Łacińskiej zjadą z taśmy fabryki Renault w Cordobie w Argentynie w 2018 roku.

Wraz z wprowadzeniem Klasy X koncern Daimler AG poszerza zakres trwającej od 6 lat współpracy z aliansem Renault-Nissan. Strategiczny sojusz obu grup pozwala Mercedesowi w szybki i efektywny kosztowo sposób wejść do segmentu pick-upów średniej wielkości. Dodatkowo obie firmy korzystają na optymalnym wykorzystaniu mocy produkcyjnych. Nissan jest drugim na świecie producentem pick-upów wagi średniej i ma ponad 80-letnie doświadczenie w produkcji oraz dystrybucji takich pojazdów.