MotoNews.pl

Renault Scenic Vision – więcej niż concept car

21 maja 2022

Renault-Scenic-Vision

Model studyjny Renault Scenic Vision jest nie tylko doskonałą ilustracją koncepcji Renaulution i nowej ery w historii Renault, nazywanej „Nową falą”, ale także zwieńczeniem szeroko zakrojonych prac projektowych i odważnych wyborów stylistycznych. Jego śmiałe wzornictwo podpowiada nam jak będzie wyglądać gama Renault w przyszłości.

Renault Scenic Vision

Sylwetka nadwozia nawiązuje do linii i stylistyki, w jakiej będzie utrzymana nowa rodzina modelowa, która zadebiutuje na rynku już w 2024 roku. Estetyka wnętrza daje obraz tego, jak w przyszłości będzie wyglądać wnętrze samochodów Renault. Elektryczno-wodorowy napęd hybrydowy to efekt prac marki nad odpowiednim rozwiązaniem pasującym do wszystkich możliwych zastosowań oraz zapowiedź długofalowej wizji wykraczającej poza 2030 rok. Design modelu otwiera przed nami nowy punkt widzenia na świat, w którym samochody i ludzi łączą wspólne wartości dzięki bardziej zrównoważonej mobilności.

Niepowtarzalna stylistyka uosabia dążenie do wykorzystania historycznych wartości marki. Renault to altruistyczna i wspierająca marka, która kieruje się empatią, jest zakorzeniona w otaczającym ją świecie i prawdziwie humanistyczna. Model studyjny odzwierciedla ambicje, aby stworzyć samochód, który zbliża ludzi, zapewnia pełnię życia, wyróżnia się mocno zarysowanymi liniami i funkcjami podnoszącymi doświadczenia w kabinie. Jego wyróżnikami są też nowoczesny, futurystyczny styl, zaawansowane technologicznie wyposażenie oraz inteligentne wnętrze, dostosowane do potrzeb wszystkich użytkowników. Niezwykły model koncepcyjny został zaprojektowany, aby stawiać na pierwszym miejscu potrzeby użytkowników w zakresie mobilności, bezpieczeństwa i integracji.

Renault Scenic Vision 4

Mocno zarysowane linie i wyrazista osobowość

Renault Scenic Vision ma 4,49 metrów długości, 1,9 metra szerokości i 1,59 metra wysokości. To samochód rodzinny, jego wymiary są typowe dla modeli z segmentu C, a znaki szczególne to nowoczesny design, silna osobowość oraz ekologia, która jest jego drugą naturą. Renault Scenic Vision to połączenie futurystycznych technologii i designu, a jego założenia projektowe opracowano z myślą o ochronie środowiska, bezpieczeństwie i integracji.

Zaawansowana technologicznie stylistyka nadwozia

Kiedy podchodzimy bliżej do nowego modelu, otwiera się przed nami nowy, nieznany świat. Nasz wzrok przykuwają opływowe kształty, a mocno zarysowane linie podkreślają futurystyczny, zaawansowany technologicznie design, który łączy elegancję z wyrazistym charakterem. Model studyjny ma wszystkie atuty samochodu rodzinnego: większy rozstaw osi, niską linię szyb, duże koła, listwy ochronne boków i nadkoli oraz otwieraną w poziomie klapę bagażnika. Dzięki idealnie wyważonym proporcjom, możemy cieszyć się jeszcze przestronniejszym wnętrzem.

Kiedy przyglądamy się przodowi modelu koncepcyjnego Scenic Vision, wykończonemu z niezwykłą dbałością o szczegół, naszą uwagę przykuwają rzeźbione przetłoczenia, które zbiegają się i tworzą dynamiczne, wyraziste linie. Wrażenie to potęguje dodatkowo imponująca sekwencja powitalna, podczas której na masce pojawiają się animacje w kształcie rombów, które ożywają na wysokości grilla i znów wznoszą się w górę wokół nowego logo, zapowiadającego nową erę Renault – „Nouvel’R”.

Renault Scenic Vision 5

Sylwetka nadwozia tchnie siłą i uosabia ruch. Powierzchnie nadwozia wydają się zmieniać, tak jakby samochód zmieniał kształt. Równie imponującą dbałość o szczegóły odzwierciedla niezwykle precyzyjne wykonanie obręczy kół, wlotów powietrza w zderzaku, elementów grilla, tylnej kamery i wielu innych elementów – wszystko, aby podkreślić wyrazisty kod stylistyczny samochodu. Umieszczone z tyłu trójwymiarowe logo, które wystaje nieco ponad powierzchnię tylnej klapy, by podkreślić efekt głębi, dodatkowo podkreśla ekspresyjny styl.

Dolne listwy drzwi, piasty kół oraz przednie i tylne osłony podwozia mają matowe wykończenie typowe dla pochodzącego z recyclingu włókna węglowego. Wszystkie te dopracowane w najdrobniejszych szczegółach elementy składają się na niezwykły efekt końcowy – model koncepcyjny o niezwykle silnej osobowości.

Niezwykła sygnatura świetlna

Światła są wyróżnikiem modelu Renault Scenic Vision. Ich najważniejszym elementem jest logo, które podświetlone feerią kolorów, tworzy nowoczesny i bardzo zaawansowany technologicznie akcent. Reflektory i światła do jazdy dziennej mają analogiczny jak logo kształt rombu, co podkreśla spójność stylistyki przodu pojazdu, z wizerunkiem marki.

Ramka tylnej, bocznej szyby podświetla się, tworząc jasny obrys – wąskie listwy zostają podświetlone, by zilustrować poziom naładowania akumulatora lub zasygnalizować, że drzwi zostały odblokowane. Diody świetlne zostały wbudowane w bezbarwny, aluminiowy panel, aby podkreślić silny charakter nowatorskiej sylwetki modelu studyjnego.

Renault Scenic Vision 6

Samochód, który dostosowuje się do użytkownika

Oprogramowanie umożliwiające rozpoznawanie twarzy automatycznie otwiera drzwi, kiedy kierowca zbliża się do samochodu.

Drzwi otwierają się po dotknięciu logo Renault, które wyświetla się w miejscu tradycyjnie przeznaczonym na środkowy słupek. Projektanci zastosowali przeciwstawne drzwi i wyeliminowali środkowy słupek, aby ułatwić dostęp do kabiny, co podnosi poczucie bezpieczeństwa i inkluzywności – dwóch wartości, które wyznaczały kierunek prac na etapie tworzenia projektu. Po otwarciu drzwi naszym oczom ukazuje się eleganckie wnętrze, w którym technologia zapewnia pasażerom jeszcze wyższy poziom komfortu, bo dostosowuje się do indywidualnych upodobań.

Obręcze kół modelu Renault Scenic Vision, na których zamontowano duże, 21-calowe opony, są wyposażone w specjalne klapki optymalizujące właściwości aerodynamiczne, co przekłada się na wyższą wydajność. Kiedy samochód jest w ruchu (powyżej prędkości 10 km/h), klapki zamykają się, by usprawnić przepływy powietrza. Kiedy tylko prędkość spada poniżej 10 km/h, klapki otwierają się, by szybciej odprowadzić ciepło z układu hamulcowego. Koła są wyposażone w dodatkowy mechanizm, który poziomuje logo umieszczone na obręczy, aby zawsze znajdowało się w pozycji pionowej, kiedy model Scenic Vision jest w ruchu.

Ergonomiczne wnętrze, które nikogo nie wyklucza

Renault Scenic Vision to dużo więcej niż model studyjny, bo pomysł na niego narodził się z chęci zaoferowania zrównoważonej, bezpiecznej i nikogo niewykluczającej mobilności. Jego wnętrze dobitnie pokazuje, że Renault spełniło złożone obietnice. Zespoły projektantów radykalnie zrewidowały założenia konstrukcyjne, aby stworzyć wyposażenie dostępne dla wszystkich. Dzięki temu wnętrze dostosowuje się do kierowcy i wszystkich pasażerów, co jest prawdziwie wizjonerskim założeniem.

Renault Scenic Vision 7

Na przykład, kiedy wsiadamy do środka, kokpit i fotele odsuwają się, aby wygospodarować jak najwięcej przestrzeni dla kierowcy i pasażerów. Później ustawiają się w odpowiedniej pozycji dopasowanej do anatomicznej budowy każdego użytkownika. Ergonomiczne siedzenie kierowcy ma bardziej sportowy charakter niż pozostałe fotele, co podczas jazdy sprzyja skupieniu uwagi na drodze. Pasażerowie mają natomiast do swojej dyspozycji siedzenia bardziej komfortowe, aby podróżować w standardzie godnym pierwszej klasy. Tylną kanapę tworzą dwa niezależne fotele.

Wnętrze, które zapewnia wysoki komfort

Wrażenie wygody dodatkowo potęgują elementy wnętrza podświetlane kolorowymi diodami LED. Oprócz tego pasażerowie mogą czytać w jeszcze bardziej komfortowych warunkach, bo mają do swojej dyspozycji lampkę umieszczoną w przednich drzwiach. Wszystkie zagłówki zostały wyposażone w światła LED, aby zapewnić jeszcze lepsze oświetlenie i wyższy komfort.

Kierownica w kształcie kontrolera do gier podkreśla ultranowoczesny i zaawansowany technologicznie charakter wnętrza. Jest elegancka i prosta, a tym samym bardzo intuicyjna w użyciu. Środkowa konsola została zaprojektowana z myślą o ergonomii. W jej dolnej części znajduje się ładowarka indukcyjna do smartfona, a stacja dokująca została ukryta w podłokietniku. Deska rozdzielcza stała się cieńsza i zgrabniejsza – kokonowe poduszki powietrzne zostały schowane w fotelach.

Model Renault Scenic Vision jest wyposażony w ogromnych rozmiarów wyświetlacz umieszczony na styku przedniej szyby i deski rozdzielczej, jak najbliżej linii horyzontu, by zapewnić kierowcy optymalną widoczność. Jego umiejscowienie znacznie poprawia ergonomię i podnosi poziom bezpieczeństwa, bo pozwala kierowcy na stałą obserwację drogi. Wszystkie potrzebne informacje są wyświetlane w dwóch różnych częściach ekranu, każda przeznaczona dla innego odbiorcy – kierowcy i pasażera.

Renault Scenic Vision 8

Przez duży szklany dach do wnętrza wpada światło, zachęcając pasażerów do relaksu. Przeszklona powierzchnia przechodzi płynnie w kolejne szklane panele, co potęguje wrażenie przestronności i jasności. Efekt ten podkreślają utrzymane w jasnej tonacji materiały, które odbijają promienie światła.

Oprócz głównego wyświetlacza we wnętrzu znajdziemy także 10 małych ekranów widżetów, które są intuicyjne i można je dowolnie personalizować i konfigurować:

  • 4 widżety na desce rozdzielczej po prawej stronie kierownicy dają nam dostęp do następujących funkcji: muzyka, wideo, nawigacja, ustawienia temperatury, poziom zanieczyszczenia na zewnątrz, a także pomiar tętna kierowcy,
  • 2 widżety na desce rozdzielczej po lewej stronie kierownicy umożliwiają nam wybór następujących funkcji: ustawienia PRND (automatycznej skrzyni biegów), blokowanie/odblokowywanie drzwi, poziom naładowania akumulatora i zasięg,
  • 2 widżety z tyłu środkowej konsoli i 2 widżety z lewej i prawej strony przednich paneli drzwi umożliwiają wybór następujących ustawień: regulacja pozycji fotela, otwieranie/zamykanie drzwi, elektrycznie sterowane szyby, ustawienia kolorów oświetlenia ambientowego, muzyka.

Zawartość widżetów można przenieść na duży ekran na desce rozdzielczej, aby wszyscy mogli bezpiecznie z nich korzystać.

Renault Scenic Vision 9

Niezwykle wyrazista stylistyka

Od czerni po biel przez wszystkie pośrednie tonacje

Unikalny kod stylistyczny modelu Renault Scenic Vision podkreśla wybór kolorów – paleta, w której czarny i biały tworzą swoje własne, estetyczne uniwersum. Odcienie czerni na nadwoziu i bieli w kabinie pasażerskiej to kontrastowe zestawienia światłocienia, które odzwierciedla dążenie zespołu projektantów, aby ten model studyjny przypominał dzieło sztuki, gdzie na plan pierwszy wysuwa się ekspresja artystyczna. Dzięki przyjęciu tak niezwykłego podejścia, samochód sprawia wrażenie ponadczasowego i uniwersalnego modelu.

Czarne elementy karoserii zostały zaakcentowane pigmentem i metalizującym lakierem, odbijającym światło. Uwypuklono w ten sposób linie przetłoczeń, na których światło i kształt wzajemnie na siebie oddziałują i wydobywając nowe powierzchnie.

Kabina, utrzymana głownie w odcieniach bieli, potęguje wrażenie przestronności i światła wewnątrz pojazdu. Wzrok przykuwają umieszczone na elementach konstrukcyjnych czarne akcenty, które sprawiają, że korzystanie z funkcji pojazdu staje się bardziej intuicyjne, a my utwierdzamy się w przekonaniu, że przestrzeń jest zaaranżowana z myślą o użytkowniku. Kolor został wprowadzony do przestrzeni dzięki pomysłowemu rozwiązaniu: opalizujące nadruki, umieszczone na panelach drzwi i desce rozdzielczej, odbijają światło. Na powierzchniach, które nie zawierają żadnych pigmentów, pojawia się niespodziewanie feeria barw. Wrażenie zaawansowania technologicznego wnętrza jest spotęgowane wyrazistą stylistyką.

Dwa podstawowe kolory pojawiają się także na podłodze – tworzą estetyczną klamrę łączącą nadwozie z wnętrzem.

Renault Scenic Vision 10

Surowe materiały z recyclingu

Projektanci starannie dobrali materiały wykończeniowe. Równowaga między ochroną środowiska i celami projektowymi została zachowana na wszystkich etapach prac dzięki wykorzystaniu pochodzących z recyclingu, odnawialnych i pozyskanych w ekologiczny sposób materiałów, zoptymalizowanym procesom produkcyjnym i naturalnym wykończeniom. Karoseria samochodu została w 100 procentach wykonana z aluminium, stali i włókna węglowego pochodzących z recyclingu. Wiele elementów wnętrza zostało wykonanych z tych samych wytrzymałych materiałów i metali. Elementy, z których składa się kokpit, wykonano w całości z aluminium pochodzącego z recyclingu. Wszystkie z nich zostały poddane wstępnemu frezowaniu, aby skrócić czas obróbki i uzyskać bardziej naturalny efekt. Surowe wykończenie, z widocznymi śladami użycia maszyn w procesie obróbki, daje niezwykły efekt wyrafinowanej elegancji.

Unikalna paleta kolorów

Nawiązania do środowiska naturalnego są obecne we wnętrzu dzięki nowatorskiemu wykorzystaniu kolorów, czego doskonałym przykładem są zastosowane przez projektantów czarne barwniki z włókien węglowych, które są produktem ubocznym przemysłu lotniczego. Takie właśnie pigmenty zostały zastosowane na wszystkich powierzchniach nadwozia pojazdu, aby podkreślić jego nowoczesny, niezwykle wyrazisty charakter. Równie niezwykły jest lakier pokrywający dach. Jest wykonany z cząstek pochodzących z miejskich zanieczyszczeń. To odzwierciedla cel, wyznaczony przez zespół projektantów, aby stworzyć samochód koncepcyjny, który jest nie tylko wyjątkowy i odpowiedzialny, lecz także prawdziwie zrównoważony. Materiał wykorzystany do obicia elementów wnętrza, w tym foteli, konsoli i paneli drzwi jest niebielony i niefarbowany, co przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie środowiska i ułatwia recycling tkaniny pod koniec jej cyklu życia.

Renault Scenic Vision 11

Fotele rodem ze świata haute couture

W poszukiwaniu nowych inspiracji i nowatorskich rozwiązań wykroczyliśmy poza granice motoryzacji. W pracach nad fotelami zespoły projektowe czerpały inspirację ze świata mody, aby uzyskać nowy efekt estetyczny. Tapicerka siedzeń zainspirowana odzieżą i modą sportową została wykonana z bardzo miłych w dotyku tkanin i materiałów, które zostały mocno zindywidualizowane poprzez umieszczenie na nich haftowanego logo Renault. Połączyliśmy dwa światy – zestawiliśmy ze sobą różne tkaniny i materiały, aby stworzyć wyjątkową atmosferę na pokładzie samochodu.

Renault Scenic Vision jest dowodem na to, że samochody można projektować inaczej, wykorzystując innowacje i nowe technologie, aby stworzyć bardziej zrównoważony świat, w którym będziemy lepiej troszczyć się o środowisko i o ludzi. Ten samochód koncepcyjny ma zupełnie nową architekturę i design wnętrza. W procesie projektowym kierowaliśmy się zachowaniami i sposobem korzystania z samochodu przez użytkowników. Każda funkcja została zaprojektowana w sposób zapewniający wyższe bezpieczeństwo i lepszą dostępność. Samochody muszą być przykładem bardziej „ludzkiej” technologii, a każda interakcja powinna być odpowiedzią na konkretne zastosowanie lub potrzebę. Właśnie tymi wartościami kierowaliśmy się projektując nasz najnowszy samochód koncepcyjny. – Sandeep Bhambra, Dyrektor ds. projektowania modeli koncepcyjnych Renault

Renault Scenic Vision 12

Hybrydowy zespół napędowy – przyjemność jazdy samochodem elektrycznym z napędem wodorowym

Transport jest odpowiedzialny za 23% całkowitej emisji CO2e* na świecie, z czego 45% przypada na pasażerski transport drogowy. Renault, który od ponad 10 lat jest pionierem w dziedzinie elektromobilności w Europie, poszukuje alternatywnych rozwiązań dostosowanych do wszystkich sposobów użytkowania samochodu. To właśnie z takich powodów koncepcyjny model Renault Scenic Vision został wyposażony w unikalny hybrydowy – elektryczno-wodorowy – zespół napędowy. Model studyjny, wyposażony w silnik nowej generacji z mniejszym akumulatorem trakcyjnym, obniżającym jego ślad węglowy, oraz w ogniwo paliwowe zasilane wodorem uważanym za zielone paliwo, wprowadza mobilność w całkowicie nową fazę, która – zdaniem Grupy Renault – wyznacza kierunki działania na najbliższe dziesięć lat.

* Za globalne ocieplenie odpowiedzialny jest nie tylko dwutlenek węgla (CO2), lecz wszystkie gazy cieplarniane. Aby określić wielkości śladu węglowego różnych gazów cieplarnianych, ich emisja jest przeliczana na odpowiadające im ilości dwutlenku węgla (CO2). Są one wyrażane przy użyciu ujednoliconej jednostki, tzw. „ekwiwalentu CO2”, inaczej „CO2e” (lub CO2eq”).

Renault Scenic Vision 14

Zespół napędowy dostosowany do potrzeb

Synchroniczny silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem o mocy 160 kW pochodzi bezpośrednio z Nowego Mégane E-TECH elektrycznego. Jest produkowany w fabryce Cléon (Francja) i nie zawiera żadnych komponentów wykonanych z metali ziem rzadkich, dzięki czemu przyczynia się do zmniejszenia śladu węglowego oraz budowania zrównoważonego ekosystemu, zgodnego z zasadami ekoodpowiedzialności. Nadający się do wtórnego wykorzystania i recyklingu akumulator o pojemności 40 kWh, który będzie produkowany od 2024 r. we Francji w zakładzie Gigafactory w kompleksie ElectriCity, jest dwukrotnie lżejszy i mniejszy, a w związku z tym także tańszy od akumulatorów trakcyjnych w porównywalnych samochodach elektrycznych. Jest on zasilany z ogniwa paliwowego o mocy 16 kW, które ułatwia jego doładowywanie podczas długich podróży. Dzięki temu poczynając od 2030 roku, kiedy sieć stacji wodorowych będzie wystarczająco rozbudowana, długie podróże na dystansach do 800 km, np. Paryż-Marsylia (750 km), będą mogły odbywać się takimi samochodami jak Renault Scenic Vision bez konieczności doładowywania akumulatora trakcyjnego, ze zwykłym postojem na dotankowanie wodoru. W ten sposób, gdy wyruszymy z Paryża i zatrzymamy się jedynie na niecałe 5 minut na uzupełnienie zapasu wodoru na przykład w Lyonie, zapasu energii w samochodzie wystarczy na dotarcie aż do Marsylii.

Renault Scenic Vision 13

Specjalna, unikatowa platforma przystosowana do napędu wodorowego

Renault Scenic Vision jest zbudowany na nowej platformie, przystosowanej do pomieszczenia wszystkich elementów napędu: silnika, akumulatora trakcyjnego, ogniwa paliwowego i zbiornika wodoru. Umieszczenie silnika z tyłu, a tym samym uczynienie ze Scenica Vision samochodu tylnonapędowego, pozwoliło wygospodarować miejsce na zbiornik wodoru o pojemności 2,5 kg w przedniej części nadwozia. Ogniwo paliwowe jest zamontowane pod podłogą w tylnej części platformy, za akumulatorem trakcyjnym.

Specyfikacja techniczna Renault Scenic Vision

  • Długość: 4 490 mm
  • Szerokość: 1 900 mm
  • Wysokość: 1 590 mm
  • Rozstaw osi: 2 835 mm
  • Obręcze kół: 21 cali
  • Opony: 235/45 R21
  • Masa: 1 700 kg
  • Napęd: hybrydowy elektryczno-wodorowy
  • Silnik: synchroniczny silnik elektryczny 160 kW
  • Ogniwo paliwowe: 16 kW
  • Akumulator: 40 kWh
Zdjęcia: Renault