MotoNews.pl

Renault R5 Turbo 3E – stworzone do driftu

28 września 2022

Marka, model | ,
Renault-R5-Turbo-3E

Światowa premiera showcaru Renault R5 TURBO 3E odbyła się 25 września podczas konkursu Chantilly Arts et Elegance 2022, a od 17 października auto będzie prezentowane na Międzynarodowym Salonie Samochodowym 2022 w Paryżu.

Renault R5 Turbo 3E

W 100% elektryczny showcar to współczesny hołd złożonych jednej z najbardziej kultowych, sportowych wersji tego modelu, Renault 5 Turbo oraz Turbo 2, w ramach obchodów 50-lecia Renault 5. Nazwa modelu R5 TURBO 3E zawiera cyfrę „3” dla zaznaczenia ciągłości z Turbo 2 oraz literę „E” jako symbol napędu elektrycznego.

„R5 TURBO 3E łączy w sobie ultratechniczny design i wybujałe formy z licznymi odniesieniami do sportu samochodowego oraz do świata gier wideo. Takie połączenie przenosi showcar w sferę nowoczesności i technologii na pograniczu świata realnego i wirtualnego. Czystej krwi elektryczny „drifter” pokazuje, że napęd elektryczny również może dawać „fun” i niesamowite osiągi!” – zaznacza Gilles Vidal, dyrektor designu Renault.

Renault R5 Turbo 3E 4

R5 TURBO 3E to kolejny przykład, po Renault 5 Prototype, „elektrycznego renesansu” flagowego modelu marki. Renault elektryzuje swoją historię, by lepiej przygotować swoją przyszłość – w 2030 roku wszystkie samochody marki oferowane w Europie będą miały w 100% elektryczny napęd.

Nowa interpretacja Renault 5 Turbo 2 łączy wybujałe formy i pierwszorzędne osiągi. To dość zaskakująca kombinacja w takim konkursie elegancji jak ten w Chantilly, która niemniej wpisuje się w profil imprezy – „mariażu samochodów przyszłości i mody”.

Podczas parady samochodów modelka i kierowca w R5 TURBO 3E ubrani będą w oryginalne kombinezony zaprojektowane przez renomowany dom mody La Fameuse. Marka jest znana z wyjątkowych ubrań – sportowych i zarazem eleganckich. Kombinezony marki nawiązują do kanonów i kolorystyki vintage Renault poprzez wykorzystanie dawnych logo i koszulek z wizerunkiem marki w połączeniu ze współczesnym designem. Są swoim przeciwieństwem, a jednocześnie się uzupełniają: biel dla kobiety i czerń dla mężczyzny, odwrócone ściągacze na ramionach i nogawkach, wstawki w nogawkach w kształcie litery X u kobiety i w formie rombu u mężczyzny. Pikowany materiał nawiązuje do strojów sportowych i jest łączony z nadrukiem monogramu Renault.

Renault R5 Turbo 3E 5

Super osiągi do driftingu

Przeznaczone do jazdy wyczynowej na torze R5 TURBO 3E jest super „drifterem” z napędem elektrycznym przenoszonym na tylne koła. Tak jak jej kultowy przodek, jest samochodem dwumiejscowym z jednostką napędową umieszczoną z tyłu. Są to dwa silniki elektryczne, z których każdy napędza jedno koło. Akumulatory umieszczono w centralnej części pojazdu pod podłogą.

Układ napędowy R5 TURBO 3E, zamontowany na podwoziu o konstrukcji rurowej, obudowany płaską podłogą i chroniony klatką bezpieczeństwa homologowaną przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), osiąga łączną moc 280 kW (380 KM) i natychmiast dostępny moment obrotowy 700 Nm.

Ta „rakieta” nowej generacji jest w stanie pokonać 100 metrów ze startu zatrzymanego w zaledwie 3,5 sekundy (3,9 sekundy w trybie Drift) osiągając prędkość maksymalną 200 km/h. Akumulator o pojemności 42 kWh pozwala na nieograniczoną jazdę w ciągu kilku okrążeń driftingu lub udział w trudnej gymkhanie. W ostatnich z wymienionych manewrów kąt skrętu kół przekraczający 50° ułatwia omijanie przeszkód.

Do łatwiejszego rejestrowania osiągów uzyskanych w czasie jazdy, R5 TURBO 3E posiada około dziesięciu uchwytów do mocowania kamer wewnątrz pojazdu i na zewnątrz. Można przykładowo obserwować jazdę z poziomu przednich reflektorów lub lusterek bocznych. Są to doskonałe miejsca do zamocowania kamer, by uzyskać wspaniałe obrazy z sesji driftingu.

Renault R5 Turbo 3E 6

Wybujałe formy i kultowe odniesienia

„Dzieło sztuki o nadwymiarowych formach inspirowane światem gier wideo, które musi nawiązywać swym wnętrzem jak i wyglądem zewnętrznym do oryginalnych Renault 5 i Renault 5 Turbo 2” – takie założenia przekazano zespołowi Sandeepa Bhambra’ego, dyrektora designu samochodów koncepcyjnych Renault w celu opracowania showcaru R5 TURBO 3E.

Rezultat jest spektakularny! R5 TURBO 3E przejęło od swego przodka kształt maski, drzwi oraz kabiny, by z rozmachem wskazać na pokrewieństwo. Ale tym razem nadwozie jest wykonane
z włókna węglowego. Znalazły się tu również kultowe wloty powietrza z Turbo 2 w tylnych błotnikach, które determinują szerokość nadwozia wynoszącą 2,02 metra (25 centymetrów więcej niż w pierwowzorze). Długość samochodu wynosi 4 metry, a wysokość 1,32 metra. Najwyższym punktem nadwozia jest ogromny spojler tylny zapewniający docisk do nawierzchni nawet podczas ekstremalnych poślizgów.

Z przodu R5 TURBO 3E ma zderzak z obszernymi wlotami powietrza stanowiącymi część układu chłodzenia i jednocześnie zwiększającymi siłę docisku. Trzyczęściowe, pionowe wycięcia nawiązują bezpośrednio do kształtu zderzaka Renault 5 Turbo 2. Znajdują się tu również kwadratowe reflektory przeciwmgłowe „jak z tamtych czasów”. Jest ich obecnie cztery, a w każdym umieszczono 16 diod.

Renault R5 Turbo 3E 7

Z przodu i z tyłu znajdują się inne diody w kolorze różowym, niebieskim i żółtym tworzące świecące i migające pasy, gdy samochód wchodzi w drift. Tu inspiracją były klimaty gier wideo i z lat 80. i 90. Gry wideo „retro” posłużyły także za inspirację do zaprojektowania dekoracyjnego oklejenia maskującego na nadwoziu. I wreszcie, przeszklenie nadwozia z pleksiglasu z przyciemnieniem w różowym kolorze, a na tylnej szybie naklejka „La vie en rose” („Świat na różowo”) dodają showcarowi nieco łagodności.

Historyczne symbole i odniesienia w designie R5 TURBO 3E nie mają na celu wywoływania nostalgii. Wręcz przeciwnie, ich współczesne i swobodne potraktowanie przenosi showcar w świat nowoczesności. Na przykład wlot powietrza w pokrywie silnika – jeszcze jedno nawiązanie do Renault 5 Turbo 2 – kryje w sobie pokrywę gniazda do ładowania akumulatorów. Przezroczyste elementy nadwozia, szczególnie te umieszczone z tyłu, nad dyfuzorem pozwalają podziwiać całość elektrycznego układu napędowego samochodu.

Klimaty POP i gier wideo

W kabinie showcaru R5 TURBO 3E panuje radosny klimat nowoczesności z nawiązaniami do sportu samochodowego, do świata gier wideo i oczywiście do kultowych Renault 5 i Renault 5 Turbo 2 oraz ich czasów.

Tak więc kubełkowe fotele Carbon Fiber Racing Seat, uprzęże pasów bezpieczeństwa i kierownica powstały we współpracy z wyspecjalizowaną firmą Sabelt . Imponująca pionowa dźwignia hamulca ręcznego w bardzo „popowym” kolorze żółtym – znak rozpoznawczy samochodów do driftingu – znajduje się na środku konsoli środkowej. Ten sam kolor żółty połączony z różowym dla podkreślenia szarości i czerni szkockiej kraty odnajdziemy na fotelach i desce rozdzielczej w nawiązaniu do stylistyki lat 80. W szkockiej kracie wyróżnia się efekt wizualny wykorzystujący logo Renault. Podświetlane logo pojawia się również z prawej strony piasty kierownicy. Wszystkie barwne akcenty zastosowano jako kontrast do czerni korkowej podłogi i Alcantary pokrywającej górną część deski rozdzielczej i panele drzwi.

Renault R5 Turbo 3E 8

Dziesięć analogowych zegarów umieszczonych przed kierowcą, na desce rozdzielczej R5 TURBO 3E zostało zastąpionych dziesięcioma ekranami cyfrowymi. To nowoczesna interpretacja znaku rozpoznawczego Renault 5 Turbo 2. Działają jak widżety i wyświetlają komunikaty wyraźnie inspirowane grafiką Pixel Art oraz Glitch Art , z funkcjami przeniesionymi ze świata „retro gamingu”. Na przykład, aby uruchomić samochód, należy wcisnąć przycisk „free play” umieszczony na konsoli centralnej. W podobnym stylu nazwano poszczególne tryby jazdy: „turbo” jako drift, „track invader” – gra, „donut” – wykonanie obrotu 360° itd.

Ostatnim elementem potraktowanym z przymrużeniem oka i pozwalającym nie brać R5 TURBO 3E zbyt na serio jest umieszczenie na desce rozdzielczej pluszowego misia nazwanego „Drifty”. Jego zadaniem jest zrelaksowanie i pokrzepienie pasażerów pochłoniętych mocą showcaru.

Rzeczywisty obiekt w wirtualnym świecie

Realnie istniejący i jeżdżący showcar R5 TURBO 3E jest dzieckiem swojej epoki. Jego cyfrowy dubler będzie istnieć w świecie gier wirtualnych pochodzących z „Web3”, zdecentralizowanego Internetu, w którym serwisy i platformy online wykorzystują modele oparte na technologii blockchain. Ponadto oferowana będzie kolekcja NFT (Non Fungible Token) związanych z samochodem. Posiadaczom cyfrowych aktywów będą proponowane oferty ekskluzywnych bonusów i korzyści.

Renault R5 Turbo 3E 9

Po konkursie elegancji w Chantilly R5 TURBO 3E będzie prezentowane na stoisku Renault podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego 2022, który odbędzie się od 17 do 23 października w Paryżu. Podczas salonu zostanie podanych więcej informacji na temat symboliki showcaru i jego znaczenia dla marki Renault.

Dane  techniczne Renault R5 Turbo 3E

  • Długość: 4,006 m ze spojlerem
  • Szerokość: 2,02 m
  • Wysokość: 1,32 m
  • Rozstaw osi: 2,54 m
  • Przedni zwis: 625 mm
  • Tylny zwis: 740 mm
  • Podwozie: konstrukcja rurowa (z płaską podłogą i homologowaną przez FIA klatką bezpieczeństwa)
  • Masa: 980 kg (+520 kg akumulatory)
  • Przednie opony: 225×35 R19
  • Tylne opony: 325×25 R20
  • Silnik: w 100% elektryczny
  • Moc: 280 kW (380 KM)
  • Moment obrotowy: 700 Nm
  • Akumulator trakcyjny: litowo-jonowy 42 kWh
  • Czas całkowitego ładowania: 2 godziny z terminala 380 V / 32A
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • 0-100 km/h: 3,5 s (3,9 s w trybie Drift)
Zdjęcia: Renault