Mały, ale zaawansowany technicznie 3-cylindrowy silnik otrzymał także dwie inne nagrody kwartalnika Engine Technology International przyznawane na podstawie głosów oddanych przez 76 dziennikarzy z 35 krajów świata. Fordowskiemu silnikowi przypadły tytuły „Najlepszy nowy silnik” oraz „Najlepszy silnik poniżej 1,0 l”.
Ford po raz pierwszy zwyciężył w konkursie “International Engine of the Year” przeprowadzanym od 13 lat. W historii tego konkursu jeszcze żaden silnik nie zdobył tylu punktów, co fordowski 1.0 l EcoBoost.
Przystępując do konstruowania tego silnika, ustawiliśmy poprzeczkę niezwykle wysoko – mówi Joe Bakaj, wiceprezes Forda odpowiedzialny za światowy program jednostek napędowych. - Chcieliśmy uzyskać zaskakująco niskie zużycie paliwa, nadspodziewanie dobre osiągi, cichą pracę i techniczną dojrzałość, a wszystko to w małym, 3-cylindrowym silniku. Cały nasz zespół podszedł do tego pozornie nieosiągalnego celu proponując wiele wspaniałych, innowacyjnych rozwiązań – dodaje Joe Bakaj. W rezultacie otrzymaliśmy silnik, który zmienia kryteria oceny silników benzynowych w skali całego świata.
Ten niesamowity silnik całkowicie zasłużył na zwycięstwo – twierdzi Dean Slavnich, przewodniczący konkursu i wydawca magazynu „Engine Technology International".
Silnik, który jest tak mały, że można go postawić na kartce papieru formatu A4, został zaprojektowany w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Merkenich w Niemczech. Silnik jest produkowany w zakładach Forda Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii.
Silnik 1.0 l EcoBoost używa turbosprężarki o małym momencie bezwładności, co pozwala na szybką reakcję na naciśnięcie pedału przyspieszenia nawet przy niskich obrotach silnika, dzięki czemu turbosprężarka może dodawać silnikowi mocy w całym zakresie jego prędkości obrotowych, sama obracając się z prędkościami dochodzącymi do 248 000 obr/min.
Spośród innowacji wprowadzonych w silniku 1.0 l EcoBoost warto wymienić:
- Kolektor wylotowy zintegrowany z odlewem głowicy silnika, co obniża temperaturę gazów wylotowych, pozwalając na optymalizację składu mieszanki w szerszym zakresie prędkości obrotowych.
- Unikalny kształt żeliwnego bloku umożliwiający szybsze rozgrzewanie silnika, niż w przypadku konwencjonalnych bloków wykonanych z aluminium, w rezultacie obniżono o 50% ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej przez silnik, co z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa.
- Dwa paski zębate pracujące w kąpieli olejowej wyciszają silnik i podwyższają jego sprawność.
- Zmiana konfiguracji silnika z celowym niewyrównoważeniem koła zamachowego i koła pasowego, zamiast dodawania osobnych, wałków wyrównoważających, wymagających dodatkowej energii do ich napędu.
Silnik 1.0 l EcoBoost zadebiutował w tym roku w europejskim Fordzie Focus, a następnie pojawi się w Fordach C-MAX oraz B-MAX, jeszcze w roku 2012. Silnik trafi do Fordów sprzedawanych w USA, po czym będzie miał swoją premierę na rynkach Azji, Australii i Afryki w przyszłym roku.
Nowy silnik Forda 1.0 l EcoBoost o mocy 100 KM zapewnia najniższe w swojej klasie zużycie paliwa wynoszące 4,8 l/100 km i najniższą emisję CO2 wynoszącą 109 g/km. Wersja tego silnika o mocy 125 KM Zapewnia zużycie paliwa wynoszące 5,0 l/100 km i emisję CO2 sięgającą 114 g/km.